بررسیکارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT + بنچمارک ۱۲ بازی

در این مقاله قصد داریم به بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT ای‌ام‌دی بپردازیم که در واقع یه کارت گرافیک RX 7600 با حافظه VRAM 16 گیگ محسوب میشه. شاید بهتر بود اسمشو بذارن RX 7600 16GB. هرچند خوشبختانه، محصول ضعیفی که صرفا همون اسم رو داره نیست. می‌دونیم که استاندارد پایینه ولی توی این سال‌ها با توجه به کمبود رقیب در تولید کارت گرافیک و پردازنده گرافیکی محصولاتی رو می‌بینیم که پیشرفت زیادی نمی‌کنن و با نام‌های جدید وارد بازار میشن. در این مقاله با بررسی کارت گرافیک RX 7600XT همراه بنچفا باشید.


بریم ببینیم کارت گرافیک RX 7600 با ۱۶ گیگ حافظه چه چیزهایی برای ارائه داره. مثل قبل، ۷۶۰۰ XT در اصل یک ۷۶۰۰ با دوبرابر حافظه VRAM محسوب میشه و تغییر تنها در افزایش جزئی ۴% در سرعت هسته از ۲,۶۵۵ مگاهرتز به ۲,۷۵۵ مگاهرتزه. این تنظیمات چیزیه که میشه به هر پردازنده گرافیکی ۷۶۰۰ RX اعمال کرد، پس به نظر میرسه یه قابلیت خاص برای کارت گرافیک RX 7600 XT نیست.

کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT میشه گفت یه جورایی جواب به انویدیا برای تولید و عرضه کارت گرافیک RTX 4060Ti با ۱۶ گیگابایت حافظه بود. جالبه که همین کارت انویدیا خیلی مورد توجه کاربرها قرار نگرفت و رسانه‌ها هم اکثرا بر سر بی‌فایده بودن ۱۶ گیگ حافظه توافق نظر داشتن. حالا AMD اومده کارت گرافیک Radeon RX 7600 رو با ۸ گیگابایت حافظه بیشتر به اسم کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT معرفی کرده. اما آیا مثل کارت گرافیک انویدیا، این مدل هم ارزش خرید بالایی نداره؟ در ادامه می‌خوایم به این سوال جواب بدیم.

کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT

در ادامه مشخصات، کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT مثل ۷۶۰۰، شامل ۲,۰۴۸ هسته، ۱۲۸ واحد نقشه‌برداری و ۶۴ ROPs میشه. همچنین با ۳۲ هسته RT، و ۲ مگابایت کش L2، و ۳۲ مگابایت کش L3 ارائه شده. زیرساخت حافظه همونجور که جزئیات حافظه متفاوته، مشخصات متفاوتی داره. یعنی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT از یک باس حافظه ۱۲۸ بیتی و با سرعت ۱۸ گیگابیت‌برثانیه با پهنای باند ۲۸۸ گیگابایت‌برثانیه استفاده می‌کنه.

برای دوبرابر کردن ظرفیت VRAM، ای‌ام‌دی از یک طراحی clamshell استفاده کرده، مشابه به روشی که انویدیا با RTX 4060 Ti با حافظه ۱۶ گیگ اجرا کرد. البته در حالی که انویدیا برای حافظه اضافه مبلغ ۱۰۰ دلار به قیمت کارت پایه اضافه کرد، اما ای‌ام‌دی فقط ۶۰ دلار اضافه می‌کنه و MSRP رو از ۲۷۰ دلار برای RX 7600 به ۳۳۰ دلار برای ۷۶۰۰ XT افزایش می‌ده.

حالا ممکنه خریداران تردید داشته باشن که آیا کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT ارزش ۶۰ دلار بیشتر نسبت به مدل استاندارد رو داره یا نه. پاسخ به این سوال چالش‌برانگیزه، چون اندازه‌گیری مزایای ۱۶ گیگ حافظه VRAM به چند دلیل پیچیده می‌شه.

اول میشه به این نکته اشاره کرد که حتی زمانی که یک بازی به بیش از ۸ گیگ حافظه VRAM نیاز داره لزوما همیشه نتیجه قرار نیست در تعداد فریم‌ریت مشخص بشه. برای جلوگیری از مشکلات عملکرد، بیشتر بازی‌ها بیش از حد تکسچرها رو روی حافظه گرافیکی بارگیری نمی‌کنن.

برای توسعه‌دهندگان بازی، این راهکار بهتر از جایگزین‌هایی مثل کرش یا عملکرد شدیداً ضعیفه که بازیکنان رو عصبانی می‌کنه. جالبه که بیشتر گیمرها این مشکلات رو به کمبود حافظه VRAM نسبت نمی‌دن.

کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT

با این حال هنوز هم شاهد مواردی بودیم که عملکرد بازی به شدت کاهش پیدا می‌کنه، حتی به‌دلیل کمبود VRAM که البته کمتر رخ می‌ده. مهمه بگیم که تست کردن یک کارت گرافیک ۸ گیگ و ۱۶ گیگ و فقط نگاه کردن به تعداد فریم‌ریت کل داستان رو نمی‌گه، پس این موضوع رو در ذهن داشته باشین که در حین بررسی این اعداد باید موارد دیگه رو هم در نظر بگیریم.

برای یک مقایسه تصویری از اینکه حافظه ۸ گیگ و ۱۶ گیگ چطور در بازی‌های مدرن عمل می‌کنن، پیشنهاد می‌شه که نقد و بررسی RTX 4060 Ti با ۱۶ گیگابایت حافظه رو مطالعه کنید.

مشخصات سیستم تست در بررسی کارت گرافیک RX 7600 XT

برای بنچمارک و بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT از یک سیستم آزمایشی Ryzen 7 7800X3D با ۳۲ گیگ حافظه DDR5-6000 و آخرین درایورهای استفاده شده. 

کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT

بنچمارک در بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT

در ادامه قصد داریم به بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در ۱۲ بازی‌ مختلف بپردازیم.

بازی Resident Evil 4 در بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT

بازی Resident Evil 4

ابتدا از بازی Resident Evil 4 شروع می‌کنیم و در ۱۰۸۰p با ۱۶% افزایش قابل توجه برای ۷۶۰۰ XT نسبت به ۷۶۰۰ معمولی روبرو هستیم که باعث میشه فقط ۶% کمتر از RTX 4060 باشه. این بهبود قابل توجهه و به نظر میاد که حافظه اضافی در اینجا موثره.

بازی Resident Evil 4

عجیبه که در ۱۴۴۰p، مارجین به ۹% کاهش پیدا کرده، که نشون میده که محدودیت‌های دیگه‌ای بر روی GPU Navi 33 اثر بیشتری نسبت به ظرفیت VRAM داره. با این حال، ۷۶۰۰ XT حالا با میانگین ۷۱ فریم بر ثانیه با RTX 4060 همخوانی داره.

بازی A Plague Tale: Requiem

بازی A Plague Tale: Requiem

به بازی A Plague Tale: Requiem می‌رسیم، در ۱۰۸۰pکارت گرافیک ۷۶۰۰ XT  فقط ۳% سریع‌تر از ۷۶۰۰ ظاهر شده. این یعنی که ۷۶۰۰ XT حالا ۱۱% سریع‌تر از RTX 4060 عمل می‌کنه.

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT

سپس، در ۱۴۴۰p، کارت گرافیک ۷۶۰۰ XT فقط ۲% سریع‌تر از مدل استاندارده و ۶% سریع‌تر از RTX 4060، این نشون میده که درکل عملکرد مشابهی داره. یک مقایسه مهم با ۶۷۰۰ XT هم وجود داره، که در حال حاضر حدود ۳۳۰ دلار قیمتشه یعنی همونقدر که ۷۶۰۰ XT هزینه داره. 

بازی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

بازی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty جاییه که ما افزایش ۸ درصدی برای ۷۶۰۰ XT نسبت به ۷۶۰۰ مشاهده می‌کنیم. همین باعث میشه XT به اندازه ۶% سریع‌تر از RTX 4060 باشه.

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

در ۱۴۴۰p، به اندازه ۶ درصد افزایش برای ۷۶۰۰ XT وجود داره، که باعث میشه XT 8% سریع‌تر از RTX 4060 باشه، هرچند ۷% کمتر از ۶۷۰۰XT محسوب میشه.

بازی Dying Light 2

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی Dying Light 2

عملکرد در Dying Light 2 مشابهه. اینجا، ما فقط ۲% افزایش مشاهده می‌کنیم هنگامی که از ۷۶۰۰ به مدل XT جدید می‌ریم. این کارت گرافیک جدید با میانگین ۹۶ فریم بر ثانیه، دقیقاً با RTX 4060 همخوونی داره. 

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی Dying Light 2

داستان در ۱۴۴۰p هم مشابهه، جایی که ۷۶۰۰ XT به طور میانگین ۶۳ فریم بر ثانیه داره، یک فریم بیشتر از ۷۶۰۰، ولی یک فریم کمتر از RTX 4060 :))))))) 

بازی Watch Dogs: Legion 

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی Watch Dogs: Legion 

به‌همین ترتیب، در Watch Dogs: Legion با رزولوشن ۱۰۸۰p، افزایش عملکرد ۷۶۰۰ XT کمی بهتر از متوسطه، اما عالی نیست، با یک افزایش ۶ درصد. این باعث میشه که ۷۶۰۰ XT نسبت به RTX 4060 \یشی بگیره و ۹ درصد سریع‌تر بشه.

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی Watch Dogs: Legion 

توی رزولوشن ۱۴۴۰p، تفاوت‌ها همونطور باقی می‌مونه؛ ۷۶۰۰ XT هنوزم فقط ۶ درصد سریع‌تر از مدل استاندارد ۷۶۰۰ ظاهر میشه. همچنین ۱۱ درصد کندتر از ۶۷۰۰ XTهم هست، که خیلی جالب نیست.

بازی Forza Horizon 5 

بازی Forza Horizon 5 

در بازی Forza Horizon 5 با رزولوشن ۱۰۸۰p، کارت گرافیک ۷۶۰۰ XT یکبار دیگه ۱۰ درصد عملکرد اضافی فراهم کرد، با میانگین ۱۱۴ فریم در ثانیه. این یعنی که این مدل ۱۳ درصد سریع‌تر از RTX 4060 هست و فقط ۳ درصد کندتر از ۶۷۰۰ XT عمل می‌کنه.

بازی Forza Horizon 5 

افزایش حافظه اضافی به‌خصوص در رزولوشن ۱۴۴۰p، باعث میشه که ۷۶۰۰ XT حالا ۱۳ درصد سریع‌تر از ۷۶۰۰ استاندارد و حتی ۲۲ درصد سریع‌تر از RTX 4060 بشه.

بازی Total War: Warhammer III

بازی Total War: Warhammer III

بازی Total War: Warhammer III یک عنوان خیلی استاندارد در خصوص تست VRAM نیست، حداقل بر اساس استانداردهای امروزی. بنابراین، تنها مزیت ۷۶۰۰ XT، اورکلاک هسته اونه که تنها ۳ درصد در مقایسه با ۷۶۰۰ باعث افزایش عملکرد میشه.

بازی Total War: Warhammer III

در رزولوشن ۱۴۴۰p، کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT فقط ۲ درصد سریع‌تره با میانگین ۵۵ فریم در ثانیه، که در واقع تقریباً همون عملکرد RTX 4060 به حساب میاد.

بازی Spider-Man Remastered

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی Spider-Man Remastered

به بازی Spider-Man Remastered می‌رسیم. در تست این بازی مشاهده می‌کنیم که کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT فقط یک افزایش ۵ درصدی نسبت به مدل استاندارد داره و این باعث میشه که ۱۳ درصد کندتر از RTX 4060 باشه.

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی Spider-Man Remastered

افزایش رزولوشن به ۱۴۴۰p، پیشرفت رو کمتر می‌کنه و کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT با ۳ درصد بهبود ظاهر میشه. همچنین این کارت در این وضوح فقط ۶ درصد کندتر از RTX 4060 عمل می‌کنه.

بازی Hogwarts Legacy

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی Hogwarts Legacy

در بازی Hogwarts Legacy هم دوباره با رزولوشن ۱۰۸۰p، کارت گرافیک RX 7600 XT فقط ۵ درصد سریع‌تر از هر دو ۷۶۰۰ و RTX 4060 ظاهر شده.

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی Hogwarts Legacy

در رزولوشن ۱۴۴۰p، کارت گرافیک RX 7600 XT به اندازه ۴ درصد افزایش عملکرد داره، همچنین در این عنوان نسبت به کارت گرافیک RTX 4060 عملکرد ۱۳ درصدی بیشتری داره.

بازی Halo Infinite

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی Halo Infinite

Halo Infinite یک عنوان جالبه؛ چون نمونه خوبی از دشواری در تست کردن ظرفیت VRAM به‌حساب میاد. به‌عنوان مثال، استفاده پیش‌تنظیم کیفیت Ultra بیش از ۸ گیگابایت VRAM نیاز داره. با این حال، کارت گرافیک RX 7600 XT تنها ۲ درصد سریع‌تر از RX 7600 ظاهر میشه. در این بازی، کمبود حافظه بر عملکرد تأثیر نداره ولی باعث میشه که تکسچرها گم بشن، تفاوتی که قبلاً بین GPUهای ۸ گیگابایت و ۱۶ گیگابایتی نشون داده شده بود.

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی Halo Infinite

مشکل تفاوت تکسچر در رزولوشن ۱۴۴۰p بیشتر دیده می‌شه، ولی باز هم، تقریباً تفاوتی در تعداد فریم بین کارت گرافیک RX 7600 XT و ۷۶۰۰ نشون داده نمی‌شه.

بازی The Last of Us Part I

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی The Last of Us Part I

The Last of Us Part I به عنوان یک بازی دیگه، تاثیر حافظه رو در عملکرد نشون میده. در رزولوشن ۱۰۸۰p، کارت گرافیک RX 7600 XT به اندازه ۲۰ درصد سریع‌تر از ۷۶۰۰ ظاهر میشه.

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی The Last of Us Part I

در رزولوشن ۱۴۴۰p، کارت‌های ۸ گیگابایتی در محیط‌های باز بازی که برای تست استفاده می‌شه، به شدت مشکل ساز می‌شن. کارت گرافیک RX 7600 XT این مشکل رو حل می‌کنه. هرچند که نرخ فریم‌ها خیلی زیاد نیستن (ما می‌گیم بدلیل بهینه نبودن)، این بازی با ۴۷ فریم در ثانیه قابل اجراست.

بازی Hitman 3

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی بازی Hitman 3

سرانجام به بازی Hitman 3 می‌رسیم جایی که کارت گرافیک RX 7600 XT به اندازه ۱۰ درصد عملکرد بیشتری ارائه می‌ده، با میانگین ۱۴۲ فریم در ثانیه در مقایسه با ۱۲۹ فریم در ثانیه مدل استاندارد ۷۶۰۰. این یعنی که در این عنوان ۳۰ درصد سریع‌تر از RTX 4060 ظاهر شده. 

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT در بازی بازی Hitman 3

در رزولوشن ۱۴۴۰p، همچنان ۱۰ درصد بهبود برای مدل XT نسبت به مدل استاندارد داریم، و این یعنی که ۲۸ درصد سریع‌تر از RTX 4060 عمل می‌کنه.

یکی از نکات منفی اضافه کردن حافظه بیشتر، افزایش مصرف برقه که اینو تو بازی Hitman 3 مشاهده می‌کنیم، جایی که مصرف کلی سیستم ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده. در مقایسه با کارت گرافیک RTX 4060 نشون می‌ده مصرف کلی سیستم برای کارت گرافیک RX 7600 XT به اندازه ۳۳ درصد بیشتره. اما چون ۷۶۰۰ XT به اندازه ۲۸ درصد سریع‌تر از RTX 4060 در این تست بوده، عملکرد بهینه شده.

ما الان داریم به بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT جدید ای‌ام‌دی می‌پردازیم. در ادامه بررسی دمایی دو مدل از این کارت گرافیک رو می‌بینیم. 

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT
  • Sapphire Pulse 7600 XT:

این مدل با دو فن تولید شده و از دو کانکتور برق ۸ پینی برای تغذیه استفاده می‌کنه. برای تست، این کارتو داخل یه کیس ATX با دمای اتاق ۲۱ درجه سانتی‌گراد نصب شده و یک ساعت زیر بار بازی قرار داده شده. بعد از یک ساعت، دما به ۶۹ درجه سانتی‌گراد رسید و دمای هات‌اسپات ۸۷ درجه سانتی‌گراد شد. این دما با سرعت فن ۱۳۰۰ دور در دقیقه به دست اومد که نتیجه‌ای خیلی خوبیه. دمای حافظه هم به ۸۶ درجه سانتی‌گراد رسید و سرعت کلاک ۲۲۳۸ مگاهرتز بود.

  • XFX Speedster Qick 309 7600 XT:

حالا مدل دیگه‌ای هم داریم به اسم XFX Speedster Qick 309 7600 XT، یه مدل بزرگتر و شکیل‌تر. این مدل دارای سه فن، خنک‌کننده با ابعاد زیاد، یک هیت‌سینک بزرگ و یک بک \لیت آلومینیومیه. از نظر دما به ۶۲ درجه و هات‌اسپات به ۸۳ درجه رسیدن، کمی کمتر از مدل Sapphire Pulse، هرچند که سرعت فن ۱۶۰۰ دور در دقیقه بیشتر بود. دمای حافظه هم مشابه بود و به ۸۵ درجه رسید، اما تفاوت مهم کلاک عملکرد بود، که هسته‌ها معمولاً با ۲۷۵۰ مگاهرتز کار کردن یعنی ۶ درصد بیشتر از مدل Sapphire، که نتیجه‌ی خوبی برای XFX بود.

  • Gigabyte Gaming OC 7600 XT:

در آخر، مدل Gigabyte Gaming OC 7600 XT رو داریم. این مدل‌ شده . نگاه به این نسخه از ۷۶۰۰ XT نشون میده که تا حدی خوبه؛ یه مدل نسبتاً بزرگ با خنک‌کننده سه فن، هیت‌سینک بزرگ و یک بک پلیت آلومینیومی. متاسفانه با سرعت فن ۲۰۰۰ دور در دقیقه خیلی اختلاف دما و عملکرد استثنایی نداشت. هرچند دما به ۵۶ درجه سانتی‌گراد و هات‌اسپات همچنان به ۸۴ درجه سانتی‌گراد رسید، یک درجه بیشتر از مدل XFX. دمای حافظه هم به ۷۸ درجه رسید که بهبود ۷ درجه‌ای نسبت به XFX محسوب میشه.

بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT

جمع‌بندی از بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT

در این مطلب به بررسی کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT پرداختیم. ارزیابی و بررسی این محصول چالش‌برانگیزه چون قیمت برای هر فریم کل داستان رو فاش نمی‌کنه و دلیلش هم اینه که اطلاعات نرخ فریم همیشه مقایسه مستقیمی با هم ندارن.

متأسفانه به‌دلیل نحوه‌ای که بیشتر بازی‌ها با VRAM کمتر یک سری بهینه‌سازی‌ها رو برای نبود مشکل انجام میدن، تجزیه و تحلیل دقیقی از کیفیت تصویر لازمه. اما این ممکنه خیلی سخت باشه، چون برای پر کردن بافر VRAM باید مدت زمان زیادی از بازی استفاده بشه. وقتی هم مشکل ایجاد میشه، نشانگر فریم در ثانیه اینو نشون نمی‌ده، به جاش جزئیات تصویر کمتر میشه.

بدون شک، داشتن ۱۶ گیگابایت VRAM بهتر از ۸ گیگابایته. اما GPU Navi 33 خیلی قوی نیست، پس کمتر احتمال داره که در رزولوشن‌های بالا و تنظیمات کیفیت High و Ultra که بافر ۸ گیگابایتی رو پر می‌کنن، باهاش بازی کنید. البته این ممکنه و اتفاق می‌افته، ولی این موضوع به بازی‌هایی که اجرا می‌کنید بستگی خیلی زیادی داره.

همچنین نگاه به آینده و محصولات و بازی‌های احتمالی هم مهمه. چقدر کارت گرافیک Radeon 7600 با ۸ گیگابایت حافظه در چند سال آینده در مقایسه با Radeon RX 7600 XT بهتر عمل می‌کنه؟ احتمالاً خیلی خوب عمل نمی‌کنه چون پردازنده گرافیکی خیلی قدرتمندی نداره (نسبت به مدل پایه). به عنوان مثال، نسخه ۸ گیگابایتی کارت گرافیک RX 580 بهبود عملکرد قابل توجهی نسبت به مدل ۴ گیگابایتی با تنظیمات کیفیت متوسط ​​تا پایین در بازی‌های مدرن ارائه می‌ده و می‌تونید کیفیت تصویر رو برای تجربه بصری بهتر به حداکثر برسونید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲ نظر

    1. اتفاقا نسبتا به انویدیا کارت گرافیک‌های ارزون‌تری داره ولی به دلیل اینکه تو ایران طرفدار زیادی نداره قیمتش تو بازار بالاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×