SSD/HDDبررسی

بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO + بنچمارک حافظه در PC و PS5

سامسونگ اولین حافظه خودش که از رابط PCIe 5.0 بهره می‌بره رو معرفی کرد، با نام Samsung 990 EVO. امروز می‌خوایم این حافظه رو بررسی کنیم و ببینیم در مقابل حافظه قبلیش یعنی ۹۹۰ Pro چه عملکردی به نمایش می‌ذاره. تا انتهای بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO با بنچفا همراه باشید.

بررسی حافظه Samsung 990 EVO + بنچمارک حافظه در پیسی و PS5
Credit: Tom’s Hardware

مشخصات فنی و ظاهری حافظه Samsung 990 EVO

یکی از نکات مهمی که باید در نظر داشت، اینه که حافظه Samsung 990 Evo یک حافظه میان‌رده با مشخصات نسبتا خوب با تکنولوژی به روزه. حالا جلوتر راجع‌به اینکه هدف سامسونگ از عرضه این حافظه چیه صحبت می‌کنیم، اما فعلا باید بدونیم که نباید انتظار یه حافظه بالارده رو از اون داشته باشیم.

Samsung 990 EVO 2TBSamsung 990 EVO 1TBBenchfa.com
۲۱۰$۱۲۵$قیمت عرضه
۱۷۰$۱۱۰$قیمت Newegg
۲۳ بهمن ۱۴۰۲
M.2 2280M.2 2280فرم فاکتور
PCIe 5.0 x2 / PCIe 4.0 x4PCIe 5.0 x2 / PCIe 4.0 x4رابط
Samsung PiccoloSamsung Piccoloکنترلر
Samsung 133L TLC (V6P)Samsung 133L TLC (V6P)حافظه
حافظه DRAM
۵.۰۰۰ MBps۵.۰۰۰ MBpsسرعت خواندن ترتیبی
۴.۲۰۰ MBps۴.۲۰۰ MBpsسرعت نوشتن ترتیبی
۷۰۰,۰۰۰ IOPS۶۸۰.۰۰۰ IOPSسرعت خواندن ترکیبی
۸۰۰,۰۰۰ IOPS۸۰۰,۰۰۰ IOPSسرعت نوشتن ترکیبی
TCG Opal 2.0TCG Opal 2.0امنیت
۱۲۰۰ TBW۶۰۰ TBWطول عمر
۵ سال۵ سالگارانتی

یه نکته مهم در مشخصات این حافظه، درگاه اتصال اونه. Samsung 990 Evo از تنها ۲ مسیر PCIe هنگام استفاده در حالت PCIe 5.0 استفاده می‌کنه و تنها در حالت PCIe 4.0 از هر ۴ مسیر استفاده می‌کنه. سرعت هر مسیر PCIe 5.0 نسبت به ورژن قبلش دو برابر شده که یعنی در هر دو حالت سرعت این حافظه باید برابر باشه، اما این حرکت جالبیه که سامسونگ انجام داده و می‌گیم که چرا.

ما سه حدس برای این اتفاق داریم؛ اول اینکه سامسونگ این کار رو کرده که بشه در هر ۴ مسیر PCIe 5.0 از دو حافظه استفاده کرد، که این یعنی حافظه بیشتر در ازای افت سرعت. دوم اینکه برخی مادربردها درگاه PCIe اول حافظه رو با کارت گرافیک تقسیم می‌کنن که این هم می‌تونه باعث افت سرعت بشه. در نتیجه این تصمیم سامسونگ، محدودیت مسیرهای کارت گرافیک کمتر میشه. یه نکته دیگه، اینه که برخی لپتاپ‌ها برای ذخیره انرژی گاهی حافظه رو به دو مسیر PCIe محدود می‌کنن، که این کار سامسونگ می‌تونه کار هوشمندانه‌ای برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و امکانات باشه. در واقع هدف سامسونگ با این حافظه این بوده که تمام کاربران رو راضی کنه و برای هر کسی یه مزیت خاصی ایجاد کنه. یه مزیت دیگه‌ای که این کار ایجاد می‌کنه، اینه که شما می‌تونید با استفاده از ۴ مسیر PCIe 5 دو حافظه رو به سیستم متصل کنید و اونا رو با هم رید کنید، که می‌تونه افزایش سرعت خیلی زیادی رو به همراه داشته باشه. مشکل اینجاست که الان مادربردی نیست که دو درگاه PCIe 5 داشته باشه، پس باید یکم صبر کنید.

Credit: Tom’s Hardware

کنترلر Samsung 990 Evo کنترلر Piccolo سامسونگه، یه کنترلر بر اساس معماری Arm با استفاده فرایند ۵ نانومتری. این کنترلر حافظه DRAM نداره اما سرعت خیلی بالایی رو به نمایش می‌ذاره. چیپ‌های حافظه ۱۳۳L TLC سامسونگ چیزین که این حافظه رو محدود کرده. این چیپ‌های V6P شباهت بالایی با چیپ‌های حافظه‌ای که در Samsung 870 EVO استفاده شده دارن، در واقع از یه نسلن تنها سرعت و حجم متفاوتی دارن. این حافظه‌ها سرعت کمی رو در اختیار کنترلر قرار میدن و همین باعث شده که این حافظه عملکرد جالبی در مقایسه با باقی حافظه‌ها نداشته باشه. حافظه Samsung 990 Pro از حافظه ۲۳۶L V8 استفاده می‌کنه، حافظه Lexar NM790 هم از حافظه ۲۳۲L YMTC استفاده می‌کنه که معماری متفاوتی از سامسونگ داره، اما سرعت بالاتری به نمایش می‌ذاره. سامسونگ گاها در حافظه‌های جدیدش از چیپ‌های حافظه قدیمی استفاده می‌کنه تا هم قیمت پایین بیاد و هم هدر رفت منابعش به حداقل برسه، که به نوع خودش کار جالبیه.

Credit: Tom’s Hardware

حافظه Samsung 990 Evo مثل خیلی از حافظه‌های NVMe از درگاه M.2 استفاده می‌کنه و در سایز ۲۲۸۰ تولید شده. در هر دو مدل ۱ ترابایت و ۲ ترابایت این حافظه، چیپ‌های حافظه و کنترلر همه روی حافظه چیده شدن، که باعث میشه این حافظه بدون مشکل در تمام لپتاپ‌ها و حتی PS5 هم نصب بشه. خنک شدن حافظه هم اینطوری راحت‌تره.

با توجه به کاربری شما، این حافظه می‌تونه مناسب شما باشه یا نباشه، که درباره این باید با بررسی بنچمارک‌ها تصمیم گرفت.

«بررسی حافظه SSD Samsung 980 مدل ۵۰۰ گیگابایت و ۱ ترابایت» رو در بنچفا بخونید.


بنچمارک عملکرد در بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO

برای بنچمارک عملکرد حافظه Samsung 990 EVO از بررسی‌ها و بنچمارک‌های رسانه Tom’s Hardware استفاده کردیم. علاوه بر پیسی، این حافظه با PS5 هم تست شده تا نگاه بهتری به جایگاه این حافظه بین باقی حافظه‌های بازار داشته باشیم.

عملکرد حافظه Samsung 990 EVO در بازی

بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO

در بازی پهنای باند اهمیت بیشتری داره. برای این تست، بنچمارک ۳DMark استفاده شده که پهنای باند و چند شاخص مهم دیگه رو نشون میده. اینجا حافظه Samsung 990 EVO در هر دو حالت PCIe 4 و PCIe 5 عملکرد تقریبا یکسانی داشته، نسبت به برخی از حافظه‌های اقتصادی دیگه هم سرعت خیلی بهتری رو ارائه داده. حافظه Samsung 970 EVO Plus حدود ۶۴% کندتر از حافظه جدیدتر Samsung 990 EVO بوده، البته الان قیمت پایین‌تری داره و همچنین از اینترفیس PCIe 3 بهره می‌بره.

بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO

تست بعدی برای تاخیره، در ارائه اون پهنای باندی که دیدیم، چه میزان تاخیری صورت می‌گیره. اینجا حافظه Samsung 990 EVO با استفاده از اینترفیس PCIe 5 عملکرد بهتری داشته؛ همچنین می‌بینیم که این حافظه تفاوت خیلی زیادی با Samsung 990 Pro نداشته و خب از نظر قیمتی هم خیلی نزدیک به همن. در زمان نوشتن این مطلب، حافظه Samsung 990 Pro حدود ۱۰ دلار گرون‌تر از Samsung 990 EVO در حجم یکسان بوده که این یکم کارو برای حافظه جدید Samsung 990 EVO سخت می‌کنه. البته سامسونگ همیشه مدتی پس از عرضه همیشه قیمت حافظه‌هاش رو کاهش میده.

بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO

در آخر هم امتیاز ۳DMark. این امتیازیه که این اپلیکیشن در نهایت از حافظه‌ها ارائه میده و به ما امکان مقایسه اون‌ها رو میده. حافظه Samsung 990 EVO تونسته با ۴۵۰۰ امتیاز، ۱۰% ضعیف‌تر از Samsung 990 Pro بوده، که امتیاز خیلی بدی نیست، منتها وقتی دوباره قیمت رو در نظر می‌گیرید، خیلی جالب نیست.

عملکرد حافظه Samsung 990 EVO در انتقال داده

بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO

در تست اول ۵۰ گیگابایت داده کپی میشه به داخل حافظه. اینجا به دلیل پهنای باند محدود، Samsung 990 EVO بدترین عملکرد رو بین حافظه‌های دیگه داشته و از Samsung 970 EVO Plus که از PCIe 3 استفاده می‌کنه هم کندتر بوده.

بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO

در تست خوندن داده، حافظه Samsung 990 EVO بهتر از Samsung 970 EVO Plus عمل کرده، اما همچنان فاصله زیادی با حافظه‌های دیگه PCIe 4 داشته.

بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO

در این تست هم دوباره همون کپی انجام شده، منتها این بار سرعت نوشتن گزارش شده. سرعت نوشتن حافظه Samsung 990 EVO در عمل کمتر از سرعتیه که خود سامسونگ و اپلیکیشن‌های بنچمارک اعلام می‌کنن. با اینکه اینجا داده‌ها ترتیبین، اما باز هم سرعت حافظه Samsung 990 EVO کمتر از چیزیه که اعلام شده؛ البته با توجه به دیگر درایوها، می‌بینید که تمام حافظه‌ها اینطورین و این مختص به Samsung 990 EVO نیست. در مقایسه Samsung 990 EVO و Samsung 990 Pro می‌بینیم که حافظه Samsung 990 EVO تونسته با وجود استفاده از چیپ حافظه کندتر و کنترلر ضعیف‌تر، تونسته قوی‌تر ظاهر بشه.

تست Diskbench حافظه Samsung 990 EVO

تست Diskbench حافظه Samsung 990 EVO

اپلیکیشن Crystal disk mark به ما این امکان رو میده که بتونیم حافظه‌ها رو با هم یا با حافظه‌های خودمون مقایسه کنیم. این اپلیکیشن رایگانه و خودتون هم می‌تونید این تست‌ها رو انجام بدید. نمودار اول، نتایج تست خواندن ترکیبی داده‌هاست، در QD1 یا عمق صف ۱. اکثر عملیات‌های روزمره، به شکل QD1 هستن یعنی زمانی که ده داده مجزا باید بازیابی بشن، دونه دونه و به ترتیب این اتفاق میفته و چند داده در یک زمان بررسی نمیشه. اینجا حافظه Samsung 990 EVO تونسته با حدود ۲۲۶۰۰ IOPS، در بین حافظه‌های میان رده این لیست قرار بگیره و ۱۱% کندتر از حافظه Samsung 990 Pro بوده.

تست Diskbench حافظه Samsung 990 EVO

در همین تست اما در سرعت نوشتن ترکیبی، می‌بینیم که حافظه Samsung 990 EVO سریع‌ترین حافظه بین حافظه‌های دیگه بوده و ۳۳% سریع‌تر از Samsung 990 Pro ظاهر شده. این نتیجه خیلی خوبیه، اما باید ببینیم در بازار ارزش داره یا نه.

بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO

تست بعدی نهایت سرعت خواندن ترکیبی اطلاعات رو نشون میده، که سازنده‌ها هم همین رقم رو به عنوان مبنای معرفی و اطلاعات حافظه‌هاشون معرفی می‌کنن. اینجا به جای اینکه حافظه تک تک داده‌ها رو بخونه، ۲۵۶ داده رو همزمان می‌خونه و به پردازنده گزارش میده و می‌فرسته. اینجا حافظه Samsung 990 EVO تونسته بهتر از چیزی که سامسونگ گفته عمل کنه، اما در مقایسه با باقی حافظه‌ها، خیلی چنگی به دل نمی‌زنه و با یه تفاوت ۸۲ درصدی از Samsung 990 Pro شکست خورده.

بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO

در سرعت نوشتن هم همینطوره. نتایج Samsung 990 EVO بهتر از چیزیه که سامسونگ اعلام کرده، البته نه با تفاوت خیلی زیادی، اما باز هم چندان جالب نبوده.

عملکرد حافظه Samsung 990 EVO در نوشتن طولانی داده‌ها

بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO

در این تست برای حدود ۱۵ دقیقه اطلاعات ترتیبی روی حافظه نوشته میشن و اپلیکیشن IOMeter سرعتش رو اندازه گیری می‌کنه. اینجا حافظه Samsung 990 EVO برای حدود ۳۰ ثانیه اول تست در حالت PCIe 4.0 x4 سرعت حدودا ۴ گیگابایت بر ثانیه داشته، پس از اون به حدود ۱.۶ گیگابایت بر ثانیه کاهش پیدا کرده. این نشون میده حجم حافظه کش Samsung 990 EVO چیزی حدود ۱۲۰ گیگابایته. حافظه‌های یک ترابایت سامسونگ معمولا حافظه Turbowrite با حجم ۱۱۴ گیگابایتی دارن، که این حجم با اون در یک راستاست. حافظه Samsung 990 Pro در حدود ۴۵ ثانیه اول سرعت حدودا ۶.۲ گیگابایتی داشته، بعد از اون سرعتش به حدود ۱.۷ گیگابایت بر ثانیه کاهش پیدا کرده.

بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO

این نمودار نشون میده حافظه‌ها بعد از ۱۵ دقیقه ابتدایی شروع نوشته شدن داده‌ها، به چه سرعتی می‌رسن. اگه انتقال داده‌ها ادامه پیدا کنه، این سرعت تا پایان انتقال حفظ میشه. حافظه Samsung 990 EVO اینجا تونسته Samsung 990 Pro رو شکست بده، با یه برتری ۲۷ درصدی.

میزان تمام اطلاعاتی که این حافظه‌ها در طول این زمان جابجا می‌کنن متفاوته، پس نمیشه گفت این حافظه حتما بهتر از اون یکی بوده.

عملکرد حافظه Samsung 990 EVO روی PS5

بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO

زمانی که یک حافظه SSD به PS5 متصل می‌کنید، یک تست سرعت خواندن داده می‌گیره و اونو به شما گزارش می‌کنه. اینجا حافظه Samsung 990 EVO از بدترین حافظه‌ها بوده و تنها تونسته از Corsair MP600 Core XT و WD Blue SN580 که اون‌هم هم حافظه‌های اقتصادی محسوب میشن بهتر عمل کنه. در کل با قیمتی که داره اصلا مناسب PS5 نیست. نکته مهم دیگه اینه که PS5 به طور کلی با حافظه‌های PCIe 5 عملکرد خوبی نداره. باید ببینیم بعدا آپدیتی برای بهتر کردن عملکردشون میده یا نه.

بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO

در تست سرعت انتقال بازی‌ها از PS5 به SSD هم حافظه Samsung 990 EVO عملکرد خیلی ضعیفی رو به نمایش گذاشته. البته این کاری نیست که دائم با حافظه‌ای که روی PS5 هست انجام بدید.

بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO

در تست سرعت انتقال بازی از SSD به PS5 که گزینه خیلی مهم‌تریه، تمام حافظه‌ها عملکرد مشابهی داشتن و انگار به باتلنک دیگری برخوردن. PS5 از کنترلر مخصوصی برای SSD استفاده می‌کنه، که ممکنه برای پایداری بالا، سرعت حافظه‌های NVMe رو به این سرعت محدود کنه.


کلام آخر: آیا حافظه Samsung 990 EVO ارزش خرید داره؟

در حال حاضر قطعا نه. با توجه به جایگاه قیمتی که حافظه Samsung 990 EVO در بین حافظه‌های موجود در بازار و حتی حافظه‌های خود سامسونگ داره، این حافظه فعلا ارزش خرید نداره. چرا میگم فعلا؟ چون سامسونگ مثل AMD علاقه خیلی زیادی به کاهش قیمت حافظه‌هاش در طول زمان پس از عرضه داره.

Credit: Tom’s Hardware

در این مطلب به بررسی حافظه SSD Samsung 990 EVO پرداختیم. حافظه Samsung 990 EVO می‌تونه انتخاب خوبی باشه، با توجه به کارایی و مخصوصا اینکه تنها دو مسیر PCIe 5 رو اشغال می‌کنه، اما با توجه به قیمتی که الان داره و عملکردی که به نمایش می‌ذاره، خیلی چنگی به دل نمی‌زنه. حالا با کاهش قیمت در طی زمان باید ببینیم چقدر ارزش خرید این حافظه تغییر می‌کنه، اما خب فعلا به هیچ وجه بین حافظه‌های انتخابی ما جایی نداره.


خیلی ممنون که تا پایان این بررسی با ما همراه بودید. نظرتون رو درباره این حافظه با ما در میون بذارید. خوشحال میشیم بدونیم شما تا چه میزان حاضرید برای حافظه SSD هزینه کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

یک نظر

  1. مادربردی تو بازار ایران داریم که درگاه PCIe اول حافظه رو با کارت گرافیک تقسیم نکنه ؟ برای سوکت های اینتل و ای ام دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×