اخبارراهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

معرفی ۶ تا از بهترین اس‌اس‌دی‌ها (SSD) برای پلی استیشن ۵ 

در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین SSD برای پلی استیشن ۵ بپردازیم. اگه شما هم قصد ارتقای حافظه کنسول خودتون رو دارید بهتون پیشنهاد می‌کنم حتما پیش از خرید این مقاله رو تا انتها بخونید تا بتونید تصمیم بهتری بگیرید. همچنین که در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دیم که اس اس دی پلی استیشن ۵ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشه. تا آخر این مقاله با معرفی بهترین اس‌اس‌دی‌ برای پلی استیشن ۵ با بنچفا همراه باشید. 

معرفی بهترین اس‌اس‌دی‌ برای پلی استیشن ۵

همونطور که پیش‌تر اشاره شد، کنسول PS5 قابلیت ارتقا با حافظه پرسرعت SSD رو داره. خود کنسول تنها ۶۵۰ گیگابایت ظرفیت برای ذخیره کردن بازی‌ها داره. با توجه به بازی‌های امروزی که گاها بیش از ۱۰۰ گیگابایت فضا نیاز دارن احتمالا شما هم به‌عنوان کاربر PS5 به فکر ارتقای حافظه کنسول افتادید. حالا در ابتدا باید ببینیم که اس اس دی مناسب PS5 باید چه ویژگی‌هایی داشته باشه. در ادامه به این مشخصات اشاره کردیم. 

ویژگی‌های SSD مناسب PS5 

  • SSD دارای رابط PCIe نسل چهارم (PCIe Gen 4) باشه
  • حداقل ۵۵۰۰ مگابایت بر ثانیه سرعت خواندن اطلاعات
  • ظرفیت SSD حداقل ۲۵۰ گیگابایت و حداکثر ۴ ترابایت ظرفیت باشه
  • اس اس دی به هیت‍‌سینک نیاز داره
  • سرعت اس اس دی اهمیت داره

اس اس دی ADATA XPG GAMAXX S70 Blade 

اس اس دی ADATA XPG GAMAXX S70 Blade 

لیست رو با اس اس دی ADATA XPG GAMAXX S70 Blade شروع می‌کنیم. این اس اس دی یک حافظه اقتصادی با هیت‌سینک بسیار نازکه و قیمت ۸۴ دلاری داره. در حال حاضر که من دارم این راهنمای خرید بهترین اس اس دی ها برای پلی استیشن ۵ رو می‌نویسم مدل ۱ ترابایت اس اس دی ADATA XPG GAMAXX S70 Blade حدود ۶ میلیون قیمت داره. در حالی که مدل بعدی با داشتن هیت‌سینک بهتر قیمت پایین‌تری در بازار ایران داره. در ادامه به اون هم می‌رسیم. 

توجه داشته باشید که این اس اس دی به عنوان یک اس اس دی که قیمت بالایی نسبت به مدل‌هایی که در ادامه قصد دارم معرفی کنم نداره ولی تمام ویژگی‌های گفته شده در بخش قبلی رو به همراه داره. یعنی یک انتخاب مناسب برای حافظه پلی استیشن ۵ محسوب میشه. 

ممکنه با دیدن عکس‌های این SSD فکر کنید که این حافظه هیچ هیت‌سینکی نداره. اما اشتباه نکنید چون یک لایه بسیار نازک به عنوان دفع‌کننده حرارت روی برد این SSD قرار داده شده که می‌تونه تا حد خوبی گرما رو منتقل کنه. در مدل‌های بعدی هیت سینک های بسیار بزرگ‌تر و با کیفیت بهتری خواهیم دید که به تبع قیمت بالاتری هم دارن. 

حافظه Corsair Mp600 Pro LPX

حافظه Corsair Mp600 Pro LPX

اس اس دی Corsair Mp600 Pro LPX یکی از حافظه‌های محبوب من در این رده قیمتیه. همونطور که پیش‌تر گفتم عجیبه که قیمت دلاری این اس اس دی از حافظه قبلی بیشتره اما در بازار سخت افزار ایران این مدل داره با یک میلیون قیمت پایین‌تر به فروش میرسه. بنابراین اگه بحث ارزش خرید و توجه به بودجه کاربر باشه بدون شک بین این دو مدل کورسیر رو انتخاب می‌کنیم. 

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد ارتقای حافظه اس اس دی اینه که مراحل نصب بسیار ساده‌ای داره و اگه قصد ارتقای حافظه PS5 رو داشته باشید می‌تونید خودتون این مدل رو روی اسلات مربوط به حافظه پلی استیشن ۵ نصب کنید. در یوتوب هم ویدئوی‌های آموزشی بسیاری درباره آموزش ارتقای SSD پلی استیشن ۵ وجود داره که یکی از این ویدئوها توسط صفحه رسمی سونی به انتشار گذاشته شده. 

این اس اس دی PCI gen 4 هستش و سرعت استاندارد این جنریشن رو بهتون میده. همچنین سرعتش از اس اس دی پیش‌فرض دستگاه مقدار کمی بیشتره. 

حافظه Crucial P5 Plus 

حافظه Crucial P5 Plus 

این SSD ممکنه در بازار ایران سخت پیدا بشه اما من بین چند فروشگاه تونستم در ظرفیت های مختلف پیداش کنم.  Crucial P5 Plus یکی از بهترین اس‌اس‌دی‌ها برای پلی‌استیشن محسوب میشه. البته کمیاب بودن این اس اس دی باعث شده که قیمت اون در بازار کمی بالاتر از چیزی که باید باشه. به همین دلیل شما می‌تونید با قیمت پایین‌تر مدل‌ها و برندهای دیگه رو تهیه کنید که سرعت و عملکرد بسیار خوبی هم دارن. 

سرعت نوشتن این این اس اس دی تا ۶۶۰۰MB/s1 بالا میره. همچنین در ظرفیت‌های ۵۰۰ گیگابایت، یک و دو ترابایت عرضه شده که با توجه به نیازتون می‌تونید تهیه کنید. خرید این محصول در حال حاضر فقط وقتی منطقیه که بخواید خارج از ایران یا به دلار اون رو تهیه کنید. 

دلیل اینکه این اس اس دی رو در این لیست قرار دادیم اینه که شما با بهترین SSD هایی که برای PS5 مناسب هستن آشنا بشید و بتونید بین گزینه‌های مختلف مقایسه انجام بدید. 

اس اس دی WD Black SN850X

اس اس دی WD Black SN850X

در ادامه لیست بهترین اس‌اس‌دی‌ برای پلی استیشن ۵ به وسترن دیجیتال می‌رسیم. این حافظه بدون شک جز ۳ تا از بهترین اس‌اس‌دی‌ها برای پلی استیشن ۵ محسوب میشه. برند وسترن دیجیتال سال‌های زیادیه که انواع حافظه‌های مختلف SSD و HDD رو با سرعت و نسل‌های مختلف تولید می‌کنه. مدل Black هم در هارد دیسک و هم در SSD بالارده محسوب میشه و سرعت بسیار بالاتر و قیمت بیشتری هم داره. طول عمر این اس‌اس‌دی هم بسیار زیاده.  اس اس دی WD Black SN850X، هیت‌سینک داره و پس از نصب درون پلی‌استیشن ۵ می‌تونه به خوبی گرما رو دفع کنه و افت عملکرد تجربه نکنه. 

این حافظه تا ظرفیت ۴ ترابایت در بازار سخت‌افزار موجوده و می‌تونید اون روی برای ارتقای SSD PS5 تهیه کنید. فرم فکتور این حافظه M.2 2280 هستش یعنی استانداری که برای کنسول سونی نیاز دارید. 

بررسی SSD Samsung 980 Pro

حاظفه SSD Samsung 980 Pro 

اس اس دی Samsung 980 Pro یک مدل دیگه از این لیسته که برای ارتقای پلی استیشن ۵ مناسبه. این اس اس دی در حال حاضر توسط شرکت‌های مختلفی وارد ایران میشه و در بازار سخت افزار ایران با گارانتی‌های مختلف به چشم می‌خوره. سامسونگ همیشه مطمئن‌ترین انتخاب از نظر عملکرد بین برندهای دیگه بازاره. این اس اس دی‌ها طول عمر بالایی دارن و در طول زمان افت عملکرد ندارن. همچنین از نظر سرعت، بهترین سرعت رو ارائه میدن. سامسونگ در تولید حافظه در مقیاس جهانی جز اولین‌ها و البته بهترین‌هاست که در حال حاضر هم با شرکت‌های بزرگی مثل انویدیا همکاری داره.

توجه کنید که می‌تونید برای این حافظه هیت‌سینک هم تهیه کنید. همونطور که در ابتدا اشاره کردم، برای استفاده از SSD در PS5 برای دفع گرما نیاز به هیت‌سینک دارید که می‌تونید اون رو به‌طور جداگانه یا همراه با خود حافظه تیهه کنید. 

حافظه SSD Seagate FireCuda 530 

حافظه SSD Seagate FireCuda 530 

حافظه بعدی از برند Seagate انتخاب شده. اگه سیگیت رو توی لیست قرار نمی‌دادیم یکمی بی‌انصافی بود. هرچند که در بازار ایران حافظه SSD زیادی از این برند وجود نداره و اکثرا هاردیسک‌های این برند در بازار دیده میشه. اما اس اس دی مدل Seagate FireCuda 530 یکی از معدود SSD های این برند که البته برای پلی استیشن ۵ هم مناسبه. این حافظه هم به همراه هیت سینک عرضه میشه و سرعت بسیار خوبی داره. 

این اس اس دی تا دوبرابر پرسرعت‌تر از اس اس دی‌های PCIe Gen3 و تا ۱۲ برابر سریع‌تر از ساتا ظاهر میشه.

حافظه SSD Samsung 990 PRO HS

حافظه SSD Samsung 990 PRO HS؛ بهترین اس‌اس‌دی‌ برای پلی استیشن ۵

وقتش رسیده که به بهترین اس‌اس‌دی Gen4 تولید شده توسط سامسونگ تا به امروز برسیم یعنی SSD 990 PRO 2TB سامسونگ. SSD 990 PRO نزدیک به یک ساله که عرضه شده و تا به امروز، هیچ SSD PCIe Gen4 دیگه‌ای حتی نتونسته این حافظه رو به عنوان رهبر عملکرد و ذخیره سازی به چالش بشه.

شما می‌تونید بررسی حافظه SSD Samsung 990 PRO رو در بنچفا بخونید.

عملکرد فوق‌العادی این SSD، به دلیل استفاده از نسل هفتم فلش‌های فوق سریع سامسونگ ۵۱۲ گیگابیت، یعنی ۲۰۰۰ MT V-NAND ممکن شده. تا به امروز، این دومین فلش با بالاترین سرعت محسوب میشه که تا به حال یک SSD ارائه کرده. لازم به ذکره که فلش عامل اصلی مربوط به عملکرد یک SSD به حساب میاد و کنترلر پس از اون قرار می‌گیره.

حافظه SSD Samsung 990 PRO

یکی از بهترین اس‌اس‌دی‌ برای پلی استیشن ۵ بدون شک همین مدل ۹۹۰ PRO 2TB از سامسونگه. ما به چند دلیل این SSD رو برای PS5 توصیه می‌کنیم. در ابتدا مهم‌ترین دلیلش سرعت بسیار بالای این حافظه به همراه تولید عمر زیاده. همچنین این SSD یک مدل دارای هیت سینک داره که اون رو برای پلی استیشن ۵ تبدیل به انتخاب بسیار خوبی می‌کنه.

البته در حال حاضر اینطور نیست که ۹۹۰ PRO همیشه داغ کار کنه، SSDهای سامسونگ معمولاً در مقایسه با محصولات رقبای مشابه خنک کار می‌کنن، اما با این وجود، داشتن یه خنک کننده خیال کاربر رو از نظر دما راحت می‌کنه، به خصوص زمانی که برای گسترش فضای ذخیره‌سازی PS5 در نظر گرفته شده.

جمع‌بندی بهترین اس‌اس‌دی‌ برای پلی استیشن ۵ 

در این مقاله به معرفی بهترین اس‌اس‌دی‌ برای پلی استیشن ۵ پرداختیم و ۵ مدل از برندهای مختلف رو پیشنهاد دادیم. تمام این اس اس دی ها برای ارتقای کنسول انتخاب خوبی هستن و همه شرایطی که باید SSD کنسول PS5 داشته باشه رو دارن. اما اگه هر کدوم رو به‌طور جدا جستجو کنید متوجه میشید که اختلاف قیمت زیادی با هم دارن. با توجه به اینکه گاهی برخی قطعات بنابر دلایل مختلف بر اساس قیمت دلاری خود در ایران قیمت‌گذاری نمی‌شن، بهتره برای ارزش خرید قیمت دلاری اون‌ها رو با قیمت ریالی مقایسه کنید و ببینید در اون بازه زمانی کدوم مدل ارزش خرید بالایی داره و به قیمت اصلی خودش نزدیک‌تره. 

در حال حاضر یعنی در اواخر بهمن ماه سال ۱۴۰۲ که من دارم این لیست رو برای کاربرها آماده می‌کنم دو مدل اس اس دی Corsair Mp600 Pro LPX و اس اس دی Samsung 980 Pro و ۹۹۰ پرو جز بهترین انتخاب‌ها هستن یعنی بهتره از بین این سه تا انتخاب کنید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×