اخباراخبار سخت افزار

شرکت Asrock کارت گرافیک جدیدی بر پایه معماری ۷ سال پیش AMD معرفی کرد! پردازنده گرافیکی RX 550 جدید

تیتر این خبر رو درست خوندید. چند روز پیش شرکت Asrock کارت گرافیک Low Profile جدیدی معرفی کرد که از پردازنده گرافیکی RX 550 شرکت AMD بهره می‌بره. این پردازنده گرافیکی توسط AMD در سال ۲۰۱۷ معرفی شد! ما اصلا نمی‌دونستیم به این تعداد از این پردازنده گرافیکی وجود داره که بشه دوباره به تولید این کارت گرافیک ادامه داد! با بنچفا همراه باشید ببینیم ازراک داره چیکار می‌کنه!


پردازنده‌های گرافیکی سری RX 500

AMD در آوریل سال ۲۰۱۷ کارت گرافیک‌های سری RX 500 بر پایه معماری Polaris رو راهی بازار کرد. معروف‌ترین این کارت‌ها، RX 580 بود که همگی باهاش آشنایید. کارت گرافیک RX 550 که از کارت‌های پایین رده و ارزون قیمت این سری محسوب میشد، با قیمت ۸۰ دلار عرضه شد. این کارت در دو مدل ۲ گیگابایت و ۴ گیگابایت عرضه شده بود و الان از یک سری از گرافیک‌های یکپارچه پردازنده‌ها هم ضعیف‌تره! جدی میگم، پردازنده گرافیکی Radeon 780M که پردازنده Ryzen 7 8700G از اون بهره می‌بره، ۳ برابر از RX 550 قوی‌تره!

حالا که زمان زیادی به معرفی سری RX 8000 توسط AMD نمونده، Asrock تصمیم گرفته یه کارت گرافیک جدید Low profile با استفاده از این چیپ گرافیکی تولید کنه. کارت گرافیک «جدید» ازراک، با طول ۱۷ سانتی متر و عرض ۱۳.۱ سانتی متر، که صرفا Asrock Radeon RX 550 Low Profile نام داره، به ۴ گیگابایت حافظه GDDR5 مجهزه. همچنین این کارت کانکتور برق جداگانه هم نداره و با دو براکت فول سایز و low profile به فروش می‌رسه تا مشکلی در نصب نداشته باشید.

مشخص نیست که هدف ازراک چیه و برای چه کسانی این کارت رو تولید کرده. خبر تولید این کارت گرافیک ابتدا در ژاپن پخش شد و احتمال می‌دیم که مشتری‌های به خصوصی اونجا نیاز به چنین کارت گرافیکی داشته باشن. استفاده خاصی برای این کارت گرافیک به ذهنمون نمیرسه، چون حتی AMD هم پشتیبانی از Polaris رو متوقف کرد و دیگه به ندرت درایورهای خاصی براش منتشر می‌کنه.

RX 550

حتی اگه دنبال کارت گرافیک Low profile باشید هم انتخاب‌های زیادی دارید، هر چند هیچکدوم قیمت‌شون حتی نزدیک به قیمت RX 550 هم نیست. مدل‌های Low profile کارت گرافیک GTX 1650 همچنان در بازار موجودن، که بالای ۱۰ میلیون تومان در بازار ایران قیمت دارن. شاید بتونید مدل‌های Low Profile کارت گرافیک RX 6500 XT رو با قیمت بهتری پیدا کنید، اما باز هم نه به ارزونی RX 550. هر چند قابلیت‌های بیشتری در اختیار شما می‌ذارن، اما برخی قیمت پایین‌تر براشون در اولویته.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

یک نظر

  1. برای گیمینگ هنوز گزینه خوبیه و گادآف وار و لست آف آس و آنچارتد سایبرپانک رو با کیفیت لو با FSR3 می تونه بیاره با ماد FG کیفیت مدیم ۱۰۸۰p 30fpa
    برای رندر شه بعدی معماری آنریل انجین ۵ و ویرایش ویدیو در پریمیر وادیوس هم گزینه خوبیه هنوز از قابلیت سافتور ریتریسینگ پشتیبانی می کنه که رندرای سه بعدی خوبی می شه گرفت در سال ۲۰۲۳. در ۲۰۲۳ الگوریتم های محاسباتی خیلی زیادی کشف شده مه توانایی های کارتای قدیمی افزایش یافتن. AMD هم درایور جدید ویندوز ۱۱ ۶۴ بیت رو برای این کارت داده. قدرت کارت برای مولتی مدیا کافیه پردازنده هایی که مجمع ندارن. مقایسه با سری ۱۶ غیر منطقیه الان کارت RX580 استوک ۲ و نیم سه میلیون می شه گرفت اصلا قیمتش با سری ۱۰ ئ ۱۶ قابل مقایسه نیست. بهتر بود کارت ۵۸۰ جدید می داد یا ۴۸۰ که برای گیمینگ بالارده می تونست استفاده بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×