اخباراخبار بازی هااخبار تکنولوژیاخبار سخت افزار

گام بزرگ XeSS اینتل در رقابت با DLSS انویدیا

فناوری XeSS اینتل، یه فناوری ارتقای مقیاس هوش‌ مصنوعیه که وارد دور رقابت با DLSS از انویدیا شده. این فناوری نرخ فریم رو در بازی‌ها افزایش می‌ده و با کاهش ناچیز کیفیت اصلی تصویر، فریم با وضوح پایین رو بهتر می‌کنه. این فناوری روی گرافیک‌های سری Arc Alchemist اجرا شده و اینتل به‌تازگی نسخه جدید یعنی XeSS 1.3 معرفی کرده. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


این نسخه ۱.۳ از XeSS قول بهبود نرخ فریم و اصلاحات بیشتری رو نسبت به نسخه اصلی XeSS داده.

نکاتی که در باره این فناوری خوبه که بدونید:

  • Intel XeSS ارتقا مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه می‌ده و با DLSS از انویدیا و FidelityFX Super Resolution از AMD رقابت می‌کنه.
  • اینتل این فناوری رو به‌تازگی معرفی کرده و گفته عملکردش به‌صورت چشمگیری نسبت به نسل قبل بهبود پیدا کرده.
  • اینتل با یه نسخه آزمایشی XeSS روی یسری بازی تغیر ایجاد کرده و تو بنچمارک که بعد تست منتشر کرده نشون میده اگر سیستم اینتل Arc A750 باشه، تعداد فریم در ثانیه حدود ۱۰٪ بیشتر می‌شه.

بنچمارک XeSS 1.3 اینتل درعنوان‌های معروف

این هفته اینتل نسخه جدید فناوری هوش مصنوعی خودش یعنی XeSS 1.3 رو معرفی کرد که گفته میشه نسبت به نسخه اصلی عملکرد خیلی بهتری داره، مثل فریم ریت بالاتر، کاهش aliasing و ghosting.

همونطور که انتظار می‌رفت بازی‌های که از این فناوری جدید استفاده کرده بودن فریم ریت بالاتری داشتن. نکته اصلی هم اینجاست که نسخه جدید پیشرفت زیادی تو افزایش فریم ریت نسبت به نسخه اصلی خودش داشته.

اینتل روی سیستمی با Arc A750 به طور میانگین ۱۰% افزایش توی FPS مشاهده کرده. یسری عناوین حتی جهش بیشتری هم داشتن. مثل نرخ فریم Diablo 4 که نسبت به نسخه اصلی ۲۸% افزایش پیدا کرده.

اینتل این فناوری رو روی سیستمی با Intel Core Ultra 7 155H هم تست کرده. باوجوداینکه تغییرات و بهبودهای رو داشته؛ اما در مقایسه Arc A750 زیاد چشمگیر نبودن. اینتل انتظار داره که نسبت به نسخه اصلی حداقل ۸% افزایش تو FPS ببینه.

این نکته خیلی مهمه که تست‌های اینتل با یه نسخه آزمایشی از XeSS 1.3 گرفته و هیچ کدوم از نتایج با استفاده از نسخه اصلی XeSS 1.3 بدست نیومدن، به همین دلیل باید یکم بیشتر برای بهترشدن عملکرد Diablo 4 صبر کنیم.

الان نسخه XeSS 1.3 SDK در گیت‌هاب در دسترسه و اینتل هم با کمک توسعه‌دهندگان بازی در حال بهبود و ادغام فناوری خودش با عنوان‌های محبوبه.

راز موفقیت XeSS 1.3، مدل‌های هوش مصنوعی به‌روز شده خود اینتله. این غول فناوری روی بهبود و آموزش مدل‌ها و به‌ویژه روی عناصر بصری کار کرده. طبق گفته اینتل نتیجه نهایی شده “کاهش aliasing و ghosting و پایداری زمانی بیشتر”.

Resolution scaling
in XSS 1.3
Resolution scaling in
previous XSS versions
Preset
۱.0x (Native resolution)N/ANative Anti-Aliasing
۱.۳xN/AUltra Quality Plus
۱.۵x۱.۳xUltra Quality
۱.۷x۱.۵xQuality
۲.0x۱.۷xBalanced
۲.۳x۲.0xPerformance
۳.0xN/AUltra Performance

تکنولوژی افزایش وضوح تصویر با هوش مصنوعی ممکنه تو جزئیات دقیق مثل خطوطی که به هم نزدیکن به مشکل بخوره، برای همین سعی شده تو مدل‌های جدید این اشتباهات کمتر بشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×