محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

کاربرها گزارش دادند: نورپردازی RGB رم به صفحات پشتی کارت گرافیک آسیب رسانده است

گیمرهایی که از PC استفاده می‌کنن به‌تازگی ادعا کردن که نورپردازی RGB رم می‌تونه به بک‌پلیت کارت گرفیک آسیب برسونه و خطرناک باشه. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


به تازگی چند کاربر شبکه اجتماعی Reddit تو یه بازه ۲۴ ساعته، داستان‌های مشابهی در مورد آسیب کارت گرافیکشون به یک دلیل غیرعادی رو به اشتراک گذاشتن. بک پلیت کارت گرافیک MSI و Gigabyte این کاربرها با یه الگوی خاص که با نورپرازی رم مطابقت داره، سوخته.

همونطور که می‌دونیم رم‌هایی که نورپردازی RGB دارن بیشتر از بقیه بین کاربرها محبوبن و توی سیستم‌های گیمینگ استفاده میشن. ماژول‌های جدید هم انیمیشن‌های مختلفی برای نمایش رنگ‌ها دارن تا بیشتر توی دید قرار بگیرن. شرکت سازنده رم وظیفه داره که مطمئن بشه این نورپردازی‌ها برای استفاده امن باشن و باعث آسیب نشن.

علت سوختن بک پلیت کارت گرفیک با نورپردازی رم

تابش نور UV گاهی باعث میشه رنگ بک پلیت و یا قطعاتی که کیفیت ساخت خیلی خوبی ندارن بسوزن. کشورهای پیشرفته‌تر از این نور UV در تولید قطعاتشون استفاده نمی‌کنن. با این حال، میزان زیاد نورهای CRI ممکنه باعث تابش اشعه نور تو طیف فرابنفش بشه که طول موجش تو محدوده ۳۷۵ تا ۴۰۰ قرار می‌گیره.

هنوز معلوم نیست که واقعا این بک پلیت‌ها با اشعه UV سوختن یا با حرارتی که این دیودهای نوری تولید کردن. اگر دلیل دوم درست باشه، این مشکل باید بین کاربرها زیادی دیده میشد و یا حداقل اطراف بقیه قطعاتی که گرما تولید می‌کنن هم دیده بشه، مثل SSDهای قوی و پر مصرف.

فعلاً این مشکل برای کارت‌های سری RTX 3080 از MSI و RTX 4080 از Gigabyte دیده شده. یه کاربر دیگه هم این مشکل رو برای کارت گرافیک GTX 1080 Ti منتشر کرده؛ اما این اتفاق تو ۵ سال رخ‌داده. حتی یکی از کاربرها کارت گرافیک خودش رو عوض کرده؛ اما دوباره همین الگوی سوختگی رو دیده که نشون می‌ده احتمالاً نورپردازی حافظه رم مقصر واقعی این ماجراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×