محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

اطلاعات پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake-S اینتل افشا شدند: تراشه‌های Core Ultra 200 ES بدون SMT

اطلاعاتی از پردازنده‌های نسل بعد Core Ultra 200 اینتل با ۲۰ و ۲۴ هسته برای استفاده سیستم‌های دسکتاپ افشا شده. به‌نظر می‌رسه که این پردازنده‌ها که از نسل Arrow Lake-S هستن که از SMT پشتیبانی نمی‌کنن. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


پردازنده‌های Arrow Lake-S اینتل قراره تغییر بزرگی تو پلتفرم‌های دسکتاپ ایجاد کنه. این تراشه‌ها با یه معماری کاملاً جدید برای سوکت LGA 1851 منتشر میشن.

این نسل جدید از Lion Cove P-Cores و Skymont E-Cores تشکیل شده، این درحالیه که تا به امروز پردازنده‌ها حداکثر ۲۴ هسته داشتن و با پیکربندی ۱۶+۸ عرضه میشدن؛ اما الان دوتا مجموعه اطلاعات فاش شده اضافی داریم.

نام این پردازنده‌‌ها امروز تو آخرین گزارش درایور به‌عنوان «Arrow Lake Client Platform» عنوان شد و در بایوس MTLSFWI1.R00.3473.D80.2311222130 با تاریخ ۱۱/۲۲/۲۰۲۳ در حال اجرا هستن. دوتا پردازنده جدید شامل دو قطعه میشه که اولی با کانفیگ ۲۴ هسته، که احتمالاً با ترکیب ۸ هسته از نوع P و ۱۶ هسته از نوع E با سرعت ۳.۰۰ GHz، و دومی با کانفیگ ۲۰ هسته و ترکیب ۸ هسته، از نوع P و ۱۲ هسته از نوع E با سرعت ۲.۳۰ GHz، باشن.

پیکربندی این دو قطعه به‌نظر به Core i9-14900K و Core i7-14700K شبیه باشه؛ اما احتمالاً همون عدم پشتیبانی از SMT / HT تفاوت اصلیه. علت هم اینجاست که به تازگی مشخص شده که حذف SMT / HT از پردازنده‌های اینتل باعث استفاده کارآمدتر از E-Cores میشه و هسته‌ها نقش HT رو برای برنامه‌های چندرشته‌ای بر عهده می‌گیرن، اینجوری عملکرد شون هم سریع‌تر میشه و هم بهینه‌تر.

تغیرات نسل جدید پردازنده‌های Arrow Lake-S

به‌زودی معلوم میشه که حذف HT واقعاً چه تأثیری روی عملکرد داره؛ اما اینتل همچنان با بهینه‌سازی هسته‌های E تو یسری بازی‌ها و برنامه‌های خاص مشکلاتی داره. اینتل تلاش کرد که استفاده از هسته E-Core خودش رو در قالب APO (بهینه سازی عملکرد برنامه) بهتر کنه، با این وجود فقط می‌تونه یه لیست کوچک از بازی‌ها رو پشتیبانی کنه، اونم تازه با جدیدترین نسل پردازنده‌ها. با اینکه اینتل APO رو به تازگی برای تراشه‌های قدیمی‌تر هم باز کرده؛ اما همچنان پشتیبانی رو ازش ندیدیم.

علاوه بر عنوان‌های محاسباتی پردازنده، تراشه‌های دسکتاپ Arrow Lake-S شرکت اینتل یه iGPU سطح GT1 بر اساس معماری Arc Xe-LPG Alchemist هم داره. انتظار میره که قطعات موبایلی با گرافیک Alchemist Xe-LPG با یسری بهینه‌سازی روی قطعات اصلی منتشر بشن.

به احتمال زیاد این نسل جدید اولین خانواده دسکتاپ اینتله که دارای NPU هستن، در حالی که AMD قبلاً اینتل رو تو ارائه AI NPU برای هر دو پلتفرم موبایلی و دسکتاپ شکست داده. خانواده Core Ultra 200 شامل تراشه‌های Lunar Lake هم میشه؛ اما این تراشه‌ها فقط برای پلتفرم‌های موبایل خواهند بود.

برای اطلاعات و خبرای بیشتر باید تا رویداد Computex 2024 صبر کنیم تا شاید پت گلسینگر، مدیرعامل شرکت اینتل، جزئیات بیشتری در مورد نسل بعدی بهمون بده.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×