محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

EK خنک‌کننده Direct-die را برای پردازنده‌های AMD Ryzen 7000 AM5 معرفی کرد

مدت کوتاهی بعد از معرفی خنک‌کننده‌های direct-die برای پردازنده‌های اینتل، EK که یک کمپانی اسلوونیایی معروف در زمینه تولید خنک کننده‌ست، قراره که خنک کننده‌های مشابهی رو برای AMD با فناوری جدید عرضه کنه. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


سری EK Direct-Die برای پردازنده‌های های دیلید شده AMD Ryzen AM5 سازگاره، اما مهم اینجاست که همه پردازنده های AM5 پشتیبانی نمیشن. مثل سری Ryzen 8000G که به تازگی معرفی شدن و به خاطر استفاده از die متفاوت، با این خنک کننده سازگار نیستن.علت اهمیت این ماجرا اینجاست که بلوک طوری طراحی شده که هر سه تراشه رو پوشش بده (دوCCD و IO die)، در حالی که سری هاوک پوینت از طراحی یکپارچه استفاده می‌کنه. علاوه‌براین، استفاده از خنک کننده‌های direct-die تو سری APU ممکنه به اندازه سری‌های استاندارد حیاتی نباشه، چون ممکنه TDP تا ۱۷۰ وات بالا بره.

EK تایید کرده که خنک کننده‌های direct-die با سری X3D هم سازگارن این سری از یک لایه روکش اضافی روی یکی از چیپلت‌ها استفاده می‌کنه. در اینصورت فرآیند اعمال خنک‌کننده و دیلید کردن نیاز به احتیاط بیشتری داره. این کولرها مجهزبه die guard هستن که جایگزین مکانیزم نصب سوکت استاندارد میشه. طبق ادعای این شرکت، این کار باعث میشه PCB خم نشه و از اتصال الکتریکی با پین های سوکت جلوگیری بشه.

مشخصات و نحوه اتصال خنک کننده direct-die

سیستم نصب این محصول با واتربلاک Velocity2 Direct Die 1700 فرق داره، چرا که به جای اینکه صفحه‌ی سرد مستقیما به محافظ die وصل بشه، از standoff در تمام گوشه‌ها استفاده می‌کنه. بخش‌های برجسته‌ی صفحه‌ی سرد هم برای پوشش بهتر تراشه‌های پردازنده طراحی شدن.

شرکت EK یکی از این خنک کننده‌های پیشرو این سری رو با اسم «EK-Quantum Velocity Direct Die D-RGB – AMD Ryzen Edition» به‌نمایش می‌ذاره. شاید به خاطر سپردن این اسم سخت باشه، اما طراحی منحصر به فردش اون مطمئناً برجسته میشه.

این طراحی شامل آلومینیوم سندبلاست آنودایز شده به رنگ مشکی و پوشش اکریلیک با نور RGB میشه. مشتریان می‌تونن «Signature Edition» رو انتخاب کنن که شامل ابزار جداکننده Thermal Grizzly 7000 و پوشش محافظ Thermal Grizzly میشه. این محصول ۳۴۹.۹۰ یورو قیمت داره، در حالی که کولر بدون ابزار و coatin به قیمت ۲۶۹.۹۰ به فروش میره. مطمئناً این گزینه مقرون‌به‌صرفه نیست و فروش مجدد چنین تراشه‌ای در آینده ممکنه چالش‌هایی رو ایجاد کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×