اخباراخبار سخت افزار

گیگابایت سیستم ۳L Mini-ITX را با Ryzen 7 8700G APU به قیمت ۸۱۰ دلار عرضه می‌کند

تو چند سال اخیر بازار مینی پی‌سی‌ها به لطف معماری‌های کارآمدتر رشد خوبی داشته. این روزها پیدا کردن یک پردازنده با ۸ هسته‌ که گرافیک خوبی هم داشته باشه سخت نیست، خصوصاً اگر بر اساس آخرین طراحی AMD باشه. حالا گیگابایت با استفاده از این طراحی در چین محصول Metal Gear Plus ITX رو معرفی کرده که می‌تونه رقیب قوی برای Mini-PCها باشه. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


AMD به تازگی از سری APU Hawk Point خودش که بر اساس معماری Zen4 و RDNA3 برای سوکت دسکتاپه، رونمایی کرده. سری Ryzen 8000G با هر مادربرد مبتنی بر AM5 کار می‌کنه و تنها به فن خوب و آخرین ورژن BIOS برای کار نیاز داره.

گیگابایت بعد معرفی این سری به فکر تولید یک محصول جدید افتاده. Metal Gear Plus ITX یک شاسی آلومینیومی CNC که برای قرار دادن مادربرد Mini-ITX طراحی شده. در این مورد از یک برد AORUS B6501 ITX استفاده شده که از حافظه DDR5 با اندازه کامل پشتیبانی می‌کنه و میزبان یک فن CPU سبک و کم ارتفاعه. این شاسی به اندازه مینی پی‌سی‌های معمولی کوچک نیست و ابعادش ۲۰۰×۲۱۰×۵۸ میلی‌متر و ظرفیتش ۳ لیتره.

افزایش اندازه فواید زیادی داره مثل توانایی تعویض APU (به علت استفاده از یک سوکت معمولی AM5)، توانایی جایگزینی خنک‌کننده و دسترسی آسان به حافظه و حافظه DDR5؛ درست مثل هر مادربرد ITX دیگه. علاوه بر این، کاربران می‌تونن کل مادربرد رو تعویض کنن تا پورت‌های ورودی/خروجی متفاوتی داشته باشن.

یکی از ویژگی‌های جالب سیستم‌های Metal Gear Plus ITX گیگابایت اینه که دارای مبدل‌های برق AC به DC هستن، به این معنی که منبع تغذیه خارجیه و شاسی منبع تغذیه داخلی نداره. در مقایسه با برخی از مینی پی‌سی‌های خیلی کوچک که می‌تونن توسط کانکتورهای USB Type-C تغذیه بشن، این یک نقطه‌ضعف حساب میشه، چون با منبع تغذیه استاندارد کار نمی‌کنه. با این حال، این روزها تقریباً هیچ کامپیوتر کوچکی تو بازار از APUهای ۶۵ واتی TDP پشتیبانی نمی کنه، بنابراین اکثر شارژرهای جمع و جور GaN که با مینی رایانه‌های شخصی میان کافی نیستن.

مشخصات و کانفیگ سیستم‌های Metal Gear Plus ITX

گیگابایت این سیستم‌ها رو با کانفیگ‌های مختلفی به فروش می‌رسونه که تو لیست زیر می‌تونید ببینید:

  • پردازنده AMD Ryzen 5 8500G: با ۶C/12T تا سرعت ۵.۰ گیگاهرتز (Zen4 و Zen4c)، دارای Radeon 740M iGPU
  • پردازنده AMD Ryzen 5 8600G: با ۶C/12T تا سرعت ۵.۰ گیگاهرتز (Zen4)، دارای Radeon 760M iGPU
  • پردازنده AMD Ryzen 5 8700G: با ۸C/12T تا سرعت ۵.۱ گیگاهرتز (Zen4)، دارای Radeon 780M iGPU

همه این سیستم‌ها با برد AORUS B6501 ITX و WiFi 6 هستند. ۱۶ گیگابایت حافظه XPG D300، ۵۱۲ گیگابایت تا ۱ ترابایت حافظه NVMe M.2 دارن و از منبع تغذیه ۱۸۰ واتی DC-ATX استفاده می‌کنن.

قیمت این سیستم‌ها:

  • مدل ۸۷۰۰G: به قیمت ۵۲۵۹-۵۸۹۹ یوان و به دلار ۸۱۱$ – ۹۰۹$
  • مدل ۸۶۰۰G: به قیمت ۴۲۶۹-۴۷۹۹ یوان و به دلار ۶۶۰$ – ۷۴۰$
  • مدل ۸۵۰۰G: به قیمت ۳۹۹۹-۴۴۹۹ یوان و به دلار ۶۱۸$ – ۶۹۳$

با توجه به کم بودن سیستم‌های AM5، قیمت این سیستم‌ها به‌اندازه‌ای که انتظار می‌رفت بالا نیست. مزیت اصلی این سیستم‌ها قابل ارتقا بودنشونه. بر خلاف برخی از سیستم‌های مبتنی بر AM4 (مانند سیستم‌های محبوب Minisforum)، مشکل کمتری با به‌روزرسانی BIOS وجود داره. این محصول از یک برد استاندارد Mini-ITX استفاده می‌کنه که به‌روزرسانی‌های بردهای AMD 600 رو دریافت می‌کنه؛ بنابراین وقتی که بایوس در دسترس باشه، بدون مشکل از سری Ryzen 9000 AMD پشتیبانی می‌کنه.

این سیستم همچنین باید با CPUهای استاندارد Raphael سازگار باشه که گرافیک یکپارچه RDNA2 دارن، اگرچه عملکرد GPU پایینه. تنها نگرانی ظرفیت کم خنک‌کننده فن‌هاست، بهتره شما به انواع ۶۵ وات TDP پایبند باشید.

‫۲ نظر

  1. با توجه به اینکه امکان نصب و ارتقاء گرافیک وجود نداره، خرید مینی پی سی هایی که از پردازنده ی رایزن ۷۸۴۰ یا ۸۸۴۰ استفاده می کنند, منطقی تر به نظر می رسه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×