@benchfa_team
راهنمای ارتقای سیستمراهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

معرفی ۴ پردازنده جایگزین Core i9-13900K با قیمت کمتر

Core i9-13900K اینتل یکی از بهترین پردازنده‌هاییه که می‌تونید خریداری کنید. این غول ۲۴ هسته‌ای می‌تونه به راحتی بارهای کاری سنگین رو مدیریت کنه و به راحتی یکی از سریع‌ترین پردازنده‌های گیمینگه که می‌تونید تهیه کنید. اما حتی با وجود قدرت زیاد زیر این پردازنده، بدون شک انتخاب مناسبی برای همه نیست. در این مقاله از بنچفا قصد داریم به معرفی ۴ سی پی یو جایگزین پردازنده Core i9-13900K بپردازیم. 

قدرت عالی با هزینه بسیار زیادی همراهه و برای Core i9-13900K، این هزینه به صورت گرما و مصرف برق زیاد تلف میشه. علاوه بر این، موج اخیر بی‌ثباتی این پردازنده‌های پیشرفته اینتل مانند Core i9-13900K به اعتبار اونها ضربه زده و جایگزین‌ها را کمی جذاب‌تر کرده.

اگرچه باید Core i9-13900K رو در لیست کوتاه خود نگه دارید، چندین CPU دیگه وجود داره که باید هنگام ارتقاء سیستمتون به خاطر داشته باشید. در ادامه به معرفی ۴ سی پی یو جایگزین پردازنده Core i9-13900K خواهیم پرداخت و درباره هرکدوم توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

درباره مشخصات و عملکرد پردازنده Core i9-13900K 

بیاید یک نگاهی به سرعت کلاک در تست Cinebench R23 داشته باشیم. پس از یک ساعت تست Core i9-13900K فرکانس تمام هسته‌ عدد ۵.۲ گیگاهرتز را برای هسته‌های P و ۴.۱ گیگاهرتز برای هسته‌های E ثبت کرد. این فرکانس با استفاده از خنک‌کننده مایع MSI CoreLiquid S360 360 میلی‌متری نصب شده در کیس MSI Prospect 700R به دست اومده. 

با استفاده از خنک‌کننده مایع ۳۶۰ میلی‌متری MSI CoreLiquid پردازنده ۱۳۹۰۰K به ۱۰۰ درجه می‌رسه. واضحه که خیلی عدد زیادیه و در حالی که تنها ۵ درجه گرمتر از CPU های Zen 4 ظاهر شده، نتایج بسیار بدتر از اون چیزیه که در سری Ryzen 7000 AMD دیدیم. این نتایج برای کولرهای دیگه مانند چندین AIO رده‌بالا، حتی مدل‌های ۴۲۰ میلی‌متری یکسان بوده.

در شروع بنچمارک Core i9-13900K با سرعت کلاک تمام هسته‌ای در حدود ۵.۴ گیگاهرتز کار می‌کرد، اما این فرکانس رفته رفته کم شد و با CoreLiquid S360 در اتاقی با دمای ۲۱c در داخل یک کیس با تهویه مناسب به ۵.۲ گیگاهرتز رسید. خلاصه بخوام بهتون بگم، با یک خنک‌کننده بسیار توانا، عملکرد کولینگ شدیداً به خطر می‌افته و گلوگاه حرارتی رخ میده و دماها به طور هشداردهنده‌ای بالا میرن.

به طور کلی مثل نسل قبلی که ۱۲۷۰۰ انتخاب بهتری از نظر بالارفتن حرارت بود، کم‌وبیش میشه گفت توی نسل جدید هم همین نتیجه رو داریم.

زمانی که ۱۳۹۰۰K به مقدار زیادی زیر فشار باشه، دمای اون به شدت بالا میره و کولرهای بالارده تا یک حدی می‌تونن اون رو خنک نگه دارن. دمای بالا از طرفی باعث افت عملکرد این پردازنده میشه. با این حال باید بدونید که به طور میانگین سیستم شما از ۱۰۰درصد توان پردازنده استفاده نمی‌کنه.

از پردازنده ۱۳۹۰۰K چی فهمیدیم؟

بدون شک نمی‌تونیم بگیم به ۱۳۹۰۰K به طور کلی ناامیدکننده‌ست. با این حال همه چیز خیلی خوب به نظر می‌رسید تا اینکه به بخش مصرف انرژی و دما رسیدیم. با نگاهی که به نتایج مصرف انرژی این پردازنده انداختیم، متوجه شدیم این تراشه سعی داره از قدرت بیشتری نسبت به کارت گرافیک شما استفاده کنه. این نتیجه دقیقاً برای ۱۲۹۰۰K هم وجود داشت که خیلی جالب به نظر نمی‌رسید. اما حالا با عرضه شدن نسل سیزهم پردازنده‌های اینتل این ضعف رو توی پرچمدار این نسل هم می‌بینیم.

بررسی پردازنده 13900K

این واقعیت که با نصب AIO با کیفیت ۳۶۰ میلی‌متر، این CPU در اتاق ۲۱ درجه سلسیوس در کمتر از ۲۰ ثانیه به حداکثر دمای اتصال حرارتی (TjMAX) می‌رسه، شوخی بدیه. خنک‌کننده AIO عظیم Arctic Liquid Freezer II 420mm هم روی این پردازنده تست شده به این امید که بتونه کمی ۱۳۹۰۰K رو رام کنه که باز هم نتیجه تفاوت قابل توجهی نداشت.

اما بین پردازنده نسل سیزدهمی اینتل و پردازنده‌های Zen 4 AMD کدوم می‌تونه انتخاب بهتری باشه؟

این بستگی به این داره که شما به دنبال چه چیزی هستید. در همین راستا این هم باید بدونید که برای کسایی که قصد جمع کردن یک سیستم جدید رو دارن، سرمایه‌گذاری کمی بیشتر روی AM5 حتماً جواب میده، همونطور که برای دارندگان AM4 نتیجه خوبی داشت. از طرفی، نسل سیزدهم اینتل در انتهای راه قرار داره. منظور از انتهای راه اینه که به زودی سوکت اون عوض میشه و پردازنده ها رو توی یک معماری کاملاً جدید می‌بینیم. بنابراین سرمایه‌گذاری روی یک مادربرد سری ۷۰۰ یا یک برد سری ۶۰۰ به قصد ارتقا اصلا ایده خوبی نیست.

از طرف دیگه، اگر هدف عملکرد CPU بالا و در عین حال صرفه جویی در قیمت باشه، ۵۸۰۰X3D یک گزینه قوی با قیمت ۴۰۰ دلاره که هنوز می‌تونه جزو انتخاب‌هامون باشه مخصوصاً که هزینه پلتفرم هم اینجا کاهش پیدا می‌کنه. AM4 هم به عنوان یک پلتفرم در انتهای جاده قرار داره، اما حداقل در این مورد، شما در حال صرفه جویی در مقدار زیادی از تغییرات هستید که این ضرر رو کاملاً جبران می‌کنه.

در مورد ۱۳۹۰۰K هم باید بدونید که ممکنه نسبت به ۷۹۵۰X فقط حدود ۵c خنک‌تر کار کنه، اما نکته مهم اینجاست که رایزن با نصف مصرف همین انرژی به این دما میرسه.

پردازنده AMD Ryzen 7 7800X3D

پردازنده بالارده سال 2023، پردازنده i9 13900K سمت راست و پردازنده Ryzen 7 7800X3D در سمت چپ

Ryzen 7 7800X3D یکی از بهترین پردازنده‌های گیمینگه که می‌تونید بجای Core i9-13900K به اون فکر کنید. این تراشه AMD در کاربری گیمینگ با مصرف برق کمتر عملکرد فوق‌العاده‌ای داره. این سی‌پی‌یو هشت هسته‌‌ای با معماری Zen 4 برای بازی‌های سطح بالا به اندازه کافی سریع عمل می‌کنه. فناوری ۳D V-Cache چشمگیر AMD باعث این عملکرد برجسته‌ شده. در برخی از عناوین، مانند Far Cry 6، عملکرد بسیار بهبود یافته‌ای رو میشه با این پردازنده به دست آورد.

اگر کاربری شما فقط گیمینگه این CPU قطعا بهترین انتخاب به جای i9 محسوب میشه. حافظه کش اضافی در همه، یا حتی بیشتر بازی‌ها اعمال نمی‌شه، اما در هنگام اجرای اولیه بازی، افزایش عملکرد زیادی رو تجربه می‌کنید. در پشت حافظه کش، شما همچنان یک CPU گیمینگ عالی دارید که می‌تونه با Core i9-13900K رقابت کنه. به طور متوسط، ما متوجه شدیم که Core i9-13900K در واقع حدود ۱۰٪ کندتر از Ryzen 7 7800X3D در ۱۰۸۰p ظاهر میشه.

علاوه بر این، Ryzen 7 7800X3D ارزان‌تره. Core i9-13900K رو در زمان نگارش مقاله با قیمتی در حدود ۵۰۰ دلار می‌تونید تهیه کنید. در حالی که تراشه AMD با قیمت حدود ۴۰۰ دلار – و گاهی اوقات حتی کمتر – در دسترسه. علاوه‌بر اینها این پردازنده خنک‌تره. بنابراین نیازی به یه کولر گرون‌قیمت برای کنترل دمای اون ندارید. 

با این حال، این معامله فقط در صورتی ارزش داره که شما در درجه اول روی سیستمتون بازی کنید. همانطور که گفته شد، Core i9-13900K یک هیولا مطلق در تمام وظایف غیرگیمینگه و Ryzen 7 7800X3D گاهی اوقات فقط به نصف این عملکرد در نرم‌افزارها میرسه. این یک CPU بیش از هر چیز دیگری برای گیمرهاست.

پردازنده Core i9-12900K

اگرچه Core i9-12900K و Core i9-13900K از سوکت و چیپست یکسانی پشتیبانی می‌کنن، اما پرفرومنس نسل سیزدهم بسیار سریع‌تره. بر اساس آزمایش‌ و بنچمارک‌های ما، پردازنده Core i9-13900K عملکرد تک هسته‌ای بهتر حدود ۱۳ درصد و در بخش چند هسته ای نزدیک به ۴۷ درصد عملکرد بهتری ارائه میده. این یعنی پردازنده Core i9-13900K ارزش بیشتری داره. اما CPU نسل دوازدهم هنوز هم عملکرد بسیار خوبی برای کاربری‌ههای سنگین داره.

به دلیل قدیمی بودن Core i9-12900K، می‌تونید این پردازنده رو با قیمتی بسیار ارزان‌تر تهیه کنید. در زمان نگارش این مقاله، با قیمت کمتر از ۳۰۰ دلار در دسترسه. فروشگاه‌ها اغلب این CPU رو با یک مادربرد با قیمت پایین باندل می‌کنن تا قفسه‌ها رو از محصولات قدیمی پاک کنن، بنابراین یافتن پرچم‌دار سابق و یک مادربرد رده بالا با قیمت حدود ۴۵۰ دلار غیرمعمول نیست. هرچند توجه داشته باشید که بازار سخت افزار ایران خیلی ثبات نداره. بنابراین تنها زمانی خریدن پردازنده ۱۲۹۰۰K ارزش داره که بتونید اون رو با قیمت کمتری از نسل‌های جدیدتر تهیه کنید.

اگرچه Core i9-13900K به وضوح در عملکرد برتری داره اما این شکاف همیشه زیاد نیست. به عنوان مثال، در فتوشاپ، Core i9-12900K به اندازه ۲۰٪ از CPU نسل سیزدهم عقب‌تره، اما این شکاف در Premiere Pro تنها به ۱۰٪ کاهش پیدا می‌کنه. در بازی‌ها، تفاوت معمولاً فقط چند فریمه که یک شکاف عملکردی کم محسوب میشه که با رفتن به رزولوشن‌های بالاتر از بین می‌ره.

Core i9-12900K هنوز در سال ۲۰۲۴ یک CPU عالی محسوب میشه. حتی اگر به اندازه مدل‌های جدید اینتل سریع نباشه. خبر خوب اینه که بسیار ارزان‌تره و توانسته مشکلات پایداری CPUهای اخیر اینتل رو کنار بگذاره. علاوه بر این، از همان سوکت قطعات نسل سیزدهم و نسل چهاردهم اینتل استفاده می کنه، بنابراین شما برای ارتقاء به یک CPU مانند Core i9-14900K در آینده آماده شدید و می‌تونید پردازنده‌های نسل ۱۴ رو هم روی این مادربرد نصب کنید.

پردازنده اینتل Core i7-13700K

شاید بدیهی به نظر برسه که پردازنده Core i7-13700K جایگزینی برای Core i9-13900K به عنوان برادری ارزان‌تر و کم‌قدرت‌تره، اما این پیشنهاد نشون می‌ده که i7 اینتل چقدر قدرتمنده. این CPU با ۱۶ هسته یعنی هشت هسته عملکرد (P) و هشت هسته کارآمد (E) عرضه میشه. در همین حال، پردازنده Core i9-13900K با هشت هسته P و ۱۶ هسته E عرضه شده. آنچه واقعاً اهمیت داره اینه که هر دو CPU دارای هشت هسته P هستن.

برخی از برنامه‌ها هستن که می‌تونن از آرایه هسته موجود در پردازنده i9 استفاده کنن، اما بسیاری از برنامه‌ها با Core i7-13700K به خوبی اجرا می‌شن. برای مثال، در Premiere Pro و After Effects، پردازنده Core i7-13700K نتایج یکسانی رو با گزینه گران‌تر i9 منتشر می‌کنن. و در بازی‌ها، این دو CPU اساساً قابل تشخیص نیستن.

شما عملکرد قدرتمندی رو با Core i7-13700K دریافت خواهید کرد، فقط با قیمت بسیار کمتر. قیمت CPU حدود ۳۴۰ دلاره که در مقایسه با Core i9-13900K نزدیک به ۱۵۰ دلار صرفه جویی میشه. اگر Core i7-13700KF روانتخاب کنید – همون CPU، منهای گرافیک یکپارچه – شکاف قیمت به ۲۰۰ دلار افزایش پیدا می‌کنه.

اگر اکنون به دنبال انتخاب یک CPU هستید، پردازنده Core i7-13700K تحت تأثیر اخبارهای بی ثباتی اخیر در گزینه‌های بالاتر اینتل قرار نگرفته. این پردازنده Core i7 برای بسیاری از کاربری‌ها عملکرد کافی و لازم رو ارائه میده.  

پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

جایگزین بعدی AMD برای Core i9-13900K پردازنده Ryzen 9 7950ـه. این پردازنده ۱۶ هسته‌ای تقریباً در هر برنامه‌ای یک هیولای مطلقه. بسته به هر کاربری این پردازنده با Core i9-13900K شونه به شونه رقابت می‌کنه. در Geekbench 5 می‌بینیم که عملکرد تک هسته Core i9-13900K بهتره اما متوجه شدیم که این دو CPU در عملکرد چند هسته‌ای شبیه به هم هستن.

پردازنده Ryzen 9 7950X در Handbrake هملکرد مشابهی با Core i9-13900K ارائه کرد و در Premiere Pro، کمتر از ۱٪ از CPU اینتل بود. با این حال، کاربری بازی جاییه که Ryzen 9 7950X واقعاً در اون می‌درخشه. اگرچه Ryzen 7 7800X3D همچنان انتخاب بهتری محسوب میشه اگر تمرکز اصلی شما بر روی بازی باشه اما Ryzen 9 7950X تونست در Red Dead Redemption 2، Far Cry 6 و Cyberpunk 2077 از CPU اینتل پیشی بگیره.

نقطه ضعف اصلی Ryzen 9 7950X قیمت اونه. با قیمت ۵۵۰ دلار، هنوز هم حدود ۵۰ تا ۷۰ دلار از Core i9-13900K گران‌تره و عملکرد تقریباً مشابهی داره. با این حال، این پردازنده بر اساس پلت فرم AM5 تولید شده. اینتل با سوکت LGA 1700 کار خودش رو برای استفاده از این سوکت تمام کرد. بنابراین اگر حالا CPU اینتل تهیه کنید باید بعدا برای ارتقا پلتفرم خودتون رو هم عوض کنید. (ارتقا به نسل ۱۴ با توجه به شباهت زیاد این دو سری به هم خیلی منطقی نیست)

AMD اما گفته تا سال ۲۰۲۵ و بعد از اون به پشتیبانی از AM5 ادامه میده و این شما رو برای ارتقای پردازنده در آینده آماده می‌کنه.

جمع‌بندی معرفی پردازنده جایگزین Core i9-13900K

در این مطلب به معرفی سی پی یوهای جایگزین پردازنده core i9 13900K پرداختیم. شما می‌تونید به جای این پردازنده داغ، مدل‌های جایگزین اون رو با قیمت کمتر تهیه کنید. به‌نظر شما چه پردازنده دیگه‌ای می‌تونه جایگزین ۱۳۹۰۰K باشه؟ حتما در بخش کامنت‌ها برامون بنویسید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×