@benchfa_team
آموزشآموزش سخت‌ افزارلپ‌تاپمقالات

چگونه لپ تاپ گیمینگ خود را خنک نگه داریم؟

حتی بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ هم پس از استفاده طولانی بیش از حد گرم میشن، به‌ویژه لپ‌تاپ‌های نازک‌تر که طراحی‌های جمع‌وجور رو به قابلیت‌های خنک‌کنندگی گسترده‌تر در اولویت قرار می‌دن. این نوع طراحی‌ها اغلب منجر به تولید گرمای قابل توجهی در طول کارهای سنگین مانند بازی می شه. سیستم‌ خنک‌کننده ناکافی، جریان هوا محدود، و تجمع گرد و غبار و زباله‌ها همه مواردی هستن که به داغ شدن بیشتر لپ تاپ منجر میشن.  در این مقاله از بنچفا قصد داریم به روش‌های خنک کردن لپ تاپ گیمینگ بپردازیم و به این پرسش، پاسخ بدیم که چگونه لپ تاپ گیمینگ خود رو خنک نگه داریم؟

اگر به دنبال جلوگیری از داغ شدن بیش از حد لپ تاپتون هستید، اولین قدم اینه که دلایل اصلی مشکل داغ شدن بیش از حد رو شناسایی کنید. عوامل متعددی می‌تونن در گرم شدن بیش از حد لپ‌تاپ شما در حین بازی یا سایر کارهای سنگین، نقش داشته باشن.

دلایل و مشکلات داغ شدن لپ تاپ گیمینگ

دلایل و مشکلات داغ شدن لپ تاپ گیمینگ

همونطور که اشاره شد دلیل داغ شدن لپ تاپ می‌تونه به عوامد مختلفی بستگی داشته باشه که در ادامه به هرکدوم اشاره کردیم.

جریان هوای ناکافی: جریان هوای ضعیف در اطراف لپ تاپ شما می تونه منجر به تجمع گرما بشه. اطمینان حاصل کنید که فضای کافی در اطراف لپ تاپ شما برای تهویه مناسب وجود داره.

دمای اتاق: کارکردن لپ تاپ در محیط گرم می‌تونه  مشکلات گرمای بیش از حد رو تشدید کند. سعی کنید محل بازی خود رو خنک و دارای تهویه مناسب نگه دارید.

سیستم خنک‌کننده ناکافی: اگر سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ شما، از جمله فن‌ها و هیت سینک‌ها، عملکرد مطلوبی نداشته باشن، نمی‌تونن گرما رو به‌خوبی دفع کنن.

محدودیت‌های سخت‌افزاری: برخی از لپ‌تاپ‌ها ممکنه دارای قطعاتی باشن که برای انجام کارهای سنگین طراحی نشدن. اگر لپ تاپ شما جزو این دسته باشه می‌تونه منجر به گرم شدن بیش از حد دستگاه بشه .

تجمع گرد و غبار: تجمع گرد و غبار و زباله در فن‌ها و دریچه‌های خنک کننده لپ تاپ شما می‌تونه  جریان هوا رو مختل کنه و باعث گرم شدن بیش از حد بشه .

اورکلاک کردن: اورکلاک کردن CPU یا GPU لپ تاپ شما بیش از حد توصیه شده می‌تونه  گرمای زیادی تولید کنه و منجر به مشکلات داغ شدن بیش از حد بشه.

هنگامی که دلیل داغ شدن زیاد لپ تاپ خودتون رو مشخص کردید، می تونید اقدامات مناسب رو برای رفع مشکل و جلوگیری از داغ شدن بیشتر انجام بدید. این ممکنه شامل تمیز کردن سیستم خنک کننده، بهینه سازی تنظیمات سیستم، بهبود جریان هوا، یا تغییر نوع استفاده برای کاهش تولید گرما باشه.

بررسی لپ‌تاپ ایسر Aspire 3

روش‌های خنک کردن لپ تاپ بدون کول پد

در ادامه اقداماتی مربوط به خنک کردن لپ تاپ بدون کول پد برای شما قرار داده شده تا در صورت بروز این مشکل از این راهنمای پیروی کنید.

لپ تاپ خود رو روی میز قرار دهید

یکی از ساده ترین راه‌ها برای خنک نگه داشتن لپ تاپ در حین بازی، قرار دادن اون روی میز یا یک سطح صاف و محکمه. حرکت روی میز باعث میشه  هوای خنک آزادانه در اطراف لپ تاپ شما بچرخه و همین به خنک سازی موثر کمک می‌کنه.

اطمینان حاصل کنید که میز خیلی نزدیک به دیوارها یا سایر مبلمان نباشه، چون می‌تونه  جریان هوا رو مختل کنه. علاوه بر این، استفاده از پایه لپ تاپ برای بالا بردن لپ تاپ می‌تونه  جریان هوا رو در زیر پایه لپ تاپ افزایش بده.

لپ تاپ خود رو تمیز نگه دارید

گرد و غبار و خاک می تونن دریچه‌ها و فن‌ها رو مسدود کنن و جریان هوا رو کاهش بدن، بنابراین تمیز نگه داشتن لپ تاپ و محیط اطراف اون ضروریه. برای تمیز کردن لپ‌تاپ، توصیه می‌شه از یک قوطی هوای فشرده و یک پارچه مرطوب استفاده کنید تا دریچه‌ها و فن‌ها رو به‌دقت تمیز کنید و گرد و غبار یا زباله‌ها رو از بین ببرید.

برداشتن قاب پشتی به شما دسترسی بهتری به قسمت‌های داخلی از جمله فن‌های خنک کننده می ده، اما اگر قبلاً این کار رو انجام ندادید به شدت توصیه میشه  به دفترچه راهنمای لپ تاپ مراجعه کنید.

برای کیبورد، می‌تونید از هوای فشرده هم استفاده کنید تا هر گونه زباله‌ای که بین یا زیر کلیدها جا خشک کردن رو از بین ببرید. فقط مطمئن بشید که از پارچه کاملا خیس استفاده نکنید، چون می‌تونه به دستگاه شما آسیب برسونه.

روی یک کول پد خوب سرمایه گذاری کنید

کول پد لپ تاپ یکی از اولین چیزهاییه که وقتی درابره داغ شدن لپ تاپ خرف میزنیم به ذهنمون میرسه. قاعدتا کول پد میتونه کمک زیادی به خنک شدن لپ تاپ بکنه. هرچند این می‌تونه برای لپ تاپ های مختلف متفاوت باشه. کول پد رو باید زیر لپ تاپ گیمینگ شما قرار داد و مستقیماً به پایه لپ تاپ یا لپ تاپ متصل کرد.

اکثر کول پدهای لپ تاپ دارای منبع تغذیه USB هستن و با دمیدن هوای خنک به سمت بیرون لپ تاپ شما رو خنک می‌کنه. یک یا چند فنی که درون این کول پد لپ تاپ قراره دارن درواقع به سیستم خنک کننده خود لپ تاپ کمک می‌کنن و یک نیروی خارجی محسوب میشن. هنگامی که کول پد در یک اتاق با تهویه مناسب استفاده بشه، پد خنک کننده لپ تاپ می‌تونه  به طور موثر دمای لپ تاپ گیمینگ شما رو کاهش بده.

تعویض خمیر حرارتی یا پد

اگر لپ تاپ شما با مشکل گرمای بیش از حد مواجهه، ممکنه لازم باشه  خمیر حرارتی یا پدهای حرارتی موجود رو جایگزین کنید. خمیر حرارتی ترکیبیه که به هدایت گرما از پردازنده کمک می‌کنه. به طور مشابه، پدهای حرارتی برای خنک کردن سایر قسمت‌های مادربرد مانند حافظه و مدار تنظیم کننده‌ برق استفاده میشه . با گذشت زمان، این خمیر و پدها از بین میرن و در از بین بردن گرما ضعیف‌تر عمل می‌کنن. همین موضوع منجر به مشکلات گرمای بیش از حد لپ تاپ میشه.

به طور معمول، جایگزینی خمیر حرارتی تنها پس از چندین سال استفاده مورد نیاز ه. بنابراین این یک نگرانی فوری نیست. با این حال، در صورتی که خرید یک لپ تاپ جدید امکان پذیر نباشه ، جایگزینی خمیر حرارتی قابل تامله. شما وابسته به نوع استفاده‌ای که دارید باید حداقل ۲ سال یک بار خمیر حرارتی رو تعویض کنید.

توجه به این نکته مهمه که جایگزینی خمیر حرارتی یک کار بسیار حساسه که نیازمند توجه و مهارته. بنابراین اگه قصد دارید خودتون این کار رو انجام بدید حتما قبلش درباره تعویض خمیر حرارتی مطالعه و چندتا ویدئو ببنید. 

تنظیمات گرافیکی رو تغییر دهید

کاهش تنظیمات گرافیکی و فریم بر ثانیه در یک بازی می‌تونه  به کاهش فشار بر سخت افزار لپ تاپ شما کمک کنه. تنظیمات گرافیکی و تعداد فریم بالا به GPU فشار وارد می کنه و همین هم باعث تولید گرمای بیشتری میشه. بنابراین کاهش اونها می‌تونه  مفید باشه.

برخی بازی‌ها می‌تونن برای لپ‌تاپ شما سنگین باشن. اکثر توسعه دهندگان بازی مشخصات لپ تاپ توصیه شده رو ارائه میدن. اگر لپ‌تاپ شما کمتر از این توصیه‌ها باشه، کاهش تنظیماتی مانند کاهش کیفیت گرافیک و خاموش کردن ویژگی‌هایی مانند anti-aliasing می‌تونه به کاهش تولید گرما و افزایش عملکرد کمک کنه.

از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید

یک راه موثر برای حفظ دمای لپ تاپ در طول بازی، اطمینان از خنک بودن و تهویه مناسب اتاق شماست. این موضوع بسیار مهمه چون یک اتاق گرم قطعا باعص داغ‌تر شدن لپ تاپ داغ میشه . مانند همه دستگاه‌های الکترونیکی، لپ تاپ‌ها برای خنک شدن به هوای تازه نیاز دارن. بنابراین، تهویه مناسب با باز کردن پنجره‌ها و استفاده از پنکه برای بهبود گردش هوا ضروریه.

قرار دادن لپ تاپ در نزدیکی یک تهویه مطبوع می‌تونه  گردش هوای خنک رو برای قطعات سخت افزاری فراهم کنه. با این حال، اگر به سیستم تهویه مطبوع دسترسی ندارید، توصیه میشه  از لپ تاپ در اتاق‌های تنگ یا با تهویه ضعیف استفاده نکنید.

جمع‌بندی: روش‌های خنک کردن لپ تاپ گیمینگ

در این مقاله از بنچفا به روش‌های خنک کردن لپ تاپ گیمینگ پرداخیتم. همونطور که اشاره شد لپ تاپ‌های گیمینگ به دلیل داشتن سخت افزار قوی و نوع کاربری سنگین، معمولا پس از استفاده طولانی به میزان زیادی گرما تولید می‌کنن. به همین دلیل باید با استفاده از روش‌هایی علاوه‌بر کول‌پد این دستگاه رو خنک نگه داشت. شما به جز موارد گفته شده از چه روشی برای خنک کردن لپ تاپ استفاده می‌کنید؟

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×