محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیکارت گرافیک

نقد و بررسی Nvidia GeForce RTX 3050 6GB + بنچمارک بازی

کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB یک نسخه جدید جالب از انویدیاست که بازار زیر ۲۰۰ دلار رو هدف قرار داده. در حال حاضر، بخش جالب این پردازنده گرافیکی به‌دلیل عملکرد اون نیست، بلکه به عوامل دیگر مربوط میشه که در ادامه توضیح خواهیم داد تا زمینه مناسبی رو درباره این GPU داشته باشید و بتونیم زوایای مختلف کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB رو پوشش بدیم. تا آخر نقد و بررسی کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB همراه بنچفا باشید.


اول، اجازه بدید از نامگذاری نامفهوم این کارت گرافیک بگیم. کارت گرافیک RTX 3050 نسخه ۶ گیگابایت، همون کارت RTX 3050 نسخه ۸ گیگابایتی با حذف ۲ گیگابایت VRAM نیست. در عوض، این محصول تقریباً از هر نظر کاهش قابل توجهی داره. در حالی که مدل اصلی که دو سال پیش منتشر شد، مبتنی بر سیلیکون GA106 تولید شده، نسخه جدید ۶ گیگابایتی از GA107 استفاده می‌کنه که تقریبا ۳۰ درصد کوچکتره.

این کاهش منجر به کاهش ۱۰٪ در تعداد هسته، با دو واحد SM کمتر و ۱۰٪ هسته‌های Tensor کمتر و هسته‌های RT میشه. علاوه‌بر این، هسته‌ها ۱۷ درصد کندتر از کلاک پایه کار می‌کنن و سرعت بوست رو از ۱۷۷۷ مگاهرتز به ۱۴۷۰ مگاهرتز کاهش می‌دن. این افت عملکرد منجر به کاهش قابل توجه TDP شده. یعنی از ۱۳۰ وات در مدل پایه به تنها ۷۰ وات رسیده. این تغییر بسیار مهمه چون به این معنیه که کارت گرافیک RTX 3050 6GB به برق خارجی نیاز نداره، نکته‌ای که به زودی دوباره بهش برمی‌گردیم.

در حالی که مدل ۸ گیگابایتی کارت گرافیک GeForce RTX 3050 از یک گذرگاه حافظه ۱۲۸ بیتی استفاده می‌کنه، نسخه ۶ گیگابایتی یکی از تراشه‌های حافظه با ظرفیت ۲ گیگابایت رو حذف می کنه، گذرگاه رو به ۹۶ بیت محدود می‌کنه و در نتیجه پهنای باند حافظه رو ۲۵ درصد به ۱۶۸ گیگابایت بر ثانیه کاهش می‌ده.

به عبارت دیگه، اگرچه نسخه‌های ۶ و ۸ گیگابایتی RTX 3050 نام یکسانی دارن، اما اساساً محصولات متفاوتی هستن و از سیلیکون کاملاً متفاوت استفاده می‌کنن. بنابراین، خریداران ممکنه فکر کنن که همون RTX 3050 رو با حذف تنها ۲ گیگابایت VRAM خریداری می‌کنن، در حالی که در واقع، محصول بسیار کندتری دریافت می‌کنن.

این روش گمراه کننده به وضوح ضد مصرف کننده‌ست و این به تنهایی کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB رو برای ما خراب می‌کنه. مناسب‌تر و معقول‌تره که نام این محصول رو RTX 3040 یا ۳۰۴۰ Ti بگذاریم تا از سردرگمی جلوگیری کنیم و انتظارات واقع‌بینانه‌ای رو ایجاد کنیم. بنابراین باید به نامگذاری بی‌رحمانه اعتراض کنیم. 

یکی از دلایل قیمت گذاریه. RTX 3050 8GB قرار بود محصولی ۲۵۰ دلاری باشه، اما به ندرت با این قیمت فروخته میشد و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ دلار قیمت داره و ارزش اون رو به شدت ضعیف می‌کنه. در مقابل، مدل ۶ گیگابایتی دارای قیمت ۱۷۰ دلاریه و در حال حاضر با قیمت ۱۸۰ دلار در دسترسه که ۴۰ درصد ارزان تر از مدل ۸ گیگابایتیه.

قیمت کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB مناسب به نظر می‌رسه، اما جنبه مثبت دیگه، مصرف برقه. با TDP تنها ۷۰ وات، کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB نیازی به برق خارجی PCI Express نداره. تمام توان لازم این کارت رو می‌شه از طریق اسلات PCIe تامین کرد. اگرچه این ممکنه برای اکثر افراد مهم به نظر نرسه، چون اتصال برق ۶ یا ۸ پین PCIe ساده‌ست و تفاوت بین TDP 70 وات و ۱۳۰ وات برای بسیاری از کاربرها خیلی مهم نیست اما در برخی از سناریوهای خاص بسیار مهمه.

به عنوان مثال، کسانی که یک Dell Optiplex ارزان یا سیستم OEM مشابه رو انتخاب کردن، کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB می‌تونه پردازنده گرافیکی مناسبی باشه. این کامپیوترهای اداری اغلب با منابع تغذیه اختصاصی فاقد کانکتورهای برق PCIe عرضه می‌شن که نصب کارت‌ گرافیک‌های قدرتمندتری مانند Radeon RX 6600 رو سخت می‌کنه.

در حالی که کارت گرافیک ۶ گیگابایتی RTX 3050 اکنون عنوان سریع ترین کارت گرافیک بازی جهان رو داره که نیازی به نیروی خارجی نداره، این تمایز ممکنه برای اکثر افراد معنی خاصی نداشته باشه. با این وجود، ما این زاویه رو هنگام بررسی محصول در نظر خواهیم گرفت.

چیزی که در نهایت برای بیشتر افراد اهمیت داره اینه که عملکرد کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB با قیمت ۱۸۰ دلار با کارت گرافیک Radeon RX 6600 کمی گرانتر مقایسه میشه. همچنین باید نسخه ۸ گیگابایتی جدید ۶۵۰۰ XT رو هم در نظر بگیرید. 

برای بنچمارک کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB از سیستم تستی با پردازنده Ryzen 7 7800X3D و ۳۲ گیگابایت حافظه DDR5-6000 و جدیدترین درایورهای نمایشگر استفاده شده. تمام داده‌ها برای این بررسی اعتبارسنجی و به‌روزرسانی شدن و همه GPU‌ها در مشخصات پایه و پیش‌فرض خودشون آزمایش شدن. در ادامه می‌تونید بررسی کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB رو توی ۱۳ بازی با کیفیت ۱۰۸۰p ببینید. خب برسیم به بنچمارک و عملکرد کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB در بازی‌های محبوب.

بنچمارک بازی در بررسی کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB

در ادامه قصد داریم به بنچمارک‌های بازی کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB بپردازیم و ببینیم این کارت گرافیک در بازی‌های مختلف نسبت به رقیب‌های خودش چطوری عمل می‌کنه.

بازی Remnant II

اول از همه، با بازی Remnant II شروع می‌کنیم، که در اون کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB تنها ۱۴ درصد کندتر از نسخه اصلی ظاهر شده. این یک تفاوت قابل توجه برای دو محصولی محسوب میشه که نام یکسانی دارن، اما بر اساس مشخصات، می‌شه انتظار داشت که فاصله بیشتری بین این دو وجود داشته باشه. این پردازنده کمی‌ کندتر از نسخه ۸ گیگابایتی ۶۵۰۰ XT بود اما همچنین ۴۶ درصد سریعتر از RX 6400، سریع‌ترین پردازنده گرافیکی AMD که نیازی به برق خارجی نداره، ظاهر میشه.

اگر نگران برق خارجی نیستید، کارت گرافیک RX 6600 با اختلاف ۳۵ درصد احتمالاً برای کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB مشکل ساز خواهد بود.

بازی The Last of Us Part I

در تست‌هایی که از بازی The Last of Us Part I گرفته شد، می‌بینیم که کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB فاصله زیادی با مدل ۸ گیگابایتی نداره و ۱۴ درصد عملکرد کندتری رو نشون می‌ده. همچنین عملکردی دو برابر RX 6400 ارائه می‌ده، اگرچه تقریبا ۳۰٪ کندتر از RX 6600 بود.

بازی Starfield

در بازی Starfield، کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB با استفاده از پایین‌ترین تنظیمات کیفیت در ۱۰۸۰p، میانگین سرعت ۳۶ فریم بر ثانیه رو داشت که باعث می‌شه ۱۶ درصد کندتر از RTX 3050 8 گیگابایتی اما تقریباً ۴۰ درصد سریع‌تر از RX 6400 عملکرد کرد. با این حال، باز هم، کمی بیش از ۳۰ درصد نسبت به نسبت به RX 6600 کندتر بود.

بازی Resident Evil 4

با تست بازی Resident Evil 4، می‌بینیم که کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB به اندازه ۲۳ درصد کندتر از مدل ۸ گیگابایتیه که با عملکرد ۴ گیگابایتی ۶۵۰۰ XT مطابقت داره. این باعث شد تا ۲۷ درصد سریعتر از RX 6400 باشه. با این حال، ۵۴ درصد کندتر از RX 6600 بود، چون GPU RDNA2 در این عنوان بسیار خوب عمل می‌کنه. این موارد نشون می‌ده که در اون‌ها GPU‌های RDNA2 می‌تونن در سناریوهای خاص با پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3 مطابقت داشته باشن یا عملکرد بهتری داشته باشن.

بازی Ratchet & Clank: Rift Apart

در مرحله بعد، بازی Ratchet & Clank: Rift Apart رو داریم، که در آن کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB به طور متوسط ۶۱ فریم در ثانیه ارائه می‌ده، که باعث میشه ۲۱ درصد کندتر از مدل ۸ گیگابایتی و ۴۱ درصد کندتر از RX 6600 باشه. 

بازی Star Wars Jedi: Survivor

بنچمارک‌ها با بازی Star Wars Jedi: Survivor ادامه داره. مدل ۶ گیگابایتی ۲۲ درصد کندتر از نسخه اصلی بود، به طور متوسط تنها ۴۵ فریم در ثانیه، اما همچنان ۳۲ درصد سریعتر از RX 6400 AMD ظاهر میشه. جالبه که RX 6600 تقریباً ۴۰٪ عملکرد بیشتر در این عنوان رو با هزینه تقریباً مشابه ارائه می‌ده.

بازی Forza Motorsport

در بازی Forza Motorsport، عملکرد بین مدل‌های ۶ و ۸ گیگابایتی تقریباً مشابه بود و نسخه مقرون‌به‌صرفه‌تر ۶ گیگابایتی ۱۱ درصد عقب‌تر قرار گرفت. این بدان معناست که ۶۲٪ سریعتر از RX 6400 بود که یک پیشرفت قابل توجه به حساب میاد اگرچه هنوز ۲۴٪ کندتر از RX 6600 بود.

بازی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty با کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB به طور متوسط ۵۸ فریم در ثانیه ارائه داد که ۲۴ درصد کندتر از مدل ۸ گیگابایتی بود که نشون‌دهنده افت عملکرد زیادیه. با این حال، کاملاً از RX 6400 پیشی گرفت و ۷۱٪ عملکرد بیشتری ارائه کرد. با این حال، هنوز هم ۳۶ درصد کندتر از RX 6600 بود و در صورت تامین برق خارجی، ۶۶۰۰ رو به عنوان گزینه بهتری در این تست ثبت کرد.

بازی Hogwarts Legacy

در بازی Hogwarts Legacy، ;ارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB همتراز با ۴ گیگابایت ۶۵۰۰ XT بود که باعث شد ۲۰ درصد کندتر از نسخه ۸ گیگابایتی باشه، اما همچنان ۳۱ درصد سریعتر از RX 6400 ظاهر شد. با این حال، RX 6600 تقریباً ۶۰٪ عملکرد بیشتر رو با قیمت تقریباً یکسان ارائه می ده.

بازی Avatar: Frontiers of Pandora

بازی بعدی Avatar: Frontiers of Pandora انتخاب شده. در این بازی مدل ۶ گیگابایتی ۲۲ درصد کندتر از نسخه اصلی ظاهر میشه که یک تفاوت قابل توجهه. به دلیل استفاده از ردیابی پرتو حتی در پایین ترین تنظیمات کیفیت، RX 6400 ضعیف‌تر عمل کرد و سرعت ۶ گیگابایت RTX 3050 رو تقریبا دو برابر کرد. با این وجود، همچنان ۳۳ درصد کندتر از RX 6600 بود.

بازی Assassin’s Creed Mirage

در بازی Assassin’s Creed Mirage، کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB به طور متوسط ۷۰ فریم در ثانیه، قابل مقایسه با Arc A580 و RX 5500 XT بود. در این مورد، تنها ۱۵ درصد سریعتر از RX 6400 بود.

بازی Alan Wake 2

در بازی Alan Wake 2، کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB به طور متوسط تنها ۳۱ فریم در ثانیه رندر کرد که با توجه به وضوح ۱۰۸۰p و پایین‌ترین تنظیمات کیفیت، عملکرد قابل توجهی نداره، اما با وجود ۲۳ درصد کندتر از مدل ۸ گیگابایتی، همچنان ۵۵ درصد سریع‌تر از RX 6400 عمل کرد.

بازی Counter-Strike 2

در نهایت، در بازی Counter-Strike 2، نسخه ۶ گیگابایتی ۱۵ درصد کندتر از نسخه اصلی بود و میانگین ۱۷۸ فریم در ثانیه داشت که هنوز هم عملکرد کلی خوبیه. این عملکرد با کارت گرافیک ۶۵۰۰ XT 4GB و حتی کارت گرافیک قدیمی‌تر ۵۵۰۰ XT قابل مقایسه‌ست. 

ارزش خرید کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB

همونطور که انتظار می‌رفت، RX 6600 عنوان خودش رو به عنوان بهترین پردازنده گرافیکی سطح پایه بازی حفظ می‌کنه، با توجه به اینکه قیمت کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB بیش از ۳۸ درصد به ازای هر فریم بیشتره. GPU جدید GeForce ارزش کمی داره مگر اینکه برای یک سیستم کم مصرف مورد نیاز باشه.

می‌شه استدلال کرد که برای کسانی که دارای گزینه برق PCIe خارجی هستن، نسخه ۸ گیگابایتی ۶۵۰۰ XT ارزش بهتری رو ارائه می‌ده و هزینه هر فریم اون ۱۴ درصد کمتره و بسیار سریعتره. همچنین شامل ۲ گیگابایت VRAM اضافیه، اما مانند RX 6400، تنها به دو خروجی نمایشگر، پهنای باند PCIe x4 محدود شده و فاقد رمزگذاری سخت افزاریه.

در مقایسه با RTX 3050 8 گیگابایتی، نسخه جدید ۶ گیگابایتی تقریباً ۳۰ درصد ارزش هر فریم بهتری داره و نسبت به قیمت دلاری اون ارزش بیشتری در عملکرد ارائه می‌کنه. اگرچه ما استراتژی نام‌گذاری انتخابی انویدیا رو قبول نداریم.

مصرف برق کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB

در اینجا نگاهی گذرا به مصرف برق کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB داریم. جالب اینجاست که در Cyberpunk 2077، کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB و ۶۵۰۰ XT مسخه ۴ گیگ سطح انرژی مشابهی مصرف می‌کردن یا حداقل کل مصرف برق سیستم مشابه بود. مصرف برق ۲۰ درصد بیشتر از RX 6400 بود، اما عملکرد هم ۷۱ درصد بیشتر بود. 

در بیشتر موارد، تفاوت مشابهی رو در Assassin’s Creed Mirage میشه دید. باز هم کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB قدرت مصرفی مشابهی با ۶۵۰۰ XT داشت و در این عنوان ۶ درصد سریعتر بود. در مقایسه با RX 6400، مصرف برق برای کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB به اندازه ۱۳ درصد بیشتر بود، اما عملکرد اون هم ۱۵ درصد بیشتر بود. بنابراین کارایی برای AMD در این عنوان به طور قابل توجهی بهتره.

دمای کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB

حالا به دمای کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB و سرعت کلاک اون می‌رسیم. برای تمام این تست‌ها از نسخه MSI Ventus 2x استفاده شده بود. پس از یک ساعت کار در یک کیس ATX این کارت با دمای محیط ۲۱ درجه سانتی‌گراد، به اوج دمای ۷۲ درجه سانتی‌گراد رسید. ، که قابل قبوله. اگرچه سرعت فن ۲۰۰۰ دور در دقیقه کمی بلند بود و صدای کارت به وضوح شنیده می‌شد.

در این تست، میانگین سرعت کلاک ۱۶۵۰ مگاهرتز بود و حافظه با سرعت ۱۷۵۰ مگاهرتز کار می‌کرد. در مورد اورکلاک، هیچ فضایی برای این کار وجود نداره، چون شما به قدرتی که از طریق اسلات PCIe دریافت می‌کنید محدود هستید.

جمع‌بندی بررسی کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB

ما نظرات متفاوتی در مورد RTX 3050 6GB داریم. انتخاب اسم این کار قطعا مشکل سازه. اسم این پردازنده گرافیکی گمراه کننده‌ست. کارت گرافیک RTX 3050 دو سال پیش به عنوان یک قطعه GA106 عرضه شد و عملکرد و مشخصات اون کاملا مشخص شده. ما هم در بنچفا به بررسی این کارت گرافیک پرداختیم.

معرفی سیلیکون GA107 به همین نام جای سوال داره. البته، این تنها Nvidia نیست که این کارو می‌کنه. اخیرا به نام‌گذاری گیج‌کننده AMD با Ryzen 7 5700 پرداختیم که بر خلاف انتظارات یک ۵۷۰۰G با iGPU غیرفعاله و اون رو نبدیل می‌کنه به پردازنده‌ای کندتر از چیزی که انتظار میره.

ما طی سال‌ها شاهد درجات مختلفی از نام‌گذاری گمراه‌کننده محصولات انویدیا بودیم. در مورد کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB، همونطور که گفتیم یک پردازنده گرافیکی بسیار ضعیف‌تره ولی به خودی خود مشکلی نداره و قیمت خوبی داره. اگر اسم این کارت RTX 3040 نامگذاری می‌شد مناسب‌تر بود.

تنها با ۲۰ دلار بیشتر، Radeon RX 6600 ارزش بیشتری ارائه می ده، به طور متوسط بیش از ۵۰٪ عملکرد بیشتر، VRAM بیشتر و در کل تجربه بازی بهتری رو ارائه می ده، حتی امکان بازی ۱۴۴۰p رو فراهم می‌کنه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×