محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

کارت گرافیک AMD Radeon RX 8000 با معماری RDNA 4 و ۱۶ گیگابایت حافظه در Geekbench دیده شد

قراره سال دیگه تیم قرمز (AMD) کارت‌های گرافیک جدید سری Radeon RX 8000 رو با معماری جدید RDNA 4 معرفی کنه. چندتا لیک و اطلاعاتی از این نسل جدید قبلاً منتشر شده بود، اما حالا یه لیست توی یه سایت بنچمارک اومده که یه سری مشخصات اصلی از چیزی که احتمالاً پرچمدار کارت‌های RDNA 4 باشه رو نشون میده. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


این GPU توی سایت Geekbench با یه شناسه GFX1201 دیده شده که نشون میده احتمالاً این یه کارت گرافیک با معماری RDNA 4 باشه. برای مقایسه، کارت‌های دسکتاپ RDNA 3 شناسه GFX11XX دارن و کارت‌های RDNA 3.5 شناسه GFX115X. به همین ترتیب، کارت‌های RDNA 2 شناسه GFX103X دارن و RDNA 1 هم با GFX101X شناخته میشه.

این شناسه نشون میده که کارت گرافیک لیست شده احتمالاً از چیپ Navi 48 استفاده می‌کنه که احتمالاً قدرت‌بخش پرچمدار سری RX 8000 خواهد بود. توی Geekbench گفته شده این کارت ۲۸ واحد پردازشی داره که می‌تونه به معنای ۵۶ واحد پردازشی و ۳۵۸۴ هسته استریم باشه، البته اگه AMD همون پیکربندی RDNA 3 رو حفظ کرده باشه که توش یه موتور شیدر با دو تا موتور پردازشی برای هر واحد پردازشی کار گذاشته شده.

کارت گرافیک AMD Radeon RX 8000 با معماری RDNA 4 و 16 گیگابایت حافظه در Geekbench دیده شد

این لیست همچنین سرعت کلاک ۲۱۰۱ مگاهرتز رو نشون میده که خیلی پایین‌تر از بوست کلاک‌های ۲.۵ تا ۲.۶ گیگاهرتزی کارت‌های RDNA 3 فعلیه. ولی RDNA 4 باید فرکانس‌های بیشتری نسبت به RDNA 3 ارائه بده، چون از یه نود پردازشی مدرن‌تر و معماری جدیدتر استفاده می‌کنه.

در نهایت، توی لیست اومده که این کارت گرافیک ۱۶ گیگابایت حافظه داره، که با مقدار VRAM کارت‌های RX 7800 XT و RX 7900 GRE مطابقت داره. البته توی لیست حرفی از سرعت یا نوع حافظه نزده، ولی شایعات میگن احتمالاً از GDDR6 استفاده می‌کنه.

یه نکته مهم اینه که توی Geekbench چندین بار کارت گرافیک Radeon RX 8000 دیده شده و هیچ کدوم از امتیازهاش چشمگیر نیستن. بالاترین امتیاز OpenCL حدود ۳۳,۲۴۱ بوده که کمتر از امتیاز GTX 1650 هست و چندین برابر کمتر از امتیازهای RX 7900XTX. این امتیازهای ضعیف احتمالاً به این معناست که با یه نمونه اولیه مهندسی خیلی زودهنگام طرفیم، یعنی هنوز کلی کار داره تا آماده بشه. در هر صورت، AMD هنوز کلی باید روی این کارت‌های نسل جدید کار کنه تا به مرحله نهایی برسن.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی یک ستاره بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۰ / ۵. تعداد امتیازات ۰

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×