بررسیپاور

بررسی پاور Asus ROG STRIX 750G

عملکرد قوی بدون صدا و نویز کم، همراه با کیفیت ساخت بالا

اگر بخوایم پاور ASUS ROG STRIX 750G رو توی یک جمله بررسی کنیم، باید بگیم که عملکرد خیلی خوبی رو با نویز پایین ارائه میده، اما قیمت بالایی داره!

مزایامعایب
+ حداکثر دمای ۴۷ درجه در حداکثر فشار– قیمت بالا
+ عملکرد بالا– عملکرد ضعیف پاسخ طبیعی (گذرا) در ۳.۳ ولت
+ مصرف بهینه– راندمان کمتر از ۷۰ درصد در ۲% لود
+ بی صدا– ریل ۵VSB راندمان خوبی نداره
+ کیفیت ساخت بالا– فاصله بین کانکتور ها کمه
+ کابل های بلند
+ ۲ عدد کابل EPS و ۴ عدد کابل PCIe
+ فول ماژولار
Tom’s Hardware Verdict

Asus ROG STRIX 850G
(Image credit: Benchfa)

در این مقاله، یعنی بررسی پاور ASUS ROG STRIX 750G از دیتای وب‌سایت Tom’s Hardware استفاده کردیم. تامز هاردور یک بررسی خیلی جامع و کامل از این پاور انجام داده و در ادامه می‌خوایم این پاور رو با استفاده از این اطلاعات بررسی کنیم و ببینیم که مزایا و معایبش دقیقا چیاس و آیا ارزش خرید داره یانه. البته ملاک بررسی توی این مقاله نسخه ۷۵۰ وات این پاور هست ولی می‌تونید برای دیگر نسخه ها چه توان بالاتر چه پایینتر هم در نظر بگیریدش.

بنچفا در این مقاله دقیقا چه کاری انجام داده؟

همونطور که گفتم، دیتای این بررسی از وب‌سایت تامز هاردور برداشته شده، هدف ما از نوشتن این مقاله اینه که اولا بتونید دیتای این مقاله رو با زبان فارسی مطالعه کنید، و ثانیا سعی کردیم اصطلاحات سخت افزاری و تخصصیی که تامز هاردور استفاده میکنه رو براتون با زبان ساده تری توضیح بدیم، اینجوری می‌تونید درک بهتری از مطالب داشته باشید.

بصورت کلی تمام مقالاتی که از منابع خارجی براتون می‌ذاریم، این دو هدف داخلش هست و مطمئنم که خیلی می‌تونه براتون مفید واقع بشه، نظرتون رو حتما برامون بنویسید. :)

با Asus ROG STRIX 750G بیشتر آشنا بشید!

قبل از اینکه بخوام با این پاور آشناتون کنم، باید با برند سیزانیک (Seasonic) آشنا بشید. سیزانیک یکی از بهترین برند های سازنده پاوره که خیلی مورد اعتماد جامعه سخت افزاری در دنیاست، تو ایران خیلی اسمش آشنا نیست چون وارد کننده ای تصمیم نگرفته این پاور هارو با تعداد انبوه وارد بکنه، اما اگر تو یوتوب ویدیو‌های مرتبط با سخت افزار دیده باشید، به احتمال خیلی زیاد تبلیغات برند سیزانیک رو دیدید، همچنین Stephen Burke یا همون استیو (Steve) از چنل گیمرز نکسوس (Gamers Nexus) داخل ویدیو‌هاش زیاد این برند رو تبلیغ کرده و اگر اهلش باشید به احتمال زیاد اسم این برند رو شنیدید تاحالا.

ریل‌های این پاور ایسوس یعنی ROG 750G و کلا سری‌های دیگه‌اش مثل نسخه ۶۵۰ وات و ۸۵۰ وات رو سیزانیک تولید میکنه و دونستن این می‌تونه خیال شمارو از بابت کیفیت ساخت و عملکرد این پاور راحت کنه. سیزانیک به سفارش ایسوس تغییراتی رو روی ساخت این پاور اعمال کرده تا ما عملکرد بی‌صدا‌تری از این پاور داشته باشیم. اولیش مثلا از هیت‌سینک های بزرگ‌تری استفاده کرده که باعث میشه نیازمون به فن کمتر بشه و درنتیجه سر‌و‌صدای کمتری هم داشته باشیم. دومی هم استفاده از فن Double Ball-Bearing هستش که نسبت به فن‌های Fluid Dynamic Bearing عملکرد خیلی بهتری رو برای دما‌های بالا ارائه میده.

گواهینامه های ۸۰Plus و Cybenetics

این سری پاور های ایسوس، از گواهی طلایی ۸۰ پلاس استفاده میکنن (۸۰Plus GOLD)، اگر نمی‌دونید این گواهی چیه، به مقاله “۸۰PLUS چیه و چه تاثیری در پاور داره؟” مراجعه کنید اونجا کامل توضیحش دادم. همچنین این پاور از سایبنتیکس هم یک گواهی برای میزان نویز گرفته، سایبنتیکس گواهی های مختلفی داره که یکیش برای رده بندی پاور ها بر اساس نویزه. گواهی این پاور هم LAMBDA-A هستش که جز رده‌های خیلی خوب Cybenetics حساب میشه، داخل تصویری که این پایین براتون گذاشتم میتونید بهتر مقایسه کنید.

Cybenetics Noise Level Certifications
انواع گواهی های میزان نویز سایبنتیکس

مشخصات فنی Asus ROG STRIX 750G

سازنده (OEM)Seasonic
حداکثر خروجی DCبسته به مدل (۵۵۰W/650W/750W/850W/1000W)
راندمانگواهینامه ۸۰PLUS طلایی
نویزLAMBDA-A (20-25 dB[A])
ماژولارفول
پروتکشن هاOVP-UVP-OPP-OCP-OTP-SCP-ICP-SP
خنک کننده۱۴۰mm Double Ball-Bearing Fan (FB14025BH)
ابعاد۱۵۰mm عرض، ۸۵mm ارتفاع، ۱۶۰mm طول
وزن۱.۸۳kg

تصاویر داخل پاور ROG STRIX 750G


بررسی عملکرد Asus ROG STRIX 750G

در ادامه قراره چند تا نمودار بذاریم و ببینیم که عملکرد این پاور داخل تست‌ها چجوریه و در مقایسه با باقی پاور ها چطور عمل کرده، اولین نمودار، داره میزان انحراف ریل‌های مختلف پاور رو بر حسب درصد نشون میده، یعنی اینکه پاور موقع رسوندن جریان‌های مختلف مثلا در ریل ۱۲ ولت، از ۴۰ وات تا حداکثر توان پاور، چقدر خطا میکنه و ولتاژ چقدر از ۱۲ ولت بالاتر یا پایین‌تر میره. هرچقدر این خطا کمتر باشه، عملکرد پاور بهتره.

اینجا می‌بینیم که پاور Asus ROG 750G در همه تست‌ها خوب ظاهر شده، بجز تست ریل ۵VSB که یک مقدار ضعیف عمل کرده. اگر براتون سواله که این SB بعد ۵ ولت چیه، باید بدونید که SB مخفف StandBy هستش، ریل ۵ ولت استندبای وظیفه برق‌رسانی به قطعات جانبی سیستم شما رو داره (وقتی که سیستمتون خاموشه). مثلا اگر سیستم خاموشه و می‌بینید چراغ کیبورد یا هدست روشنه، یا مثلا می‌تونید با پورت USB گوشیتون رو شارژ کنید، درواقع دارید از ریل ۵ ولت استندبای استفاده می‌کنید.

عملکرد پاسخ طبیعی (گذرا) | Transient Response

پاسخ طبیعی یا پاسخ گذرا یک مبحث داخل مهندسی برقه که ما الان نمی‌خوایم بشینیم تدریسش کنیم :))) برای همین، با یک مثال خیلی ساده، توضیحش میدم که دقیقا چیه و چرا این تست رو از پاور می‌گیرن. یک لیوان آب رو در نظر بگیرید، شیر آب رو با فشار بالا باز می‌کنید تا لیوان پر بشه و درست قبل از اینکه سرریز بشه می‌بندیدش، الان مغز شما داره یک پاسخ رو موقع پر شدن و یا خالی بودن لیوان می‌فرسته تا شیر آب باز بشه یا بسته بشه. هرچقدر عملکرد مغز شما سریع‌تر باشه، قاعدتا لیوان زودتر پر میشه و سرریز هم نخواهیم داشت، همین عملکرد مشابهش تو پاور هست و پاور به جای پر کردن لیوان، باید جریان برق مورد نیاز رو تامین بکنه و سرریز شدنه میشه میزان تغییرات ولتاژ موقع کم و زیاد شدن ناگهانی توان مصرفی پاور.

تامز هاردور میاد پاور هارو در حالت های مختلف تست میکنه، میزان توان مصرفی توسط پاور رو بصورت ناگهانی بالا و پایین میکنه و طی یک مدت زمان کوتاه مثلا ۲۰۰ میلی‌ثانیه می‌بینه که تغییرات ولتاژ به چه صورته و پاور توی یک مدت زمان کوتاه چقدر می‌تونه تغییرات رو تحمل کنه و پایداری ولتاژ رو حفظ کنه. در نهایت این تست هارو در لود‌های مختلف و مدت زمان‌های مختلف انجام میده و نتیجه و میانگین کلی رو داخل نمودار‌ها برامون میاره. در ادامه نمودار درصد انحراف یا همون تغییرات ولتاژ رو در ریل‌های مختلف این پاور در تست پاسخ گذرا داریم. مقادیر هرچقدر کمتر باشن یعنی عملکرد پاور بهتره.


اندازه گیری ریپل | Ripple Measurements

ریپل در کلمه به معنای موج‌دار بودنه. پاور وظیفه‌اش چیه؟ اینکه جریان برق متناوب رو از پریز برق شما بگیره و یک جریان ثابت خطی به قطعات شما تحویل بده. وقتی که این جریان ثابت رو با اسیلوسکوپ (یک دستگاه برای تست و مانیتور کردن پاور) مشاهده کنید، یک خط ثابت از ولتاژ به شما نشون میده، البته اگر پاور درست کار کنه، حالا ممکنه پاور یک سری جاها درست کار نکنه و ولتاژش بالا پایین بشه، در این صورت دیگه یک خط ثابت روی ۵ ولت ندارید و یک موجی از تغییرات ولتاژ مشاهده میشه، این موجی که مشاهده میشه رو اصطلاحا بهش ریپل میگن.

ریپل توی همه پاور ها کم و زیاد وجود داره، مهم اینه که کم باشه چون ریپل هم می‌تونه قطعات داخل پاور (مثل خازن ها) و هم قطعات سیستم شمارو خراب کنه. در ادامه تست ریپل رو از پاور ASUS ROG 750G داریم. داخل نمودار مقادیر هرچقدر کمتر باشن عملکرد پاور بهتره (ریپل کمتری داریم).

رده بندی نویز

توضیح خاصی لازم نداره، داره؟ :)))

Asus ROG STRIX 750G Average Noise Output

جمع بندی

پاور ASUS ROG Strix 750G یکی از بهترین پاور های موجود تو بازاره، داخل تست هایی که توی این مقاله ازش دیدیم، اکثرا عملکرد خیلی خوبی داشت، تو یک سری از موارد نتونست بهتر از پاور Corsair RM750x عمل کنه و این پاور کورسیر هم می‌تونه یکی از انتخاب‌های خیلی خوب تو همین رنج قیمتی باشه. به عنوان نویسنده این مقاله، خودم بیشتر از یک ساله که پاور ASUS ROG Strix 850G رو دارم و کاملا ازش راضیم، نویز پایین پاور، عملکرد خوبش و کیفیت ساخت بالاش باعث شد این مدل پاور رو انتخاب کنم. البته اکسسوری‌هایی که داخل جعبه‌اش داره هم بی‌تاثیر نبود :)))

بصورت کلی اگر به‌دنبال یک پاور با‌کیفیت می‌گردید، این سری از پاور های ایسوس واقعا حرف ندارن، ایراد خاصی روش نمیشه گذاشت، یک سری ایرادات داخل این مقاله دیدیم، یک سری دیگه هم بود که داخل مقاله اصلی تامز هاردور می‌تونید پیداشون کنید، اما اکثرا مواردی نیستن که بخوان مزاحم مصرف‌کننده بشن و صرفا یک سری اعداد و تست و بنچمارک هستن. من سعی کردم تست هایی که می‌تونه در کاربری شما موثر باشه رو انتخاب کنم تا حجم مقاله رو بیش از حد سنگین نکنم. ممنون میشم نظرتون رو در مورد این بررسی برام بنویسید 😎❤️.

منبع
Tom's hardware

‫۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×