آموزشآموزش سخت‌ افزار

فرق RGB با ARGB چیست؟

RGB vs ARGB vs ARGB GEN 2

در قسمت اول از سری آموزش های کوتاه، به توضیح فرق RGB با ARGB می‌پردازیم. قبل از اینکه ادامه بدم، اینو بدونید که ما این سری آموزش‌هارو راه انداختیم تا در مقالات مختلف سایت بنچفا ازشون استفاده کنیم. مثلا اگر در مقاله‌ای صحبت از RGB یا ARGB شد، اونجا لینک این مطلب رو می‌ذاریم تا با خوندنش بتونید آمادگی بیشتری برای فراگرفتن مطلب اصلی پیدا کنید. آخر این پست در قسمت «برچسب‌ها»، برچسب «آموزش های کوتاه» وجود داره که با کلیک روی اون می‌تونید کل آموزش‌های کوتاهی که منتشر کردیم رو بخونید. خب حالا بریم سر اصل مطلب :))


۳ پین و ۴ پین در نورپردازی

به‌صورت کلی، نورپردازی‌ سیستم‌های کامپیوتری درحال حاضر از دو سیستم ۳ پین و ۴ پین استفاده میکنه. مدل‌های ۴ پین قدیمی‌تر هستن و بهش RGB میگن. بعد از چند سال که RGB پدید اومد و کاربردش توی تزئین قطعات کامپیوتری زیاد شد، نورپردازی ARGB اومد و یکم بعدش نورپردازی ARGB GEN2 معرفی شد. حالا فرق این سه تا باهم چیه؟ الان بهتون میگم.
یک نوار یک متری RGB از نوع ۴ پین رو فرض کنید. این نوار ۴ تا پین داره که یکیش برای ورودی جریان با ولتاژ ۱۲ ولت هستش و سه تای دیگه مربوط به سه رنگ اصلی و مادر میشن، یعنی قرمز، سبز و آبی (RGB). جریان برق از طریق پین اول یعنی پین ۱۲ ولت وارد ریسه LED شما میشه و ۳ راه برای خروج داره، یعنی پین‌های قرمز، سبز و آبی. حالا با ایجاد اختلاف ولتاژ بین پین اول و سه تا پین دیگه، میشه مشخص کرد هر رنگ چقدر روشن بشه.


نحوه عملکرد RGB 4-PIN

هرچقدر اختلاف ولتاژ بیشتری بین پین اول و هرکدوم از پین‌های دوم تا چهارم ایجاد کنیم، روشنایی بیشتری از اون رنگ می‌گیریم. حالا با ترکیب اختلاف ولتاژهای مختلف از سه پین RGB با پین ۱۲ ولت، میشه رنگ‌های اصلی رو به‌صورت ترکیبی، با شدت روشنایی‌های مختلف، روشن کرد تا رنگ‌های بیشتری به وجود بیان. مثلا اگر اختلاف ولتاژ پین سبز و پین آبی با پین ۱۲ ولت صفر باشه و اختلاف ولتاژ پین قرمز با پین ورودی جریان ۱۲ ولت، همون ۱۲ ولت باشه، ریسه ما رنگ قرمز رو با حداکثر روشنایی ممکن به نمایش میذاره. حالا اگر آبی رو کم کم بهش اضافه کنیم، قرمز ما اول به بنفش و بعد به صورتی مایل میشه. با همین فرمون میشه همه رنگ‌هارو ایجاد کرد.


آشنایی با ARGB

اما نکته‌ای که هست اینه که ریسه LED ما به طول یک متر، فقط می‌تونه یک رنگ رو همزمان به ما نشون بده. مثلا کل طول یک مترش قرمز میشه، یا صورتی، زرد و…. . پس اگر بخوایم یک رنگین کمان رو در طول ریسه به نمایش بذاریم چطور؟ مثلا ده سانت اولش آبی باشه، ده سانت دومش فیروزه‌ای باشه ده سانت سومش …. الی آخر. این کار به علت ساختار ریسه‌های LED از نوع RGB غیرممکنه و باید شمارو با ریسه‌های LED از نوع ARGB آشنا کنم. حرف A توی ARGB از کلمه Addressable میاد به معنای آدرس پذیری. برای همین به این ریسه‌ها، ریسه‌های آدرس پذیر هم میگن.

در این نوع از ریسه‌ها، ما ۳ تا پین داریم. یک پین برای ورودی جریان با ولتاژ ۵ ولت، یک پین دیتا (Data) و یک پین هم ارث یا گراند (Ground) یا همون اتصال به زمین. اینجا با حذف سه تا پین RGB و اضافه کردن یک پین پیشرفته‌تر یعنی دیتا، می‌تونیم اطلاعات مختلفی رو در طول ریسه جابه جا کنیم که یعنی میشه LED به LED ترکیب متفاوتی از سه رنگ اصلی رو معرفی کرد که در نتیجه ما قادر هستیم افکت‌های خیلی بیشتر و جذاب‌تری مثل افکت رنگین کمان رو در طول ریسه به نمایش بذاریم.


فن های ARGB GEN2 برخلاف ARGB می‌تونن یک الگوی تکراری رو اجرا نکنن و متفاوت باشن

فرق ARGB با ARGB GEN2 چیه؟

حالا نسل دوم ARGB یا همون ARGB GEN 2 چی میگه؟ در نسل دومش که بیشتر در فن‌های ARGB به کار میره، میشه افکت‌های مختلفی رو نه تنها LED به LED بلکه فن به فن کنترل کرد. برای اینکه بهتر متوجه بشید چی میگم، اول فرض کنید ما یک مادربرد داریم که روش سه تا هدر ARGB داره و ماهم سه تا فن ARGB داریم و هرکدوم رو جداگانه متصل کردیم به مادربردمون. حالا از طریق نرم افزار کنترل نورپردازی، به هر فن افکت جداگونه‌ای میدیم.

مثلا فن اول رنگین‌کمان باشه، فن دوم ترکیبی از طیف رنگی آبی تا صورتی رو نشون بده و فن سوم هم تک رنگ سبز رو به نمایش بذاره. خب ARGB GEN 2 هم دقیقا همین قابلیت رو به شما میده اما با این تفاوت که می‌تونید این کنترل روی فن‌هاتون رو فقط با «یک هدر ARGB» داشته باشید. حالا با داشتن این قابلیت، میشه افکت‌های جالبی رو طراحی کرد.

میشه یه افکت طراحی کرد که یک نور قرمز از فن اول جلوی کیس حرکت کنه بره توی فن دوم، از فن دوم بره به سوم و از فن سوم بیاد روی فن‌های روی سقف کیس و از اونجا حرکت کنه بره تا پشت کیس، بعد همین مسیر رو برگرده! قائدتا هرچقدر کنترلمون روی LED ها بیشتر باشه می‌تونیم شخصی‌سازی‌های بیشتری رو هم انجام بدیم.

‫۵ نظر

      1. سلام ببخشید من کیس اوست دارم ولی با مادر بردم سینک نمیشه بردم واسه تعمیر میگن مشکل از هاب فن هست من هرچی گشتم هاب فن پیدا نکردم

        1. داداش هاب فن‌ حتی تو اروپا هم به زور میشه و هست خیلی هم گرونه …. در ینصورت باید بری پیش یک کسی که از الکترونیک سر در میاره میتونه واست سیم‌هها رو به هم وصل کنه یه جوری و میتونه برق واسه روشن کردن لامپهای آر جی بی از پاور بگیره .

    1. سلام ممنون مطلب آموزشی بسیار جالب با توضیحات بسیار خوبی بود کاش در مورد هاب فن ها هم یک مطلب همینجوری میگذاشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×