راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

کارت گرافیک دست دوم بخریم یا نو؟ ماهیگیری از آب گل‌آلود

خیلی خلاصه بخوام بگم، خرید کارت گرافیک دست دوم تو بازار فعلی، مثل این می‌مونه که بخواید از آب گل‌آلود ماهی بگیرید، اگر مهارت کافی نداشته باشید، ضرر می‌کنید و اگر مهارت بالایی داشته باشید، سود زیادی حاصلتون میشه! حالا در ادامه با بنچفا همراه باشید تا قضیه رو براتون بیشتر باز کنم و به این سوال جواب بدیم که کارت گرافیک دست دوم بخریم یا نو؟


کارت گرافیک دست دوم بخریم یا نو؟

وضعیت قرمز بازار کارت گرافیک دست دوم

ما در بنچفا به بررسی کارت گرافیک‌ های زیادی پرداختیم. حالا وقتش رسیده بالاخره درباره ماینینگ صحبت کنیم. چند وقتی میشه که دیگه ماینینگ برای ماینرها سود خودش رو از دست داده، در نتیجه کارت گرافیک‌هایی که ماینرها برای ماینینگ استفاده می‌کردن، از ریگ‌ها خارج شدن و اومدن تو بازار دست دوم، این حجم زیاد از کارت گرافیک های ماین شده، باعث شده قیمت کارت دست دوم به‌شدت کاهش پیدا کنه و تبدیل به یک انتخاب وسوسه‌انگیز بشه، به‌طوری که اگر الان بخوایم با ۱۰ میلیون تومن یه کارت نو بخریم، می‌تونیم تهش ۳۰۵۰ انتخاب کنیم، اما دیده شده که کاربرها تونستن با ۱۰ تومن کارت گرافیک ۳۰۶۰Ti یا حتی RTX 3070 بخرن. درحالی که نوی این کارت‌ها بالای ۲۰ میلیون تومنه!

قبل از اینکه به این سوال جواب بدیم که «کارت گرافیک دست دوم بخریم یا نو؟»، بذارید برگردیم به‌دورانی که ماینینگ در اوج خودش بود، اون‌موقع قیمت کارت گرافیک هم در بالاترین حالت خودش قرار داشت. علت هم چیزی نبود جز عرضه کم و تقاضای بالا، تقاضای بالایی که توسط ماینرها ایجاد شده بود و مثلا یک فروشنده به یک گیمر ۱ کارت گرافیک می‌فروخت اما وقتی یک ماینر برای خرید کارت میومد، از ۵ عدد تا ۵۰ عدد یا حتی بالاتر کارت می‌خریدن. حالا این نسبت ۱ به چند گیمرها به ماینرها، در بازار دست دوم هم دیده میشه، وقتی از ۵۰ تا فروش کارت گرافیک ۱ دونه‌ش سهم گیمر بوده و ۴۹ تاش سهم ماینر، الان هم که به بازار دست دوم مراجعه می‌کنید، همین سهم رو مشاهده می‌کنید، یعنی اگر ۵۰ تا کارت دست دوم رو بررسی کنید، به‌احتمال زیاد ۴۹ تاش ماین شده‌ست.

یه نکته دیگه‌ای که هست اینه که ماینرها الان همشون فروشنده هستن ولی خیلی از گیمرها هنوز کارت‌های سری ۲۰ یا ۳۰ای که خریدن راضیشون می‌کنه و نیازی به فروش یا ارتقا ندارن. درنتیجه همون سهم ۱ به ۵۰ در واقعیت کمتر از چیزیه که حساب کردیم!

با این اوصاف، تقریبا یکی دو درصد کارت گرافیک های دست دوم بازار استفاده ماینینگ نداشتن و تمام افرادی که الان کارت می‌فروشن یا می‌خرن، اکثرا بدون اینکه بخوان چیزی رو پنهان کنن، با آگاهی کارت گرافیک ماین شده می‌خرن یا می‌فروشن و استفاده کارت گرافیک ماین شده در سیستم های رندرینگ یا گیمینگ کم‌کم جا افتاده.


کارت گرافیک دست دوم بخریم یا نو؟

آیا خرید کارت ماین شده ایرادی داره؟

ماین هم درست مثل استفاده‌های دیگه مثل گیم یا رندر، کارت رو تحت فشار قرار میده و ازش کار می‌کشه. اینجوری نیست که مثلا گیم کارت رو خراب نکنه یا رندر این کارو نکنه و کارت فقط با ماین آسیب ببینه. خود فعل ماین کردن اختلاف خاصی با گیم یا رندر نداره، چه بسا گیم حتی فشار بیشتری به کارت میاره تا ماین، اما تفاوتی که هست اینه که در استفاده ماینینگ، کارت به‌صورت ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته تحت فشار بوده ولی برای گیم، شاید روزی یک ساعت، دو ساعت، یا اصلا ده ساعت! بالاخره کارت روزانه وقت استراحت داشته و مداوم تحت فشار نبوده.

موردی که اینجا مهمه اینه که ۱. کارت چند وقت باهاش ماین شده، ۲. تحت چه شرایطی ماین شده، ۳. خود کارت و برند و سازندش چقدر کارت رو خوب ساختن تا تحت فشار طولانی افت کمتری داشته باشه.

در نتیجه، اگر شما GPU ماین شده ای پیدا کنید که این سه شرط داخلش وضعیت خوبی داشته باشن، می‌تونه یک گل درست حسابی برای سیستم شما باشه و شما رو میلیون‌ها تومن جلو بندازه! مثلا کارتی که باهاش زیاد ماین نشده و جز آخرین خریدهای یک ماینر بوده، ماینر تحت شرایط خوبی از کارت نگهداری کرده، سرویس‌هاش انجام شده و دمای اتاق رو با کولرگازی پایین نگه داشته تا کارت ها آسیب نبینن و همچنین کارت گرافیک با برند خوب و سری خوب خریده. خب شما اگر چنین موردی بتونید پیدا کنید قطعا ارزش خرید داره و نگرانی خاصی وجود نداره. اما تشخیص و پیدا کردنش کار هرکسی نیست.


کارت گرافیک دست دوم نخرید، مگراینکه بدونید دارید چکار می‌کنید!

همونطور که گفتم، تقریبا تمام بازار دست دوم رو کارت گرافیک های ماین شده تشکیل دادن و خرید کردن از این بازار، نیاز به مهارت و تسلط نسبتا بالایی داره. ما در بنچفا روزانه پیام‌های زیادی در رابطه با کارت گرافیک های ماین شده دریافت می‌کنیم که مثلا کاربر میپرسه آیا این کارت گرافیک خوبه با این قیمت بخرم؟ و پاسخی که ما داریم اینه که فقط به شرطی سراغ بازار دست دوم برید که بدونید دارید چکار می‌کنید! حالا باید به این سوال جوب بدیم که: کارت گرافیک دست دوم بخریم یا نو؟

کاربری که تسلط نسبتا خوبی به سخت افزار و بازار دست دوم کارت گرافیک ها داره، تقریبا خودش می‌دونه داره چکار می‌کنه و اگر کمکی هم بخواد از تیم بنچفا بگیره، یک کمک حرفه‌ایه، مثلا نمیاد مدل کارت با قیمتش رو ارسال کنه و بپرسه آیا خوبه بخرم یانه، چون این درخواست کمک بسیار مبتدیانه‌ست و کاربری که فقط قیمت و مدل رو بررسی می‌کنه، احتمال ضرر دیدنش در این بازار به شدت زیاده. اما مثلا مورد بوده که کاربر تمام تست‌های GPU رو گرفته، تست‌هارو برای تیم ما ارسال کرده و نظر مارو درباره نتایج تست‌های فنی GPU پرسیده، خب این یعنی کاربری که اینجا داریم چندین پله نسبت به کاربر قبلی جلوتره و احتمال ضرر دیدنش هم به مراتب کمتره.

یک کلام، اگر خودتون می‌دونید که اطلاعات خوبی از بازار سخت افزار و جزئیات فنیش ندارید، سمت بازار دست دوم نرید. اما اگر فکر می‌کنید که اطلاعات نسبتا خوبی دارید و بگی نگی یه چیزایی بلدید از سخت افزار، حواستون رو خوب جمع کنید چون ممکنه اطلاعات ناقص گاهی اوقات خطرناک‌تر از نداشتن همون اطلاعات ناقص باشه و شما هم ممکنه آسیب ببینید، اما اگر اطمینان دارید که اطلاعات خوب و قوی ای دارید و می‌تونید از آب گل‌آلود بازار دست دوم گرافیک، ماهی‌های درست حسابی بگیرید، خرید از بازار دست دوم درصورتی که خرید موفقی داشته باشید، می‌تونه تا ده‌ها میلیون تومن شما رو جلو بندازه!


کارت گرافیک دست دوم بخریم یا نو؟

فقط کارت گرافیک نو بخرم؟

من اطلاعات خوبی در زمینه سخت افزار ندارم، پس فقط کارت نو بخرم؟

تقریبا بله! اما اگر فروشنده، آشنا یا دوستی دارید که به شما ضمانت پس از خرید میدن، میتونید این ریسک رو بکنید و بدون اینکه تست خاصی بخواید بگیرید و یا دید فنی به قضیه داشته باشید، صرفا با اعتماد کردن جلو برید. اگر فروشنده معتبری میشناسید که بقیه خرید داشتن ازشون و راضی بودن و میدونید که پاسخگو هستن و خدمات خوبی ارائه میدن، میتونید برای خرید اقدام کنید به شرطی که ضمانت کتبی دریافت کنید تا درصورت خرابی تا مثلا مدت یک ماه، کارت رو عوض کنن براتون یا مبلغش رو عودت بدن.

همچنین درحد یه تست دما و بنچمارک کارت گرافیک رو تست کنید تا خیالتون راحت بشه، دمای کارت نباید از هشتاد و دو-سه درجه بالاتر بره و بنچمارکش هم باید در محدوده خودش باشه. اگر یک سر به مقاله «راهنمای خرید کارت گرافیک دست دوم و نو» بزنید، اطلاعات خوبی درمورد تست کارت گرافیک پیدا می‌کنید، اونجا یک لیست از مدل کارت گرافیک ها و امتیازهایی که باید داشته باشن نوشتیم و حتما یه سر به این مقاله بزنید و کامل مطالعش کنید.


خرید کارت گرافیک نو چه مزایایی داره؟

خرید کارت گرافیک نو هم مزایای خودش رو داره، داشتن گارانتی، نو و سرحال بودن کارت، ریسک تقریبا صفر، دمای کاری کمتر، فروش راحت تر تا زمانی که گارانتی کارت باقی مونده و همچنین فروش راحت تر سری ۴۰ چون بعد از داستان ماینینگ معرفی شده و کسی فرصت نکرده با این کارت ها ماین کنه، همه اینا از مزایای خرید کارت نو هستن که البته هیچکدومشون تا وقتی که قیمت چندبرابری دارن نسبت به بازار دست دوم کارت گرافیک، راضی‌کننده نیست و فقط افرادی سمت کارت گرافیک نو میرن که حس خوبی به GPU دست دوم ندارن و احساس می‌کنن که اگر کارت نو بخرن، مطمئن‌تره و ضرر نمی‌کنن.


برای خرید از بازار دست دوم باید چه مهارت‌هایی داشته باشیم؟

برای خرید از بازار دست دوم باید چه مهارت‌هایی داشته باشیم؟

تسلط و مهارت‌هایی که باید داشته باشید رو این پایین براتون لیست کردم، دونستنش برای شروع خیلی به کارتون میاد، اما خب یادگیری و مهارت پیدا کردن در همه این موارد شاید سال‌ها زمان ببره!

آشنایی با قطعات سخت افزار کامپیوتر

خیلی وقت‌ها هست کاربری که مراجعه می‌کنه به ما و راهنمایی برای خرید کارت گرافیک دست دوم می‌خواد، حتی فرق بین نسخه معمولی و Ti رو هم نمی‌دونه، این اصلا ایرادی نداره و ما نمی‌خوایم این کاربر رو سرزنش کنیم و بگیم که چرا بلد نیستی، هیچ ایرادی نداره و همه شاید وقت و علاقه برای یادگیری سخت افزار و داستاناش رو نداشته باشن، اما خب با این سطح از آمادگی، پا گذاشتن در بازار دست دوم کارت گرافیک می‌تونه خیلی ریسکی باشه، دیدیم که کاربرها چه خریدهایی کردن و چه بلاهایی سرشون اومده! از طرفی هم دیدیم کاربرهای حرفه‌ای چه کارت‌ گرافیک‌های خوبی رو با قیمت‌های فوق‌العاده خوب خریدن و لذتش رو بردن! البته این وسط یک سری کاربر مبتدی خوش‌شانس هم بودن که خدا و کائنات باهاشون یار بوده و خرید خوبی تونستن داشته باشن :)))

پس اول از همه، مدل‌ها، برندها و سری‌ها رو خوب یاد بگیرید، وقتی مثلا می‌گیم MSI RTX 3070 TI GAMING X TRIO، تک‌تک حروفی که در این اسم نوشته شده مهمن و لازمه بدونید داستان چی به چیه، مثلا برند سازنده MSI هست، چیپ ۳۰۷۰TI انویدیا رو داره، از سری گیمینگ ایکس برند MSIـه و اون TRIO هم به‌معنای ۳ فن بودن کارت گرافیکه چون این گیمینگ ایکس مدل‌های دو فن هم داره، همچنین باید بدونید مثلا گیمینگ Z هم وجود داره و فرق سری Z و X برند MSI چیه، حالا تمام این جزئیات رو از «تمام سری ها» از «تمام برندهای» موجود تو بازار ایران بلد باشید :))

به مشخصات فنی قطعات کامپیوتر، خصوصا کارت گرافیک، تسلط نسبتا خوبی داشته باشید!
مثلا بدونید یک کارت گرافیک چه مشخصات فنی ای داره، هرکدومش چکار می‌کنه و چه نیازی از شمارو برطرف می‌کنه، این به خرید کارت دست دوم کمک نمی‌کنه، بلکه به انتخاب مدل کارت کمک می‌کنه، شاید شما کارت دست دوم سرحال و سالمی پیدا کنید اما اون کارت مناسب کاربری شما نباشه اصلا!

تست‌های کارت گرافیک رو خوب بلد باشید و یک آرشیو کامل از نرم افزارها و گیم های مناسب تست کارت گرافیک داشته باشید!
مثلا وقتی میخواید از یک کارت گرافیک تست بگیرید، نرم افزار‌های مختلف مثل ۳DMark و سوپرپوزیشن و Furmark و Heaven و… داشته باشید، همچنین ضعف هر مدل کارت گرافیک رو بدونید تو چه نقاطیه و با چه تنظیماتی از این نرم افزارها میشه اون ضعف‌ها رو هدف گرفت، این نکته‌ای که گفتم یکی از مهم‌ترین نکات تست کارته که شاید مدت‌ها زمان ببره تا بتونید حرفه‌ای اجراش کنید!

راهنمای خرید کارت گرافیک دست دوم

با دنیای کامپیوتر و سخت افزار آشنا باشید!

به عنوان یک کاربری که در زمینه کامپیوتر داره فعالیت می‌کنه و میخواد خریدهای خوبی داشته باشه، لازمه که رسانه ها و اجتماع های مهم سخت افزاری در دنیارو بشناسه و دنبالشون بکنه، این رسانه ها و اجتماع ها در یوتوب، اینستاگرام، ردیت، دیسکورد، یا حتی تلگرام وجود دارن و باید پیداشون کنید، انجمن هاشون رو بشناسید و بصورت دوره ای مشکلاتی که کاربران فروم‌ها گزارش کردن و راه حل هایی که بقیه ارسال کردن رو بخونید تا کم کم ذهن شما با این فضا آشنا بشه و بدونید که اگر به هرمشکلی خوردید، راه حل آنی رو از کجا میتونید پیدا کنید، شاید با خوندن این جملات یکم گیج شده باشید، اما به مرور زمان خودتون کم کم به همین موارد میرسید، به شرطی که در مسیر درستی قرار گرفته باشید!

زبان انگلیسی خوبی داشته باشید!

موفق و به‌روز بودن در هر زمینه‌ای، خصوصا سخت افزار که موضوع بحث ماست، به تسلط خوب شما اولا به زبان انگلیسی، و دوما به زبان تخصصی اون رشته یعنی سخت افزار نیاز داره. مثلا ممکنه شما یک استاد زبان انگلیسی رو بیارید ولی یک مقاله درباره سخت افزار رو نتونه درست ترجمه کنه یا حتی متوجه‌ش بشه، چون اصطلاحات و کلماتی که در هر رشته به‌کار می‌ره، به‌صورت اختصاصی برای همون رشته‌ست و شما باید علاوه‌بر یادگیری و تسلط به زبان انگلیسی عمومی، زبان تخصصی این رشته رو هم به‌خوبی بلد باشید.

این با تمرین و تکرار و قرار گرفتن در این فضا بعد یک مدت اوکی میشه، کافیه که مداوم و روزانه باهاش در ارتباط باشید، خود به خود مثل نوزادی که زبان مادریش رو یاد می‌گیره، مغز شما هم با این فضا ارتباط می‌گیره و کم‌کم درکش می‌کنه، همه اینها نیاز به زمان داره و به همین دلیل اگر کاربر تازه واردی هستید، نمی‌تونید به‌سرعت خرید خوبی از بازار دست دوم داشته باشید، اما اگر مدت‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کنید، کارتون خیلی آسون‌تره!

جمع بندی؛ کارت گرافیک دست دوم بخریم یا نو؟

سرچ کردن بلد باشید!

وقتی مورد ۵ یعنی زبان انگلیسی و زبان تخصصی رشته سخت افزارتون خوب باشه، وقتی به مشکلات مختلف برخورد میکنید یا سوالات خاصی طی خرید کارت دست دوم یا اصلا هر اتفاق دیگه ای براتون پیش میاد، با یک سرچ درست و اصولی، می‌تونید از وب‌سایت‌های مختلفی مثل یوتوب، Reddit ،Quora، انجمن‌هایی مثل انجمن لاینس یا تامز هاردور، پاسخ سوالاتتون رو پیدا کنید. مهارت در سرچ کردن هم با تمرین و آموزش به‌دست میاد.


جمع بندی؛ کارت گرافیک دست دوم بخریم یا نو؟

این مقاله ۳ تا هدف داشت، اول اینکه به کاربرانی که در ابتدای کارن، مسیر رو نشون بدیم، دید بازتری براشون ایجاد کنیم و یک ذهنیت درست از بازار دست دوم کارت گرافیک بهشون بدیم، تا بتونن تصمیم بهتری در مقابل چیزی که رو به روش هستن بگیرن.

دومین هدف این مقاله این بود که به همین کاربران مبتدی یک نقشه راه بدیم تا اگر علاقه دارن بتونن در این مسیر راهشون رو بشناسن و پیشرفت کنن و سومین هدف هم این بود که به کابران نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای، راه رو نشون بدیم تا شانس خودشون رو امتحان کنن و بتونن یک خرید خوبی از بازار دست دوم داشته باشن.

البته که تمام مواردی که داخل این مقاله بود با آموزش‌های درست و اصولی سرعت پیدا می‌کنه و سریع‌تر می‌تونید بهشون برسید، اما در هر صورت سرعت مسلط شدن شما بستگی به میزان علاقه و استعداد، پشتکار، تلاش مستمر و البته نوع آموزش داره.

‫۲۸ نظر

      1. سلام وقت بخیر
        من یه کارت ۶۸۰۰ xt گرفتم (دست دوم) تا الان مشکل خاصی پیش نیومده خوب کار کرده ( رد دد ۱۰۸۰ اولترا ۱۱۰ فریم دمای تقریباً ۵۰تا۶۰) نظرتون چیه فقط سی پی یو رو دیگه نداشتم ارزون گرفتم i312100f

        1. سلام وقتتون به خیر 👋💜
          روی رزولوشن ۱۰۸۰ بهتره ۱۲۴۰۰ بذارید با ۱۲۱۰۰ باتلنک داره، اما اوکیه الان هم.

    1. میگم گرافیک msi rtx 3070 gaming x trio با ۱۲۴۰۰f بهتره یا ۱۳۴۰۰؟ و اینکه کارت دست دومه ولی پیچ پلمپ داره و مهلت تست داره خوبه؟

  1. سلام و خسته نباشید به تیم بنچفا و مهدیار عزیز
    از اتفاق من قصد خرید ۳۰۸۰ دست دو دارم با حدود قیمت ۱۵
    تو یه پستی خوندم که به صرف دمای کارت نمیشه به سلامتش اطمینان کرد چون ممکنه به تازگی کارت رو سرویس کرده باشن و دماش خوب باشه تو تست ها ولی بعد مدتی که میگذره دوباره دماش بالا میره و عملا رمق کارت کشیده شده قبلا
    حتی برچسب پیچ پلمپ هم شنیدم بهش اطمینانی نیست چون هست تو بازار و یه برچسب میچسبونن روش

    اگه این صحبت درست باشه پس صرفا نمیشه به دمای کارت و پیچ پلمپ و.. اطمینان کرد
    حالا اگه امیتازی که کارت تو تست ها میگیره رو با امتیازش تو تست هایی که توسط کاربرهای دیگه گرفته شده و تو فضای نت هست مطالبقت بدیم و تو یه رنج باشه و دماش هم زیر ۷۵ باشه دیگه میتونیم از این کارت مطمئن بشیم؟ چون امتیاز رو که نمیتونن دست کاری کنن ؟
    اصلا دمای ۳۰۸۰ چقدر باشه اوکیه؟

    و تو مقاله فرمودین اون کارت از کیفیت ساخت خوبی برخوردار بوده باشه
    کارت ۳۰۸۰ ده گیگ سری ترینیتی زوتک کیفیت ساختش اوکیه؟ که حالا اگه تحت ماین بوده قبلا مقاومت خوبی داشته ؟

    و من سی پی یوم ۱۲۶۰۰k هست و پاور هم msi mpg a750gf Gold
    کارت ۳۰۸۰ میتونم بندازم دیگه ؟

    میبخشید زیاد شد ولی اگه فرصت کردین لطفا راهنماییم کنید – تشکر

    1. سلام وقتتون به خیر.
      از نظر پاور و cpu مشکلی ندارید.
      در مورد برند هم سری ترینیتی تقریبا معادل تاف ایسوس هست و مشکل خاصی نداره اون هم.

      درمورد امتیاز و دما هم باید امتیازهاش در محدوده خودش باشه و دمای ۳۰۸۰ هم در محدوده ۷۵ یا پایین‌تر. فقط تست هارو به طور وسیعی انجام بدید و حتما چند بازی که VRAM زیادی مصرف میکنه رو اجرا کنید و بیشتر هدف تستتون باید VRAM و VRM باشه

      1. سلام و خسته نباشید خدمت تیم بنچفا
        من جدیدا یه کارت ۳۰۸۰ trinity گرفتم تو تستای مختلف دما و امتیازش استاندارد بود
        فقط دمای خود gpu با دمای vram اختلاف ۱۰تا ۱۵ درجه داره مثلا دمای کارت ۷۰ درجس دمای vram بین ۸۰ تا ۸۵ درجس به نظرتون این ایراد محسوب میشه؟

      2. خیلی خیلی ممنونم
        من مقاله ی دیگه سایت که در مورد خرید گرافیک نو و دست دو هست رو هم خوندم و به نتایجی رسیدم
        در مورد پاراگراف اخر این پاسخی که به من دادین که فرمودین تست ها رو به طور وسیع انجام بدین من کارت رو گرفتم با سوپرپوزیشن و فورمارک تست میگیرم اسکور ها و دما ها رو هم با دیتابیس این نرم افزار ها مطابقت میدم تو چند تا بازی مثل سایبرپانک و رد دد و … با تنظیمات گرافیکی اولترا که وی رم رو پر کنه چند ساعتی بازی میکنم و دما و فریم رو با تست های یوتیوب قیاس میکنم تمام این موارد اوکی باشه میتونم از خریدم تا حد زیادی مطمئن باشم ؟

        فقط یه مورد رو دقیق متوجه نشدم فرمودین هدف تستتون vram و vrm باشه – vram رو متوجه شدم ولی vrm رو چجوری باید تست کنم ؟ یا تست جداگانه ای نداره و مقصود همین هایی بود که عرض کردم؟

        1. خواهش میکنم، بله تقریبا اوکی هست تا حد زیادی.
          درمورد VRM، با رسوندن کارت به حداکثر مصرف برقش، VRM رو تحت فشار قرار میدید، در این صورت اگر VRM عملکرد درستی نداشته باشه در عملکرد GPU و رم اختلال ایجاد میکنه، همچنین دمای تولیدی اگر بیش از حد باشه دمای کارت بالا میره.

  2. سلام و خسته نباشید خدمت تیم بنچفا
    من یه کارت ۳۰۸۰ ترینیتی زوتاک گرفتم با نرم افزارهای مختلف تست کردم دما gpu و امتیازش اکی بود فقط دمای vram حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه از دمای gpu بالاتره و gpu hotspout هم به همین صورت بالاتره به نظرتون این کارت ایرادی داره یا این حالت طبیعیه؟

  3. الا از این اسمبل کن های توهمی که هیچی از الکترونیک و فنی نمیدونن و خیال میکنن قطعات کامپیوتر موتور پرایده که گاز بدی عمر موتورش کم شه خخخخخخ اگر قرار باشه قسمت تغذیه کارت که یه اسم روش گذاشتی فقط سر سوزنی نوسان کنه یا کار نکنه درجا کارت میسوزه یا خاموش میشه. وسط نداریم. بقیش توهمات خودته

    1. درست متوجه منظور و هدف کامنت شما نشدم ولی چیزی که فهمیدم اینه که تصور میکنید یک چیپ یا میسوزه کلا یا کار میکنه مثل روز اولش، درصورتی که اینطور نیست اصلا، یک چیپ پردازنده یه تعداد مشخصی ترانزیستور داره که اینها کار پردازش رو برای ما انجام میدن، مثلا چیپ پردازنده X حدود ۱۰ میلیارد ترانزیستور داره، حالا این ۱۰ میلیارد ترانزیستور طوری طراحی نشدن تا مثلا اگر ۱ دونش سوخت و ۹ میلیارد و ۹۹۹ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۹۹ تای دیگه هم از کار بیوفتن، درواقع همین ۱۰ میلیارد هم بصورت حدودی هست و مثلا میبینید بین کارت های نو یکی ۹.۹ میلیارد داره، یکی ۱۰ میلیارد، یکی ۱۱ میلیارد، دیگه این بستگی به کیفیت لیتوگرافی که روش انجام شده و کیفیت خود سیلیکون داره. حالا موردی که هست، طی استفاده زیاد، فرکانس های بالا و اورکلاک، ولتاژهای نادرست و نوسانی، دمای بالا و… به مرور این ترانزیستور هارو از بین میبره و تعدادشون کمتر میشه، برای همین وقتی که از یک CPU یا GPU نو بنچمارک بگیرید، امتیاز بیشتری میده نسبت به یک پردازنده ای که چندین سال در شرایط غیراستاندارد و خصوصا اورکلاک شده کار کرده. اما اگر چیپ رو در شرایط درست و استاندارد ازش کار بکشید افت کارایی محسوسی پیدا نمیکنه و میتونه همچنان بعد از چند سال نتیجه و امتیاز بنچمارک اولیه خودش رو حفط کنه.

  4. سلام و عرض ادب، سوالی که دارم اینه:

    توی نرم افزار و سایت های مختلف ترکیبی از کانفیگ زیر حدود میانیگن ۳۰ درصد گلوگاه داره و سوال من اینکه ایا این گلوگاه باعث میشه سیستم لود نشه و تصویر نده یا اینکه صرفا این ۳۰ درصد باعث میشه قدرت گرافیکی که دارم بهم نرسه؟

    Cpu i3 12100
    Gpu 6900xt
    Ram 8+8 ddr4 3200
    Ssd 500g m.2 NVME
    Power 650w

    و سوال بعدی: توی نرم افزار های مختلف عنوان شده این ترکیب قطعات حدود ۵۷۰ وات میانگین برق نیاز داره و سوالی که دارم اینکه ایا پاور من مناسب این ماجرا هست یا نه و به فکر تعویضش با یه پاور ۸۵۰ وات باشم یا همین کارو برام در میاره؟ و اینکه من اصلا سیستم رو اجازه نمیدم دما و مصرف برق و قدرتش از یه حدی بزنه بالا و همیشه توی کیفیت ۱۰۸۰ کارامو اجرا میکنم

    سپاسگذارم اگر جواب سوالاتم رو بدید.

  5. سلام و عرض ادب، سوالی که دارم اینه:

    توی نرم افزار و سایت های مختلف ترکیبی از کانفیگ زیر حدود میانیگن ۳۰ درصد گلوگاه داره و سوال من اینکه ایا این گلوگاه باعث میشه سیستم لود نشه و تصویر نده یا اینکه صرفا این ۳۰ درصد باعث میشه قدرت گرافیکی که دارم بهم نرسه؟

    Cpu i3 12100
    Gpu 6900xt
    Ram 8+8 ddr4 3200
    Ssd 500g m.2 NVME
    Power 650w

    و سوال بعدی: توی نرم افزار های مختلف عنوان شده این ترکیب قطعات حدود ۵۷۰ وات میانگین برق نیاز داره و سوالی که دارم اینکه ایا پاور من مناسب این ماجرا هست یا نه و به فکر تعویضش با یه پاور ۸۵۰ وات باشم یا همین کارو برام در میاره؟ و اینکه من اصلا سیستم رو اجازه نمیدم دما و مصرف برق و قدرتش از یه حدی بزنه بالا و همیشه توی کیفیت ۱۰۸۰ کارامو اجرا میکنم

    سپاسگذارم اگر جواب سوالاتم رو بدید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×