محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتکارت گرافیک

مقایسه کارت گرافیک RTX 4070 و RX 6800 XT | کدوم کارت گرافیک رو انتخاب کنیم؟

توی این مقاله می‌خوایم به مقایسه کارت گرافیک RTX 4070 و AMD RX 6800 XT بپردازیم و برای درک بهتر تفاوت‌های بین این دو قطعه رو مورد بررسی قرار بدیم. اگر می‌خواید اطلاعات مفیدی درباره این دوتا کارت گرافیک به‌دست بیارید تا آخر این مقاله با بنچفا همراه باشید.

کارت گرافیک AMD RX 6800 XT جزو سری RX 6000 شرکت AMDـه، به این معنی که یک نسل قبل از ۴۰۷۰ قرار می‌گیره. با این محدودیت، باز هم عملکرد خوبی رو با قیمت رقابتی خودش ارائه میده. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این دو پردازنده گرافیکی رو که برای دو شرکت متفاوت هستن با هم مقایسه کنیم.

خب اطلاعاتی که درباره ۴۰۷۰ داریم تا الان چیه؟ جدیدترین عضو خانواده ۴۰ سری شرکت Nvidia با قیمتی مقرون‌به‌صرفه، عملکرد قابل تحسینی داره. همچنین با انتشار بررسی‌های مستقل، به نظر می‌رسه که کارت گرافیک RTX 4070 در سال ۲۰۲۳ یک کارت گرافیک محبوب باشه.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


مشخصات کارت گرافیک RTX 4070 و RX 6800 XT

بیایید درباره مشخصات و کلا همه چیزی که در مورد RTX 4070 در مقابل RX 6800 XT می‌دونیم، صحبت کنیم.

مشخصات کارت گرافیک RTX 4070 و RX 6800 XT

همونطور که انتظار می‌ره، در کل، مشخصات ۴۰۷۰ و RX 6800 XT خیلی باهم متفاوت هستن. از طرفی AMD و Nvidia نام‌های مختلفی برای هسته‌های خودشون در نظر می‌گیرن که باعث می‌شه مقایسه اون‌ها کمی سخت یشه.

برای کارت گرافیک ۴۰۷۰ میشه گفت که این پردازنده با ۵،۸۸۸ هسته CUDA، به همراه حافظه GDR6X 12GB کارت گرافیک سریع‌تری به‌حساب میاد که داده‌های شما رو با کارایی بیشتری پردازش می‌کنه. با اینکه RX 6800 XT با ۴،۶۰۸ پردازنده Stream، عملکرد خوبی داره، اما کارت گرافیک ۴۰۷۰ به خصوص در بازی‌هایی که نیاز به رندرینگ گرافیکی شدیدتری دارن عملکرد بهتری داره.

مثل باقی کارت‌ گرافیک‌های سری ۴۰، انتظار می‌ره RTX 4070 صحنه‌های شگفت‌انگیزی رو رندر کنه. یکی از دلایلی که اینو می‌گم هم وجود هسته‌های ری تریسینگ نسل سومه. توجه داشته باشید که با توجه به اینکه قطعات دیگه کامپیوتر شما چقدر قدرتمند هستن، ممکنه با مشکلات یا کرش‌ متعدد در زمان استفاده از ری تریسینگ مواجه بشید. اگر این مشکل رو داشتید وقت اون رسیده که سیستمتون رو ارتقا بدید. یااا ری‌تریسینگ رو غیرفعال کنید. :))

همچنین انتظار داریم RTX 4070 در مورد سرعت کلاک مقداری برتری داشته باشه. پس اگر به دنبال افزایش فریم در بازی‌هایی مثل Warzone 2.0 یا Flight Simulator 2020 هستید، بهتره که به خرید کارت گرافیک RTX 4070 فکر کنید.

معماری کارت گرافیک RTX 4070 و RX 6800 XT

همونطور که گفتیم از کارت گرافیک ۴۰۷۰ انتظارات زیادی می‌ره. یکی از مهم‌ترین دلایل این سطح انتظار هم معماری بی‌نظیر Ada Lovelace اونه. با توجه به گفته‌ها و نتایج بعضی از تست‌ها می‌دونیم که معماری Ada Lovelace از RDNA 2 مدرن AMD 6800 پیشرفت بیشتری داشته.

در اینجا باید به ردیابی پرتو سوم و هسته‌های تنسور چهارم این کارت گرافیک اشاره کنیم. نقش هسته تنسور در فعال‌سازی ویژگی‌ DLSS برای این کارت مشخص میشه. به‌همین دلیل ۴۰۷۰ یک سرمایه‌گذاری خوب به حساب میاد. (اگرچه این موضوع برای سایر GPU های سری ۴۰ انویدیا هم صادقه).

اما معماری RDNA 2 چطور است؟ بتید بگیم که شرکت AMD توی چندسال گذشته از نظر معماری قطعات پیشرفت خیلی خوبی داشته و توی تست‌ها هم تونسته نتایج خوبی به‌دست بیاره. با این معماری می‌تونید انتظار داشته باشید که تقریباً همه بازی‌هارو با وضوح ۱۰۸۰p اجرا کنید و حتی با استفاده از یک مانیتور بازی مناسب، به ۴K برسید. در زمان عرضه، RDNA 2 یک پیشرفت چشمگیر در عملکرد، به دلیل قابلیت ردیابی پرتو داشت.

اگرچه RDNA 2 نمی‌تونه با ۴۰۷۰ رقابت کنه، اما همچنان عملکرد بی‌نظیری ارائه می‌ده.

عملکرد کارت گرافیک Nvidia RTX 4070 و RX 6800 XT

کارت گرافیک RTX 4070 به نظر می‌رسه که یک کارت گرافیک با عملکرد متوسط در سطح بالا خواهد بود. اگر این کارت رو با باقی کارت‌ گرافیک‌های Nvidia مقایسه کنیم، انتظار داریم که به راحتی عملکردی بهتر از RTX 3070 و ۳۰۷۰ Ti داشته باشه. در واقع، طبق گفته کسایی که این کارت خیلی زود براشون ارسال میشه و می‌تونن این قطعه رو تست کنند کارت گرافیک ۴۰۷۰ یک رقیب مستقیم برای RTDX 3080 محسوب میشه.

همونطور که قبل‌تر اشاره کردم RX 6800 XT تقریباً معادل RTX 3080 عمل می‌کنه، پس می‌تونیم انتظار داشته باشیم که RTX 4070 نسبت به اون برتری داشته باشه. البته با اختلاف کم.

می‌دونیم که عملکرد کلی بستگی به بازی‌ها و رزولوشنی که در اون بازی می‌کنید داره. در واقع، عامل مهمی که باید به اون توجه داشته باشید، تفاوت در مقدار VRAM است. اگر نگران این هستید که VRAM کافی برای بازی در اختیار ندارید، AMD بهترین گزینه به‌نظر میرسه. چون VRAM در کارت گرافیک AMD بیشتر و ۱۶GBه. در صورتی که در مقابل ۱۲GB 4070 رو داریم.

قیمت و مقایسه کارت گرافیک Nvidia RTX 4070 و RX 6800 XT

قیمت و مقایسه کارت گرافیک RTX 4070 و RX 6800 XT

انویدیا قیمت رسمی کارت گرافیک جدید خودش یعنی ۴۰۷۰ RTX رو ۵۹۹ دلار اعلام کرد. این کارت دو روز پیش به‌طور رسمی عرضه شد و ما هم خبرهای مربوط به اون رو پوشش دادیم. شرکت AMD و شرکای تجاری اون پس از عرضه این کارت قیمت کارت گرافیک‌های خودشون رو کاهش دادن تا معامله رو برای کسایی که قصد تهیه این کارت‌هارو دارن شیرین و فضا رو رقابتی‌تر کنن. اما چیزی که وجود داره اینه که قیمت توی بازار ایران با بازار جهانی مطابق نیست. بنابراین ما انتخاب‌هامون به بازار محدود میشه که تنوع قیمت زیادی رو توی اون نمی‌بینیم و قطعات با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی اون‌ها معامله میشن.

کارت گرافیک RX 6800 XT کمی قدیمی‌تره پس قیمت پایین و پایداری داره. اما متاسفانه الان که من دارن این مقاله رو می‌نویسم یعنی ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ هرچقدر که بین فروشگاه‌ها جستجو می‌کنم این کارت رو موجود ندارن. با این حال باید بدونید که قیمت جهانی این کارت از ۴۰۷۰ کمتره.

کدومو بخرم؟ کارت گرافیک RTX 4070 یا RX 6800 XT

کارت گرافیک RTX 4070 عملکرد بهتری رو با قیمتی بیشتر نسبت به رقبای خودش ارائه می‌ده. این یک پیشنهاد جذاب برای کساییه که به دنبال ارتقاء هستن. سوال واقعی ممکنه این باشه که با توجه به عملکرد این دوتا بهتره کدوم یکی رو بخریم؟ کمی قبل‌تر درباره بازار ایران توضیحاتی رو دادم. اگر اون رو در نظر نگیریم و به قیمت هم توجه نکنیم باید بگیم که RTX 4070 نسبت به RX 6800 XT عملکرد بهتری داره. پس اگر به دنبال یک کارت گرافیک جدید با معماری جدید انویدیا هستید بهتره که مارت گرافیک تیم سبز رو انتخاب کنید. از طرفی RX 6800 XT هم ارزش خرید بالایی داره چون عملکرد قابل قبولی رو بهتون ارائه میده. در نهایت همه چیز بستگی به نوع کاربری شما و نوع بازی کردن شما و انتخاب بازی داره.

آیا RX 6800 XT هنوز ارزش خرید دارد؟

با توجه به اینکه این کارت گرافیک هسته‌های پردازشی Ray Tracing داره و می‌تونه در رزولوشن ۴K عملکرد مناسبی داشته باشه، RX 6800 XT در سال ۲۰۲۳ همچنان ارزش خرید زیادی داره.

آیا RX 6800 XT بهتر از ۳۰۸۰ است؟

تعیین برنده مطلق بین این دو کارت گرافیک کمی سخته. اگر اولویت شما سرعت کلاک و حافظه بیشتره، RX 6800 XT برای شما مناسب‌تره. در عین حال ۳۰۸۰ هزینه بیشتری داره، اما سریع‌تر و با پهنای باند و سرعت حافظه بالاتری تجهیز شده.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×