بررسیکارت گرافیک

بنچمارک و بررسی کارت گرافیک Nvidia Geforce RTX 3080 10GB

امروز می‌خوایم یکی از پرچمداران سری ۳۰ کارت گرافیک‌های انویدیا رو بررسی کنیم: مدل Founders Edition کارت گرافیک Geforce RTX 3080. برای این بررسی، از اطلاعات رسانه‌های Techspot و Gamers Nexus استفاده کردیم، که این کارت رو در زمان عرضه بررسی و اطلاعات کاملی از اون ارائه دادن. اگه قصد خرید کارت گرافیک RTX 3080 رو دارید، این بررسی از بنچفا رو از دست ندید.

بنچفا در این مطلب چیکار کرده؟

در این مقاله، ما از دیتای سایت‌های دیگه استفاده کردیم. ما در این مقاله دو هدف داریم؛ اول اینکه شما بتونید این دیتا رو به زبان فارسی مطالعه کنید، و دوم اینکه سعی کردیم اصطلاحات سخت افزاری و تخصصی که این سایت‌ها استفاده میکنن رو براتون با زبان ساده‌تری توضیح بدیم، اینجوری شما می‌تونید درک بهتری از مطالب داشته باشید.

تمام مقالات ما با در نظر داشتن این دو هدف منتشر می‌شن. خوشحال میشیم که نظرتون درمورد این مقاله رو با ما در کامنت‌ها به اشتراک بذارید.

کارت گرافیک RTX 3080: باشکوه

انویدیا در سال ۲۰۲۰ با درس گرفتن از مشکلات عرضه سری ۲۰ کارت گرافیک‌هاش، کارت گرافیک‌های سری ۳۰ رو عرضه کرد، و به یکی از محبوب‌ترین سری‌های کارت گرافیک این شرکت تبدیل شد. این کارت‌ها ویژگی‌های خیلی بیشتری نسبت به نسل قبل داشتن، و با مصرف برق کمتر، عملکرد بهتری رو ارائه می‌دادن. و اما بزرگ‌ترین پیشرفت، این بود که افزایش قیمتی در این سری شاهد نبودیم و کارت ها با قیمت سری قبلی به بازار عرضه شدن.

سری RTX 30 انویدیا از معماری Ampere بر پایه لیتوگرافی ۸ نانومتری سامسونگ بهره می‌بره. تمامی این کارت‌ها از PCIe 4.0 بهره می‌برن، و از آخرین ورژن DirectX 12 پشتیبانی می‌کنن، که به اون‌ها اجازه میده تمام بازی‌های مدرن رو اجرا کنن.

کارت گرافیک RTX 3080 کارت بالارده این سری محسوب میشه، که از پردازنده گرافیکی GA102 با بیش از ۲۸ میلیارد ترانزیستور بهره می‌بره. این کارت ۳۲۰ وات TDP داره، و حدود ۳۰ ترافلاپس در FP 32.

BENCHFARTX 2080 TiRTX 2080RTX 3080
لیتوگرافیTSMC12FFNTSMC12FFNSAMSUNG 8N
تعداد ترانزیستور (میلیارد)۱۸.۶۱۳.۶۲۸
تعداد هسته‌های کودا۴۳۵۲۲۹۴۴۸۷۰۴
میزان حافظه VRAM۱۱GB۸GB۱۰GB
سرعت حافظه۱۴ Gbps۱۴ Gbps۱۴ Gbps
سرعت پایه و سرعت بوست۱۳۵۰/۱۵۴۵ Mhz۱۵۱۵/۱۷۱۰ Mhz۱۴۴۰/۱۷۱۰ Mhz
TDP۲۵۰ watt۲۱۵ watt۳۲۰ watt

حافظه گرافیکی RTX 3080 نسبت به ۲۰۸۰ Ti کمتره، اما حافظه پرسرعت‌تر GDDR6X جانشین اون شده که با باس ۳۲۰ بیتی، ۷۶۰ گیگابایت بر ثانیه سرعت داره، ۲۳% بیشتر از ۶۱۶ گیگابایت بر ثانیه ۲۰۸۰ Ti و ۷۰% بیشتر از ۴۴۸ گیگابایت کارت ۲۰۸۰‍ه. همچنین حجم پایین‌تر صرفا به معنی عملکرد ضعیف‌تر نیست. عددی که MSI Afrerburner یا بقیه نرم‌افزارهای مانیتور سیستم به شما نشون میدن، میزان حافظه‌ایه که بازی رزرو کرده، نه مقداری که بازی داره استفاده می‌کنه. شما هرچقدر هم که حافظه VRAM بالایی داشته باشید، این عدد بالاتر میره، چون موتور بازی می‌خواد مطمئن شه که حجم مورد نیاز برای اجرای بازی رو داره. در مورد بازی‌های ۲۰۲۳ کمی موضوع فرق می‌کنه؛ در بازی‌های جدیدتر استودیوها برای کم کردن حجم کارشون، بیشتر وظیفه رندر و فشرده سازی رو به سیستم واگذار کردن، و به همین خاطر بازی‌ها به حافظه بیشتری برای اجرای روون احتیاج دارن. در تست‌ها هم خواهیم دید که این کارت رزولوشن ۴K رو هم به خوبی هندل می‌کنه، پس نیازی به نگرانی درمورد حافظه کم VRAM نیست، البته فعلا.

نتایج بنچمارک‌ها در بررسی کارت گرافیک RTX 3080

تا کارت گرافیک از دهن نیفتاده، بریم سراغ بنچمارک‌ها تا ببینیم این کارت گرافیگ چطور عمل می‌کنه، و عملکردش نسبت به کارت‌های سری قبلش چیه. برای مقایسه اون با کارت گرافیک های جدیدتر، باید سراغ بنچمارک‌های کارت گرافیک های جدیدتر برید، در اون‌ها عملکرد این کارت هم لحاظ شده.

بنچمارک های این کارت گرافیک با استفاده از مدل Founders Edition انویدیا و با پردازنده Ryzen 9 3950X انجام شده تا شاهد هیچ محدودیتی از طرف پردازنده نباشیم. تا زمانی که شما مثل همین تست پردازنده قدرتمندی داشته باشید که عملکرد کارت گرافیکتون رو محدود نکنه، میشه گفت تقریبا شاهد همین عملکرد خواهید بود. مدل‌های دیگه این کارت هم مثل مدل‌های شرکت ایسوس، گیگابایت و MSI هم عملکردی همچنینی دارن، و مزیت اون‌ها در استفاده از مدار برق‌رسانی بهینه‌تر و خنک‌کنندگی بهتره، و در عملکرد بهبود زیادی نخواهند داشت. همچنین چون کارت گرافیک Geforce RTX 3080 برای رزولوشن ۴K طراحی شده، تست ها فقط در رزولوشن ۱۴۴۰p و ۴K انجام شدن، چون این دو رزولوشن هدف این کارت گرافیک و استفاده‌کننده‌ها هستن.

با Death Stranding شروع می‌کنیم. در این بازی می‌بینیم که کارت گرافیک RTX 3080 در مقایسه با RTX 2080 Ti حدود ۲۰% عملکرد بهتری ارائه داده، درحالیکه رقیب اصلی این کارت گرافیک RTX 2080‍ه که قیمت یکسانی داره، و اینجا برتری RTX 3080 به ۴۱% می‌رسه!

در رزولوشن ۴K، عملکرد RTX 3080 حتی بهتر هم میشه، و اینجا شاهد برتری ۱۹ درصدی نسبت به RTX 2080 Ti و برتری ۶۲ درصدی نسبت به RTX 2080 هستیم! ۱۰۷ فریم بر ثانیه برای یک بازی به روز روی رزولوشن ۴K آمار خیلی خوبیه.

در رزولوشن ۱۴۴۰p، بازی Microsoft Flight Simulator توسط پردازنده محدود شده، و به خاطر همین آمار عجیبی ارائه داده و نیازی به بررسی نداره.

اما در رزولوشن ۴K، محدودیت عملکرد برداشته شده و اینجا RTX 3080 حدود ۲۹% سریع‌تر از RTX 2080 Ti و ۷۳% سریع‌تر از RTX 2080 بوده! این آمار نشون دهنده پیشرفت خیلی خوب انویدیا در فاصله تنها یک نسل از کارت گرافیکه.

پرچمداران قبلی انویدیا، یعنی کارت گرافیک RTX 2080 Ti بهترین عملکرد رو در بازی Shadow of The Tomb Raider با ۱۲۰ فریم بر ثانیه در رزولوشن ۱۴۴۰p داشت، اما RTX 3080 این کارت رو هم قورت داده و ۲۸% سریع‌تر از اون کارت ۱۲۰۰ دلاری بوده! در این بازی، ۱% حداقل فریم‌های RTX 3080 با میانگین فریم‌های RTX 2080 Ti برابر بوده! RTX 2080 هم عملکرد بدی نداشته، و قطعا قابل بازیه، اما ۵۷% ضعیف‌تر بوده، که قطعا به چشم میاد.

در رزولوشن ۴K پیشرفت‌ها چشمگیرتر میشه، چون کارت گرافیک RTX 3080 با هدف بازی در این رزولوشن عرضه شد. اینجا پیشرفت این کارت نسبت به RTX 2080 Ti حدود ۳۰% بوده، و اما نسبت به RTX 2080 به ۶۷% رسیده. با توجه به اینکه قیمت RTX 3080 همون ۷۰۰ دلار نسل قبل باقی مونده، این پیشرفت‌ها واقعا چشمگیر هستن.

بازی Rainbow Six Siege پیشرفت‌ها رو به خوبی نشون میده، و اعداد به حد قابل قبولی برای پلیرهای این بازی می‌رسن. در این بازی با رزولوشن ۱۴۴۰p کارت گرافیک RTX 3080 با ۳۲۷ فریم بر ثانیه، بهترین عملکرد رو ثبت کرده و ۲۸% بهتر از RTX 2080 Ti و ۵۴% بهتر از RTX 2080 بوده.

در این عنوان هم پیشرفت‌ها در رزولوشن ۴K مشخص‌تر بوده. اینجا RTX 3080 حدود ۲۹% بهتر از RTX 2080 Ti و ۷۱% بهتر از RTX 2080 بوده. همچنین این کارت ۱% فریم‌های حداقلی خوبی رو هم ثبت کرده، و برای یک عنوان پرسرعت Esport مثل رینبو آمار خیلی خوبیه.

پیشرفت‌ها در بازی Gears 5 کمتر شده، و در این بازی در رزولوشن ۱۴۴۰p شاهد ۱۸% پیشرفت نسبت به RTX 2080 Ti و ۳۷% پیشرفت نسبت به RTX 2080 هستیم. به نسبت دو نسل قبل یعنی GTX 10، شاهد پیشرفت ۷۱ درصدی نسبت به GTX 1080 هستیم! اگر همچنان به دنبال جایگزین مناسبی برای کارت گرافیک قبلی‌تون بودید، RTX 3080 بهترین انتخابه.

در رزولوشن ۴K تفاوت‌ها جالب میشن. اینجا RTX 3080 اولین کارتیه که به بالای ۶۰ فریم بر ثانیه می‌رسه، که ۲۴% بهتر از RTX 2080 Ti و ۵۶% بهتر از RTX 2080 بوده.

در عنوان Horizon Zero Dawn بیشترین پیشرفت رو شاهد هستیم. اینجا RTX 3080 با ۱۱۸ فریم بر ثانیه، ۳۳% بهتر از RTX 2080 Ti بوده، و ۶۸% بهتر از RTX 2080. در مقایسه با GTX 1080، پرچمدار ۷ ساله انویدیا، این کارت بیش از دو برابر عملکرد بهتری ارائه داده، که آپگرید خیلی خوبی از سری GTX 10 محسوب میشه.

و دوباره در رزولوشن ۴K پیشرفت‌ها محسوس‌تر میشن. این‌بار RTX 3080 حدود ۴۳% از RTX 2080 Ti، و ۸۳% از RTX 2080 عملکرد بهتری ارائه داده. در این بازی شاهد بهترین پیشرفت‌ها نسبت به نسل قبل بودیم.

از اینجا به بعد این نتایج فقط تکرار شدن، و با همین چند بازی تونستیم بفهمیم عملکرد کلی RTX 3080 چه پیشرفتی نسبت به نسل قبل داشته، پس فکر کنم دیگه بنچمارک‌ها کافین.

مصرف برق – بررسی کارت گرافیک RTX 3080

طبق گفته انویدیا، TDP کارت گرافیک RTX 3080 برابر با ۳۲۰ واته، و از اونجایی که TDP اعلامی انویدیا همیشه نزدیک به مصرف واقعی کارته، می‌بینیم که این کارت در حالت استاندارد، ۳۲۲ تا ۳۲۴ وات برق مصرف می‌کنه. این آمار به نسبت عملکردی که ارائه میده خیلی خوبه، اما همچنان کارت پر مصرفی محسوب میشه و به پاور قدرتمندی احتیاج داره. پاور پیشنهادی انویدیا، ۷۰۰ واته که پیشنهاد ما، پاوری مثل ROG STRIX 750G یا بهتر از اونه، چون زمانی که مصرف کارت یهو بالا میره، پاور باید توان این رو داشته باشه که سریعا برق مورد نیاز کارت گرافیک رو فراهم کنه، موضوعی که برای کارت های بالارده امروزی مهم و حیاتیه.

طبق گفته انویدیا، TDP کارت گرافیک RTX 3080 برابر با ۳۲۰ واته، و از اونجایی که TDP اعلامی انویدیا همیشه نزدیک به مصرف واقعی کارته، می‌بینیم که این کارت در حالت استاندارد، ۳۲۲ تا ۳۲۴ وات برق مصرف می‌کنه. این آمار به نسبت عملکردی که ارائه میده خیلی خوبه، اما همچنان کارت پر مصرفی محسوب میشه و به پاور قدرتمندی احتیاج داره. پاور پیشنهادی انویدیا، ۷۰۰ واته که پیشنهاد ما، پاوری مثل ROG STRIX 750G یا بهتر از اونه، چون زمانی که مصرف کارت یهو بالا میره، پاور باید توان این رو داشته باشه که سریعا برق مورد نیاز کارت گرافیک رو فراهم کنه، موضوعی که برای کارت های بالارده امروزی مهم و حیاتیه.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×