محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

لیست بهترین مادربرد های پیشنهادی برای i7 12700K – KF – تابستان ۱۴۰۲

امروز در این مطلب می‌خوایم نگاهی به بهترین مادربردهای موجود در بازار برای پردازنده بالارده نسل ۱۲ اینتل، یعنی i7 داشته باشیم. پردازنده core i7 12700KF هم همین پردازنده‌ست، تنها پردازنده گرافیکی نداره، پس تفاوتی در انتخاب مادربرد وجود نداره. اگر قصد خرید یک سیستم خوب با طول عمر بالا با پردازنده i7 12700K اینتل رو دارید، این مطلب از بنچفا رو از دست ندید.

هدف بنچفا از این مطلب چیه؟

ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما رو در انتخاب مادربرد مناسب برای i7 12700K و i7 12700KF راهنمایی کنیم تا شما در خریدتون دچار اشتباه نشید و تجربه خرید خوبی داشته باشید. در بازار مادربرد انتخاب‌های زیادی وجود داره، اما اگه حواستون رو جمع نکنید، ممکنه هزینه بالایی رو برای مادربردی بپردازید که هیچ استفاده‌ای از قابلیت‌های اون ندارید.

پس از این مطلب، شما می‌تونید با اطمینان خاطر مادربرد مورد نیازتون رو انتخاب کنید و به سراغ قطعات دیگه سیستمتون برید.

همچنین مقاله «بررسی پردازنده intel Core i7 12700K» رو هم در بنچفا منتشر کردیم تا بتونید در انتخاب i7 12700K یا i7 12700KF دید بازتری داشته باشید. اگر قصد خرید این پردازنده رو دارید، خوندن بررسی‌اش رو حتما بهتون پیشنهاد می‌کنم.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


نکات مهم انتخاب مادربرد برای i7 12700K چیه؟

قبل از شروع به انتخاب مادربرد برای سیستمتون، باید پردازنده‌تون رو بشناسید. ما در بررسی پردازنده i7 12700K این سی پی یو ۱۲ هسته‌ای رو بررسی کردیم و دیدیم که حدودا ۱۶۰ وات برق مصرف می‌کنه. در مقایسه با پردازنده‌های دیگه‌ای مثل ۱۲۹۰۰K یا ۱۳۹۰۰K، این مصرف برق خیلی کم به نظر میاد، اما باید مادربردی داشته باشید که بتونه دائما و بی‌وقفه این برق رو برای پردازنده فراهم کنه. همچنین این پردازنده آنلاکه و قابل اورکلاک، و اگه می‌خواید از تمام قابلیت‌هاش بهره ببرید، بهتره که از مادربردهای سری Z690 استفاده کنید؛ این مادربردها امکانات گسترده‌تری رو در اختیار شما می‌ذارن و به طور کلی از کیفیت ساخت و VRM باکیفیت‌تری بهره می‌برن. همچنین اگه مادربرد خوبی تهیه کنید، در آینده که بخواید به پردازنده‌های سری K نسل ۱۳ اینتل سیستمتون رو ارتقا بدید، تنها قطعه‌ای که به تعویض نیاز داره، خود پردازنده‌ست و نیازی به تغییر هیچ قطعه دیگه‌ای نیست.

مشکلی که در بازار مادربرد وجود داره، اینه که شرکت‌های تولیدکننده برای اینکه در هر محدوده قیمتی محصولی برای ارائه داشته باشن، کلی مادربرد تولید می‌کنن که اکثر اون‌ها از کیفیت پایینی برخوردارن. میشه گفت که این مادربردها، لیاقت میزبانی از پردازنده ارزشمند شما رو ندارن. حالا بین این همه مادربردی که هست، نیاز به یک راهنما دارید تا بهتون کمک کنه مادربرد مورد نیاز پردازنده‌تون رو خریداری کنید، بدون اینکه بی دلیل هزینه‌ای برای قطعه‌ای بکنید که تاثیر زیادی روی عملکرد سیستم شما نداره. این نکته توی مادربردهای Z690 که قیمتشون به ۱۰۰ میلیون تومان هم می‌رسه خیلی مهمه!

یه نکته مهم درمورد انتخاب مادربرد برای پردازنده i7 12700K، اینه که پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل از هر دو رم DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کنن. رم‌ها DDR5 سرعت بالاتری در اختیار شما می‌ذارن، اما قیمت بالاتری دارن. همونطور که در بررسی پردازنده i9 12900K دیدیم، تفاوت عملکرد رم DDR4 و DDR5 در نسل ۱۲ پردازنده‌های اینتل خیلی چشمگیر نبود، و رم DDR4 کافیه، اما اگه در آینده قصد ارتقا به نسل ۱۳ رو دارید، بهتره سراغ DDR5 برید، چون سرعت رم در نسل ۱۳ تفاوت بزرگی ایجاد می‌کنه. در این مطلب، ما مادربردی مناسب هر دو کانفیگ رم براتون انتخاب کردیم. بریم تو کارش.

۱. بهترین مادربرد DDR4 تا ۱۵ میلیون برای پردازنده i7 12700K:

MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4

اولین مادربرد لیست، از شرکت MSI‍ه. این مادربرد از ۱۲۸ گیگابایت رم DDR4 پشتیبانی می‌کنه، و با ۱۶+۱+۱ پاور استیج، مادربرد خیلی خوبی برای یه پردازنده سری K اینتله. MPG Z690 EDGE به خاطر قیمتش در لیست ما قرار گرفت، چون کیفیت ساخت بالایی داره و قیمتی بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان داره. این تفاوت قیمت زیادیه، اما اگه بتونید این مادربرد رو با گارانتی اصلی با قیمت خوبی تهیه کنید، یکی از بهترین مادربردهای این لیسته.

همونطور که می‌بینید، این مادربرد کلی هیت سینک داره، که ۴ درگاه حافظه M.2 رو پوشوندن. در پنل پشتی هم کلی پورت USB داره. بزرگ‌ترین مشکل این مادربرد، نداشتن نمایشگر Q Code‍ه، یه نمایشگر ساده که از تنها ۱۵ چراغ LED تشکیل شده. برای چنین مادربردی در چنین رده‌ای که قراره مطمئنا برای اورکلاک استفاده بشه، این نمایشگر می‌تونه اطلاعات خیلی خوبی رو برای فهمیدن مشکلات بوت در اختیار شما بذاره.

مشخصاتMSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4
محدوده قیمت۱۵.۵ تا ۱۶ میلیون تومان (مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستZ690
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 5.0
درگاه حافظه M.2 ۴x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۲x USB 2.0
۱x USB 3.2 Gen 2×2 Type-C
۵x USB 3.2 Gen 2
اتصالات اینترنت و بلوتوثIntel 2.5Gb ethernet
WiFi 6E
Bluetooth 5.3

۲. بهترین مادربرد سفید رنگ تا ۲۰ میلیون برای پردازنده i7 12700K:

ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4

این مادربرد ایسوس و مادربرد قبلی MPG Z690 EDGE تا حدود زیادی شبیه همن؛ تنها دلیلی که تصمیم گرفتیم این مدل (که قیمت بالاتری داره!) رو در این لیست بذاریم، رنگ سفید اونه! اگه قصد بستن یه سیستم تماما سفید رنگ داشته باشید، این مادربرد یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

STRIX Z690-A هم از رم DDR4 بهره می‌بره، و ۱۶+۱ پاور استیج داره، یک استیج کمتر از مادربرد قبلی. البته تنها اون ۱۶ استیج اول برای پردازنده‌ست، و استیج‌های بعدی برای چیزهایی مثل گرافیک آنبرده. با کم شدن یکی از اون‌ها در این مادربرد، پردازنده باید با یکی از استیج‌های خودش برق اون قسمت دیگه رو هم تامین کنه.

این مادربرد هم ۴ درگاه حافظه M.2 داره، اما بر خلاق MPG Z690 EDGE که از WiFi 6E بهره می‌برد، STRIX Z690-A به WiFi 6 و Blutooth 5.2 محدود شده. تفاوت سرعت این‌ها زیاد نیست، اما کیفیت اتصالات متفاوته. در ضمن، این مادربرد هم صفحه‌نمایش Q Code نداره! واقعا عجیبه که شرکت‌های به این بزرگی از قرار دادن قطعه‌ای که کمتر از ۲ دلار براشون هزینه داره صرف نظر می‌کنن!

مشخصاتASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4
محدوده قیمت۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان (مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستZ690
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 5.0
درگاه حافظه M.2 ۴x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۲x USB 2.0
۱x USB 3.2 Gen 2×2 Type-C
۱x USB 3.2 Gen 2 Type-C
۲x USB 3.2 Gen 2
۴x USB 3.2 Gen 1
اتصالات اینترنت و بلوتوثIntel 2.5Gb ethernet
WiFi 6
Bluetooth 5.2

۳. بهترین مادربرد DDR5 تا ۲۰ میلیون برای پردازنده i7 12700K:

ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

این مادربرد مدل مشکی همون قبلیه، که از DDR5 پشتیبانی می‌کنه. البته تنها تفاوت در استفاده از رم پرسرعت‌تر نیست، و تفاوت‌های دیگه‌ای هم دارن.

ROG STRIX Z690-F هم از ۱۶+۱ پاور استیج بهره می‌بره، مثل همون مادربرد قبلی، منتها در DDR5 پردازنده وظیفه برق دادن به رم رو نداره. روی این مادربرد هم ۴ درگاه حافظه M.2 وجود داره، با درگاه PCIe 5.0 برای کارت گرافیک. و اما بزرگ‌ترین پیشرفت این مادربرد، بهره‌مندی از WiFi 6E و Bluetooth 5.3‍ه که در قبلی یک ورژن پایین‌تر بود. در کل، این دو مادربرد شباهت زیادی به هم دارن و به جز رنگشون، تفاوت خاصی نیست.

برای پردازنده i7 12700K، این نهایت مادربردیه که پیشنهاد می‌کنیم استفاده کنید، چون قیمت خوبی داره و با قابلیت‌های زیادش، به خوبی از پس این پردازنده برمیاد.

مشخصاتASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI
محدوده قیمت۱۷.۵ تا ۱۹ میلیون تومان (مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستZ690
پشتیبانی رم۱۹۲GB DDR5
درگاه PCIe x16۱x PCIe 5.0
درگاه حافظه M.2 ۴x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۲x USB 2.0
۱x USB 3.2 Gen 2×2 Type-C
۱x USB 3.2 Gen 2 Type-C
۲x USB 3.2 Gen 2
۴x USB 3.2 Gen 1
اتصالات اینترنت و بلوتوثIntel 2.5Gb ethernet
WiFi 6E
Bluetooth 5.3

۴. خوش قیمت ترین مادربرد بالارده برای پردازنده i7 12700K اینتل:

Asus TUF GAMING Z690-PLUS WIFI DDR5

ما قبلا در «بررسی مادربرد ASUS TUF B660 PLUS WiFi D4» دیدیم که مادربردهای تاف ایسوس کیفیت بالایی دارن، حالا اومدیم سراغ مدل بالارده‌تر اون یعنی Asus TUF GAMING Z690-PLUS WIFI DDR5. این مادربرد بالارده‌ترین مدل مادربرد موجود در بازار نیست، اما همچنان خیلی خوب و باکیفیته.

اول از همه اینکه این مادربرد، از DDR5 تا ۱۹۲ گیگابایت حافظه پشتیبانی می‌کنه، و ۱۴+۱ پاور استیج داره. ۴ درگاه نصب حافظه M.2 داره و از WiFi 6E و Bluetooth 5.2 پشتیبانی می‌کنه، به همراه تعداد خوبی پورت USB روی پنل پشتی. تنها نقطه ضعف اون، اینه که با وجود اینکه یه مادربرد Z690 با قابلیت اورکلاکه، از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز برای اورکلاک برخوردار نیست؛ BIOS Flashback و نمایشگر Q Code از بهترین دوستای یه اورکلاکر هستن، و نبودشون روی این مادربرد قابل قبول نیست. با این اوصاف، اورکلاک با این مادربرد خیلی سخته.

مشخصاتAsus TUF GAMING Z690-PLUS WIFI DDR5
محدوده قیمت۱۳.۵ تا ۱۵.۵ میلیون تومان (مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستZ690
پشتیبانی رم۱۹۲GB DDR5
درگاه PCIe x16۱x PCIe 5.0
درگاه حافظه M.2 ۴x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۱x USB 3.2 Gen 2×2 Type-C
۱x USB 3.2 Gen 1 Type-C
۲x USB 3.2 Gen 2
۴x USB 3.2 Gen 1
اتصالات اینترنت و بلوتوثIntel 2.5Gb ethernet
WiFi 6E
Bluetooth 5.2

۵. مادربرد اورکیل برای i7 12700K:

Asus ROG STRIX Z790 E GAMING WIFI DDR5

رسیدیم به بالارده‌ترین مادربرد پیشنهادی‌مون برای پردازنده ۱۲۷۰۰K. این مادربرد بهترین مادربرد موجود در بازار برای این پردازنده نیست، اما برای هر پردازنده‌ای از نسل ۱۲ اینتل اورکیل به حساب میاد.

چیپست Z790 همراه با نسل ۱۳ پردازنده‌های اینتل معرفی شد، اما از نسل ۱۲ هم ساپورت می‌کنه. دلیل انتخاب این مادربرد، کمبود مادربردهای بالارده Z690 در ایران، و همچنین کیفیت و سرعت بالاتر مادربردهای Z790‍ه. این مادربرد از DDR5 تا بیش از ۷۸۰۰ مگاترنسفر و تا ۱۹۲ گیگابایت حافظه پشتیبانی می‌کنه، و ۱۸+۱ پاور استیج داره، که برای اورکلاک فوق‌العاده‌ست. خنک‌کننده VRM و حافظه M.2 خیلی خوبی هم داره، و کلی پورت و امکانات متنوع در اختیارتون می‌ذاره. این همونطور که گفتم بالارده‌ترین مادربرد نیست، اما برای ۱۲۷۰۰K نیازی نیست مادربردی بالارده‌تر از این بگیرید، چون می‌تونید با هزینه اضافه اون سراغ یه پردازنده قوی‌تر برید و اونو روی همین مادربرد نصب کنید.

مشخصاتASUS ROG STRIX Z790 E GAMING WIFI DDR5
محدوده قیمت۳۰ تا ۳۳ میلیون تومان (مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستZ790
پشتیبانی رم۱۹۲GB DDR5
درگاه PCIe x16۱x PCIe 5.0
۲x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2 ۱x PCIe 5.0 x4
۴x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۱x USB 3.2 Gen 2×2 Type-C
۱x USB 3.2 Gen 2 Type-C
۶x USB 3.2 Gen 2 Type-A
۴x USB 3.2 Gen 1 Type-A
اتصالات اینترنت و بلوتوثIntel 2.5Gb ethernet
WiFi 6E
Bluetooth 5.3

نتیجه‌گیری: بهترین مادربرد برای پردازنده i7 12700K چیه؟

ما ۵ مادربرد از دو شرکت ایسوس و MSI با قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف که بهترین‌های بازار فعلی به حساب میان رو به شما معرفی کردیم. این‌ها در حال حاضر بهترین مادربردهای موجود در بازار برای پردازنده i5 12600K به حساب میان، و حتی از نیاز این پردازنده بهتر هم هستن. همیشه باید کمی بیشتر از نیاز قطعاتتون محدودیتتون رو انتخاب کنید، مثلا اگه سیستمتون ۵۰۰ وات برق مصرف می‌کنه، شما پاور ۷۰۰ وات بگیرید؛ چرا که اینطوری خیالتون راحته که قطعاتتون امن و در بهترین حالت ممکن کار می‌کنن. گارانتی قطعات هم بحث مهمیه، چرا که اگه مادربرد کیفیت خوبی نداشته باشه، ممکنه قطعات زیادی رو با خودش قربانی کنه!

حواستون باشه که اینتل دست شما رو در اورکلاک پردازنده و رم با روش‌های مختلف باز گذاشته، اما در صورت اورکلاک، ممکنه گارانتی مادربردتون از بین بره. بهتره که قبل از اینکه بخواید برای اورکلاک وارد بایوس بشید، توضیحات گارانتی رو کاملا بخونید تا به مشکلی بر نخورید.

ایسوس و MSI چند وقت پیش بعد از عرضه رم‌های ۲۴ و ۴۸ گیگابایت DDR5 آپدیت بایوسی برای پشتیبانی از این رم‌ها ارائه کردن. اگه قصد استفاده کردن از این رم‌های جدید رو دارید، باید حتما آخرین نسخه بایوس رو برای مادربردتون از سایت تولیدکننده دانلود و نصب کنید.

امیدوارم این مطلب بهتون در انتخاب مادربرد مناسب کمک کنه و بتونید سیستمی متناسب با نیازتون تهیه کنید. حواستون باشه که حتما برای خودتون بودجه‌ای تعیین کنید تا جلوی خودتون رو در اضافه خرج کردن برای مادربرد بگیرید، چون به راحتی می‌تونید بیشتر از نیاز خرج کنید!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

یک نظر

  1. درود محسن جان.و ممنون از این مقاله مفید. ی سوال خیلی مهم که خیلی ذهنم رو درگیر کرده اینه که برای کسی هم که نمیخواد اورکلاک کنهو اما میخواد پردازنده ۱۲۷۰۰ رو داشته باشه حتما باید چیپست z بخره؟ ینی چیپست های سری b760 جوابگوی پردازنده ی i7 12700 نیستن؟ حتی سری tuf?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×