بررسیپاور

بررسی پاور Deepcool PQ850M: خوش ساخت و باکیفیت

امروز می‌خوایم منبع تغذیه یا پاور PQ850M شرکت Deepcool رو بررسی کنیم. Deepcool PQ850M به طور کلی عملکرد خوبی داره، اما فاکتورهای منفی متعددی هم درباره اون دیده میشه، که امروز به اون‌ها می‌پردازیم. برای بررسی کامل این پاور، با بنچفا همراه باشید.


پاور Deepcool PQ850M در یک نگاه

مزایاکاستی‌ها
ماژولارنبود کانکتور ۱۲VHPWR
کیفیت ساخت بالافاصله کم بین کانکتورها
عملکرد خوب حتی در دمای بالاعملکرد ضعیف ریل‌های ۵ و ۳.۳ ولت
عملکرد عالی ریل ۱۲ ولت
صدای پایین
واکنش خوب در برابر بالا رفتن فوری فشار
قیمت خوب در مقابل رقبا

پاور Deepcool PQ850M از پلتفرم مطمئن و باکیفیت Seasonic استفاده می‌کنه، که در پاور ASUS ROG STRIX 750G هم استفاده میشد. این پلتفرم عملکرد خیلی خوبی رو به نمایش می‌ذاره، اما پلتفرم‌های جدید دارن از اون پیشی می‌گیرن.

این پاور از سری PQ-M دیپ کوله که در سه مدل ۶۵۰ وات، ۷۵۰ وات، ۸۵۰ وات و ۱۰۰۰ وات به بازار عرضه شده. بزرگ‌ترین مشکل این پاور، همونطور که گفتیم نبود کانکتور ۱۲VHPWR کارت گرافیک‌های سری ۴۰ انویدیاست، و همچنین خبری از پشتیبانی از استاندارد ATX 3.0 نیست. با توجه به اینکه استانداردها در حال تغییر هستن، بهتره که الان اقدام به خرید پاور نکنید.

بخش کانکتورهای پاور Deepcool PQ850M

یکی از ویژگی‌هایی که پاور Deepcool PQ850M رو از باقی پاورها متمایز می‌کنه، ظاهر اونه. این پاور طراحی مینیمالی داره، تماما مشکیه، و دریچه هوای جالبی برای فن‌ها داره. بر خلاف اکثر پاورهای بازار که از دریچه‌های ۶ گوشه برای بهترین ورودی جریان هوای پاور استفاده می‌کنن، این پاور دریچه‌های مربع داره. در ظاهر که میزان دسترسی فن به هوای آزاد زیاده و نباید مشکلی ایجاد کنه، اما باید در تست‌ها ببینیم چه اتفاقی میفته. به هر حال ظاهر مینیمال اون، می‌تونه طرفدارای خودشو داشته باشه.

جعبه پاور Deepcool PQ850M هم مثل ظاهرش ساده‌ست. این بسته بندی که در تمام محصولات دیپ کول دیده میشه، شامل یه جعبه کارتنی بی رنگ، با یک روکش مقواییه. این بسته‌بندی به سادگی تولید و همچنین بازیافت محصول کمک می‌کنه. در جعبه، خود پاور، تمام کابل‌های مورد نیاز، پیچ پاور و بست چسبی برای مدیریت کابل وجود داره. اگه چند بست کوچک کمربندی هم در جعبه بود بهتر بود، چون توی مدیریت کابل کمک می‌کنه. تمام کابل‌های این پاور تخت هستن، و به اندازه‌ای که برای توانش کافی باشه، کانکتور برق داره.

جعبه پاور Deepcool PQ850M

کابل‌های برق پاور Deepcool PQ850M

ضخامت سیمخازن در کابل‌هامجموع کانکتورهاطول کابلتعدادنوع کابل
۱۸AWGخیر۱۶۱۰mm۱ATX connector
۲۰+۴ pin
۱۸AWGخیر۲۶۶۰mm۲EPS12V
۴+۴ pin
۱۸AWGخیر۳۷۶۰mm۳PCIe
۶+۲ pin
۱۸AWGخیر۸۴۶۰mm+120mm+120mm+120mm۲SATA
۱۸AWGخیر۲ / ۲۴۵۰mm+120mm / +120mm+120mm۱SATA/MOLEX
۱۸AWGخیر۳۴۵۰mm+120mm+120mm۱MOLEX

این پاور ۳ کانکتور برق ۶+۲ پین داره، که برای روشن کردن RTX 4080 کافیه، البته برای این کار به آداپتر مخصوص ۱۲VHPWR نیاز دارید، که در جعبه کارت‌ها دیده میشه. کابل ترکیبی مولکس و SATA هم کابل خوبیه، چون می‌تونید با استفاده از اون چند دستگاه با کانکتورهای مختلف رو به هم وصل کنید. همچنان برخی از قطعات واتر کولینگ مثل پمپ‌های کورسیر همچنان از کابل مولکس استفاده می‌کنن، و شما به کابل SATA برای نورپردازی‌ها احتیاج دارید. با این کانکتور شما می‌تونید همه اون‌ها رو با یه کابل روشن کنید.

کابل‌ها و باقی متعلقات موجود در جعبه پاور Deepcool PQ850M
کابل‌ها و باقی متعلقات موجود در جعبه پاور Deepcool PQ850M – منبع: Deepcool

این کابل‌ها همگی ضخامت ۱۸AWG دارن، که در اکثر پاورها دیده میشه، و خازن هم ندارن.

گواهینامه‌های پاور Deepcool PQ850M

این پاور دیپ کول هم گواهینامه ۸۰ Plus داره و هم Cybenetics. گواهینامه ۸۰ Plus به دو دلیل گواهینامه معتبری محسوب نمیشه؛ اول اینکه همونطور که در مقاله “۸۰PLUS چیه و چه تاثیری در پاور داره؟” دیدیم، در تست‌های این گواهینامه پاورها فقط از یک نظر بررسی میشن. دوم هم اینکه این گواهینامه بین شرکت‌ها قابل فروشه، مثلا پاور یک شرکت گواهینامه داره، و امتیاز ساخت اون پاور رو به یه شرکت دیگه هم میده و در نتیجه این انتقال، گواهینامه پاور هم منتقل میشه، اما ممکنه سازنده جدید استانداردهای متفاوتی برای ساخت پاور داشته باشه.

گواهینامه‌های Cybenetics برای پاور Deepcool PQ850M
گواهینامه‌های Cybenetics برای پاور Deepcool PQ850M

به هر حال، پاور Deepcool PQ850M گواهینامه ۸۰ Plus Gold داره، به همراه Cybenetics Gold. در تست Cybenetics Lambda هم تونسته امتیاز A- رو ثبت کنه، یعنی نویز بین ۳۰ تا ۳۵ دسیبل. از لحاظ تماما گواهینامه‌ها، این یک پاور معمولی محسوب میشه و محصول خفنی نیست.

مشخصات فنی پاور Deepcool PQ850M

سازنده (OEM)Seasonic
حداکثر خروجی DC۸۵۰W
راندمان۸۰PLUS Gold, Cybenetics Gold (87-89%)
نویزCybenetics LAMBDA A- (25-30 dB[A])
ماژولارفول
پروتکشن هاOVP-UVP-OPP-OCP-OTP-SCP-ICP-SP
خنک کننده۱۳۵mm Fluid Dynamic Bearing Fan (HA13525M12F-Z)
ابعاد۱۴۰mm عرض، ۸۵mm ارتفاع، ۱۵۰mm طول
وزن۱.۷kg

پاور Deepcool PQ850M و پاور ASUS ROG STRIX 750G همونطور که گفتم روی یک پلتفرم ساخته شدن، به همین دلیل از لحاظ خیلی از مشخصات و پروتکشن‌ها تفاوتی با هم ندارن. فقط ایسوس تصمیم گرفته برای خنک کردن این پاور از یک فن ۱۴۰ میلی‌متری استفاده کنه، برعکس فن ۱۳۵ میلی‌متری دیپ کول، که به علت برینگ متفاوت و سایز بزرگ‌تر، در تست نویز عملکرد بهتری داشته. در هر حال نباید شاهد عملکرد خیلی متفاوتی بین این دو باشیم.

تصاویر داخلی پاور Deepcool PQ850M

از لحاظ قطعات داخلی، پاور Deepcool PQ850M کلی نکات مهم داره که وقت زیادی می‌گیره و در این مطلب نمی‌گنجه. برای اطلاعات بیشتر، می‌تونید دفترچه گواهینامه اون رو دانلود کنید، که تک تک قطعات رو مشخص کرده و می‌تونید با استفاده از اون، به اطلاعات زیادی درباره این پاور برسید. فعلا فقط اینو می‌تونیم بگیم که تمام قطعاتی که می‌بینید کیفیت ساخت بالایی دارن، و خیلیاشون مطمئنا بیشتر از ۱۰ سال کار می‌کنن. جای زیادی هم برای عبور هوا احتیاج داره، و فن این پاور به راحتی می‌تونه هوا رو منتقل کنه.

بررسی عملکرد پاور Deepcool PQ850M

در ادامه قراره چند تا نمودار بذاریم و ببینیم که عملکرد پاور Deepcool PQ850M داخل تست‌ها چجوریه و در مقایسه با باقی پاور ها چطور عمل کرده. این نمودارها رو Tom’s Hardware پس از تست این پاور و پاورهای دیگه و مقایسه اون‌ها با همدیگه ارائه کرده، و داده قابل اطمینانیه. اینم حواستون باشه که بهترین یا بدترین بودن در این نمودارها نسبیه، و به خاطر فاصله کوچیکی که نسبت به هم دارن، تفاوت‌ها بزرگ دیده میشه.

عملکرد پایداری ولتاژ پاور | Power Rail Regulation

اولین نمودار، داره میزان انحراف ریل‌های مختلف پاور رو بر حسب درصد نشون میده، یعنی اینکه پاور موقع رسوندن جریان‌های مختلف مثلا در ریل ۱۲ ولت، از ۴۰ وات تا حداکثر توان پاور، چقدر خطا میکنه و ولتاژ چقدر از ۱۲ ولت بالاتر یا پایین‌تر میره. هرچقدر این خطا کمتر باشه، عملکرد پاور بهتره و در نتیجه، به پایداری عملکرد سیستم شما کمک می‌کنه و همچنین فشار وارده به کانورترهای DC-DC رو کاهش میده.

همونطور که در نمودارها می‌بینید، پاور Deepcool PQ850M بهترین آمار رو بین تمام پاورهای ۸۵۰ واتی لیست ثبت کرده، به جز در ریل ۵VSB، که وظیفه نگه داشتن برق در حالت استندبای رو داره و اگه در محدوده مشخصات ATX باشه، کافیه.

عملکرد پاسخ گذرا | Transient Response

پاسخ طبیعی یا پاسخ گذرا یک مبحث داخل مهندسی برقه که ما الان نمی‌خوایم بشینیم تدریسش کنیم :))) برای همین، با یک مثال خیلی ساده، توضیحش میدم که دقیقا چیه و چرا این تست رو از پاور می‌گیرن. یک لیوان آب رو در نظر بگیرید، شیر آب رو با فشار بالا باز می‌کنید تا لیوان پر بشه و درست قبل از اینکه سرریز بشه می‌بندیدش، الان مغز شما داره یک پاسخ رو موقع پر شدن و یا خالی بودن لیوان می‌فرسته تا شیر آب باز بشه یا بسته بشه. هرچقدر عملکرد مغز شما سریع‌تر باشه، قاعدتا لیوان زودتر پر میشه و سرریز هم نخواهیم داشت، همین عملکرد مشابهش تو پاور هست و پاور به جای پر کردن لیوان، باید جریان برق مورد نیاز رو تامین بکنه و سرریز شدنه میشه میزان تغییرات ولتاژ موقع کم و زیاد شدن ناگهانی توان مصرفی پاور.

همونطور که می‌بینید، ریل‌های ۱۲ ولت و ۵VSB نتایج خوبی رو ثبت کردن، نتایج ریل ۵ ولت هم قابل قبوله، و در ۳.۳ ولت هم قابل قبوله.

اندازه گیری ریپل | Ripple Measurements

ریپل در کلمه به معنای موج‌دار بودنه. پاور وظیفه‌اش چیه؟ اینکه جریان برق متناوب رو از پریز برق شما بگیره و یک جریان ثابت خطی به قطعات شما تحویل بده. وقتی که این جریان ثابت رو با اسیلوسکوپ (یک دستگاه برای تست و مانیتور کردن پاور) مشاهده کنید، یک خط ثابت از ولتاژ به شما نشون میده، البته اگر پاور درست کار کنه، حالا ممکنه پاور یک سری جاها درست کار نکنه و ولتاژش بالا پایین بشه، در این صورت دیگه یک خط ثابت روی ۵ ولت ندارید و یک موجی از تغییرات ولتاژ مشاهده میشه، این موجی که مشاهده میشه رو اصطلاحا بهش ریپل میگن.

ریپل ریل ۱۲ ولت در این تست خیلی بالاتر از باقی پاورهاست، اما همچنان نتایج بدی محسوب نمیشه، چون ۳۳.۷ میلی‌ولت در دمای عملیاتی پاور و خصوصا ولتاژ ۱۲ ولت، اصلا چیز خاصی محسوب نمیشه. با این حال، پاورهای دیگه مثل Corsair RX850x عملکرد خیلی بهتری در این زمینه داشتن.

تست نویز پاور Deepcool PQ850M

همین دیگه. توضیح خاصی نداره و تو این تست قراره میزان نویز این پاور رو بررسی کنیم. اینم در نظر داشته باشید که تنها صدای قطعه برقی نیست، و قراره شاهد Coil whine یا ناله القاگر هم باشیم. این اتفاق معمولا نویز زیادی تولید نمی‌کنه، مخصوصا در پاورهایی با این کیفیت، و بیشتر روی پاورهایی با قطعات بی کیفیت‌تر شاهدش هستیم.

دمای پاور، در محدوده دمای عملیاتی اون و با دمای محیط ۳۰ تا ۳۲ درجه سانتیگراد تست شده. این پاور نتیجه خوبی رو ثبت کرده، و با ۲۵ دسیبل، بهترین پاور این لیست بوده. این می‌تونه به خاطر سایز فن و یا میزان جریان هوای اون باشه، و یا به خاطر طراحی جالب بدنه که فضای زیادی برای کشیدن هوا توسط فن بازه.

جمع‌بندی: آیا پاور Deepcool PQ850M انتخاب خوبیه؟

دیپ کول چند سالیه که محصولات باکیفیتی رو تولید و عرضه می‌کنه، و پاور Deepcool PQ850M هم یکی از همون محصولاته. همونطور که در تست‌ها دیدید، این پارو عملکرد خوبی رو در تقریبا همه زمینه‌ها به نمایش می‌ذاره، و می‌تونه انتخاب خوبی برای سیستم شما باشه. بزرگ‌ترین مشکل این پاور، نداشتن کانکتور ۱۲VHPWR حساب میشه، چون مجبورید که برای اتصال کارت گرافیک های سری ۴۰ انویدیا از مبدلی که در جعبه اون‌ها هست استفاده کنید، که مشکلات خاص خودش رو داره.

همچنین همونطور که گفتیم استانداردهای پاور در حال تغییره و ATX 3 در راهه، به خاطر همین، نمی‌تونید از این پاور برای مدت طولانی استفاده کنید، و موقعی که قصد ارتقای سیستم داشته باشید، باید پاور جدید هم تهیه کنید. این مشکل بزرگی نیست، اما خب پاورها عمر بالایی دارن، و دیپ کول برای این پاور گارانتی ۱۰ ساله تعیین کرده، و این نیاز به تغییر فقط باعث تولید زباله بیشتر میشه. البته موقعی که ATX 3 اجرا بشه، ممکنه دیپ کول کانکتورهای جدیدی برای پاورهای فعلیش به شما بده، اما احتمال این اتفاق بالا نیست. این احتمال هم هست که دیپ کول اقدام به عوض کردن کانکتورهای روی همین پاور بکنه، اما این اتفاق هم قطعی نیست. به هر حال اگه اجباری به خرید پاور جدید ندارید، بهتره چند وقت صبر کنید.

از نظر قیمت این پاور در ایران، پاور Deepcool PQ850M قیمت خیلی خوبی داره، و یکی از ارزون‌ترین پاورهای ۸۵۰ وات محسوب میشه. دیپ کول قول ۱۰ سال گارانتی رو برای اون داده، که البته طبق معمول گارانتی‌های ایرانی زمانش رو خیلی کمتر می‌کنن. با توجه به قیمت و عملکرد، پاور Deepcool PQ850M یکی از بهترین پاورهای موجود در بازار حساب میشه، اما نه انتخابی که بتونید ده سال بدون مشکل ازش استفاده کنید، چون به زودی باهاش به مشکل کانکتور برمی‌خورید.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×