@benchfa_team
اخبارمقالات

۵ دلیل خرید PC ویندوزی به جای مک؛ چرا مک نخریم؟

اگه قصد خرید یه کامپیوتر جدید رو دارید ممکنه بین انتخاب سیستم ویندوزی یا مک تردید داشته باشید. بدون شک هرکدوم مزایا و معایب خودشون رو نسبت به هم دارن و درنهایت شما باید انتخاب کنید که کدوم یکی از پلتفرم‌ها رو ترجیح می‌دید. ما توی این مطلب به چندتا دلیل پرداختیم که چرا به جای مک کامپیوتر ویندوزی بخرید. تا آخر این مطلب با ۵ دلیل خرید پی سی ویندوزی به جای مک با بنچفا همراه باشید. 


انتخاب‌های آزادانه با ویندوز

ویندوز یه سیستم‌عامله که با انواع سخت‌افزارها کار می‌کنه. یعنی طوری طراحی شده تا روی اکثر سیستم‌هایی که توسط تولیدکننده وارد بازار میشه اجرا بشه. این سیستم‌عامل در حال حاضر پرطرفدارترین سیستم عامل کامپیوتر به حساب میاد و بیشتر کاربران از این پلتفرم استفاده می‌کنن. تعداد کاربران ویندوز بسیار بیشتر از کاربران مکه. البته هزینه سیستم‌های ویندوزی در بعضی محصولات بسیار کمتر از مک محاسبه میشه که همین باعث میشه تعداد یوزرهای اون بیشتر باشه. 

این پلتفرم بهتون امکان انتخاب‌های بی‌نهایت رو میده که بیشترین شخصی‌سازی رو داشته باشید و بتونید تصمیم بگیرید که کامپیوتر خودتون رو از پایه بسازید و همه چیز رو از قطعات و کیس تا پردازنده، کارت گرافیک و رم خودتون انتخاب کنید. یا می‌تونید از کس دیگه ای مشاوره بگیرید که سیستمتون رو با مشخصاتی که دوست دارید، براتون لیست و اسمبل کنه.

شما می‌تونید از طریق این لینک از مشاوره تخصصی بنچفا در زمینه انتخاب قطعات PC استفاده کنید.

همچنین وقتی به فرم فاکتورهای دیگه مثل نوت‌بوک‌  و لپ‌تاپ هم برسید، می‌بینید که تعداد بیشتری گزینه پیش روتون هست. نوت بوک‌های ویندوزی بسیاری هستن که از نظر قدرت و ظاهر با مک رقابت می‌کنن. همچنین لپ تاپ‌های اقتصادی‌تر هم وجود داره که سیستم عامل ویندوز دارن و قیمتشون هم خیلی کمتر از کامپیوترهای اپله. 

لپ‌تاپ و دسکتاپ فقط گزینه‌های موجود نیستن. شما همچنین می‌تونید یه کامپیوتر سایز کوچک رو تو یه کیس Mini-ITX داشته باشید. به طور کلی اگه دوست دارید بتونید به همه سیستمتون دسترسی داشته باشید بهتره که ویندوز رو انتخاب کنید. 

یادتون باشه که اگه یه کامپیوتر از شرکت اپل بخرید، محدودیت‌های زیادی در انتخاب دارید. چون تو این حالت تنها می‌تونید از مدل‌های فعلی و از پیش مشخص شده اپل استفاده کنید، با امکاناتی که اپل انتخاب کرده و با پردازنده‌های مبتنی بر تکنولوژی ARM سیلیکون اپل. هیچ گزینه‌ای برای اینکه قطعات رو خودتون انتخاب کنید وجود نداره.

سیستم گیمینگ ارتقاپذیر

اگه قصد بازی کردن دارید

یکی از مهم‌ترین دلایل خرید پی‌ سی ویندوزی به جای مک، گیمه. بازی‌کردن راحت روی کامپیوتر به‌دلیل وجود سخت افزار قدرتمند ممکن میشه. جدیدترین و قدرتمندترین کارت‌ گرافیک‌ها مثل NVIDIA GeForce RTX 4090 رو نمیشه روی مک پیدا کرد. این باعث میشه که کاربران ویندوزی توانایی استفاده از تکنیک‌های پیشرو مثل ری‌تریسینگ یا همون ردیابی پرتوی نور رو به نحوی که حتی کنسول‌های نسل بعدی نمی‌تونن، رو تجربه کنن.

این وضعیت باعث میشه ویندوز برای گیمرها پلتفرم مناسبی باشه، فضایی که macOS نمی‌تونه باهاش رقابت کنه. اپل در چند سال اخیر در عملکرد کارت گرافیک و پشتیبانی نرم‌افزاری خیلی پیشرفت‌ کرده، ولی باز هم اون چیزی که در ویندوز امکان‌پذیره رو توی مک نمی‌بینیم. این دقیقاً دلیل اینه که چرا ویندوز سیستم عامل انتخاب اول همه گیمرهاست.

سیستم‌عامل مایکروسافت پلتفرم پیشفرض برای اکثر بازی‌هاست و به همین دلیل مالیاتی که توسعه‌دهندگان با ساخت بازی‌ها برای ویندوز کسب می‌کنن، منطقیه. فروشگاه‌های دیجیتالی مثل استیم، فروشگاه Epic Games، GOG و فروشگاه‌های انحصاری ناشرها، امکان رسیدن به تعداد زیادی افراد رو روی این پلتفرم آسون می‌کنن. از طرفی گزینه‌های متنوعی هم وجود داره، که پی سی رو جذاب می‌کنه اون هم یعنی پشتیبانی عالی از گیمپد، موس، کیبورد، مانیتورهای با نرخ تازه‌سازی بالا و کلی موارد جانبی دیگه.

برای توسعه‌دهندگان کوچیک‌تر، ویندوز فرصت‌های جدیدی به ارمغان میاره. بازی‌هایی که  زودهنگام در دسترس قرار می‌گیرن به گیمرهای علاقه‌مند اجازه میده تا در مرحله پیش‌نمایش و با قیمت کمتری، پروژه‌ها رو حمایت کنن و به نسخه آزمایشی دسترسی داشته باشن. همچنین سرویس Game Pass هم وجود داره که یه اشتراک گیمینگ all-you-can-eat هست و با پرداخت یه مبلغ ثابت در ماه، می‌تونید هرچی که دوست دارید بازی کنید. این سرویس یکی از بهترین سرویس‌های گیمیه کهخ در چندسال اخیر در دسترس قرار گرفته و کار رو برای گیمرها بسیار آسون کرده. مخصوصا که حالا میشه به‌راحتی به همه بازی های این سرویس دسترسی داشت و اون‌هارو روی PC و ایکس باکس اجرا کرد. 

الان میشه گفت با خرید یه کامپیوتر گیمینگ و یکی از کنسول‌های موردعلاقه‌تون، برای انحصاری‌ها می‌تونید تمام بازی‌های که دوست دارید رو اجرا کنید و از اون‌ها لذت ببرید. ولی خوشبختانه همه چیز داره تغییر می‌کنه. مایکروسافت الان بعضی از عناوین اختصاصی خودش مثل Halo: Infinite و سری Forza رو روز اول به ویندوز هم میاره. اما با توجه به اینکه سونی توی این مورد خیلی بخشنده نیست، باید چند سال صبر کنید تا نسخه‌های PC از بازی‌هایی مثل God of War، Horizon و Spider-Man رو ببینید. بیشتر مواقع، اگه سخت‌افزارتون قوی باشه، تجربه بازی‌ها توی کامپیوتر خیلی بهتر از کنسولن. مک هم که دیگه جای خود.

اینم بگم که فضای واقعیت مجازی هم توی لیست مزایای PC و سیستم‌های ویندوزی وجود داره که بین علاقه‌مندان به کامپیوتر بسیار محبوبه. بهترین هدست‌های VR مثل Valve Index و HTC Vive Pro 2 به یه کامپیوتر ویندوزی قوی وابسته هستن تا تجربه‌ بهتری از واقعیت مجازی رو ارائه بدن (حداقل تا زمانی که PSVR 2 رونمایی بشه).

خرید پی سی ویندوزی به جای مک

تفاوت قیمت مک و کامپیوتر ویندوزی

وقتی قصد خرید یه PC ویندوزی رو داشته باشید همونطور که در ابتدا اشاره کردم دستتون برای انتخاب قطعات بازه. این یعنی می‌تونید در ابتدا متناسب با بودجه‌ای که دارید قطعات رو انتخاب بکنید و بعد از اون کم کم قطعات دیگه‌ای مثل کارت گرافیک رو بهش اضافه کنید. همچنین امکان ارتقاپذیری وجود داره که همین به تنهایی باعث میشه از نظر اقتصادی، پی سی ویندوزی انتخاب بهتری باشه. اما برای خرید یک مک باید چندین هزار دلار هزینه کنید. در حالی که امکان ارتقای اون وجود نداره، برای بازی بهینه نیست و قیمت زیادی هم در همون اول باید بپردازید. 

به طور کلی، اگه یه کامپیوتر ویندوزی و یه مک با عملکرد مشابه کنار هم قرار بدید، برای گزینه اپل خیلی بیشتر پول پرداخت می‌کنید. این در مورد دستگاه‌های پرقدرت اپل مثل مک‌بوک پرو و مک استودیو هم درسته. البته مک‌بوک ایر قیمت رقابتی داره، اما بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ ویندوزی دو برابر رم بیشتر و فضای ذخیره بیشتری رو با همون قیمتی که اپل درخواست میکنه، ارائه میدن.

این باعث میشه پلتفرم ویندوز یه انتخاب جذاب‌تر برای افرادی با بودجه محدود بشه که تنها مقایسه قیمت به عملکرد نگاه می‌کنن. 

خرید پی سی ویندوزی به جای مک

اگه ترجیحتون استفاده یا وابستگی به ویندوزه

یکی دیگه از دلایل خرید پی سی ویندوزی به جای مک اینه که بعضی از افراد ترجیح میدن با ویندوز کار کنن. چون به این سیستم عامل مسلط و یا حداقل با اون آشنا هستن. شاید شما به محیط کاربریش علاقه داشته باشید، یا از امکان استفاده از صفحه لمسی لذت ببریذ، یا از تعداد فراوانی از برنامه‌های رایگان که این پلتفرم داره، خوشتون بیاد، یا کلا از ایده‌ی یادگیری روش کار کردن با اپل بدتون بیاد. همه این‌ها جزو دلایلی هستن که افزاد ویندوز رو به مک ترجیح میدن.

از وقتی اپل از پردازنده‌های x86 مبتنی بر اینتل دست کشید، دیگه نمی‌تونید با استفاده از Boot Camp ویندوز رو به صورت native روی مک نصب کنید. همچنین نمیشه ویندوز برای ARM رو به صورت native روی مک بوت کنید، پس مجبوری با macOS گیر بیفتید. سیستم عامل دسکتاپ اپل بدون شک قدرتمند و خوبه ولی به همه علاقه‌ای به استفاده از اون ندارن مخصوصاً اگه کاربر همیشگی ویندوز بوده باشید. 

نصب ویندوز روی مک مدرن به معنای استفاده از ماشین مجازی مثل Parallels یا به راه‌حل رایگان دیگه مثل VirtualBox نیاز داره. برای این کار باید نسخه مبتنی بر ARM از ویندوز ۱۱ رو استفاده کنید که خوب عمل میکنه ولی سازگاری کامل نسخه x86 نداره. معمولاً می‌تونید اکثر برنامه‌های ویندوزی رو اجرا کنید، ولی macOS همیشه در پس زمینه در حال اجراست. پس اصلا چه کاریه؟! 

پس اگه فک می‌کنید می‌تونید ویندوز رو روی مک اجرا کنید و به راحتی ازون استفاده کنید باید بگم که سخت در اشتباهید. اگه میخواید مستقیماً با ویندوز سر و کار داشته باشید، یه کامپیوتر ویندوزی تهیه کنید. اگه macOS برات خوشایند نیست، مک نخرید به امید ویندوزی کردن اون. احتمالاً نسخه‌ی ARM مبتنی بر ویندوز هرگز بصورت native روی مک اجرا نمیشه (برخلاف لینوکس که تقریباً به این حد رسیده). همچنین نرم‌افزارهایی که برای کار، تحصیل یا بازی بهشون وابسته هستید، ممکنه تو محیط ماشین مجازی کار نکنن.

از طرفی در بازی کردن به مشکل برمی‌خورید. چون هم باید به سخت‌افزارهای Apple Silicon وایسته باشید، هم بیشتر بازی‌های مدرن رو نمیشه تو ماشین مجازی اجرا کرد. همچنین هنگام اجرای دو سیستم عامل، خیلی سنگینه و به خصوص در توان و عمر باتری  هم تاثیرگذاره.

ارتقاپذیری پی‌سی ویندوزی نسبت به مک

ساخت یک کامپیوتر ویندوزی دارای مزایای زیادیه، مثل اینکه می‌تونید در آینده سیستمتون رو ارتقا بدید. اگه در ابتدا با یک مشاوره حرفه‌ای قطعات رو انتخاب کرده باشی می‌تونی بعد زا یه مدت با اضافه کردن قطعات دیگه یه سیستم قوی و قدرتمند بسازی. 

این فقط به دسکتاپ محدود نمیشه و حتی لپتاپ‌های ویندوزی هم قابل ارتقاتر از نسخه مشابه از مک بوک‌های اپل هستن. این ممکنه شامل یک ماژول حافظه RAM بیشتر یا درایو NVMe باشه که چند سال بعد از خرید لپتاپت می‌تونید بهش اضافه کنید، یا اینکه اگه پلتفرم‌های نوت‌بوک ماژولار مثل Framework پیشرفت کنن این قابلیت ارتقاپذیری حتی از این هم توی لپ‌تاپ‌ها بیشتر میشه.

خرید پی سی ویندوزی به جای مک

جمع‌بندی

توی این مطلب به ۵ دلیل خرید پی سی ویندوزی به جای مک پرداختیم. از مهم‌ترین موارد میشه به قیمت، انعطاف‌پذیری و قابل ارتقا بودن اشاره کرد. البته باید بدونید که مک هم مزایای زیادی نسبت به ویندوز داره و بعضی از کاربرها هم همونطور که مشخصه مک رو ترجیح میدن. اما چیزی که مهمه اینه که شما به عنوان یک کاربر به کدوم یکی از این ویژگی ها وابستگی دارید و از طرفی بودجه لازم برای خرید یه سیستم جدیدتون چقدره.

حتما برامون بنوسید شما ترجیتون سیستم ویندوزیه یا مک؟! دلیلش هم یادتون نره. 😎

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×