محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیپردازنده

مقایسه پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K: پردازنده i7 بخریم یا i5؟

امروز یه مقایسه خیلی جذاب داریم که احتمالا خیلی‌ها مشتاقش هستن. می‌خوایم در این مقاله، دو پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K اینتل رو بررسی و با هم مقایسه کنیم. این مقایسه جالبی بین i5 و i7 نسل ۱۳ اینتل به حساب میاد، مخصوصا که این دو به جز سرعت و دو P core، تفاوتی با هم ندارن. ما قبلا «بررسی پردازنده ۱۳۶۰۰K» و «بررسی پردازنده ۱۳۷۰۰K» رو منتشر کردیم، اما حالا در ادامه، می‌خوایم این دو رو با هم مقایسه کنیم. برای ادامه مقایسه پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K، با بنچفا همراه باشید.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


مقایسه مشخصات پردازنده‌های ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K

اولین چیزی که درباره این دو پردازنده خیلی جالبه، مشخصات‌شونه. سه پردازنده سری K اینتل شباهت نسبتا زیادی به هم دارن، که در جدول بعدی می‌تونید ببینید.

Intel Core i5 13600KAMD Ryzen 5 7600XIntel Core i7 13700KAMD Ryzen 7 7700XIntel Core i9 13900KAMD Ryzen 9 7950XBenchfa.com
۶ P-core
۸ E-core
۶۸ P-core
۸ E-core
۸۸ P-core
۱۶ E-core
۱۶تعداد هسته
۲۰۱۲۲۴۱۶۳۲۳۲تعداد ترد
۱۰ nmCCD: 5 nm
IOD: 6 nm
۱۰ nmCCD: 5 nm
IOD: 6 nm
۱۰ nmCCD: 5 nm
IOD: 6 nm
لیتوگرافی
P cores: 3.5 GHz
E cores: 2.6 GHz
۴.۷ GHzP cores: 3.4 GHz
E cores: 2.5 GHz
۴.۵ GHzP cores: 3 GHz
E cores: 2.2 GHz
۴.۵ GHzسرعت پایه
P cores: 5.1 GHz
E cores: 3.9 GHz
۵.۳ GHzP cores: 5.3 GHz
E cores: 4.2 GHz
۵.۴ GHzP cores: 5.8 GHz
E cores: 4.3 GHz
۵.۷ GHzسرعت بوست
۲۴ MB۳۲ MB۳۰ MB۳۲ MB۳۶ MB۶۴ MBکش L3
DDR5-5200 MT/s
DDR4-3200 MT/s
DDR5-5200 MT/sDDR5-5200 MT/s
DDR4-3200 MT/s
DDR5-5200 MT/sDDR5-5200 MT/s
DDR4-3200 MT/s
DDR5-5200 MT/sساپورت رم
۳۲۰ دلار۳۰۰ دلار۴۱۰ دلار۴۰۰ دلار۵۹۰ دلار۶۹۹ دلارقیمت پایه
۳۱۱ دلار۲۵۰ دلار۴۰۰ دلار۳۳۰ دلار۵۵۲ دلار۵۴۰ دلارقیمت آمازون
۱۵ شهریور ۱۴۰۲

همونطور که می‌بینید، پردازنده i5 13600K و i7 13700K تنها دو تفاوت با همدیگه دارن؛ اول از همه دو E core کمتر ۱۳۶۰۰K، و همچنین سرعت پایین‌تر این پردازنده‌ست. تفاوت کش بین این دو به قدری فاحش نیست که مشخص باشه، اما پردازنده‌های متفاوت رفتار متفاوتی با کش بیشتر دارن. به هر حال عملکرد از مشخصات نوشته شده روی کاغذ مهم‌تره، برای همین از پردازنده‌ها بنچمارک می‌گیریم.

از نظر قیمتی، این دو پردازنده ۸۰ دلار با هم تفاوت دارن، و حالا باید با بنچمارک‌ها ببینیم هزینه بیشتر چقدر به عملکرد کمک می‌کنه. البته صرفا قیمت خود پردازنده مهم نیست، و باید به قیمت سایر قطعات هم نگاهی داشته باشیم، که بعدا راجع بهش صحبت می‌کنیم.

دیگه فکر کنم صحبت کافیه و باید بریم سراغ بنچمارک‌ها.

بنچمارک پردازنده های ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K اینتل

چندتا نکته مهم درباره مقایسه این دو پردازنده وجود داره. اگه صرفا این دو رو در بررسی قرار بدیم، می‌تونیم رفتارهای متفاوت این دو رو تشخیص بدیم و به راحتی یکی رو انتخاب کنیم؛ نکته‌ای که هست، اینه که باید به پردازنده‌های دیگه که تو همین رنج قیمتی هستن هم نگاهی داشته باشیم، تا نگاه بهتری به کلیت بازار و رقبای این پردازنده‌ها هم داشته باشیم.

پردازنده Intel core i5 13600K

نکته بعدی اینه که پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل، از هر دو رم DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کنن، و به خصوص در نسل ۱۳، با استفاده از رم DDR4 شما این پردازنده‌ها رو محدود می‌کنید. در پردازنده ۱۳۷۰۰K این اتفاق کاملا مشهوده، اما در ۱۳۶۰۰K اوضاع کمی بهتره. به هر حال، ما چند تست هم برای اینکه تفاوت بین DDR4 و DDR5 داریم. اینم بگم که در عملیات‌های رندرینگ و تدوین و کامپایل کد، استفاده از DDR5 تفاوتی ایجاد نمی‌کنه، و نیازی به هزینه بیشتر برای یک مادربرد و رم بهتر نیست.

مقایسه پردازنده 13600K و 13700K

برای بنچمارک‌ها، ما از داده‌های رسانه Gamers Nexus استفاده کردیم، که تمام پردازنده‌ها رو با استفاده از RTX 4090 و رم DDR5 تست کرده. همچنین برای نمایش تفاوت بین DDR4 و DDR5، از داده‌های Techspot استفاده کردیم که این پردازنده‌ها رو با هر دو رم DDR4 و DDR5 تست و مقایسه کرده. در آخر هم منتظر بررسی شرایط بازار و قیمت این دو پردازنده باشید.

مقایسه پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K در عملیات های کاری

اول از همه بریم سراغ عملکرد این دو پردازنده در عملیات‌های کاری مثل کامپایل کد و رندر. در اکثر این کارها رم DDR4 و DDR5 تفاوت و برتری خاصی ایجاد نمی‌کنن، و فقط رم DDR5 تست شده. بریم سراغ نتایج.

مقایسه عملکرد پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K در فتوشاپ

مقایسه پردازنده 13600K و 13700K

تست‌ها رو با فتوشاپ شروع می‌کنیم. برای فتوشاپ از بنچمارک PugetBench استفاده کردیم، که شما هم می‌تونید سیستم خودتون رو باهاش تست کنید. با این بنچمارک، پردازنده ۱۳۷۰۰K امتیاز ۱۶۱۸ رو ثبت کرده، حدود ۹% قوی‌تر از ۱۳۶۰۰K. این برتری چشمگیر نیست، اما اگه کار شما طوریه که کوچک‌ترین اتلاف وقت باعث ضررتون میشه، می‌تونه به چشم بیاد.

مقایسه عملکرد پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K در پریمیر پرو

مقایسه پردازنده 13600K و 13700K

در پریمیر تفاوت کمی پررنگ‌تر میشه، و اینجا ۱۳۷۰۰K حدود ۱۰% قوی‌تر از ۱۳۶۰۰K بوده. هر دو پردازنده خیلی قدرتمندین و به سختی میشه تفاوت بین اون‌ها رو حس کرد، اما باز هم میگم که اگه هر ثانیه زمان‌تون براتون مهمه، ممکنه تفاوت بزرگی باشه.

مقایسه عملکرد پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K در رندر بلندر

مقایسه عملکرد پردازنده 13600K و 13700K در رندر بلندر

در بلندر ۱۳۷۰۰K برتری قاطعی داره، و یک رندر مشخص رو در ۳۰% زمان کمتر، یا حدود سه دقیقه سریع‌تر انجام داده. پردازنده ۷۶۰۰X و ۷۷۰۰X که هم قیمت ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K به حساب میان، از ۱۳۶۰۰K هم به طور چشمگیری کندتر بودن، که ارزش خرید بالای نسل ۱۳ اینتل رو به نمایش می‌ذاره. درباره این قضیه بیشتر در انتهای مطلب صحبت می‌کنیم.

مقایسه عملکرد پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K در فشرده سازی داده

در فشرده‌سازی داده‌ها می‌بینیم که برتری ۱۳۷۰۰K بیشتر میشه، و حدود ۲۰% از ۱۳۶۰۰K سریع‌تر بوده! علت این اتفاق اینه که در این عملیات، سرعت پردازنده خیلی مهمه، و دو P core بیشتر ۱۳۷۰۰K و فرکانس بالاترش، باعث میشه در این کار قوی‌تر باشه.

مقایسه عملکرد پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K در استخراج داده

در استخراج داده، فاصله بین ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K افزایش پیدا می‌کنه و به ۲۷% می‌رسه. با توجه به این آمار، اگه بخش زیادی از کارهاتون به استخراج و یا فشرده‌سازی داده مربوطه، بهتره سراغ ۱۳۷۰۰K برید، و یا ۷۹۰۰X، چون معماری پردازنده‌های AMD در این کارها کمک زیادی بهش می‌کنه.

مقایسه عملکرد پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K در کامپایل کد

در کامپایل کد به طور کلی به پردازنده سریعی نیاز دارید. هرچی سریع‌تر بهتر. در کامپایل کد کرومیوم، پردازنده ۱۳۷۰۰K تونسته با به پایان رسوندن کامپایل در حدود ۴۴ دقیقه، حدود ۲۳% سریع‌تر از ۱۳۶۰۰K باشه، که همین کار رو در حدود ۵۵ دقیقه انجام داده. تفاوت فقط ۱۱ دقیقه‌ست، اما در بلندمدت می‌تونه در صرفه‌جویی زمان کمک زیادی به شما بکنه.

مقایسه پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K در بازی های مختلف

اینجا دو بخش داره، بخش اول صرفا می‌خوایم عملکرد بازی‌ها رو با استفاده از این دو پردازنده ببینیم، بخش دوم هم می‌خوایم عملکرد این دو پردازنده رو با استفاده از رم DDR4 و DDR5 ببینیم. حواستون باشه که نتایجی که در بخش اول می‌بینید قابل مقایسه با نتایج بخش دوم نیستن، چون ستاپ تست متفاوته. بخش خیلی جالبیه، پس پاپ کورن ها رو بیارید.

مقایسه پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K در بازی Shadow of The Tomb Raider

مقایسه 13600K و 13700K در بازی Shadow of The Tomb Raider

خب خب خب با بازی Shadow of The Tomb Raider شروع می‌کنیم. موتور این بازی از کش سه بعدی لذت می‌بره، و همونطور که می‌بینید، پردازنده‌های مجهز به کش سه بعدی AMD صدر چارت رو فتح کردن. پردازنده ۱۳۷۰۰K در این عنوان تونسته ۲۸۳ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره، با ۲۰۴ فریم بر ثانیه ۱% Low. پردازنده ۱۳۶۰۰K خیلی عقب‌تر نیست، و تنها ۷% ضعیف‌تره. بر خلاف عملیات‌های کاری که تفاوت بین این دو پردازنده زیاد بود، در گیمینگ در اکثر اوقات اینطور نیست، و نسبتا شبیه به همن. پردازنده‌های AMD، غیر اون ۴ پردازنده X3D که صدر جدولو چسبیدن ول نمی‌کنن، باقی هم عملکرد خوبی دارن. ۷۶۰۰X با قیمت پایین‌تری نسبت به ۱۳۶۰۰K داره عملکردی شبیه به اون ارائه میده، البته با ۱% low ضعیف‌تر. این مورد درباره ۷۷۰۰X هم صدق می‌کنه، که داره ۱۳۷۰۰K رو شکست میده.

در رزولوشن ۱۴۴۰p فشار کمی از روی پردازنده کم میشه و به کارت گرافیک اضافه میشه، و باعث میشه برتری پردازنده‌های X3D کمتر بشه. اینجا برتری ۱۳۷۰۰K نسبت به ۱۳۶۰۰K حدود ۸% بوده، اما هر دو عملکرد خیلی خوبی رو به نمایش گذاشتن، و در حد و حدود ۱۳۹۰۰K بودن.

مقایسه ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K در بازی CS:GO

از وقتی که یادم میاد CS:GO بازی محبوبی بوده، و همیشه هم در بنچمارک‌ها حضور داشته. این بازی به فرکانس پردازنده خیلی اهمیت میده، بخاطر همین هرچی فرکانس بالاتر باشه، عملکرد بهتره، به خاطر همین ۱۳۹۰۰K به راحتی رتبه اول رو گرفته، و پردازنده‌های X3D عملکرد ضعیفی رو به نمایش گذاشتن. تفاوت بین ۱۳۷۰۰K و ۱۳۶۰۰K اینجا ۱۰% بوده، به خاطر همون فرکانس بالاتر ۱۳۷۰۰K.

مقایسه ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K در بازی Cyberpunk 2077

مقایسه 13600K و 13700K در بازی Cyberpunk 2077

بازی سایبرپانک با آپدیت‌هاش خیلی بهینه شد، و الان به خوبی روی تمام پردازنده‌ها و کارت گرافیک‌ها اجرا میشه. با این حال، روی پلتفرم اینتل پایدارتره و ۱% حداقل بهتری داره. تفاوت بین ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K حدود ۷% بوده، که با توجه به بالا بودن فریم ریت به سختی مشخص میشه.

مقایسه پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K در بازی F1 22

مقایسه پردازنده 13600K و 13700K در بازی F1 22

در بازی F1 22 همه بازی‌ها از ۱% حداقل‌های افتضاح رنج می‌برن و انگار هیچ اتفاقی هم قرار نیست برای بهتر شدن اوضاع بیفته. اینجا تفاوت بین ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K افزایش پیدا کرده و به حدود ۱۲% رسیده. گویا اهمیت فرکانس بالاتر در این بازی پایین‌تره، و از کش سه بعدی لذت می‌بره!

مقایسه ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K با رم DDR4 و DDR5 در بازی Cyberpunk 2077

مقایسه 13600K و 13700K با رم DDR4 و DDR5 در بازی Cyberpunk 2077

باز می‌ریم سراغ بازی Cyberpunk 2077 اما این بار برای مقایسه رفتار بازی در استفاده از رم DDR4 و DDR5 با پردازنده‌های ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K. همونطور که گفتم، این آمار با آمار قبلی قابل مقایسه نیست، و نباید این نمودارها رو با هم قاطی کرد.

پردازنده ۱۳۶۰۰K در استفاده از رم DDR5 تونسته ۲۰۲ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره، که در استفاده از رم DDR4 به ۱۷۸ فریم بر ثانیه کاهش پیدا می‌کنه. این یک کاهش ۱۳ درصدی در عملکرده، البته یک نکته جالبی هم که هست، پایداری فریم‌هاست. در استفاده از رم DDR5، فاصله بین میانگین FPS و ۱% low بیشتر از استفاده از DDR4 هست. این تفاوت فاحشی نیست، اما به این معنیه که استفاده از DDR4 تجربه روون‌تری رو به نمایش می‌ذاره.

دقیقا همین رفتار رو از پردازنده ۱۳۷۰۰K هم می‌بینیم. این پردازنده با استفاده از رم DDR5 212 فریم بر ثانیه به نمایش گذاشته، که ۵% قوی‌تر از ۱۳۶۰۰K بوده، و ۱۲% هم قوی‌تر از خودش موقع استفاده از رم DDR4.

مقایسه پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K با رم DDR4 و DDR5 در بازی Shadow of The Tomb Raider

مقایسه 13600K و 13700K با رم DDR4 و DDR5 در بازی Shadow of The Tomb Raider

پیشرفت ثبت شده با DDR5 در بازی Shadow of The Tomb Raider محسوس‌تره، و اینجا ۱۳۶۰۰K با استفاده از DDR5 تونسته ۱۵% قوی‌تر از ۱۳۶۰۰K با استفاده از DDR4 باشه. همین اتفاق برای ۱۳۷۰۰K هم افتاده، منتها برای این پردازنده شرایط حادتر بوده. وقتی از DDR5 برای ۱۳۷۰۰K استفاده شده، عملکرد پردازنده حدود ۱۹% پیشرفت داشته، که تفاوت بزرگیه. ۱۳۷۰۰K بدون رم DDR4 از ۱۲۷۰۰K هم ضعیف‌تر میشه. این به این علته که ۱۳۷۰۰K به قدری سریعه که می‌تونه بهره بیشتری از سریع بودن رم ببره.

مقایسه ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K با رم DDR4 و DDR5 در بازی Far Cry 6

مقایسه 13600K و 13700K با رم DDR4 و DDR5 در بازی Far Cry 6

گاهی هم هست که استفاده از رم DDR4 و DDR5 تغییر خاصی رو به وجود نمیاره، فقط DDR5 جیبتون رو خالی‌تر می‌کنه. بازی Far Cry 6 همینطوریه، و همونطور که می‌بینید، در استفاده از DDR4 و DDR5 شاهد تفاوت خاصی نیستیم. بله درسته که روی نمودار DDR5 بهتر ظاهر شده، اما این میزان از برتری عملا در محدوده خطای تسته و قطعا با تست گیری دوباره نتایج تغییر می‌کنه. تنها چیزی که مشهوده، پایداری بالاتر فریم‌ریت در استفاده از DDR5 هست، و همونطور که می‌بینید، ۱% low با استفاده از DDR5 بهتره. فقط نمی‌دونم ۱۳۷۰۰K با استفاده از DDR4 چطوری تو میانگین فریم ریت از استفاده از DDR5 قوی‌تر بوده!

مقایسه ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K با رم DDR4 و DDR5 در بازی Rainbow Six Extraction

مقایسه 13600K و 13700K با رم DDR4 و DDR5 در بازی Rainbow Six Extraction

بازی Rainbow Six Extraction هم همینطوره، و در استفاده از رم DDR4 و DDR5 هیچ تفاوتی نمی‌بینیم. عملا اتلاف بودجه.

در مقایسه ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K در بازی Rainbow Six Extraction شاهد برتری ۳ درصدی پردازنده ۱۳۷۰۰K هستیم، که یک برتری به حساب میاد، اما برتری بی فایده‌ایه، چون ۳% تفاوت در این میزان از فریم ریت به چشم نمیاد.

مقایسه مصرف برق پردازنده ۱۳۶۰۰K و ۱۳۷۰۰K

این دو پردازنده عملا دو روی یک سکه هستن. یکی از بهینه‌ترین پردازنده‌ها، و یکی از پرمصرف‌ترین پردازنده‌ها! یه نگاه ساده به نمودار زیر، اینو بهتون نشون میده.

مقایسه مصرف برق پردازنده 13600K و 13700K

پردازنده ۱۳۷۰۰K حدود ۲۸۰ وات برق مصرف می‌کنه، تنها ۱۵-۲۰ وات کمتر از ۱۳۹۰۰K. این در حالیه که پردازنده ۱۳۶۰۰K تنها ۱۶۰ وات برق مصرف می‌کنه. فاصله بین این دو پردازنده به اندازه مصرف برق پردازنده ۵۹۵۰X ای ام دیه، که پرچمدار AMD تا همین پارسال بود. این اتفاق واقعا خنده‌داره، مخصوصا وقتی برتری نه چندان خاص ۱۳۷۰۰K رو می‌بینید. اهمیت مصرف برق رو جلوتر براتون توضیح میدم.

مقایسه مصرف برق پردازنده 13600K و 13700K

این نمودار، میزان بهینگی مصرف برق پردازنده رو نشون میده. برترین پردازنده‌های این نمودار، پردازنده‌هایی هستن که برای انجام یک کار یکسان، کمترین میزان برق رو مصرف کردن، نه پردازنده‌هایی که صرفا کار رو زود به پایان رسوندن، اون نمودار رو بالاتر پوشش دادیم. در این نمودار، پردازنده Ryzen 9 7900 بهترین میزان بهینگی مصرف برق رو داشته، و کار رو با مصرف ۱۳.۸ وات ساعت انجام داده. پردازنده ۱۳۷۰۰K یکی از بدترین پردازنده‌های این نموداره، و همون کار رو با مصرف ۳۸.۲ وات ساعت به پایان رسونده، که از ۱۳۹۰۰K هم بدتره. پردازنده ۱۳۶۰۰K هم این کار رو با ۲۸.۷ وات ساعت به پایان رسونده، و درسته که بهترین آمار این نمودار نیست، اما ۳۳% بهتر از ۱۳۷۰۰K بوده.

شاید الان پیش خودتون بگید که خب کی به مصرف برق اهمیت میده؟ برق که در ایران نسبتا ارزونه. خب در جواب باید بگم که مصرف پردازنده مستقیما به انتخاب کولر و مادربرد شما ربط داره. چطوری؟ وقتی شما پردازنده‌ای دارید که تا ۲۸۰ وات برق مصرف می‌کنه، کنار از اینکه به یه پاور مناسب برای برق‌رسانی نیاز دارید، بلکه به یه مادربرد خوب هم برای تغذیه اون نیازه. شما می‌تونید پردازنده ۱۳۶۰۰K رو روی یه مادربرد خوب سری B760 هم نصب کنید و خیالتون راحت باشه که پردازنده شما رو تغذیه می‌کنه، در حالیکه برای ۱۳۷۰۰K به یه مادربرد بالارده Z690 و یا Z790 با برق‌رسانی خوب نیاز دارید، که قیمت کلی سیستم‌تون عملا چند برابر میشه.

نکته بعدی، کولر پردازنده‌ست. همین چند روز پیش ما مقاله «بهترین کولرهای بازار برای پردازنده ۱۳۶۰۰K» رو منتشر کردیم، و همونطور که دیدید، این پردازنده به راحتی خنک میشه. مصرف ۱۶۰ وات خیلی راحت‌تر از مصرف ۲۸۰ وات خنک میشه، و به همین علت استفاده از یک کولر باکیفیت برای ۱۳۷۰۰K خیلی مهمه.

نتیجه‌گیری: بین پردازنده i5 13600K و i7 13700K کدوم رو انتخاب کنیم؟

خب ما تمام جنبه‌های این دو پردازنده رو پوشش دادیم. در عملکرد، دیدیم که عملکرد ۱۳۷۰۰K در عملیات‌های کاری خیلی بهتر از ۱۳۶۰۰K ظاهر میشه، به لطف سرعت بالاتر و مصرف خیلی بیشتر برق. در بازی‌ها، برتری ۱۳۷۰۰K کمتر میشه، و به حدی می‌رسه که صرفا بهتره که آبروی اینتل نره. همه صحبتامون رو هم در مصرف برق گفتیم. حالا بین این دو پردازنده کدوم رو انتخاب کنیم؟

نتیجه‌گیری: بین پردازنده i5 13600K و i7 13700K کدوم رو انتخاب کنیم؟

خب این به استفاده شما بستگی داره. اگر استفاده شده طوریه که بخش زیادی از وقتتون رو صرف تدوین، رندر، کامپایل کد و یا کارهای دیگه می‌کنید، قطعا ۱۳۷۰۰K انتخاب بهتریه، چون عملا بهره‌وری شما از وقتتون بهتر میشه. ۱۳۶۰۰K دقیقا مخالف همین نکته‌ست؛ اگه قراره با سیستم‌تون وقت زیادی رو به بازی بگذرونید و تنها برخی اوقات سراغ رندرهای نه چندان سنگین و کارهای دیگه می‌رید، ۱۳۶۰۰K انتخاب مناسب شماست، منتها تنها انتخاب شما نیست. اگه استفاده‌تون صرفا گیمینگه، پردازنده‌های ۷۶۰۰X و ۷۸۰۰X3D شرکت AMD هم انتخاب‌های خیلی خوبین، منتها با این پردازنده‌ها شما به استفاده از رم DDR5 محدودید. برای پردازنده ۱۳۶۰۰K هم بهتره که سراغ DDR5 برید، منتها شما این انتخاب رو هم دارید که با DDR4 هزینه سیستم‌تون رو پایین بیارید.

پردازنده core i5 13600k روی جعبه جلوی ryzen 7000

خب دیگه فکر کنم تمام جنبه‌های بین این دو پردازنده رو پوشش دادیم و همه حرف‌ها هم گفته شد. نتیجه مهم اینجاست که i5 و i7 می‌تونن زمین تا آسمون تفاوت داشته باشن، اما به شدت به هم نزدیک هم باشن! انتخاب بین این دو رو به خودتون و نتیجه‌های بالا می‌سپارم. راستی تو کامنت‌ها بگید که پردازنده شما از چه سری و نسلیه؟ و اینکه پردازنده جدیدتون قراره چی باشه؟😁

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×