محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i5 13600K

پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل تبدیل به یک موفقیت بزرگ شدن. این پردازنده‌ها با ارائه بهبودهای قابل توجه در مقایسه با نسل ۱۲، در حالی که قیمت‌های اون‌ها در سطح منطقی نگه داشته شد تونستن نظر خیلی از کاربرهای حرفه‌ای رو جلب کنن. اینتل با ظهور گزینه‌های جذابی در نسل ۱۲ جای خودش رو در فضای بازی‌های کامپیوتری و ورک استیشن با کامپیوتر، محکم‌تر کرده و این مسیر رو با عرضه پردازنده های نسل ۱۳ ادامه میده. به زودی هم شاهد عرضه نسل ۱۴ پردازنده های اینتل هستیم. در ان مطلب قصد داریم به معرفی بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i5 13600K بپردازیم و لیستی از بهترین کولرها برای این پردازنده محبوب رو برای شما عزیزان قرار بدیم. اگه قصد خرید خنک کننده پردازنده رو دارید تا انتهای این مطلب با بنچفا همراه باشید.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


در حال حاضر پردازنده Core i5 13600K یکی از بهترین سی پی یوها در بازاره و در مقایسه با سایر SKU‌های موجود با قیمت مشابه، ارزش خرید بالایی داره. پردازنده ۱۳۶۰۰K برای بازی کردن عالیه و می‌تونه در استفاده از نرم افزارهای تخصصی هم عملکرد خیلی خوبی از خودش نشون بده. در بررسی اون هم دیدیم که مصرف مناسبی داره، که باعث میشه به‌راحتی بشه اون رو خنک کرد.

اما چه چیزی برای مصرف‌کنندگانی که قصد دارن یک خنک‌کننده پردازنده انتخاب کنن، اهمیت داره؟ آیا بهترین گزینه فقط یک خنک‌کننده استاندارد از اینتله تا بتونید در هزینه ها صرفه‌جویی کنید؟ یا باید کمی بیشتر هزینه کنید تا مطمئن بشید که دما به طور پیوسته در همه برنامه‌ها پایین می‌مونه؟

معرفی بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i5 13600K

در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دیم و به معرفی بهترین خنک‌کننده‌ برای Core i5 13600K می‌پردازیم. قبلا این پردازنده رو به طور کامل بررسی کردیم، و شما‌ می‌تونید بررسی پردازنده Core i5 13600K رو در بنچفا بخونید.

خنک کننده DeepCool AG400

بهترین کولر برای ۱۳۶۰۰K تا یک و نیم میلیون تومان

اولین خنک‌کننده در لیست بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i5 13600K ما، ایرکولر AG400 از Deepcoolـه. خیلی‌ها فکر می‌کنن که خنک‌کننده‌های بادی اصلا خوب نیستن و نمیشه بهشون اعتماد کرد، اما دقیقا برعکسه. مزیت اصلی کولرهای بادی، اینه که خرابی و نقاط مشکل آفرین خیلی کمتری به نسبت کولرهای آبی دارن. تنها نقطه کولر بادی که ممکنه خراب بشه، فنشه، که اون هم یه قطعه ارزون قیمته و می‌تونید یه فن دیگه براش تهیه کنید.

کولر بادی AG400 یه کولر بادی ۳۰ دلاریه، و جالبه که با این قیمت پایین کیفیت بالایی داره. در «بررسی کولر بادی AG400» دیدیم که این کولر می‌تونه تا بیش از ۲۴۰ وات گرما رو دفع کنه، اونم با میزان نویز نه چندان بدی. اگه قصد اورکلاک پردازنده ۱۳۶۰۰K رو هم داشته باشید، این کولر از پسش برمیاد، هرچند پیشنهاد می‌کنم برای اورکلاک سراغ کولرهای قوی‌تری برید تا به مشکلی بر نخورید. این کولر در سه رنگ مختلف استیل، مشکی و سفید با هر دو مدل فن ARGB و ساده در بازار موجوده.

مشخصاتDeepcool AG400
حداکثر سرعت چرخش فن۵۰۰ تا ۲۰۰۰±۱۰% دور بر دقیقه
نوع کانکتور۴ pin pwm
۳ pin argb (در مدل‌های ARGB)
ارتفاع۱۵۰ میلی‌متر
RGBدو مدل ARGB و ساده
لوله‌های حرارتی (Heat Pipes)۴
سازگاری سوکتIntel: LGA1700 – ۱۲۰۰ – ۱۱۵۱ – ۱۱۵۰ – ۱۱۵۵
AMD: AM4 – AM5

مزایا:

اندازه کامپکت: کولرهای بادی امروزی خیلی بزرگ شدن و بخش زیادی از فضای داخل رو اشغال می‌کنن. کولر بادی AG400 اندازه کوچک‌تری داره، اما عملکردش تفاوت زیادی با کولرهای بزرگ‌تر از خودش نداره.

عدم اشغال فضای رم: این هم یکی از مشکلات اصلی کولرهای بادی امروزیه، که فضای نصب رم به خصوص درگاه اول رم رو اشغال می‌کنن. لوله‌های کولر AG400 کمی به سمت عقب رفتن، و فن به صورتی نصب میشه که هیچ مشکلی در نصب رم ایجاد نمی‌کنه.

قیمت مناسب: کولر بادی AG400 عملا ۳۰ دلاره، کمتر از ۱۰% قیمت ۱۳۶۰۰K. دیگه واقعا سخت میشه بخواید کولری مناسب‌تر پیدا کنید.

🔴معایب:

ظاهر نه چندان زیبا: نمی‌دونم کسی از مشخص بودن هیت سینک و هیت پایپ خوشش میاد یا نه، اما دل و روده این کولر از بیرون مشخصه! البته بعضی‌ها این ظاهر رو ترجیح میدن.

خنک کننده پردازنده Deepcool AK500

بهترین کولر برای پردازنده ۱۳۶۰۰K تا ۳ میلیون تومان

بررسی خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500

دومین خنک‌کننده در لیست بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i5 13600K ما، ایرکولر AK500 از Deepcoolـه. ایرکولر AK500 کمی در دنیای خنک‌کننده‌ها دست کم گرفته میشه. چون اغلب توجه به مدل AK620 جلب میشه. با این حال، AK500 هنوز هم یک گزینه عالی به حساب میاد. اگر به دنبال یک خنک‌کننده اقتصادی با عملکرد عالی هستید بدون شک خنک‌کننده پردازنده Deepcool AK500 انتخاب مناسبی برای شماست. با قیمتی حدود ۵۰ دلار، این خنک‌کننده انتخاب خیلی خوبیه.

مشخصاتDeepcool AK500
حداکثر سرعت چرخش فن۵۰۰ تا ۱۸۵۰ دور بر دقیقه
نوع کانکتور۴-Pin PWM
ارتفاع۱۵۸ میلی‌متر
RGBندارد
لوله‌های حرارتی (Heat Pipes)۵
سازگاری سوکتIntel – LGA 1700, 1200, 115# / AMD – AM5, AM4

از نظر عملکرد، AK500 معیارهای مشابهی با AK620 ارائه می‌ده، اما با یک فن و فین‌های کمتر در پشتِ خنک‌کننده. بدون شک، جریان هوا با این مدل به دلیل عدم وجود یک فن کمی ضعیف‌تره. اما در مجموع این کولر می‌تونه گرما رو تا اندازه زیادی دفع کنه. این خنک‌کننده به طور قابل توجهی ساکته و رتبه دسیبل حداکثر ۳۱.۵ رو کسب کرده. بنابراین حتی در فشار این خنک‌کننده باید ساکت باشه. طراحی این ایرکولر دیپ کول شاید کمبودهایی داشته باشه اما با این حال باید بگیم که قیمت و عملکرد باعث میشه از این نقص‌ها به‌راحتی چشم‌پوشی کنیم. کولر بادی AK400 هم انتخاب خیلی خوبی برای این پردازنده‌ست، و تفاوت دمای بین این دو خیلی جزئیه.

مزایا:

قیمت مناسب: بزرگترین نقطه فروش AK500 اینه که با توجه به عملکرد، با قیمتی بسیار منطقی عرضه می‌شه. مصرف‌کنندگان می‌تونن انتظار داشته باشن که برای این خنک‌کننده ۵۰ دلار یا کمتر پرداخت کنن، که این باعث میشه که ایرکولر AK500 تبدیل به یک گزینه عالی برای کاربران با بودجه محدود بشه.

عملکرد خوب در کاهش دما: AK500 همونطور که اشاره شد عملکرد بسیار خوبی در خنک کردن پردازنده‌های جدید اینتل داره. افزودن یک لوله حرارتی پنجم در مقایسه با AK400، قدرت خنک‌کردن رو بهبود می‌بخشه و در عین حال نویز رو هم پایین نگه می‌داره.

🔴 معایب:

اندازه: کولر AK500 خنک‌کننده‌ای نسبتاً بزرگی محسوب میشه و با فن ۱۲۰ میلی‌متری، اندازه این خنک‌کننده از تاور اون بزرگ تر میشه. باید قبل از خرید AK500 مطمئن بشید که مشکلی برای نصب AK500، سازگاری اون با RAM و سایر قطعات نداشته باشید.

ظاهر: بدون شک AK500 زیباترین ایرکولری نیست که تا امروز دیدیم. این ایرکولر با توجه به قیمت پایینی که داره فاقد RGBـه که البته این ممکنه برای برخی مزیت باشه.

خلاصه:

AK500 از Deepcool یکی از بهترین خنک‌کننده‌های اقتصادی در بازاره که عملکرد حرارتی قوی رو با قیمت رقابتی ارائه می‌ده. این مدل قطعا بهترین انتخاب نیست اما من می‌تونم بگم که بهترین خنک کننده برای ۱۳۶۰۰k با این قیمت به حساب میاد. بنابراین اگه پردازنده Core i5 13600K رو انتخاب کردید و برای خرید خنک کننده بودجه محدودی دارید این کولر رو در نظر بگیرید.

خنک کننده پردازنده Cooler Master Hyper 212 

بهترین کولر برای پردازنده ۱۳۶۰۰K تا ۲ میلیون تومان

خنک کننده پردازنده Cooler Master Hyper 212 Evo v2

جایگاه دوم از لیست بهترین کولر برای ۱۳۶۰۰k به خنک کننده Hyper 212 از Cooler Master تعلق داره. خنک کنننده پردازنده Hyper 212 RGB Black Edition یه ایرکولر دیگه با عملکرد عالیه که برای خنک کردن پردازنده Core i5 13600K مناسبه. ایرکولر Hyper 212 بر پایه پلتفرم موفق Hyper 212 اصلی ساخته شده، و توانایی خوبی در دفع گرما با طراحی شیک و نصب آسان ارائه می‌ده. 

مشخصاتCooler Master Hyper 212
حداکثر سرعت چرخش فن۲۰۵۰RPM
نوع کانکتور۴-Pin PWM
ارتفاع۱۵۹ میلی‌متر
RGBدارد
لوله‌های حرارتی (Heat Pipes)۴
سازگاری سوکتIntel – LGA 1700, 1200, 115# / AMD – AM5, AM4

این مدل یعنی  Cooler Master Hyper 212 مدل پایه این کولر محسوب میشه و می‌تونید توی بازار مدل‌های دیگه یعنی همراه با RGB و فن متفاوت هم پیدا کنید. نورپردازی کولر مستر هم با نرم‌افزار MasterPlus+ از Cooler Master شخصی‌سازی و مدیریت میشه. طراحی خوب فن و هیت سینک ایرکولر  Cooler Master Hyper 212 باعث میشه که توی لیست ما برای بهترین کولر مناسب Core i5 13600K قرار بگیره و از پس خنک کردن این پردازنده میان رده اینتل بربیاد.

مزایا:

قیمت رقابتی: خنک کننده Hyper 212 Halo یکی از گزینه‌های رقابتی‌تر در بازاره که حدود ۵۰ دلار قیمت داره (حدود یک میلیون و نیم). با توجه به عملکرد، این امر اون رو کاملاً مقایسه‌پذیر با Deepcool AK500 و AK620 می‌کنه که به طور مشابهی خنک‌کننده‌های عالی‌ای هستن.

نصب ساده: AIO‌ها و خنک‌کننده‌های بادی از Cooler Master بسیار نصب ساده‌ای دارن و تعداد قطعات اضافی لازم رو به حداقل می‌رسونن. مصرف‌کنندگان می‌تونن انتظار داشته باشن که این تاور در عرض چند دقیقه نصب بشه.

🔴 معایب:

کمترین تعداد لوله‌های حرارتی: به عنوان یک قاعده‌ میشه گفت خنک‌کننده‌هایی که تعداد بیشتری لوله‌های حرارتی دارن، عملکرد بهتری هم ارائه میدن چون حرارت رو سریع‌تر و بیشتر از سی پی یو جذب می‌کنن. با این حال، Hyper 212 فقط ۴ لوله حرارتی داره که در مقابل برخی از مدل‌ها هیت پایپ کمتری 

طراحی: هرچند من از طراحی و ظاهر Hyper 212 رو دوست دارم اما می‌فهمم که چرا بعضی از کاربرها ممکنه از این ایرکولر خیلی خوششون نیاد. 

خنک کننده Hyper 212 از Cooler Master یک خنک‌کننده شگفت‌انگیز با طراحی شیکه. این یکی از کمترین خنک‌کننده‌هایه که توی این قیمت عملکرد و داشتن RGB رو برای علاقه مندان ترکیب کرده. قیمت این ایرکولر هم بسیار رقابتیه که اون را برای مصرف‌کنندگانی که به قیمت اهمیت زیادی میدن به گزینه مناسبی تبدیل می‌کنه.

خنک کننده پردازنده Cooler Master MasterLiquid PL240 Flux

بهترین خنک کننده برای پردازنده ۱۳۶۰۰K تا ۸ میلیون تومان

خنک‌کننده پردازنده Cooler Master MasterLiquid PL240 Flux

انتخاب بعدی در لیست بهترین خنک کننده برای سی پی یو ۱۳۶۰۰k کولر Cooler Master MasterLiquid PL240 Flux قرار داره. این خنک‌کننده پردازنده AIO با رادیاتور ۲۴۰ میلی‌متر یک انتخاب با قیمت بالاتر برای کولر Core i5 13600K محسوب میشه. اگه عملکرد و ظاهر بهتر براتون اهمیت زیادی داشته باشه می‌تونید برای انتخاب خنک کننده سراغ واترکولر یا لیکویید کولر یا همون AIO برید. در این مقاله می‌تونید با انواع خنک کننده پردازنده آشنا باشید. 

مشخصاتCooler Master MasterLiquid PL240 Flux
سرعت پمپNot Listed
حداکثر سرعت چرخش فن۲۳۰۰RPM
طول لوله‌ها۳۲۰ میلی‌متر
نوع کانکتور۴-Pin PWM
RGBدارد
سازگاری سوکتIntel – LGA 1700, 1200, 1151, 1150, 1155, 2011, 2066 / AMD – AM5, AM4

بر خلاف محصول قبلی از Cooler Master در این مجموعه، MasterLiquid PL240 Flux دارای دو فن PL-Fluxـه و می‌تونه دما رو در اکثر پردازنده‌ها حفظ کنه. از نظر طراحی، این خنک‌کننده پردازنده یک طراحی نسبتاً معمولی رو به خودش اختصاص داده. بنابراین وقتی این خنک‌کننده رو به سیستم گیمینگ خودتون اضافه کنید، مشکلی از نظر مدیریت دما نخواهید داشت.

مزایا:

جریان هوای زیاد: دو فن PL-Flux که با این خنک‌کننده پردازنده ارائه میشن، حداکثر تا ۲۳۰۰ دور در دقیقه می‌چرخن و اجازه می‌دن حرارت به سرعت خارج بشه. بنابراین، می‌تونید انتظار داشته باشید که دمای پردازنده در حالت‌های مختلف به خوبی کنترل بشه.

سازگاری: علاوه‌بر روشی برای انتقال بهتر حرارت، خنک‌کننده‌های مایع نسبت به ایرکولرها برای کیس‌های کامپیوتر مدرن مناسب‌تر هستن. این یعنی شما نیازی به نگرانی در مورد مشکلات سازگاری یا جا نخواهید داشت. 

خنک کننده پردازنده DeepCool LS520

بهترین خنک کننده برای پردازنده ۱۳۶۰۰K تا ۶ میلیون تومان

خنک کننده پردازنده DeepCool LS520

خنک کننده مایع DeepCool LS520 دارای یک رادیاتور ۲۴۰ میلی‌متریه که همراه با فن‌ها و بلاک آب و نورپردازی RGB درون کیس شما و روی پردازنده قرار می‌گیره. این کیت شامل همه چیزی میشه که برای خنک کردن پردازنده در زمان بازی یا رندر طولانی به اون نیاز دارید. همچنین بد نیست بگیم که یکی از دلایلی که بررسی این کولر رو انتخاب کردیم، عملکرد خوب و محبوبیت این کولر نسبت قیمت DeepCool LS520 در بازاره.

مشخصاتDeepCool LS520
سرعت پمپ۳۱۰۰ RPM±۱۰%
نوع کانکتور۴-pin PWM
۳-pin argb
طول لوله‌ها۴۱۰ میلی‌متر
RGBدارد
سازگاری سوکت اینتلIntel Socket LGA 115X / 1200 / 1700 / 2011 / 2066
 سازگاری سوکت AMDAMD AM4 / AM5 / sTRX4 / sTR4

کولر پردازنده DeepCool LS520 یک خنک کننده مایع (AIO) پردازنده‌ست که طراحی شده تا پردازنده رو حین کار به خوبی خنک نگه داره. خنک کننده مایع DeepCool LS720 RGB CPU روی سوکت‌های مختلف نصب میشه. این سوکت‌ها شامل LGA 1700/115x/1200/1366/1700/2011/2066 از اینتل و AM5/AM4/sTR4/sTRX4 از AMD می‌شن. به‌طور کلی، DeepCool LS520 به طور پیش فرض تمامی سوکت‌های حال حاضر که استفاده می‌شن رو پشتیبانی می‌کنه.

خنک کننده مایع LS520 شامل فن‌های FC120 از برند دیپ‌کوله که دارای یک سیستم اتصال فن منحصربه‌فرد میشه و امکان اتصال آسان همزمان برای کنترل فن و نور در یک کابل واحد رو فراهم می‌کنه. فن‌های FC120 نسخه قوی‌تری نسبت به مدل‌های قبلی هستن و به‌دلیل سرعت فن بالاتر، جریان هوای ارتقاء‌یافته و فشار استاتیک بالاتری دارن.

مزایا: 

قیمت مناسب: یکی از مزایای خنک کننده مایع DeepCool LS520 قیمت مناسب اون در مقابل باقی کولرهای ۲۴۰ بازاره. البته در کنار قیمت مناسب، عملکرد خوبی هم برای خنک کردن پردازنده Core i5 13600K ارائه می‌کنه. البته اینم بگیم که با وجود اینکه محصولات دیپ کول با گارانتی مستقیم وارد کشور میشن، کولر LS520 با اختلاف قیمت شدیدی به نسبت قیمت عرضه وارد کشور میشه. قیمت این کولر ۹۰ دلاره، چیزی حدود ۴ تا ۴.۵ میلیون تومان، اما در ایران قیمتی بین ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان داره. این میزان اختلاف زیادی برای یک کولر در این محدوده قیمته.

خنک کننده کوسیر iCUE H100i RGB Elite

بهترین خنک کننده برای پردازنده ۱۳۶۰۰K تا ۹ میلیون تومان

آخرین مورد توی لیستمون یه محصول شیک از کورسیر به نام iCUE H100i RGB Eliteـه. اگرچه این مدل یکی از خنثی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین خنک کننده‌های آبی ۲۴۰ میلی‌متری کورسیره، اما باز هم ویژگی‌های با کیفیتی که از محصولات کورسیر انتظار داریم رو ارائه می‌ده.

ما همیشه از ترکیب هماهنگ و جذابیت ظاهری و عملکردی که کورسیر در محصولاتش ارائه می‌کنه، متحیر می‌شیم و iCUE H100i RGB Elite هم این قاعده رو نقض نمی‌کنه.

مشخصاتCorsair iCUE H100i RGB Elite
حداکثر سرعت پمپ۳۵۰۰RPM
حداکثر سرعت چرخش فن۱۸۵۰RPM
طول لوله‌ها۴۰۰ میلی‌متر
نوع کانکتور۴-Pin PWM
RGBندارد
سازگاری سوکتIntel – LGA 1700, 1200, 1151, 1150, 1155, 1156, 1366, 2011, 2066 / AMD – AM5, AM4, sTRX4, sTR4

همونطور که از اسمش پیداست، این سرمایش‌کننده بر روی پمپ آبی دارای نور RGB هست، ولی عجیبه که هیچ رنگی روی فن‌ها نداره. ظاهر نهایی وقتی توی یک سیستم قرار می‌گیره، قطعاً نظرات رو تقسیم می‌کنه، ولی ما دید متمایزی که این سرمایش‌کننده ارائه می‌ده رو دوست داریم. به طور کلی، هر کسی که از نرم‌افزار iCUE کورسیر استفاده کرده، خوشحال می‌شه که بدونه این سرمایش‌کننده با این نرم‌افزار پیشرو سازگاره.

مزایا:

مدیریت دما: به‌راحتی می‌شه به خاطر پمپ قدرتمند و فن‌های کم‌صدا، این کولر پردازنده i5 13600K رو خنک نگه داشت، بدون اینکه صدای زیادی درست کنه.

پشتیبانی از iCUE کورسیر: وقتی به iCUE وصل می‌شه، کاربرا می‌تونن دمای سیستمشون رو مشاهده کنن، تنظیماتی مثل سرعت فن‌ها رو تغییر بدن، و افکت‌های نوری رو تنظیم کنن که به محصولات دیگه‌ای که با iCUE سازگارن دارن بپیوندن. حالا درسته که iCUE یکی از بدترین نرم‌افزارهای ساخته شده دوران مدرنه، اما وقتی درست کار می‌کنه خیلی خوبه.

🔴معایب:

گرون برای سیستم‌های میان‌رده: خنک کننده iCUE H100i RGB Elite با یه اختلاف قیمتی بالاتر نسبت به باقی لیست عرضه شده که ممکنه برای اکثر کامپیوترهای میان‌رده خیلی از بودجه مخصوص خودش بیشتر بشه.

عدم وجود RGB روی فن‌ها: اگرچه عدم وجود فن‌های RGB برای یک خنک کننده CPU خیلی شایعه، ولی خیلی عجیبه که وقتی روی پمپ آب RGB داریم، روی فن‌ها این امکان رو کنار گذاشتیم. البته با توجه به اینکه فن‌های RGB گرون‌ترن و کیفیت پایین‌تری هم دارن، اتفاق عجیبی نیست.

Corsair iCUE H100i RGB Elite یه طراحی جالبه با عملکرد خیلی خوب رو از یک برند شناخته شده ارائه میده ولی از طرفی قیمت بالاتری نسبت به رقبا داره.

جمع‌بندی: بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i5 13600K

در این مطلب به معرفی بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i5 13600K پرداختیم و چند ایرکولر و واترکولر رو معرفی کردیم. همه این کولرها عملکرد خیلی خوبی دارن، و انتخاب بین اون‌ها با خودتونه. در بخش کامنت‌ها برامون بنویسید که انتخاب شما کدوم یکی از این کولرهاست؟

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۳۰ نظر

    1. سلام همایون جان، تمام کولرهای این لیست از پس خنک کردن ۱۳۶۰۰K بر میان، اما تفاوت در دما و TDP هست. درواقع باید به نسبت قیمت کولر ازش انتظار داشته باشید و همچنین با همون AG400 یا AK500 میشه نتایج خیلی خوبی رو نسبت به قیمت کولر ثبت کرد. توضیحش نیاز به یک ویدیوی نیم ساعته داره تا دقیق منطق قضیه رو بهتون توضیح بدیم.

    2. سلام همایون عزیز.
      این ایرکولرها برای این پردازنده ضعیف نیستن و در حال حاضر به وفور روی این سی پی یو بسته میشه. ایرکولرهای قوی‌تری از برند دیپ کول مثل AG620 و AK620 هم قدرت بیشتری برای خنک کننده این پردازنده دارن اما به دلیل اندازه خیلی بزرگ ظاهر خیلی خوبی ندارن و کاملا جلوی رم‌ها رو می‌پوشونن. اما می‌تونه جزو گزینه‌ها باشه، منتتها برای کسی که به ظاهر کیس اهمیتی نمیده.

  1. سلام وقتتون بخیر
    فرق ag620 با ak620 چیه؟
    روی مادربورد های میکرو atx مشکلی پیش نمیاد یا رم ها تو کولر نمیره؟

    1. سلام محمد مهدی عزیز.
      لاین AK از کولرهای دیپ‌کول کمی بهتر از AG محسوب میشه. همونطور که از قیمت‌ها هم مشخصه AG قیمت پایین‌تری داره. اما تفاوت عملکردشون بسیار کمه. از نظر ظاهری هم باز کمی فرق میکنن و AK جذاب‌تره که می‌تونه تا حدی سلیقه‌ای باشه.
      برای نصب روی مادربرد هم بستگی به رمی که انتخاب می‌کنید داره. برای از رم‌های شونه کوتاه استفاده کنید.

  2. سلام خسته نباشید
    مرسی بابت توضیحاتتون
    ولی با توجه به اینکه دمای سی پی یو با عملکردش در رابطس، استفاده از خنک کننده بادی کار درستیه؟

    1. سلام سلمان عزیز روزتون بخیر.
      بله خنک کننده‌های بادی در مدل‌های خوب می‌ونن به اندازه یک خنک کننده آبی عملکرد خوبی از خودشون نشون بدن. خیلی بستگی به مدل‌ انتخابی داره.

      1. ممنون از پاسختون
        به نظر خودتون بهترین خنک کننده بادی چیه؟
        چیزی معرفی کنید که به قول خودتون در حد خنک کننده مایع جوابگو باشه

        1. برای پردازنده ۱۳۶۰۰k بهترین خنک کننده بادی در حال حاضر میشه AK620 و AG620 دیپ کول که خودش باز مدل‌های مختلفی داره. دیجیتال و غیردیجیتال.

  3. سلام‌ و درود خدمت شما
    پردازنده ۱۳۶۰۰K با خنک کننده LS520
    برای گیم با گرافیک ۴۰۷۰ در رزولوشن فول اچ‌ دی مناسب هستش؟
    چون با این کارت یکم درصد استفاده از سی پی یو در فول اچ دی ممکنه زیاد بشه میخواستم بدونم مشکلی از نظر دما داره یا نه؟

    1. سلام اهورای عزیز. در سناریوهای مختلف درصدش متفاوته اما به طور کلی با توجه به قطعات، از نظر عملکرد به یک سطح دیگه میرید کاملا.

  4. سلام وقت بخیر
    من یدونه ۱۳۶۰۰k گرفتم که با واتر کولر
    Asus Rog Strix Lc ll 240 بستم.و خمیر ex750 Deepcool
    تو فول لود و تست cinebench 2024 دما ۸۲ درجه هست و تو بازی روی ۵۷ تا
    به نظرتون این دما طبیعی هست واسه این پردازنده با این کولر یا مشکل داره؟ ممنون میشوم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×