راهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتمقالات

معرفی بهترین مانیتور گیمینگ زیر ۱۵ میلیون تومن (پاییز ۱۴۰۲)

بازی‌هایی مثل Valorant و Apex Legends که به واکنش سریع حساس هستن، محبوبیت زیادی طی چند سال اخیر بین گیمرها پیدا کردن. همین باعث افزایش تقاضا برای بالاترین نرخ فریم ممکن برای حفظ رقابتی بودن می‌شه. به همین منظور، بیشتر بازیکنان دوست دارن یک مانیتور باکیفیت برای بازی با قیمت مناسب که دارای نرخ تازه‌سازی بالا و تاخیر ورودی پایین باشه تهیه کنن. در این مقاله از بنچفا قصد داریم به بهترین مانیتور گیمینگ زیر ۱۵ میلیون تومن بپردازیم. اگه قصد خرید مانیتور گیمینگ اقتصادی رو دارید، تا انتها با ما همراه باشید. 


نرخ تازه سازی (Refresh rate) در مانیتورهای گیمینگ

وقتی می‌خوایم یک مانیتور گیمینگ جدید بخریم، انتخاب‌های گیج‌کننده زیادی و همچنین اصطلاحات بازاریابی پیچیده‌ای وجود داره که باید باهاشون سروکار داشته باشیم. بیاید ویژگی‌هایی رو که واقعاً به گیمرها کمک می‌کنن رو تجزیه و تحلیل کنیم. توجه کنید که برخی از این عوامل به مهارت بازیکن بستگی دارن.

بازیکنان حرفه‌ای باید اولویت بیشتری به سرعت بدن، که نیاز به نرخ تازه‌سازی بالا (۱۴۴ هرتز یا بیشتر) داره، همچنین کمترین زمان پاسخ‌گویی و تاخیر ورودی. احتمالاً این موضوع شما رو به مانیتورهای ۲۵ یا ۲۷ اینچ محدود می‌کنه، شاید با چگالی پیکسل پایین‌تر و بدون رنگ گسترده یا HDR.

اما ممکنه شما خیلی متوجه تفاوت بین ۶۰ فریم در ثانیه و ۱۴۴ فریم در ثانیه نشید؛ در این حالت می‌تونید برای مانیتور بازی خود از ۷۵ هرتز یا حتی ۶۰ هرتز به همراه FreeSync یا G-Sync (درباره این موضوع بیشتر بخوانید) استفاده کنید و اولویت بیشتر روی مواردی مثل کیفیت تصویر بالا، چگالی پیکسل و مانیتورهای ۳۰ اینچ یا بزرگ‌تر بذارید. ممکنه اگر بودجه‌تون اجازه بده، امکان استفاده از رنگ‌های بیشتر یا حتی HDR هم فراهم کنه.

نرخ تازه‌سازی و زمان پاسخ‌گویی مانیتور بازی من چی باید باشه؟

در کمترین حالت برای کاربری گیمینگ باید یک مانیتور با حداقل ۷۵ هرتز نرخ تازه‌سازی داشته باشید، همراه با کمترین زمان پاسخ‌گویی ممکن. نرخ تازه‌سازی به ویژه برای بازیکنان مهمه، بنابراین بیشتر مانیتورهای گیمینگ حداقل نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز (سریع‌ترین نرخ موجود ۳۶۰ هرتزه) و حداکثر زمان پاسخ‌گویی ۵ میلی‌ثانیه رو داشته باشن.

با این حال، برخی مانیتورهای گیمینگ با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز هم وجود دارن و بسیاری از مانیتورهای ۴K به ۶۰ هرتز محدود هستن. اگر تصمیم به خرید یک مانیتور ۶۰ هرتزی بگیرید و قصد داشته باشید بازی هم کنید، G-Sync یا FreeSync اجباریه.

رزولوشن پایین + کارت گرافیک قوی = نرخ تازه‌سازی سریع‌تر.

رزولوشن پایین + کارت گرافیک قوی = نرخ تازه‌سازی سریع‌تر. این یه فرمول خیلی مهم در انتخاب مانیتور به حساب میاد. اگر دارید یک مانیتور برای مدت زمان طولانی می‌خرید، به یاد داشته باشید که کارت گرافیکی که کامپیوتر شما ۱-۳ سال دیگه استفاده می‌کنه ممکنه به راحتی بتونه این سرعت‌ها رو داشته باشه.

تاخیر ورودی مانیتور چیه؟

نگران تاخیر ورودی هستید؟ تاخیر ورودی به مدت زمانی میگن که طول می‌کشه تا کارت گرافیک شما نتایج پردازش شده رو روی مانیتور نشون بده. نرخ تازه‌سازی بالا به‌طور عمومی به تاخیر ورودی کمتر اشاره می‌کنه، اما تاخیر ورودی به‌طور معمول در مشخصات آورده نمی‌شه.

استاندارد VESA در مانیتور چیه؟

VESA در مانیتورها به انجمن الکترونیک و مهندسی تصویر (Video Electronics Standards Association) اشاره داره. این انجمن، معیارها و استانداردهایی رو برای اتصال مانیتورها به پایه‌ها یا نگهدارنده‌های دیواری ارائه می‌ده. به عبارت دیگه، استاندارد VESA به تولیدکنندگان مانیتورها و پایه‌ها کمک می‌کنه تا اتصال مانیتور به پایه‌های مختلف یا نصب اون روی دیوار رو به سادگی و با سازگاری مطلوبی انجام بدن.

برای مثال، اگر مانیتور شما دارای استاندارد VESA 100x100mm باشه، این یعنی که دارای چهار پیچ نصب در یک مربع با ابعاد ۱۰۰×۱۰۰ میلی‌متره. شما می‌تونید از این استاندارد برای نصب مانیتور روی پایه‌ها، نگهدارنده‌های دیواری یا سایر تجهیزات که این استاندارد را پشتیبانی می‌کنن، استفاده کنید. بنابراین، VESA یک استاندارد مهم برای اتصال و نصب مانیتورها در مکان‌های مختلفه.

بهترین مانیتور گیمینگ زیر ۱۵ میلیون تومن در سال ۱۴۰۲

در ادامه به معرفی بهترین مانیتور گیمینگ زیر ۱۵ میلیون تومن می‌پردازیم و درباره مشخصات هرکدوم صحبت می‌کنیم. اگه قصد خرید مانیتور گیمینگ رو دارید، تا انتهای این مقاله با بنچفا همراه باشید.

مانیتور ViewSonic VX2418-P-MHD 24 inch

مانیتور ViewSonic VX2418-P-MHD 24 inch

اگر دنبال یه مانیتور گیمینگ ۱۰۸۰p اقتصادی فقط برای سرگرمی با قیمت پایین هستید، مانیتور ViewSonic VX2418-p-mhd با قیمت حدودی ۹ میلیون، تقریباً هرچیزی که می‌تونید انتظار داشته باشید رو برآورده می‌کنه. کیفیت تصویر عالی برای بازی و پخش محتوا، مخصوصاً در این قیمت، سخت پیدا میشه، اما VX2418 این کار رو انجام می‌ده، حتی اگر برخی از واکنش‌پذیری‌ها که از یه نمایشگر گیمینگ می‌خوایم رو نداشته باشه. پنل ۲۳.۸ اینچی این محصول در بازی‌های سریع مانند Overwatch تا حد زیادی با مشکلپارگی تصویر روبرو میشه، به دلیل عدم پشتیبانی از AMD FreeSync یا Nvidia G-Sync. با این حال، اگر فقط به یه پنل متوسط برای تماشای فیلم یا لذت بردن از بازی‌هایی با سرعت کم با تنظیمات کیفیت بالا نیاز دارید، مانیتور ViewSonic همچنان انتخاب مناسبیه. برای کسایی که به جای این محصول، به تسلط در بازی‌های چندنفره با سرعت بالا نیاز دارن، گزینه‌هایی مانند Asus ROG Swift 360Hz PG259QN پیشنهاد میشه که در بازار با قیمت بالاتری موجود هستن.

مشخصات مانیتور ViewSonic VX2418-P-MHD 24 inch

Panel Size (Corner-to-Corner)۲۴ inches
Native Resolution۱۹۲۰ by 1080
Aspect Ratio۱۶:۹
Screen TechnologyVA
Rated Screen Luminance۲۵۰ cd/m^2
Rated Contrast Ratio۱۰۰۰:۱
Pixel Refresh Rate۱۶۵ Hz
Adaptive SyncVESA Adaptive Sync
Video InputsHDMI, DisplayPort
USB Ports (Excluding Upstream)۰
VESA DisplayHDR LevelNA
Dimensions (HWD)۸.۹ by 21.2 by 16.8 inches
Weight۸.۳۸ lb
Height-Adjustable Stand
Tilting Stand
Warranty (Parts/Labor)۳ years

این مانیتور روی یک پایه فلزی به شکل V کوچک نصب شده و تنها یک گزینه برای تنظیم -۵ تا ۲۰ درجه انعطاف‌پذیری داره، بدون تنظیم ارتفاع یا چرخش. با این حال، نمایشگر با نصب‌های VESA سازگاره و با وزن تنها ۳.۸ کیلوگرم خیلی سبکه.

احتمالاً بهتره که این مانیتور رو روی دیوار نصب کنید یا از پایه‌های انعطاف‌پذیر برای نصب استفاده کنید، ولی اگه به انعطاف‌پذیری بیشتری نیاز ندارید، این پایه کارش رو به خوبی انجام می‌ده.

پشت مانیتور با یک پوشش مشکی مات پوشیده شده و از ۱۰۰*۱۰۰ VESA پشتیبانی می‌کنه. دو بلندگوی ۲.۵ واتی زیر نمایشگر وجود داره، اما به نظر نمی‌رسه که صدای کافی برای استفاده به‌عنوان منبع صدای اصلی برای مدت طولانی رو داشته باشن.

منوی این مانیتور توسط چهار دکمه در پایین سمت راست کنترل میشه. برخی پروفایل‌های رنگی داخلی اصلی و گزینه‌های تغییر روشنایی و کنتراست هم در این مانیتور وجود داره، اما علاوه‌بر استفاده از حالت‌های Cinema و Photo داخلی، هیچ کالیبراسیون رنگی ممکن نیست.

در مورد پورت‌ها این مانیتور هم باید اشاره کنیم که فقط دو پورت HDMI 2.0، یک ورودی DisplayPort 1.4b و یک جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری برای استفاده با عبور صدا از HDMI وجود داره.

«تفاوت HDMI و DisplayPort؟» در این مقاله بخونید.

اگر دقیقاً بدونید چه چیزی از یک مانیتور گیمینگ اقتصادی می‌خواید، مانیتور ViewSonic VX2418-p-mhd می‌تونه خیلی از نیازهای گیمر رو با مبلغ کم برآورده کنه.

مانیتور BenQ Mobiuz EX2510S

مانیتور BenQ Mobiuz EX2510S

وقتی قصد خرید مانتیور رو داشته باشید متوجه می‌شید که انتخاب مانیتورهای گیمینگ ۱۰۸۰p با نرخ تازه‌سازی بالا کار خیلی سختی نیست و تنوع زیادی بین محصولات وجود داره. مانیتور BenQ Mobiuz EX2510S با قیمت ۱۵ میلیون تومن یکی از این مانیتورهاست که در لیست معرفی بهترین مانیتورهای گیمینگ تا ۱۵ میلیون وجود داره. این مانیتور به عنوان یک نمایشگر گیمینگ با نرخ تازه‌سازی و عملکرد بالا که با تمرکز بر سرعت ساخته شده می‌تونه یه انتخاب خیلی خوب برای کسایی باشه که به فکر خرید یه مانیتور گیمینگ هستن. BenQ با اضافه کردن پشتیبانی از HDR10 قیمت این محصول رو کمی بالا برده. به‌علاوه، پایه ناپایدار و عدم وجود پورت‌های USB درونی نمایشگر، نشون میدن که این هزینه ممکنه در جاهای بهتری مثل کیفیت تصویر بیشتر صرف شده. با پرداخت کمی بیشتر، MSI Oculux NXG253R بیش از دو برابر سریع‌تره. البته این مانیتور در حال حاضر در بازار ایران وجود نداره. شاید به صورت حضوری بتونید در بعضی فروشگاه‌ها پیداش کنید. 

مشخصات مانیتور BenQ Mobiuz EX2510S

Panel Size (Corner-to-Corner)۲۴.۵ inches
Native Resolution۱۹۲۰ by 1080
Aspect Ratio۱۶:۹
Screen TechnologyIPS
Rated Screen Luminance۲۸۰ cd/m^2
Rated Contrast Ratio۱۰۰۰:۱
Pixel Refresh Rate۱۶۵ Hz
Adaptive SyncAMD FreeSync
Video InputsHDMI, DisplayPort
USB Ports (Excluding Upstream)
VESA DisplayHDR LevelHDR10
Dimensions (HWD)۲۰.۵ by 22 by 8.5 inches
Weight۱۲.۵۷ lbs
Warranty (Parts/Labor)۳ years

Mobiuz EX2510S یک مانیتور ۲۴.۵ اینچی با وضوح تصویری ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل و نرخ تازه‌سازی اصلی ۱۶۵Hzـه که بر پایه پنل IPS ساخته شده.

این مانیتور روی یه پایه نصب شده که مشابه پایه Mobiuz EX3415R طراحی شده. خیلی از کاربرها ممکنه از این پایه خوششون نیاد. سال‌هاست که مانیتورهای BenQ محصولاتشون رو با تمرکز بر عملکرد می‌سازن و طراحی الویت دومشون بوده. در این مانیتور هم این ویژگی مشهوده. یک خط نارنجی تنها از پایه مثلثی پلاستیکی مانیتور عبور می‌کنه تا کمی تم گیمینگ رو نشون بده.

این خط نارنجی، تنها چیزیه که Mobiuz برای تفاوت ظاهریش با یه مانیتور اداری ارائه می‌ده. اما تنظیم‌پذیری بالاتر از متوسط داره، با محدوده تیلت عمودی -۵ تا ۲۰ درجه، زوایای دید گسترده‌ای (هم به سمت چپ و راست و هم به سمت بالا و پایین) و محدوده چرخش -۲۰ تا ۲۰ درجه. همچنین لازم به ذکره که نمایشگر نمی‌تونه ۹۰ درجه بین حالت‌های افقی و عمودی تغییر کنه.

منوی نمایش (OSD) توسط یک دستگاه جوی‌استیک پنج راهی در پشت راست واحد کنترل می‌شه، در کنار سه دکمه کنترل دیگه هم قرار داره. OSD به تازگی به‌روزشده تعداد زیادی از گزینه‌ها و تنظیمات سفارشی رو ارائه می‌ده.

فشار دادن به سمت راست روی جوی‌استیک منوی Wrm رو به نمایش می‌ذاره، جایی که می‌تونید پروفایل‌ها رو تغییر بدید، روشنایی رو تنظیم کنید و بخشی سفارشی برای تنظیماتی که خودتون انتخاب می‌کنید اضافه کنید. این باعث میشه که سریع و آسون بین پروفایل‌های تنظیمات جابجا بشید و خودتون رو گزینه‌های خودتون بسازید. از جمله چیزهایی که این مانیتور به درستی انجام می‌ده، OSD از مهم‌ترین نقاط قوتشه.

در مورد پورت‌های این مانیتور قابل ذکره که فقط دو پورت HDMI 2.0 و یک ورودی DisplayPort 1.4b رو پیدا کردیم، همراه با یک جک هدفون ۳.۵ میلیمتری برای استفاده با HDMI. 

به عنوان یک مانیتور بازی ۱۰۸۰p در محدوده قیمت متوسط، مدل جدید Mobiuz از BenQ یکم گرون به نظر میرسه به خصوص با پایه پلاستیکی. عملکرد EX2510S در سناریوهای بازی که برای اون طراحی شده قطعاً استثناییه. ورودی تاخیر پایین و حس کلی واکنش‌گرایی، منجر به عملکرد خوبی میشه.

با توجه به کیفیت تصویر نسبتاً معمولی، اما، امتیاز HDR اون تقریباً نباید اضافه بشه، و روشنایی پایه اش برای جبران این تفاوت به عنوان یک مانیتور اصلی برای تماشا و ایجاد محتوا کافی نیست. این باعث میشه که Mobiuz در یک موقعیت خاص و محدود قرار بگیره که برای بازی‌هایی که سرعت عامل مهمی محسوب میشه، عالیه، اما برای لذت‌بردن از محتوای عمومی و کار کمتر از متوسطه. کسانی که همیشه فیلم تماشا می‌کنن به همان اندازه بازی می‌کنن ممکنه به انتخاب‌های متوازن‌تری مثل Acer Nitro XV252Q F با پایه‌ای مبتنی بر Fast IPS فکر کنن.

به عبارت دیگه، Mobiuz EX2510S از BenQ به عنوان یک پنل حداقلی برای بازی با نرخ تازه‌سازی بالا در ۱۰۸۰p مناسبه، اما برای تماشای ویدئو و محتوا خیلی معمولیه. 

مانیتور گیمینگ 27 اینچ سامسونگ Odyssey G3 LS27AG300

مانیتور گیمینگ ۲۷ اینچ سامسونگ Odyssey G3 LS27AG300

مدل بعدی از لیست معرفی بهترین مانیتور گیمینگ زیر ۱۵ میلیون تومن مانیتوری از برند سامسونگ قرار داره. مانیتورهای گیمینگ سری Odyssey G9 از Samsung عملکرد زمان پاسخ پیکسلی بسیار خوبی ارائه دادن. کاربرها امیدوار بودن که عملکرد مشابهی روی سری Odyssey G5 ارزون‌تر ببینن، اما متاسفانه اینطور نشد. سری Odyssey G3 در این خصوص حتی بدتره، چون که زمان پاسخ پیکسلی واقعاً از مانیتورهای VA 1080p اقتصادی نسل قبلی پایین‌تره. اما شما باید این مانیتور رو نسبت به مدل های موجود در بازار مقایسه کنید. درسته که سری Odyssey G3 در مقایسه مدل های پیشین این شرکت مشخصات کمتری داره اما باز هم با توجه به رقبا امتیازهای زیادی داره. 

Screen Size۶۸.۹cm (27″)
Aspect Ratio۱۶:۹
Brightness (Typical)۲۵۰ cd/㎡
Contrast Ratio Static۳,۰۰۰:۱(Typ.)
Resolution۱,۹۲۰ x 1,080
Viewing Angle (H/V)۱۷۸°(H)/178°(V)
Refresh RateMax 144Hz
Screen Size (Class)۲۷
Active Display Size (HxV) (mm)۵۹۷.۸۸۸mm x 336.312mm
Panel TypeVA
Brightness (Min)۲۰۰ cd/㎡
Dynamic Contrast RatioMega
Response Time۱ms(MPRT)
Colour SupportMax 16.7M
Eco Saving PlusYes
Flicker FreeYes
Eye Saver ModeYes
FreeSyncFreeSync Premium
Refresh Rate OptimizorYes
Display Port۱ EA
HDMI Version۱.۴
HeadphoneYes
Display Port Version۱.۲
HDMI۱ EA
SpeakerNo
HAS(Height Adjustable Stand)۱۲۰.۰ ± ۵.۰ mm
Wall Mount۱۰۰.۰ x 100.0
Stand TypeHAS
Tilt-۵.۰°(±۲.۰°) ~ ۲۰.۰°(±۲.۰°)
Pivot-۲.۰°(±۲.۰°) ~ ۹۲.۰°(±۲.۰°)
Power SupplyAC 100~240V
Power Consumption (Max)۲۷W
TypeExternal Adaptor
Package Weight۷.۸ KG

در مانیتور گیمینگ ۲۷ اینچ سامسونگ Odyssey G3 LS27AG300 دو حالت response time overdrive وجود داره: روشن و خاموش. تنظیم اون به حالت «روشن» نتایجی کمی بهتری داره. عملکرد تاخیر ورودی به عنوان یک مزیت خیلی خوب حساب می‌شه که حدود ۴ میلی‌ثانیه تاخیر داره که حس نمی‌شه. می‌تونید با فعال کردن گزینه MPRT در منوی OSD (نمایش روی صفحه) کمی وضوح حرکت رو بهبود بدید.

MPRT یک تکنولوژی کاهش Motion Blur که از اشعه‌پس‌زمینه برای کاهش تاریکی حرکتی مشاهده‌شده در نرخ تازه‌سازی ثابت ۸۵Hz یا بالاتر استفاده می‌کنه. با این حال، باعث flickering میشه (گرچه برای چشم انسان غیرقابل رویته)، روشنایی تصویر رو کم می‌کنه و نمی‌تونه به هم‌زمان با نرخ تازه‌سازی متغیر فعال باشه.

این مانیتور از تکنولوژی AMD FreeSync با محدوده نرخ تازه‌سازی متغیر ۴۸-۱۴۴Hz (VRR) برای بازی بدون پاره شدگی تا ۱۴۴FPS با یک GPU سازگار پشتیبانی می‌کنه. هرچند به طور رسمی توسط NVIDIA به عنوان G-SYNC Compatible تایید نشده، شما همچنان می‌توانید از FreeSync با کارت‌های GeForce سازگار با DisplayPort استفاده کنید.

ویژگی‌های دیگه‌ای شامل اسکوپ‌های متقاطع و تایمرهای روی صفحه، چندین تنظیم پیش‌فرض تصویر (استاندارد، سینما، FPS، RTS و Eye Saver با فیلترینگ نور کم-آبی)، دو تنظیم گاما و سه حالت دمای رنگ (خنثی، گرم، و کاربر) در این ماینتور دیده میشه. تا زمانی که MPRT فعال نشده باشه، نور پس‌زمینه Samsung F24G35T بدون چشمک زدنه.

برای ناوبری در منوی OSD، چهار دکمه پشت مانیتور، بالای دکمه روشنایی، وجود داره.

طراحی مانیتور با ویژگی‌های بارزی مثل حاشیه‌‌های بسیار باریک و یک پایه ارگونومیک با تنظیم ارتفاع تا ۱۳۰ میلی‌متر، چرخش +۳۰°/-۵°، و چرخش ۹۰° عالیه.

علاوه‌بر این، صفحه دارای پوشش ضد تابش نوری ماته که باعث حذف تابش‌ها میشه و می‌تونه از پایه برای نصب با الگوی VESA 100×100 میلی‌متر جدا بشه.

گزینه‌های اتصال این مانیتور شامل DisplayPort 1.2 ،HDMI 2.0 ،VGA و جک هدفون می‌شن. هر دو ورودی DisplayPort و HDMI پشتیبانی از ۱۴۴Hz در رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ رو ارائه میدن.

مانیتور گیمینگ 27 اینچ ایسوس TUF Gaming vg27vh1b

مانیتور گیمینگ ۲۷ اینچ ایسوس TUF Gaming vg27vh1b

اندازه صفحه ۲۴ اینچی معمولاً محبوب‌ترین انتخاب در مانیتورهای گیمینگ به حساب میاد. رزولوشن ۱۰۸۰p توی کارت گرافیک فشار کمتری داره، بنابراین به‌راحتی می‌تونید نرخ فریم بالایی که این نوع صفحه نشون میده رو به دست بیارید. علاوه‌بر اون، ترکیب ۱۰۸۰p و ۲۴ اینچ باعث ایجاد نسبت PPI بالا که منجر به تصاویر واضح و شفاف میشه.

Panel۲۷″ VA
Native Resolution۱۹۲۰ × ۱۰۸۰
(۱۶:۹)
Refresh Rate۱۶۵ Hz
Dynamic Refresh RateTechnologyAMD FreeSync Premium
VESA Adaptive-Sync
RangeHDMI 50 Hz – 165 Hz
Response Time۱ ms MPRT
Brightness۲۵۰ cd/m²
Contrast۳۰۰۰:۱
Color Gamut۱۲۵% sRGB
۹۰% DCI-P3
Viewing Angles۱۷۸°/۱۷۸° horizontal/vertical
Curvature۱۵۰۰R
Inputs۱ × D-Sub
۲ × HDMI 2.0
USB Hub
Audio۲ W stereo speakers

در ادامه لیست بهترین مانیتور گیمینگ زیر ۱۵ میلیون تومن، حالا بیاید یه نگاهی به مانیتور گیمینگ ۲۷ اینچی ایسوس از سری تاف بندازیم و ببینیم آیا ارزش خرید داره یا نه. اگرچه این مانیتور ظاهری بسیار محکم داره، اما نسبت به مانیتورهای بازی ۲۷ اینچی مشابه مانند Asus XG27AQM و MSI Optix G272، بسیار ضخیمه. 

با این حال، دارای حاشیه‌های بسیار بسیار کمه که به اون یه نگاه مدرن و زیبا میده و در عین حال منطقه قابل مشاهده صفحه رو گسترش می‌ده. علاوه بر این، یک پوشش مات روی این مانیتور وجود داره که تجربه بهتری در استفاده به وجود میاره.  پایه این مانیتور به نظر میاد بسیار قوی باشه اما همچنان نسبت به تنظیمات محدودیت‌هایی داره تنها به شما امکان چرخش و بالا و پایین شدن در محور عمودی رو میده.

اگر می‌خواید این مانیتور رو روی دیوار نصب کنید و نیاز به بلندگو دارید، باید بدونید که دارای ۲ بلندگوی ۲ واتیه و از استاندارد VESA پشتیبانی می‌کنه.

در کل، میشه گفت که سبک این مانیتور خط ASUS رو دنبال می‌کنه، اگرچه ویژگی‌های گیمینگ زیادی مثل طراحی جذاب نداره و باریک‌ترین نیست. با این حال، بسیار محکمه و از جنس مواد با کیفیت بالا ساخته شده.

با توجه به قیمت این مانیتور انتظار داشتیم پورت‌های بیشتری روی اون قرار بگیره اما ایسوس تصمیم به اضافه کردن چنین چیزی رو نداشته و تنها از یک پورت HDMI و VGA استفاده کرده. این مانیتور یک خروجی جک ۳.۵ میلی‌متری هم در اختیارتون می‌ذاره. در مانیتور ASUS VG27VH1B از پنل VA استفاده شده.

 پنل VA هنوز می‌تونه عملکرد پنل IPS معمولی رو ارائه بده، حداقل از نظر response time. با این حال، پنل IPS دقت رنگ بهتری ارائه میده، معمولاً شما باید برای یک مانیتور گیمینگ ارزان قیمت باید گزینه‌ای بین دقت یا سرعت انتخاب کنید.

در نظر داشته باشید که اگر می‌تونید یه مانیتور با فناوری IPS سریع تهیه کنید، می‌تونید ترکیب دقت رنگ و زمان پاسخ‌دهی مناسب رو داشته باشید.

همچنین پنل VA تفاوت کنتراست تصویر و سایه‌های نسبتاً عمیق‌تری ارائه میده. با این حال، بسته به گستره رنگ و دقت رنگ، پنل VA می‌تونه دقت مشابهی با یک پنل IPS در این محدوده قیمت ارائه بده.

پنل VA همچنین زوایای دید بسیار خوبی داره اما در این زمینه بهتر از پنل IPS نیست. به عبارت دیگه، بسته به محدوده قیمتی، تولیدکنندگان تمرکز بیشتری روی نسبت روشنایی صفحه نمایش قرار میدن تا تصاویر روشن و دقیقی به کاربر عرضه کنن.

اما کمپانی به هر دلیلی که من نمی‌فهمم، تصمیم به اضافه کردن تنها ۲۵۰ نیت گرفتن. بنابراین، بازی در روز روشن ممکنه سخت باشه و وقتی نور مستقیم خورشید به صفحه نمایش برخورد کنه، خیلی بدتره. اما در صورتی که محل مانیتور در معرض نور نباشه، ممکنه که گزینه مناسبی باشه.

با این حال، اگر فکر می‌کنید نیاز به یک مانیتور با روشنایی بیشتر دارید، می‌تونید یک مانیتور مشابه را با همین محدوده قیمت مثل MSI Optix G273QPF تهیه کنید.

یکی از موارد دیگه این مانیتور که میشه بهش اشاره کرد، زمان پاسخ ۱ میلی‌ثانیه (MPRT) اونه که یکی از بهترین‌ها در این محدوده قیمت محسوب میشه. این قابلیت تنها به این دلیل ممکنه که در این مانیتور از پنل VA استفاده شده. همونطور که قبلاً گفته شد، زمان پاسخ سریع‌تری نسبت به پنل IPS داره. با این حال، اگرچه این مانیتور یک مانیتور ۲۴۰Hz نیست، بلکه یک مانیتور با رفرش ریت ۱۴۴Hz با حداکثر ۱۶۵Hz به شمار میره.

این نمایشگر همچنین به شما امکان استفاده از تکنولوژی FreeSync Premium رو میده تا به بهبود تصاویر کمک کنه و بخش قابل توجهی از پارگی صفحه نمایش در طول بازی‌ها رو کاهش بده.

به علت همه این موارد، این مانیتور در حال حاضر یکی از بهترین  گزینه‌های شما در این محدوده قیمت محسوب میشه که زمان پاسخ عالی رو برای یک مانیتور گیمینگ اقتصادی ارائه میده.

بهترین مانیتور گیمینگ زیر 15 میلیون تومن مدل Odyssey G5 C27G55T

مانیتور گیمینگ Odyssey G5 C27G55T سامسونگ

مانیتور گیمینگ سامسونگ Odyssey G5 C27G55T خمیده، مخصوص بازی و قیمت زیر ۱۵ میلیون تومن داره. این مانیتور پایین‌تر از مانیتور سامسونگ Odyssey G7 C32G75T توی مجموعه سال ۲۰۲۰ سامسونگ قرار گرفته و الان جای خودشو به مانیتور Samsung Odyssey G5/G55A S27AG55 داده.

مشخصات مانیتور گیمینگ Odyssey G5 C27G55T سامسونگ

Screen Size۳۲-inch
Screen Curvature۱۰۰۰R
Resolution۲۵۶۰×۱۴۴۰ (QHD)
Panel TypeVA
Aspect Ratio۱۶:۹ (Widescreen)
Refresh Rate۱۶۵Hz
Response Time (GtG)Not specified
Response Time (MPRT)۱ms (MPRT)
Adaptive-SyncFreeSync (48-165Hz)
PortsDisplayPort 1.4, HDMI 2.0
Other PortsHeadphone Jack,
USB (Service only)
Brightness۳۰۰ cd/m²
Contrast Ratio۲۵۰۰:۱ (static)
Colors۱.۰۷ billion (8-bit + FRC)
HDRHDR10
VESAYes (75x75mm)

این مانیتور ویژگی‌های اساسی مورد نیاز گیمرها رو داره، مثل نمایش تصاویر با سرعت تازه‌سازی ۱۴۴ هرتز، پشتیبانی از FreeSync (که از نمایش تصاویر مرتبط با تیره شدن صفحه جلوگیری می‌کنه)، و حتی می‌تونه با G-SYNC هم کار کنه.

این مانیتور به اندازه کافی بزرگه با صفحه ۲۷ اینچی که تجربه بازی‌ها رو واقعا جذاب می‌کنه و با وضوح تصویر ۱۴۴۰p هم خیلی خوب عمل می‌کنه. همچنین از VRR هم پشتیبانی می‌کنه که باعث میشه تیره شدن صفحه کاهش پیدا کنه و بازی با تاخیر کمتری انجام بشه. اما نکته منفیش اینه که در تصویر حرکتی که داریم، ممکنه یه چیزی به اسم black smearing رو هم توش ببینیم که یعنی تصاویر تیره به صورت ناخوشایندی پخش میشن. از نظر کنتراست هم خوب عمل می‌کنه، خصوصاً اگه بخوایم توی اتاق تاریک بازی کنیم، ولی متاسفانه ویژگی محلی به نام local dimming برای بهبود کنتراست بیشتر وجود نداره.

پایه‌ی این مانیتور محکمه، ولی فقط می‌تونه بالا و پایین بره (حدوداً -۲ تا ۱۸ درجه). می‌تونیم ازش جدا کنیم و تصویر رو با الگوی ۷۵×۷۵ میلی‌متری VESA نصب کنیم.

صفحه‌ی این مانیتور با پوشش ضد درخشندگی مات پوشیده شده که باعث میشه نورهای اضافی توی تصاویر جلوگیری بشه بدون این که تصویر از دست بره. همچنین یه خصوصیت دیگه‌ای هم داره که صفحه‌ی نمایشش دایره‌ای با شعاع ۱۰۰۰R داره که ممکنه به بعضی افراد خیلی جذاب نباشه و کمی زمان می‌بره تا بهش عادت کنیم.

گزینه‌های اتصال شامل DisplayPort 1.4، HDMI 2.0، یک پورت USB و یک جک هدفون میشن.

حالا از طریق این مانیتور می‌شه بازی‌های PS5 و Xbox رو هم با حالت ۱۰۸۰p/1440p و با رفرش ریت ۱۲۰Hz پشتیبانی کرد.

مانیتور 29 اینچ ال جی UltraWide 29WQ600-W در بهترین مانیتور گیمینگ زیر 15 میلیون تومن

مانیتور ۲۹ اینچ ال جی UltraWide 29WQ600-W

در ادامه لیست بهترین مانیتور گیمینگ زیر ۱۵ میلیون تومن مانیتور ال‌جی ۲۹WQ600 با نرخ تازه‌سازی حداکثر ۱۰۰Hz قرار داره که به تصویر بهتر نسبت به مانیتورهای ۶۰Hz و ۷۵Hz کمک زیادی می‌کنه. ما متوجه شدیم که تفاوت بین ۷۵Hz و ۱۰۰Hz قابل مشاهده‌تره تا تفاوت بین ۱۰۰Hz و ۱۴۴Hz چون وقتی حدوداً ۹۰ فریم در ثانیه (FPS) برسه، بازی‌های با سرعت بالا واقعاً  روان تر می‌شن.

مشخصات مانیتور ۲۹ اینچ ال جی UltraWide 29WQ600-W

Screen Size۲۹-inch
Resolution۲۵۶۰×۱۰۸۰ (UWHD)
Panel TypeIPS
Aspect Ratio۲۱:۹ (UltraWide)
Refresh Rate۱۰۰Hz
Response Time۵ms (GtG)
Motion Blur Reduction۱ms (MPRT)
Adaptive-SyncFreeSync (40-100Hz)
Speakers۲x7W
PortsDisplayPort 1.4, HDMI 2.0,
USB-C (DP Alt Mode)
Other PortsHeadphone Jack
Brightness۲۵۰ cd/m²
Contrast Ratio۱۰۰۰:۱ (static)
Colors۱.۰۷ billion (8-bit + FRC)
HDRHDR10
VESAYes (100x100mm)

مانیتور ال‌جی ۲۹WQ600 از نرخ تازه‌سازی متغیر (VRR) برای بازی بدون پارگی تا حداکثر ۱۰۰FPS پشتیبانی می‌کنه. محدوده VRR از ۴۰- ۱۰۰Hz داره، به این معنا که LFC (Low Framerate Compensation) پشتیبانی می‌شه. به عبارت دیگه، وقتی نرخ فریم ۳۹FPS باشه، نرخ تازه‌سازی به ۷۸Hz افزایش پیدا می‌کنه تا پارگی رو کنترل کنه.

هرچند مانیتور مجوز رسمی G-SYNC Compatible نداره، اما VRR بدون مشکل کار می‌کنه وقتی از کارت NVIDIA سازگار با DisplayPort پشتیبانی شده استفاده می‌کنید. همچنین AMD FreeSync هم با هر دو DisplayPort و HDMI کار می‌کنه.

مانیتور ال‌جی ۲۹WQ600 از تکنولوژی کاهش تاری حرکت (Motion Blur Reduction) پشتیبانی می‌کنه. این تکنولوژی نمی‌تونه همزمان با VRR کار کنه و نرخ تازه‌سازی حداقل به ۷۵Hz باید تنظیم شده باشه.

تاخیر ورودی به حدود ۵ میلی‌ثانیه (ms) می‌رسه، بنابراین تاخیر زیادی بین عملکردهاتون و نتیجه روی صفحه نمایش وجود نداره. زمان پاسخ پیکسل مشخص شده ۵ میلی‌ثانیه (GtG)ست و به اندازه کافی سریعه که با نرخ تازه‌سازی ۱۰۰Hz همراه باشه.

نور پس‌زمینه مانیتور بدون چشمک زنی (مگر اینکه MBR فعال باشه) عمل می‌کنه و یه فیلتر نور آبی (حالت مطالعه) در دسترسه.

پایین‌تر از صفحه نمایش، یه دستگاه جوی‌استیک جهت دسترسی سریع و آسان به منوی OSD (On-Screen Display) وجود داره. به‌علاوه، می‌تونید از برنامه کنترل On-Screen استفاده کنید. ویژگی‌های مفید بازی شامل تنظیم کننده سیاه (بهبود دید در صحنه‌های تاریک)، روشنایی هاشور و انواع پیش‌تنظیم‌های تصویر هستن.

به علاوه به ابزارهای تنظیم تصویر معمول (روشنایی، تضاد، نسبت جانبی تصویر و غیره)، مانیتور ال‌جی ۲۹WQ600 تنظیمات پیشرفته‌تری مانند وضوح، تنظیم دستی دمای رنگ به صورت دقیق به افزایش ۵۰۰K، سوئیچ ورودی خودکار، چهار پیش‌تنظیم گاما و ۶ محور رنگی داره.

این مانیتور همچنین از کنترل کننده دوگانه پشتیبانی می‌کنه که به شما این امکان رو می‌ده که به طور همزمان دو کامپیوتر متصل به صفحه نمایش رو کنترل کنید. البته اگر هر دو روی شبکه یکسان باشن. برای بهترین کیفیت تصویر، ما توصیه می‌کنیم که HDR، صرفه‌جویی انرژی هوش مصنوعی، رزولوشن بالاتر+ و گزینه DFC رو غیرفعال کنید.

این مانیتور یه پایه مستحکم داره، اما فقط قابلیت تیلت رو داره. خوشبختانه، می‌تونید اون رو جدا کنید و به‌راحتی صفحه نمایش رو روی پایه‌های دیگه نصب کنید از طریق الگوی VESA 100x100mm.

جمع بندی بهترین مانیتور گیمینگ زیر 15 میلیون تومن

به‌علاوه، صفحه دارای پوشش ضد بازتاب ماته که باعث تجربه بهتر می‌شه. گزینه‌های اتصال شامل DisplayPort 1.4، HDMI 2.0، USB-C (با حالت DP Alt، اما بدون ارائه تغذیه برق)، یک پورت هدفون و دو بلندگوی داخلی ۷ واتی با کیفیت صدا مناسب به نسبت قیمت مانیتور هستن.

قیمت مانیتور ال‌جی ۲۹WQ600 در حال حضور حدود ۱۵ میلیون تومنه که اون رو یکی از ارزان‌ترین مانیتورهای ultrawide با نرخ تازه‌سازی بالاتر از ۷۵Hz تبدیل می‌کنه. در واقع، نسخه‌های قدیمی‌تر این مانیتور (۲۹WP60G، ۲۹WN600 و موارد دیگه) حداکثر نرخ تازه‌سازی ۷۵Hz دارن اما با همین قیمت (یا بالاتر) عرضه میشن.

مدل‌های ۳۴ اینچی مانند مدل‌های ۳۴WQ500 و ۳۴WQ650 هم نرخ تازه‌سازی ۱۰۰Hz دارن، اما قیمت اون‌ها قابل توجه‌تره.  همچنین بد نیست بدونید که مدل ال‌جی ۲۶WQ500 با صفحه نمایش ۲۶ اینچی هم وجود دارد، اما به ۷۵Hz محدود شده. در مجموع، اگر بتونید مدل‌های ال‌جی ۲۹WQ600 یا ۲۹WQ500 را با تخفیف زیر ۲۰۰ دلار پیدا کنید، ارزش خرید زیادی داره.

جمع‌بندی بهترین مانیتور گیمینگ زیر ۱۵ میلیون تومن

در این مطلب به لیست بهترین مانیتور گیمینگ زیر ۱۵ میلیون تومن پرداختیم و چند مدل رو بهتون معرفی کردیم. مانیتور ASUS VY249HE Monitor سایز ۲۴ اینچ و مانیتور ام اس آی مدل PRO MP273 سایز ۲۷ اینچ می‌تونستن توی این لیست جا داده بشن اما به دلیل اینکه قیمت پایین‌تر و به تبع امکانات کمتری دارن، تصمیم گرفتیم که صرفا مدل اون‌ها رو بهتون معرفی کنیم تا در بازه‌های قیمتی پایین‌تر هم گزینه‌هایی برای انتخاب پیش رو داشته باشید. هر سوالی که درباره این مانیتورها داشتید می‌تونید در بخش نظرات، بپرسید. 

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×