محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

مقایسه کارت گرافیک RX 580 و RTX 2060 + بنچمارک بازی و راهنمای خرید

امروز می‌خوایم دو کارت گرافیک Nvidia RTX 2060 و AMD Radeon RX 580 رو با هم مقایسه کنیم. این دو کارت با دو سال فاصله از هم عرضه شدن، اما هر دو پر فروش بودن و الان به راحتی در بازار دست دوم در دسترس هستن. حالا می‌خوایم ببینیم عملکرد این دو کارت چقدر با هم تفاوت داره و آیا ارزش خرید دارن یا نه. تا انتهای مقایسه کارت گرافیک RX 580 و RTX 2060 با بنچفا همراه باشید.


مشخصات کارت گرافیک های RTX 2060 و RX 580

ما قبلا در «بررسی کارت گرافیک RX 580» و «بررسی کارت گرافیک RTX 2060» با این دو کارت آشنا شدیم، و حالا می‌خوایم با هم مقایسه‌شون کنیم و ببینیم چه تفاوت‌هایی با هم دارن؛ اما اول از همه، بریم ببینیم این دو کارت گرافیک چه مشخصاتی دارن. مشخصات دو کارت گرافیک به خصوص از دو نسل و دو تولیدکننده متفاوت به ما تصویر جالبی ارائه نمیده، اما بهمون اجازه میده بدونیم داریم با چی کار می‌کنیم.

RX 580 RTX 2060مشخصات
Polaris
Globalfoundries 14 nm
Turing
TSMC 12nm
معماری و لیتوگرافی
۳۶۳۰هسته SM/CU
۸GB GDDR5۶GB GDDR6حافظه
۲۳۰۴۱۹۲۰واحد شیدر
۱۴۴۱۲۰TMU
۳۶۴۸ROP
۳۰هسته RT
۲۴۰هسته Tensor / AI
۶.۱۷۵ TFLOPS۶.۴۵۱ TFLOPSقدرت FP 32
۱۸ آوریل ۲۰۱۷۷ ژانویه ۲۰۱۹زمان عرضه
۲۳۰ دلار۳۵۰ دلارقیمت زمان عرضه

با دیدن این جدول، یه سوال خیلی مهم به وجود میاد؛ آیا مقایسه این دو کارت گرافیک با این همه تفاوت منطقیه؟ خب اگه در شرایط عادی بودیم، خیر، اما در شرایطی هستیم که این کار می‌تونه توجیح داشته باشه. هر دوی این کارت گرافیک‌ها از بازار نو خارج شدن، و تنها به صورت دست دوم در ایران موجودن. از نظر قیمتی، کارت گرافیک RTX 2060 دو برابر RX 580 قیمت داره، و هدف ما اینه که ببینیم چه سطح از عملکردی رو با افزایش بودجه دریافت می‌کنید. همچنین این دو کارت گرافیک همچنان از پر استفاده‌ترین کارت گرافیک‌های استیم هستن.

نوشته Geforce RTX روی کارت گرافیک RTX 2060

با توجه به اینکه RX 580 معماری قدیمی‌تری داره، از ری تریسینگ پشتیبانی نمی‌کنه. AMD از سری RX 6000 شروع به قرار دادن هسته‌های ری تریسینگ داخل کارت‌ها کرد، اما سری ۲۰ انویدیا از قبل این ویژگی رو داشت. نکته دیگه، هسته‌های تنسور یا هوش مصنوعی کارت گرافیک RTX 2060‍ه، که علاوه بر اینکه میشه برای فعالیت‌های هوش مصنوعی ازش استفاده کرد، به شما امکان استفاده از DLSS رو هم میده.

کارت گرافیک Sapphire Nitro+ RX 580

یه نکته مهمی که وجود داره، اینه که از شاخص FP32 برای مقایسه کارت‌ها استفاده نکنید. این شاخص بین دو نسل و دو معماری متفاوت قابل مقایسه نیست، و اطلاعات کاملی به ما نمیده.

دیگه صحبت کردن فایده نداره، وقتشه بریم سراغ بنچمارک‌ها.

مقایسه عملکرد کارت گرافیک RTX 2060 و RX 580

حالا می‌خوایم بریم ببینیم در بازی‌ها این دو کارت چه عملکردی به نمایش می‌ذارن. متاسفانه این دو کارت جدید نیستن و ما هم امکان مقایسه اون‌ها با بازی‌های جدیدتر رو نداریم. برای بنچمارک‌ها، از نتایج رسانه Hardware Unboxed که در وبسایت Techspot منتشر شدن استفاده کردیم، که این دو کارت رو در زمان عرضه RTX 2060 مقایسه کرده.

رزولوشن هدف هر دوی این کارت‌ها، ۱۰۸۰p‍ه، اما برای اینکه بهتر تفاوت‌ها مشخص بشه و با محدودیت پردازنده مواجه نباشیم، کارت‌ها با رزولوشن ۱۴۴۰p تست شدن.

مقایسه عملکرد کارت گرافیک RTX 2060 و RX 580 در بازی

سیستم تست این بنچمارک‌ها، پردازنده ۹۹۰۰K و ۳۲ گیگابایت رم DDR4-3200 بوده. وقت دیدن نتایجه.

مقایسه کارت گرافیک RTX 2060 و RX 580 در بازی Shadow of The Tomb Raider

مقایسه کارت گرافیک RTX 2060 و RX 580 در بازی Shadow of The Tomb Raider

با یکی از اپتیمایزترین بازی‌ها شروع می‌کنیم. همونطور که می‌بینید، کارت گرافیک RTX 2060 تونسته ۶۳ فریم بر ثانیه ارائه بده، با ۱% حداقل فریم‌ها روی ۵۱ فریم بر ثانیه. این عدد با کارت گرافیک RX 580 به ۴۰ فریم بر ثانیه کاهش پیدا می‌کنه، و حداقل ۱% فریم‌ها هم ۳۲ فریم بر ثانیه بوده، ۵۷.۵% کمتر از RTX 2060. همین اول یه نتیجه جالب می‌گیریم، و اون هم اینه که وقتی سرعت حافظه بالاتر باشه، می‌تونه کمبود حافظه رو پوشش بده، حالا گاهی تاثیرش کمتر و گاهی بیشتره.

مقایسه کارت گرافیک RTX 2060 و RX 580 در بازی Battlefield V

مقایسه کارت گرافیک RTX 2060 و RX 580 در بازی Battlefield V

عنوان بعدی، Battlefield V هست، که طی چند سال گذشته محبوبیت زیادی داشت. در این بازی هم RTX 2060 فاصله خودش رو حفظ کرده، و با ۹۲ فریم بر ثانیه، برتری ۴۴ درصدی نسبت به RX 580 داشته.

اگر آمار به هم نزدیک بودن، میشد به این نکته اشاره کرد که RX 580 عملکرد خیلی خوبی در حداقل فریم‌ها داشته و فاصله کمی بین میانگین و حداقل دیده میشه، اما فاصله به قدریه که این اتفاق اصلا به چشم نمیاد.

مقایسه کارت گرافیک RTX 2060 و RX 580 در بازی Strange Brigade

مقایسه کارت گرافیک RTX 2060 و RX 580 در بازی Strange Brigade

بازی Strange Brigade شاید به قدر کافی شناخته شده نباشه، اما در بنچمارک‌ها میشه رفتارهای جالبی رو ازش دید. در این بازی، کارت گارفیک RTX 2060 تونسته ۸۶ فریم بر ثانیه به طور میانگین به نمایش بذاره، با ۱% حداقل فریم ۶۹ فریم بر ثانیه، و برتری ۳۸ درصدی نسبت به RX 580. نکته جالب این نمودار، اینه که کارت‌های AMD (البته نسل Vega و Polaris) عملکرد ضعیفی در حداقل فریم‌ها داشتن، و اینو حتی در بالارده‌ها هم میشه دید.

مقایسه کارت گرافیک RTX 2060 و RX 580 در بازی Warframe

مقایسه کارت گرافیک RX 580 و RTX 2060

بازی بعدی Warframe هست، که گویا داریم به محدودیت پردازنده می‌رسیم. در این بازی، کارت گرافیک RTX 2060 تونسته ۱۴۵ فریم بر ثانیه به طور میانگین ارائه بده، با ۱% حداقل ۱۰۶ فریم بر ثانیه. کارت گرافیک RX 580 اینجا ۵۵% کندتر بوده، با ۹۳ فریم بر ثانیه به طور میانگین و ۱% حداقل ۷۷ فریم بر ثانیه. دوباره اینجا به این نکته می‌رسیم که کارت RX 580 تونسته حداقل فریم بهتری ثبت کنه، اما به دلیل اینکه تفاوت زیادی بین این دو هست، اصلا نیازی به بررسی این نکته نیست. حداقل فریم‌های RTX 2060 از میانگین فریم RX 580 بهتر بوده.

این رو هم در نظر داشته باشید که عملکرد خیلی از بازی‌های آنلاین نه چندان جدید دیگه هم مثل این بازیه، پس با RX 580 هم مشکلی در اجرای اون‌ها ندارید، مگر اینکه کلا از این کارت پشتیبانی نکنن.

مقایسه کارت گرافیک RTX 2060 و RX 580 در بازی Just Cause 4

مقایسه کارت گرافیک RX 580 و RTX 2060

بنچمارک‌ها رو با بازی Just Cause 4 به پایان می‌رسونیم. این بازی به کارت گرافیک قدرتمندی نیاز داره، و تمام کارت گرافیک‌های زمان خودش رو بی آبرو کرده بود. همونطور که می‌بینید، کارت گرافیک RTX 2060 تنها ۵۹ فریم بر ثانیه ارائه داده، که در حد گرافیک کنسوله و برای یک پیسی پلیر غیر قابل قبوله. ۱% حداقل فریم هم ۴۰ فریم بر ثانیه بوده، که گپ بزرگی بین میانگین و حداقله. کارت گرافیک RX 580 تونسته ۴۲ فریم بر ثانیه به طور میانگین ارائه بده و حداقل فریم هم ۳۱ فریم بر ثانیه بوده. به طور میانگین، کارت گرافیک RX 580 حدود ۴۰% ضعیف‌تر از RTX 2060 در این بازی بوده، و می‌بینیم زمانی که به محدودیت کارت گرافیک می‌خوریم، RX 580 می‌تونه فاصله رو کم کنه. به طور کلی ما میگیم که Just Cause 4 با رزولوشن ۱۴۴۰p روی هر دوی این کارت‌ها غیر قابل بازیه، اما خب این RTX 2060 آمار بهتری داشته.

مقایسه قیمت کارت گرافیک RTX 2060 و RX 580

اگه صرفا از طریق عملکرد بخوایم انتخاب کنیم، خب قطعا RTX 2060 انتخاب بهتریه، اما خب باید به تفاوت بین عملکرد و قیمت هم نگاهی داشته باشیم. اینجا کار کمی سخت میشه، چون هر دوی این کارت‌ها مخصوصا RX 580 موجودی نو ندارن. حالا شما شاید بتونید برخی از مدل‌های RTX 2060 رو به صورت نو پیدا کنید، اما خب برای اون‌ها هم قیمت بالایی تعیین شده.

کارت گرافیک MSI Gaming Z RTX 2060 - منبع: Hardware Unboxed

با یه نگاه جزئی به بازار دست دوم، می‌بینیم که RX 580 که ۶ سال پیش عرضه شده، الان چیزی بین ۲ تا ۳ میلیون تومان قیمت داره. با این قیمت میشه گفت هیچ کارتی بهتون نمیدن، مخصوصا کارتی که از پس اجرای بازی‌ها بربیاد.

کارت گرافیک RTX 2060 هم با قیمت ۶ تا ۸ میلیون تومان به صورت دست دوم پیدا میشه، که چیزی بین ۳ تا ۴ برابر قیمت RX 580‍ه! این تفاوت قیمت بزرگیه، و با توجه به اینکه برتری RTX 2060 زیر ۵۰ درصده، به سختی میشه دیگه اینو پیشنهاد کرد، اما خب به همین سادگی نمیشه تصمیم گرفت، پس می‌ریم سراغ توضیحات مفصل‌تر.

کارت گرافیک Zotac Gaming RTX 2060

قیمت پایین، صرفا نشون دهنده ارزش کالا نیست!

با توجه به اینکه سری Polaris خوب عمر نکرد و با سوء استفاده ماینرها روبرو شد، این که RX 580 تنها نصف RTX 2060 قیمت داره جای تعجب نداره. درسته که قیمت عرضه این دو با هم بیش از ۱۰۰ دلار تفاوت داشت، اما معماری سری تورینگ طوری بود که همچنان در خیلی از بازی‌ها، حتی بازی‌های AAA، عملکرد خوبی رو به نمایش می‌ذاره. صرفا زمانی باید سراغ RX 580 برید که بودجه‌تون واقعا محدوده و امکان اینکه سراغ کارت دیگه‌ای رو برید ندارید.

معماری به روزتر، کارایی بالاتر

کارت گرافیک RTX 2060 با معماری به روزتر و لیتوگرافی بهینه‌‌تری معرفی شد، که در نتیجه باعث شد RTX 2060 با مصرف برق کمتر، مجهز به قابلیت‌های بیشتری باشه. این کارت هسته‌های RT داره، که به راحتی از پس ری تریسینگ‌های سنگین برمیاد. همچنین مجهز به نسل دوم هسته‌های تنسوره، و اگه کار شما انجام محاسبات هوش مصنوعیه، می‌تونه کمک بزرگی بهتون بکنه.

نکته بعدی، عملکرد بهتر RTX 2060 در رندر و تدوین، به خصوص رندرهای سه بعدیه. در این زمینه، انویدیا همیشه برتری داشته و اگه این کارها جزء برنامه‌های شما هستن، بهتره به خرید RTX 2060 فکر کنید.

مهم‌تر از همه، استفاده‌های متفاوت

اگه می‌خواید با سیستم‌تون صرفا بازی‌های نه چندان جدید و یا آنلاین رو اجرا کنید، اصلا نیازی به کارت گرافیک قدرتمند ندارید. RTX 2060 در انجام خیلی از کارها کارت قدرتمندیه، اما آیا این قدرت بیشتری که به نسبت RX 580 داره، به درد شما می‌خوره؟

یه بحث در انتخاب بین این دو وجود داره. اگه می‌خواید بازی‌های جدید سال ۲۰۲۳ رو با گرافیک نسبتا خوب بازی کنید، قطعا کارت گرافیک RTX 2060 انتخاب مناسب شماست؛ اگر تنها هدفتون اینه که مثل من و دوستام پاشید برید دو سه ساعت League of Legends یا GTA Online قبل از خواب بازی کنید و کار دیگه‌ای کنارش انجام نمی‌دید، نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای RTX 2060 نیست چون RX 580 هم کارتون رو راه میندازه. اگه هزینه بیشتر براتون مقدور نیست، اصلا نیازی نیست سراغ این کارت گرافیک برید.

اگه می‌خواید یه سیستم قدرتمند داشته باشید که هم بتونه بازی‌ها رو با کیفیت خوب اجرا کنه هم در رندر و استریم عملکرد خوبی داشته باشه، قطعا RTX 2060 انتخاب بهتریه.

نتیجه‌گیری: در مقایسه کارت گرافیک RTX 2060 و RX 580 کدوم کارت بهتره؟

با توجه به تفاوت قیمت ۲-۳ برابری که بین این دو کارت وجود داره، نمیشه صرفا گفت یکی خوبه و یکی بده. ما سعی کردیم در این مقاله تمام جنبه‌های متفاوت رو بررسی کنیم، تا شما بتونید به راحتی یکی از اون‌ها رو انتخاب کنید. اگه قصد خرید یه سیستم کامل رو دارید، دوستان ما در مشاوره خرید بنچفا آماده کمک به شما هستن.

نظرتون درباره این دو کارت رو با ما به اشتراک بذارید. راستی شما چه کارت گرافیکی رو استفاده می‌کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۹ نظر

  1. واقعا مقاله عالی‌ای بود
    همه سایتا میرن کارت‌هایی رو بررسی میکنن که تازه به بازار اومدن و همه چی‌شون مشخصه

    اما اینکه شما میاید و کارت‌هایی رو بررسی میکنید که اکثر افراد جامعه به دلایل مختلف مثل کمبود بودجه میخوان برن سراغش، واقعا ارزشمنده

    لطعا از این برسی‌ها (یعنی قطعاتی که دیگه نو نیستن ولی هنوز خواهان دارن) بیشتر انجام بدید.
    سپاس

  2. سلام مقاله خوبی بود! اما خب همونطور که در مقاله گفتید! این دو کارت از نظر قیمتی و از نظر سال عرضه باهم خیلی متفاوت هستند.
    پس نمیشه گفت که کارت Amd rx 580 کارت ضعیفه!
    و اینک rx 580 مدل های مختلفی در بازار داره! در این مقاله از کدوم نوع آن استفاده شده؟
    درکل مقاله خوبی بود برای بازار دست دوم چون واقعا با این وضعیت کمتر کسی قادر با خرید کارت گرافیک ۴۰۹۰ یا سری ۴۰ هست.

    1. بله درسته، هدف مقاله این هست که اختلاف بین RX580 و RTX 2060 رو بدونیم و بعد موقع انتخاب با توجه به قیمتی که هرکدوم دارن، درست تر تصمیم بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×