محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

مقایسه کارت گرافیک RX 580 و GTX 1660 Super + بنچمارک

دعوایی که بین کارت گرافیک RX 580 و GTX 1660 Super وجود داره، چند سال پیش وقتی این کارت‌ها عرضه شدن، واقعاً داغ شد. اما حالا شاید قصد داشته باشید پس از چندسال از عرضه این پردازنده‌های گرافیکی به دنبال خرید اون‌ها با قیمت کمتر باشید. ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه  کارت گرافیک RX 580 و GTX 1660 Super بپردازیم. اگه قصد خرید کارت گرافیک جدید رو دارید، تا انتهای این مطلب با بنچفا همراه باشید. 


شاید وقتش رسیده که سیستمتون ارتقاء پیدا کنه و شما هم قصد ارتقای اون رو دارید. اما نمی‌دونید که با بودجه مشخص بهتره سراغ کدوم یکی از کارت گرافیک‌های موجود تو بازار برید. جای نکرانی نیست چون ما توی این مقاله به طور کامل این دو مدل کارت گرافیک محبوب بازار رو با هم مقایسه می‌کنیم و درباره ویژگی و تفاوت‌های هرکدوم صحبت می‌کنیم تا شما انتخاب بهتر و راحت‌تری داشته باشید. بدون معطلی بریم سراغ موضوع اصلی یعنی مقایسه  کارت گرافیک RX 580 و GTX 1660 Super.

کارت‌ گرافیک بخش ضروری و اساسی هر کامپیوتری به حساب میاد. با نسل‌های جدیدتر که قدرتمندتر و گرون‌تر میشن، خیلی از مردم به نسل‌های قدیمی‌تر کارت‌ گرافیک‌ها رو میارن تا یه کارت اقتصادی پیدا کنن که نیاز‌هایشون رو برطرف کنه. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که مقایسه کارت گرافیک RX 580 و GTX 1660 Super رو برای شما روی سایت قرار بدیم. 

در این مطلب به قیمت، عملکرد و عوامل دیگه‌ اشاره می‌کنیم، تا به پایان این مقاله متوجه بشید که کدوم یکی برای شما بهتره.

مقایسه مشخصات AMD Radeon RX 580 و GTX 1660 Super

مقایسه مشخصات AMD Radeon RX 580 و GTX 1660 Super

قبل از خرید و مقایسه کارت گرافیک، باید مفاهیم پایه‌ای رو بدونید. در ادامه با مشخصات هر کدوم از این کارت گرافیک‌ها آشنا می‌شیم.

مشخصات پایه‌ای و اطلاعات اولیه

کارت گرافیکGTX 1660 superRX 580
ارزش پول۲۸.۳۴۲۱.۳۶
معماریTuring (2018−۲۰۲۱)Polaris (2016−۲۰۱۹)
کد پردازنده گرافیکیTuring TU116Polaris 20
کلاس پردازنده گرافیکیDesktopDesktop
Release date۲۹ October 2019 (3 years old)۱۸ April 2017 (6 years old)
Launch price (MSRP)$۲۲۹$۲۲۹
Current price$۲۷۷ (۱.۲x MSRP)$۱۳۸ (۰.۶x MSRP)

جدول مشخصات کارت گرافیک AMD Radeon RX 580 و GTX 1660 Super

CUDA cores۱۴۰۸۲۳۰۴
سرعت کلاک۱۵۳۰ MHz۱۲۵۷ MHz
Boost clock speed۱۷۸۵ MHz۱۳۴۰ MHz
تعداد ترانزیستور۶,۶۰۰ million۵,۷۰۰ million
لیتوگرافی۱۲ nm۱۴ nm
(TDP)۱۲۵ Watt۱۸۵ Watt

مقایسه کارت گرافیک RX 580 و GTX 1660 Super: چه فرقی دارن؟

حالا که مشخصات پایه‌ای RX 580 و GTX 1660 Super رو می‌دونیم و در بخش قبل جدول اون رو دیدیم، احتمالاً متوجه یک تفاوت بزرگ شدید: قیمت. به طور کلی، AMD سعی می‌کنه محصولاتش رو ارزان‌تر بسازه، در حالی‌که Nvidia تمام توانش رو می‌گذاره تا کارت‌های قوی و قدرتمند بسازه و وارد بازار بکنه اما با توجه به این موضوع همیشه محصولات گرون‌تری نسبت به ای ام دی داره.

در ادامه، عملکردشون در بازی‌های معمول و چند چیز دیگه‌ای که باید بدونیم رو مقایسه می‌کنیم. 

عملکرد بازی در مقایسه  کارت گرافیک RX 580 و GTX 1660 Super 

عملکرد بازی در مقایسه  کارت گرافیک RX 580 و GTX 1660 Super 

بیشتر افراد کارت گرافیک رو به قصد بازی کردن می‌خرن و اصلی‌ترین چیزی که گیمرها بهش اهمیت میدن، عملکردیه که باعث میشه بازی رو با سرعت و باکیفیت بیشتر بازی کنن. این یعنی اون کارت گرافیک تا چند FPS میده و تا چه حد میشه تنظیمات گرافیک رو بالا برد.

پس مهمه که عملکرد این دو کارت رو در شرایط واقعی بسنجیم. بهترین راه اینه که از بنچمارک‌های معروف مثل ۳DMark ،Passmark و MSI AfterBurner استفاده کنیم.

این برنامه‌ها کارت گرافیک رو در معرض تست‌های مختلف می‌ذارن تا ببینن چقدر عملکردی از خودشون نشون میدن و تحت فشار چطور ظاهر می‌شن. پس بریم ببینیم که RX 580 و GTX 1660 Super چیکار می‌کنن!

باورتون بشه یا نه، درحالی‌که کارت گرافیک RX 580 به خاطر VRAM بیشتری که داره به‌نظر بهتر می‌رسه که بتونه گرافیک‌های سنگین رو بهتر پردازش کنه، در نهایت توی این مقایسه دوم میشه. اینجا می‌بینیم که ویژگی‌های دیگه هم مهمه و می‌تونه تفاوتش توی این تست‌ها معلوم بشه.

برای مثال، بنچمارک Passmark کارت‌ها رو به حداکثر حالت نسخه‌های مختلف نرم‌افزار Direct3D می‌بره و با رزولوشن‌های بسیار بالا، تست می‌کنه. در اینجا، Nvidia GeForce GTX 1660 Super عملکرد AMD Radeon RX 580 رو با تفاوت ۴۳.۳% پشت سر می‌ذاره.

عملکرد بازی در مقایسه  کارت گرافیک RX 580 و GTX 1660 Super 

حالا، این تفاوت در بنچمارک همیشه به تجربه بازی‌های واقعی منتقل نمیشه. اما ما پیدا کردیم که در بازی‌هایی مثل Assassin’s Creed Valhalla، Call of Duty: Modern Warfare، و Cyberpunk 2077 با تنظیمات FHD high، GTX 1660 Super حداکثر ۴۰% عملکرد بیشتر در frame rate نسبت به RX 580 از خودش نشون میده.

عملکرد بازی در مقایسه  کارت گرافیک RX 580 و GTX 1660 Super 

پس از امتحان کردن هر دو کارت از طریق تست‌های کیفیت مختلف و رزولوشن‌های بالا، GTX 1660 Super به وضوح برنده اعلام میشه. این منطقیه، به خاطر اینکه در سال ۲۰۱۹ تولید و عرضه شد در حالیکه RX 580 در سال ۲۰۱۷ طراحی شده و از تکنولوژی قدیمی‌تر بهره می‌بره.

در ادامه خلاصه‌ای از عملکرد کارت گرافیک GTX 1660 Super و RX 580 تو بازی‌های محبوب می‌بینید:

  • وضوح ۱۰۸۰p:
  • RX 580 به اندازه ۲.۱٪ سریع‌تر از GTX 1660 Super عمل می‌کنه
    وضوح ۱۴۴۰p:
  • GTX 1660 Super به اندازه ۳۰.۲٪ سریع‌تر از RX 580 ظاهر میشه
    وضوح ۴K:
  • RX 580 به اندازه ۹.۱٪ سریع‌تر از GTX 1660 Super عمل می‌کنه (به‌دلیل داشتن VRAM بیشتر)
    در ادامه دامنه‌ تفاوت عملکردی که تو بازی‌های محبوب دیده شده:

تو بازی Red Dead Redemption 2، با وضوح ۱۰۸۰p و Preset Medium کارت گرافیک GTX 1660 Super به اندازه ۱۰۳٪ سریع‌تر از RX 580 هست.
کلیتش اینه که تو بازی‌های محبوب:

  • GTX 1660 Super در ۶۳ تست (۹۳٪) از RX 580 جلو می‌زنه
  • RX 580 در ۵ تست (۷٪) جلوی GTX 1660 Super قرار می‌گیره

مقایسه کارت گرافیک RX 580 و GTX 1660 Super؛ ویژگی‌ها

حالا که می‌دونیم که هر دو کارت چطور در بنچمارک‌ها و بازی‌ها عمل می‌کنن، بیاید به سایر عواملی که ممکنه باعث بشن که به یکی از این دو کارت بیشتر تمایل داشته باشید، نگاه کنیم.

حافظه ویدئویی در کارت گرافیک RX 580 و GTX 1660 Super

اندازه حافظه در کارت گرافیک خیلی مهمه چرا که به شدت بر عملکردش تاثیر می‌ذاره. اگه کارت گرافیکتون حافظه کافی نداشته باشه، حداکثر رزولوشنی که می‌تونه پردازش کنه و تنظیمات گرافیکی دیگه‌ای که می‌تونید انجام بدید، محدود میشه. همچنین، هر چقدر حافظه بزرگتر باشه، عمر مفید کارت گرافیکتون هم بیشتره.

شما به حداقل ۴ گیگابایت حافظه برای بازی‌های ۱۰۸۰p لازم دارید. ۶ گیگابایت مناسبه اگه می‌خواین کیفیت تکسچر رو بالا ببرین. اگه به بازی‌ها با وضوح ۱۴۴۰p و بالاتر می‌پردازید، حداقل ۸-۱۲ گیگابایت پیشنهاد میشه.

به عبارت دیگه، این که ۸ گیگابایت حافظه در RX 580 قرار داده شده، یک تصمیم واقعا خوش‌ذوقانه بود! چرا؟ چون به خاطر این تصمیم، هنوز میتونه بازی‌هایی مثل Rainbow Six Siege، Battlefield 1، Call of Duty: Infinite Warfare، و Resident Evil رو بدون مشکل اجرا کنه و پس از ۵ سال از مان عرضه هنوز کارت گرافیک محبوبی باشه به خصوص در بازارهایی مثل ایران که بخش دست دوم پرقدرتی داره.

حالا این به این معنی نیست که کارت گرافیک GTX 1660 Super از این نظر با داشتن ۶ گیگ رم عقب می‌مونه. این کارت حتی با داشتن ۶ گیگابایت حافظه، همچنان اکثر بازی‌های AAA رو در ۱۰۸۰p به‌راحتی اجرا می‌کنه و بیشتر از ۶۰ فریم در ثانیه تولید می‌کنه.

می‌تونید این بازی‌ها رو با تنظیمات متوسط-بالا بدون مشکل اجرا کنید، ولی اگه به رزولوشن‌های بالاتر برید یا اگه می‌خواید از بازی‌ها با کیفیت ۴K لذت ببرین، حداقل ۱۲ گیگابایت حافظه ویدیو نیاز دارید. این به معنای هزینه‌های بیشتر و خرید کارت‌ گرافیک‌های جدیدتره.

تامین برق و توان حرارتی (PSU و TDP)

کارت‌ گرافیک‌ها یکی از قطعات پرمصرف در کل سیستم شما به حساب میان. پس اطمینان حاصل کردن از اینکه منبع تغذیه‌تون بتونه به اندازه کافی برق تولید کنه تا کارت به صورت ایمن کار کنه بسیار مهمه. پس اگه قصد ارتقای کارت گرافیک خودتون رو دارید و می‌خواید اون رو روی سیستم قدیمی نصب کنید، حتما به منبع تغذیه یا همون پاور سیستمتون توجه داشته باشید که از پس برق رسانی اون مدل کارت گرافیک برمیاد یا نه؟

بیشتر تست‌های کارت گرافیک پیشنهاد می‌کنن یک منبع تغذیه ۵۵۰ وات برای RX 580 که یک کانکتور تغذیه ۸ پین داره. از طرف دیگه، منبع تغذیه ۴۵۰ وات برای GTX 1660 Super کافیه. توجه کنین که GTX هم از یک کانکتور تغذیه ۸ پین استفاده می‌کنه.

حالا وقتش می‌رسه که درباره مصرف برق این دو کارت گرافیک صحبت کنیم. TDP به حداکثر میزان برقی اشاره داره که کارت گرافیکیتون مصرف می‌کنه.

RX 580 دارای TDP 185 واته، در حالیکه TDP GTX 1660 Super 125 واته. این به این معناست که می‌تونین انتظار داشته باشید RX 580 بیشتر برق مصرف کنه و کمی بیشتر گرم بشه.

خروجی نمایشگر

پورت‌های خروجی نمایشگر کارت گرافیک شما تعیین می‌کنن که چند تا نمایشگر می‌تونید روی یک کارت واحد اجرا کنید. Radeon RX 580 و GeForce GTX 1660 Super هر دو دارای یک خروجی HDMI 2.0 هستن، اما RX 580 سه پورت DisplayPort 1.4 داره، در حالیکه GTX 1660 Super تنها یکی داره.

قیمت 

قیمت عرضه برای RX 580 و GTX 1660 Super  به اندازه ۲۲۹ دلار بود. البته الان می‌تونید AMD Radeon RX 580 رو با قیمت ۱۴۹ دلار از Amazon بخرید. Nvidia GeForce GTX 1660 Super هنوز حدود ۲۲۹ دلار قیمت داره. حالا از این چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟ 

چند نکته در مقایسه  کارت گرافیک RX 580 و GTX 1660 Super

  • هیچکدام از این کارت‌ گرافیک‌ها برای بازی‌ ۴K مناسب نیستن.
  •  GTX 1660 Super به اندازه ۴۰ درصد سریع‌تر از RX 580 ظاهر شده اما قیمت نوی این کارت حدود ۱۰ میلیون از دست دوم RX 580 گرون‌تره.
  • RX 580 در آوریل ۲۰۱۷ عرضه شد، در حالی که GTX 1660 Super در اکتبر ۲۰۱۹ عرضه شد.
  • GTX 1660 Super کارتی متوسط محسوب میشه که می‌تونه با کیفیت‌های گرافیکی بالا در ۱۰۸۰p با ۶۰ فریم در ثانیه بازی رو اجرا کنه.

جمع‌بندی: AMD Radeon RX 580 یا GTX 1660 Super: کدام رو بخریم؟

حالا سوال مهم: کدام یکی رو بخرم؟ AMD Radeon RX 580 یا GTX 1660 Super؟ جواب اینه که انتخاب بین این دو کاملا به هزینه ای که برای خرید کارت گرافیک در نظر گرفتید بستگی داره. در حال حاضر کارت گرافیک RX 580 به صورت دست دوم با قیمت زیر ۳ میلیون در بازار به راحتی پیدا میشه. اما در حال حاضر کارت گرافیک ۱۶۶۰  سوپر ایسوس حدود ۱۴ میلیون قیمت داره که اختلاف خیلی زیادیه. از طرفی این کارت بدون شک بسیار قدرتمندتر RX 580 در بنچمارک‌ها و بازی‌ها عمل کرده.

از نظر هزینه‌ای یعنی هر هزار تومنی که در ازای عملکرد پرداخت می‌کنید، بدون هیچ شکی RX 580 برنده‌ست. اما موارد دیگه شامل جدیدتر و قدرتمندتر بودن GTX میشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۱۱ نظر

      1. سلام برای فور کی ، ۸ گیگ هم کافیه نیازی نیست تمام تنظیمات گرافیکی رو تا ته بزارید اونطوری همه گرافیکا به وقتش لگ و افت فریم دارن ، برای مثال شما حتی ار تی ایکس ۴۰۹۰ داری دلیل نمیشه چون خیلی قویه باید تا ته بزارید تنظیمات کوالیتی رو اونطوری افت فریم و لگ داره بوقتش ، فقط گرافیک هم ملاک نیس برای فورکی بازی کردن پردازش سی پی یو هم مهمه که کور آی تیری مناسب نیس زیاد.

  1. سلام به نظر سما rx580 xfx که الان قیمتش حدودا ۳میلیونو نیم هستش و امکان اینکه ماین باشه یا نه ارزش خرید داره؟ یا که نه ممنون میشم توضیح بدید

    1. تقریبا همه کارت های دست دوم بازار الان ماین شدن و یه درصد کمی ماین شده نیستن، اما خب این کارت در رنج ۲ الی ۳ میلیون ارزش خرید داره و کاربران زیادی استفاده میکنن ازش

    1. مقایسه صرفا برای راهنمای خریده، تا شما بتونید موقع انتخاب و خرید کارت در رنج زیر ۵-۶ تومن دید بازتری داشته باشید. قرار نیست که بگیم که برنده اس کی بازنده.

  2. سلام من گرافیکم rx580 8gخیلیم راضیم بازی
    ردد۱و۲ را باز میکن بدون لک
    جی تی v با توان اخر باز میکن بدون بازم لک
    کلاف وارزونم بازی کردم فقط ب خواطر نت در ایران ظعیف باید گرافیک رو بیاری پاین تا نتی ک داری توان بخش بازی رو زود باز کن
    ولی من از gtx1660برام بهتر اجرار میکن باید اینم بدونی مادر بوردم خیلی مهم ک توانای اینو داشت باش از کل توان گرافیک استفاده کن

  3. من دو ساله کارت گرافیک amd 580 رو خریدم، و نسبت به قیمتش و عملکردی که از خودش بروز میده عالیه، با ۸ گیگ vram بازی های زیادی رو میشه با گرافیک بالا اجرا کرد، البته بازی های اخیر ممکنه پشتیابی نکنه چون درجریان بهینه سازی های داغونشون هستین،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×