راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

تفاوت Core i7 و Core i9؛ کدوم رو انتخاب کنیم؟

اگه قصد دارید کامپیوتر دسکتاپ قدیمیتون رو ارتقا بدید یا فقط دوست دارید همیشه آخرین و بالارده‌ترین قطعات رو داشته باشید سری پردازنده‌های Core i7 و Core i9 از اینتل گزینه‌های پرقدرتی تو لیستشون دارن. وقتی دارید یه کامپیوتر می‌خرید یا خودتون تک‌تک قطعات رو انتخاب می‌کنید، باید تفاوت‌‌های مهم بین این دو مدل پردازنده رو بدونید. اون نکات مهمی که که فراتر از حرف‌های تبلیغاتی ساده i7 و i9 اینتله. کدوم نوع پردازنده مناسب شماست؟ Core i7 یا Core i9؟ تفاوت Core i7 و Core i9  دقیقا چیه؟ توی این مطلب از بنچفا قصد داریم به این سوال به‌طور کامل پاسخ بدیم.


تاریخچه کوتاهی از اینتل Core i7 و Core i9

داستان اولیه‌ پردازنده‌های Core i7 از اینتل به خانواده‌ی پردازنده‌های دسکتاپی با کیفیت بالا و به زمانی که خود لاین Core معرفی شد، برمی‌گرده. این یعنی وقتی که اینتل در سال ۲۰۰۸ چیپ‌های دسکتاپ نسل دوم خودش رو معرفی کرد.

از اون موقع تا حالا، سری Core i7 شامل بهترین و قوی‌ترین پردازنده‌های میان‌رده تا بالارده بوده. باید بدونید که که پردازنده‌های مربوط به سری Core i7 از نظر قدرتی از پردازنده‌های متوسط این شرکت با اختلاف عملکرد بهتری ارائه میدن و کمی قبل از پرچمدار اینتل یعنی core i9 قرار می‌گیرن. 

احتمالا می‌دونید که پردازنده‌هایی مثل Intel Core i9-13900K مجموعا با ۲۴ هسته در حال حاضر قوی‌ترین پردازنده اینتل برای برای کاربری رندرینگ و گیمینگه. اما زمانی که سری «Core i9» اولین بار معرفی شد، در واقع به‌عنوان یک تراشه با کیفیت بالا و برای جایگذاری در نسل هفتم از خانواده‌ی Core X-Series اینتل عرضه شد.

در سال‌های بعد از اون، پس از اولین پردازنده‌های خانواده X-Series که در تابستان سال ۲۰۱۷ عرضه شدن، Core i9 وارد خط Core عمومی (توی سوکت‌های عمومی اینتل، الان LGA 1200) شد. نسل‌های متوالی Core i9 گزینه‌های بالارده‌ای برای کاربران و علاقه‌مندان اورکلاکینگ در سراسر جهان در دسترس قرار دادن. همونطور که اشاره شد این پردازنده‌ها برای هرنوع کاربری مناسبن و بیشترین قدرتی که نیاز دارید رو در اختیارتون می‌ذارن. 

در مورد Core i7 باید بدونید که این پردازنده‌ها نسخه ضعیف شده پردازنده i9 هستن که با توان مصرفی و قیمت پایین‌تر در دسترس کاربران قرار گرفتن. در حال حاضر می‌بینیم که ایم پردازنده ها از تمام تکنولوژی های به روز اینتل استفاده می‌کنن و در هر کاربری عملکرد خوبی نسبت به قیمتشون در اختیار کاربر می‌ذارن. زمانی که تکنولوژی Hyper-Threading اینتل رونمایی شد اینتل تصمیم گرفت که این فناوری رو برای پردازنده های i7 قرار نده اما در نسل های بعد دیدیم که این انتقاد کارساز بود و حالا این تکنولوژی حتی روی پردازنده های سری core i5 هم دیده میشه. Hyper-Threading، تکنولوژی رشته‌ای که به کامپیوتر شما امکان اجرای دو وظیفه پردازش مستقل روی یک هسته رو میده. برای هر کسی که به تولید محتوا می‌پردازه این ویژگی خیلی کارآمده‌.

پردازنده 12900k

تفاوت‌ مشخصات بین سری Core i7 و Core i9 تعیین می‌کنه که شما به کدوم یکی از این مدل پردازنده‌ها نیاز دارید. همچنین که این تفاوت‌ها می‌تونن خیلی حیلی جزئی باشن. پس بیایید نگاهی به وضعیت امروز و همچنین یک نگاه سریع به گذشته داشته باشیم تا ببینیم چقدر رشد کردن.

برای شروع فرآیند مقایسه پردازنده، همیشه برنامه خوبیه که اول مشخصات اصلی رو بدونیم تا متوجه بشیم با چه چیزی سروکار داریم.

همون‌طور که می‌بینید، تقریباً هر پردازنده در دسته‌های Core i7 و Core i9 برای عملکرد سنگین طراحی شده، کاملاً فراتر از تعداد هسته‌ها و قابلیت‌های چیپ‌های موجود در خطوط Core i5 یا Core i3. این پردازنده‌ها یک موتور قدرتمند هستن و برای تولید محتوا و بازی‌های حرفه‌ای طراحی شدن تا بهترین عملکرد ممکن رو در بازارهای دسکتاپ عمومی و لپ‌تاپ کسب کنن. 

انواع اصلی پردازنده‌های Intel Core برای دسکتاپ 

در حال حاضر، چهار نوع اصلی از پردازنده‌های Intel Core وجود دارن:

Core i3: به‌طور عمومی با دو یا چهار هسته پردازشی عرضه می‌شن و در وظایف تک رشته‌ای مثل مرور وب و نرم‌افزارهای اداری ساده عملکرد بهتری دارن و جز پردازنده‌های اقتصادی محسوب میشن.

Core i5: نسخه‌های قدیمی‌تر از مدل میان‌رده Core i5 با چهار هسته پردازشی ارائه می‌شدن، اما مدل‌های جدیدتر مانند سری Rocket Lake-S هم اکنون شش هسته و دوازده رشته پردازشی دارن که اونها رو به گزینه‌های مناسبی برای سیستم‌های گیمینگ و رندرینگ میان رده تبدیل کرده.

Core i7: نسخه‌های جدید از Core i7 تا هشت هسته performance دارن. Core i7 از «توربو بوست» پشتیبانی می‌کنه که به‌معنای دسترسی به توان پردازشی اضافی مورد نیازه. توسعه نرم‌افزار و ویرایش ویدئو دو نوع وظیفه هستن که پردازنده‌های Core i7 به‌راحتی از پس انجام اونها برمیان.

Core i9: Core i9 با معرفی i9–۹۹۰۰K در سال ۲۰۱۸ باعث تأثیر زیادی در بازار سیستم های دسکتاپ شد. از اون زمان تا به امروز این سری میزان، قدرتمندترین پردازنده های دسکتاپ اینتل هستن.

پردازنده Core i9-13900K

تفاوت Core i7 و Core i9: کارایی در دسکتاپ

پردازنده‌های Core i7 و Core i9 توی سیستم‌های دسکتاپ می‌تونن کارهای سنگین رو انجام بدن. این پردازنده‌ها از نظر مصرف برق و تولید حرارت (نسبت به گزینه‌های Core i3 و i5) خیلی متفاوتن. تو سیستم‌های دسکتاپی که از سیستم‌های خنک‌کننده‌ قدرتمند و پاورهای پرتوان بهره‌مند هستن، قدرت و دمای این پردازنده‌ها بهتر مدیریت می‌شه (نسبت به لپ تاپ).

ویژگی‌های مثبت Core i7:

  • گاهاً سرعت کلاک و توربو بالاتر (یا مشابه)
  • ارزش خرید بالاتر برای بسیاری از برنامه‌ها
  • مناسب‌تر برای ساخت سیستم های قدرتمند با محدودیت بودجه، برنامه‌های تک رشته‌ای، اکثر بازی‌ها

ویژگی‌های مثبت Core i9:

  • تعداد هسته‌های بیشتر
  • حافظه کش L2/L3 بیشتر
  • سرعت هسته‌های بالاتر – اگرچه معمولاً تنها ۱۰۰-۲۰۰ مگاهرتز
  • همه دارای Hyperthreading هستن

پردازنده‌های Intel Core i7 و Intel Core i9 نسل پیشرفته‌ای از پردازنده‌های مشهور Core اینتل برای کامپیوترهای قدرتمند هستن. کامپیوترهایی که از این دو پردازنده استفاده می‌کنن، معمولاً گرون‌تر از مدل‌هایی هستن که از چیپ‌های ضعیف‌تر استفاده می‌کنن، ولی هر نسخه مزایای خودش رو داره که بهتره با توجه به نیازتون انتخاب کنید.

اینتل بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ لاین محصول Core i7، Core i5 و Core i3 رو معرفی کرد و از زمان ظهورشون میلیون‌ها CPU قدرتمند از این نوع فروخته شده. در هر نسل تغییرات و پیشرفت‌های مهمی وجود داره و این بهبودها به‌دلیل تغییرات مداوم در فرآیند تولید و معماری‌های جدید پردازنده مثل Coffee Lake ،Sky Lake ،Tiger Lake و موارد دیگه‌ست. 

پاتریک مورهد، بنیان‌گذار و تحلیل‌گر اصلی Moor Insights & Strategy، می‌گه i7 و i9 هر دو سری شامل پردازنده‌های قدرتمندی هستن، اما به طور کلی Core i9 برای محاسبات با عملکرد متمرکز یعنی برای وظایفی مانند تصویرسازی گرافیکی، تولید ویدئو، مدل‌سازی سه بعدی و چند وظیفه قوی‌تره.

به‌طور کلی، پردازنده‌های Intel Core i9 به دلیل داشتن تعداد بیشتری هسته، فرکانس‌های بالاتر، حافظه کش بیشتر و مصرف برق بیشتر، عملکرد بالاتری ارائه می‌ده. اگر به بالاترین عملکرد با بارهای کاری تک رشته‌ای یا چند رشته‌ای نیاز دارید، i9 بهترین گزینه‌ست. اما اگه از نظر بودجه کمی محدودیت دارید، می‌تونید با خیال راحت به سراغ Core i7 برید. 

پردازنده پرچمدار نسل 13 اینتل، Intel core i9 13900K

تفاوت Core i7 و Core i9 در نسل ۱۲ پردازنده اینتل

بدون شک، Intel Core i9-12900k قدرتمندترین پردازنده نسل ۱۲ محسوب میشه. با توجه به عملکرد و کارآیی، Intel یک پردازنده بسیار قدرتمند رو با فناوری‌های جدیدی توسعه داده. با این حال، این به این معنی نیست که برای همه مناسبه. این پردازنده برای کاربری گیمینگ خیلی توصیه نمیشه چون می‌تونید عملکرد مشابهی رو از مدل i7 بدست بیارید. تفاوت عملکرد این دو مدل به طور کلی و در بنچمارک‌های مختلف گیم، خیلی محسوس نیست، اما اگر بودجه محدودی داشته باشید، خرید i9 می‌تونه منجر به کاهش مدل کارت گرافیک یا بقیه قطعات بشه که تاثیر منفی زیادی روی عملکرد سیستم شما می‌ذارن.

در مورد Intel Core i7-12700k، هم باید بگیم که عملکرد خوبی داره. عملکرد گیمینگ اون تا حد زیادی مثل برادر بزرگترش i9 ـه ولی با قیمتی کمتر. به طور کلی، با تعداد هسته و رشته کمتر و مصرف برق کمتر، عملکرد استثنایی ارائه میده و برای گیمرها یک انتخاب خیلی خوبه.

خلاصه اگه بازی برای شما اولویت داره، سراغ پردازنده i7-12700k برید و سعی کنید باقی بودجه رو به ترتیب برای کارت گرافیک، مادربرد و خنک‌کننده سرمایه‌گذاری کنید، چون این دو عامل تمام چیزای دیگه رو زنده نگه میداره. اگر عاشق بازی هستید و کاربری های سنگین تری مثل رندرینگ ادیت ویدئو و موشن گرافیک دارید و می‌خواید یک پردازنده پرچمدار تهیه کنید، حالا باید سراغ i9-12900k برید. البته این پیشنهادها صرفا درمورد تصمیم بین خرید i7 یا i9 هستش و به مدل ها اشاره خاصی نداریم، مثلا همین i7 12700K ارزش خریدش رو تقریبا از دست داده چون i5 13600K از نسل بعدش، با قیمت تقریبا برابر، قدرت و عملکرد بهتری ارائه میده.

به طور میانگین، پردازنده ۱۲۹۰۰K چقدر از ۱۲۷۰۰K سریع‌تره؟

  • در بنچمارک تک هسته، پردازنده ۱۲۹۰۰K حدود ۲.۹۹٪ درصد سریع‌تره.
  • در بنچمارک چند هسته، پردازنده ۱۲۹۰۰K حدود ۲۰.۴۳٪ درصد سریع‌تره.
  • به طور میانگین هم، پردازنده ۱۲۹۰۰K حدود ۱۱.۷۱٪ سریع‌تر از ۱۲۷۰۰K در بنچمارک‌ها ظاهر میشه.
بررسی پردازنده intel Core i7 13700

تفاوت Core i7 و Core i9 در نسل ۱۳ پردازنده اینتل

پردازنده i9-13900K و i7-13700K هردو جزو بهترین پردازنده‌های نسل ۱۳ام سی پی یوهای اینتل هستن. اگه قصد دارید یه سیستم گیمینگ مناسب جمع کنید که بتونه تمام بازی‌های سنگین رو بدون هیچ مشکلی اجرا کنه و از طرفی نمی‌خواید به اندازه i9 هزینه کنید، می‌تونید سراغ i7-13700K برید. این پردازنده در عملکرد گیمینگ شباهت زیادی به نسخه بالاتر خودش داره. البته برای انجام اینکار حتی به i7 13700K هم نیاز ندارید و i5 13600K هم به خوبی از پس بازی‌های روز بر میاد.

اما اگه دنبال عملکرد بی‌نظیر و بدون محدودیت بودجه هستید، قائدتا i9-13900K بهترین انتخابه. این پردازنده واقعاً یه هیولاست و مهم نیست با کدوم پردازنده مقایسه‌ش کنید چون همیشه بهترین عملکرد رو ارائه میده. (به جز پردازنده‌های سری X3D از AMD). اما بازهم به این نکته اشاره می‌کنیم که خرید کارت گرافیک بهتر، به خرید i9 یا حتی گاها i7 اولویت و تاثیر خیلی بیشتری داره.

تمام مواردی که درباره مصرف برق و خنک‌کننده در بخش قبلی گفتیم، برای این نسل هم صدق می‌کنه.

متوسط افزایش سرعت پردازنده ۱۳۹۰۰K نسبت به ۱۳۷۰۰K رو هم میشه با محاسبه میانگین درصد افزایش در دو آزمون تک هسته و چند هسته‌ای به دست آورد.

  • در آزمون تک هسته، افزایش سرعت برابره با ۵.۴۱٪
  • در آزمون چند هسته‌ای، افزایش سرعت برابره با ۲۷.۶۵٪
  • بنابراین میانگین افزایش سرعت پردازنده ۱۳۹۰۰K نسبت به ۱۳۷۰۰K حدود ۱۶.۵۳٪ محاسبه میشه.

جمع‌بندی

توی این مطلب به تفاوت Core i7 و Core i9 پرداختیم. سپس در ادامه در نسل‌های مختلف هم اون‌ها رو مقایسه کردیم. نکته حائز اهمیتی که در تفاوت Core i7 و Core i9 وجود داره البته علاوه‌بر عملکرد، بحث قیمته. درواقع شما برای برای پیشرفت عملکرد پردازنده قوی‌تر هزینه بسیار بیشتری نسبت به اون پیشرفت می پردازید. این مبلغ توی بازار ایران بیشتر هم هست. بنابراین به ارزش خرید این پردازنده ها هم توجه داشته باشید.

به عنوان نکته پایانی، خرید پردازنده i9 نباید باعث بشه که کارت گرافیک ضعیف‌تری انتخاب کنید یا مثلا بودجتون به مادربرد یا کولر مناسب این پردازنده نرسه، درواقع خرید i9 به کاربری پیشنهاد میشه که کارت گرافیک بالارده ۴۰۹۰ یا نهایتا ۴۰۸۰ رو خریده، مادربرد بالارده مناسب i9 هم خریده، بودجش به یک کولر مناسب هم می‌رسه و در نهایت پردازنده i9 روهم به سیستمش اضافه می‌کنه. اما اگر محدودیت بودجه دارید و بین پردازنده بهتر یا گرافیک بهتر تردید دارید، بدونید که خرید پردازنده i7 نسل جدید یا حتی i5 سری K نسل جدید می‌تونه به خوبی پاسخ کاربری گیمینگ شمارو بده و باید تمرکز رو روی کارت گرافیک قوی‌تر بذارید، اما اگر کاربریتون غیر گیمینگه یا ترکیبیه، باید بصورت دقیق و هوشمندانه، بودجه بین قطعات تقسیم بشه. اگر برای انجام این کار نیاز به کمک داشتید، می‌تونید از مشاوره خرید بنچفا استفاده کنید!

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۶ نظر

  1. به نظر من بازی هایی که وجود دارن با همون I3 وi5 هم میشه ران کرد مگر اینکه طرف خیلی خیلی آینده نگری کنه یا بخواد ویرایش ویدئو و موشن گرافیک انجام بده بیاد i7 وi9 ببنده معمولا تو بیشتر بازی ها اولویت گرافیک هست بعضی بازی ها سی پی یو محور هست

  2. سلام. چون من عاشق امولاتور یا همان شبیه ساز هستم. برنامه نویسان این گونه برنامه ها روی سی پی یو ببشتر از کارت گرافیک تکیه یا حساب باز می کنند ، در نتیجه کور آی تری و کور آی فایو آنچنان که باید و شاید در این زمینه به کار ویدئو گیمر نخواهد آمد ، اما کور آی سون و کور آی ناین به شدت در این زمینه مورد پسند و دلخواه شخص بنده خواهد بود. چون شبیه ساز کنسول های خانگی و دستی گذشته را با کیفیت امروزی یک تضاد یا طباق بسیار دلچسب و دوست داشتنی را برای حداقل شخص بنده خواهد ساخت.

    1. محمدرضای عزیز با توجه به قیمت زیادی که نسل ۱۴ پردازنده‌های اینتل تو بازار داره اصلن ارزش خرید ندارن.
      بله درصورتی که قیمتش منطقی بشه انتخاب بهتریه قطعا ولی در حال حاضر بهتون توصیه نمی‌کنم سمتش برید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×