راهنمای ارتقای سیستمراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتمقالات
منتخب بنچفا

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها + بنچمارک

خب، وقتشه که یه نگاه تازه به حافظه‌های DDR4 و DDR5 بندازیم، این بار با استفاده از پردازنده Intel Core i9-14900K. آخرین بار که ما DDR4 و DDR5 رو با هم مقایسه کردیم، تقریباً یه سال پیش بود. اون زمان برای تست از حافظه‌های DDR5-6000 و DDR4-3600 استفاده شد. اما در ادامه نتایج تست و تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها رو با ماژول‌های رم DDR5-7200 و DDR4-4000 می‌بینید. تا آخر این مقایسه سخت افزار با بنچفا همراه باشید.


تا پیش از این ما همیشه می‌گفتیم به‌دلیل قیمت بالای ماژول‌های رم DRR5، نسل جدید فعلا ارزش خرید زیادی نداره. اما حالا با پایین اومدن قیمت حتی در بازار سخت افزار ایران، بهتره که اگه قصد خرید قطعات کامپیوتر رو دارید، نسل جدید رو برای حافظه موقت (RAM) خودتون انتخاب کنید. 

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها + بنچمارک

🔺 یه توصیه مهم از سمت تیم بنچفا

🔺 یه نکته خیلی مهم که هنوز هم باید بهش توجه بشه، اینه که تمام تست‌هایی که در ادامه این مقاله می‌بینید با پردازنده i9 14900K و کارت گرافیک RTX 4090 گرفته شده. همونطور که قبلا بارها داخل مقالات و پیج اینستاگرام بنچفا بهش اشاره کرده بودیم، تاثیر DDR5 در وضعیت فعلی، فقط برای کارت گرافیک های ۴۰۸۰ و ۴۰۹۰ با پردازنده i5 13600K به بالا قابل مشاهدست، در نتیجه اگر گرافیک و پردازنده ضعیف‌تری دارید، رم DDR5 نمی‌تونه نتایجی که در ادامه این مقاله مشاهده می‌کنید رو به همراه داشته باشه و خیلی جاها اختلاف نزدیک به صفر یا حتی به خود صفر می‌رسه!


تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها + بنچمارک

برای افرادی که می‌خوان سیستم جدید و رده‌بالا بخرن، راه‌حل ساده‌ست: فقط برید سراغ DDR5، چون که به‌طور کلی سریع‌تره و هزینه‌ش هم در حال حاضر کاهش پیدا کرده و به شکل قابل توجهی بیشتر نیست. به عنوان مثال، یک کیت ۳۲ گیگابایتی DDR5-5600 این روزها با قیمت ۷۰ دلار در دسترسه، در حالی که کیت‌های DDR4-3600 از حدود ۵۵ دلار شروع می‌شن. علاوه بر این، هر دو مادربرد DDR4 و DDR5 اغلب قیمت مشابهی دارن، با اینکه مدل‌های DDR5 حالا بیشتر در دسترس هستن.

حالا بریم سراغ مقایسه عملکرد بین حافظه‌های DDR4 و DDR5 با استفاده از Core i9-14900K. با ۲۱ بازی که می‌خوایم نقد کنیم.


تفاوت DDR4 و DDR5 در بنچمارک بازی


تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی Assassin’s Creed Mirage 

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها

ابتدا، با بازی Assassin’s Creed Mirage شروع می‌کنیم، جایی که DDR5 تا ۱۳٪ عملکرد بیشتری ارائه میده، با ۷٪ افزایش میانگین فریم ریت. برای مقایسه، داده‌هایی هم از ۱۴۴۰p و ۴K داریم. اما هر چه بیشتر به محدودیت GPU نزدیک می‌شیم، عملکرد رم، کمتر نقش مهمی ایفا می‌کنه.

اگه این یه بازی بود که نیاز به حدود ۲۰۰ فریم بر ثانیه داشت، DDR5 بهترین شانس رو برای رسیدن به اون هدف ارائه می‌داد، حتی با GPU کم توان‌تر، چون میشد تنظیمات کیفیت گرافیکی بازی رو به درستی تغییر داد.

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty حساسیت زیادی به حافظه نداره. وقتی رزولوشن پایین‌تر میاد و FPS بیشتر میشه، اختلاف‌های بین DDR4 و DDR5 هم بیشتر میشه.

در ۱۰۸۰p، حالت DDR5-7200 تا ۹٪ سریع‌تره.

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی Horizon Zero Dawn

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها

Horizon Zero Down با حافظه DDR4-4000 یا DDR5-7200 به طور مشابه اجرا می‌شه و از پردازنده Core i9-14900K به خوبی استفاده می‌کنه.

بازی Far Cry 6

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها

بازی Far Cry 6 نسبت به عملکرد حافظه حساسیت کمی داره و نتایج مشابهی برای ۱۴۹۰۰K با حافظه DDR4 یا DDR5 نشون می‌ده.

بازی F1 23

بازی F1 23

F1 23 به طور خاص حساس به حافظه نیست و بنابراین، تفاوت چندانی بین DDR4 و DDR5 در این مثال مشاهده نمی‌شه.

تو بازی Assetto Corsa Competizione، عملکرد میانگین فریم بر ثانیه یه کمی با حافظه DDR5 افزایش پیدا می‌کنه و از حدود ۱۶۰ فریم بر ثانیه با DDR4 به حدود ۱۷۰ فریم بر ثانیه با DDR5 می‌رسه. اگرچه تفاوت خیلی زیادی نیست، DDR5 امکانات بیشتری رو در این عنوان فراهم می‌کنه.

بازی Watch Dogs: Legion

بازی Watch Dogs: Legion

Watch Dogs: Legion، یه عنوان یک بازی CPU محور، از پهنای باند افزایش یافته DDR5 بهره‌مند می‌شه و عملکرد رو تا ۱۴٪ در رزولوشن ۱۰۸۰p افزایش میده، با بهره‌مندی قابل ملاحظه‌ای هم در ۱۴۴۰p.

بازی A Plague Tale: Requiem

بازی A Plague Tale: Requiem

در بازی A Plague Tale: Requiem، رم DDR5 به‌طور میانگین ۷٪ سریع‌تره و مزایای بیشتری ارائه میده. اینجا DDR5 تا ۱۵٪ سریع‌تر بوده، به ویژه در رزولوشن ۱۰۸۰p.

بازی Star Wars Jedi: Survivor

بازی Star Wars Jedi: Survivor

نتایج Star Wars Jedi: Survivor تفاوت زیادی رو در حداقل FPS نشون میده. در ۱۰۸۰p، رم DDR5 به‌طور متوسط ۱۱٪ سریع‌تر بوده. اما در ۴K عملکرد بیشتر به GPU محدود میشه.

بازی Baldur’s Gate 3

بازی Baldur's Gate 3

DDR5 به طور قابل توجهی عملکرد Baldur’s Gate 3 رو افزایش میده، با افزایش ۲۰ فریم بر ثانیه در هر دو رزولوشن ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p. این برابر با بهبود ۱۴ درصدیه که در میانگین فریم مشاهده میشه.

بازی Call of Duty: Modern Warfare III

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها

Call of Duty: Modern Warfare III به نظر میاد که با حافظه DDR4 خوب عمل کنه، با تفاوت غیرقابل توجهی بین دو استاندارد حافظه.

بازی Resident Evil 4

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها

در بازی Resident Evil 4، افزایش قابل توجه ۹٪ در ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p دیده میشه. در رزولوشن ۴K هم نتایج به GPU محدود می‌شن.

بازی Shadow of the Tomb Raider

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها

Shadow of the Tomb Raider، اگرچه که قدیمیه، هنوز یه بازی خیلی CPU محور به‌حساب میاد. در نتیجه، یه اختلاف عملکرد قابل توجه بین حافظه‌های DDR4 و DDR5 داریم. که یعنی این بازی در ۱۰۸۰p با DDR5 تا ۲۶٪ سریع‌تره.

بازی The Callisto Protocol

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها

The Callisto Protocol خیلی به CPU یا حافظه وابسته نیست. بنابراین با حافظه DDR4-4000 این امکان رو میده تا عملکردی قابل مقایسه با DDR5 رو در فریم‌ریت‌های خیلی بالا ارائه بده.

بازی  Total War: Warhammer III

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها

در تفاوت رم DDR5 و DDR4 نتایج بازی Total War: Warhammer III شگفت‌آوره چون اینجا DDR4 عملکرد بهتری از DDR5 ارائه میده. در ۱۰۸۰p ما حدود ۱۰٪ ارتقا در عملکرد مشاهده می‌کنیم. قبلاً دیده بودیم که DDR4 بهتر از DDR5 عملکرد می‌کنه، البته این معمولاً در بازی‌های خیلی قدیمی اتفاق می‌افته.

بازی Hogwarts Legacy

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها

در بازی Hogwarts Legacy، جایی که هر تک فریم هم مهمه (چون تعداد FPS کمه و تغییرات FPS در رنج ۵۰ تا ۹۰ به خوبی حس میشه)، خصوصاً با فعال‌سازی ری‌تریسینگ، افزایش ۹ درصدی در عملکرد DDR5 داریم که اهمیت زیادی داره. استفاده از نسل جدید حافظه رم، فریم ریت‌ رو از ۷۰ fps به ۷۶ fps افزایش داده. این اختلاف در رزولوشن ۱۴۴۰p هم قابل مشاهده‌ست.

بازی Starfield

بازی Starfield تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها

با توجه به محدودیت‌های CPU در Starfield، انتظار می‌ره که افزایش عملکرد بیشتری از حافظه DDR5 داشته باشیم. با این حال، در ۱۰۸۰p، تنها افزایش ۷٪ در میانگین فریم ریت دیده می‌شه.

بررسی بازی استارفیلد رو در بنچفا بخونید.

بازی The Last of Us Part I 

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها

در راستای تفاوت رم DDR5 و DDR4 به بازی The Last of Us Part I می‌رسیم. رم DDR5 در این عنوان با رزولوشن ۱۰۸۰p به طور میانگین تنها ۹٪ افزایش داشته.

بازی Halo Infinite

تفاوت رم DDR5 و DDR4 بازی Halo Infinite

در بازی Halo Infinite، در رزولوشن ۱۰۸۰p انتخاب حافظه، DDR4-4000 یا DDR5-7200، بر فریم‌ریت‌ها هنگام استفاده از پردازنده ۱۴۹۰۰K تاثیری نداشته،

بازی Hitman 3

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی Hitman 3

اگرچه برای بازی Hitman 3 نیاز به بیش از ۲۰۰ فریم بر ثانیه نیست، اما DDR5-7200 انتخاب بهتری برای به حداکثر رسوندن فریم‌ریته. این پیشرفت ۱۲ درصدی در عملکرد، با رزولوشن ۱۰۸۰p دیده میشه.

بازی Spider-Man Remastered

بازی Spider-Man Remastered

Spider-Man Remastered به بهره‌مندی از حافظه DDR5 شناخته شده. اینجا با استفاده از رم DDR5 تا ۲۰٪ افزایش عملکرد دیده می‌شه.

جمع‌بندی: تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها

در این مطلب به تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی‌ها پرداختیم. مهم‌ترین نکته: به طور معمول، DDR5 در عناوین مدرن عملکرد بهتری ارائه می‌ده اما در بازی‌های قدیمی تفاوت زیادی نسبت به قیمت ایجاد نمی‌کنه.

اما اگر از حافظه DDR4، به خصوص ۳۲ گیگابایت استفاده می‌کنید، سرمایه‌گذاری در یک مادربرد LGA 1700 با حافظه DDR4 همچنان یک گزینه معقوله. با استفاده از این قطعات هم عملکرد هنوز قابل قبوله و به واقعیت، در بازی‌های مدرن مثل Starfield، Baldur’s Gate 3 یا The Last of Us Part 1، محدودیت‌های GPU نقش مهم‌تری ایفا می‌کنه.

تفاوت رم DDR5 و DDR4 در بازی

با این حال، اگر عاشق بازی‌های رقابتی با تنظیمات کیفیت بالا هستید، محدودیت‌های CPU ممکنه تأثیر زیادی داشته باشه و به متغیرهایی مثل تنظیمات کیفیت، سخت‌افزار و بازی‌هایی که اجرا می‌کنید بستگی داره.

به‌طور کلی، برای افرادی که قصد خرید کامپیوتر گیمینگ داشته باشن یا بخوان سیستمشون رو ارتقا بدن، DDR5 انتخاب بهتریه چون به طور معمول عملکرد بهتری ارائه می‌ده. امروزه ما می‌بینیم که فاصله قیمت رم DDR4 و DDR5 خیلی کمتر از قبل شده و این باعث میشه گزینه منطقی‌تری بشه. البته این پیشنهاد بیشتر برای افرادیه که می‌خوان قطعات بالارده مثل i9 و i7 و همچنین کارت گرافیک ۴۰۸۰ و ۴۰۹۰ بخرن.

ما هم انتظار داریم بازی‌های آینده بیشتر از CPU و پهنای باند حافظه استفاده کنن مثل اون چیزی که در عناوین جدید مثل Star Wars Jedi Survivor و Spider-Man Remastered می‌بینیم، نسبت به بازی‌های قدیمی مثل Far Cry 6. هرچند همیشه این اتفاق نیفتاده که یک عنوان AAA جدید به طور قابل توجهی روی DDR5 نسبت به DDR4، سریعتر اجرا بشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۱۲ نظر

  1. طبق چیزی که نوشتید عملا همه تفاوت‌ ها تازه با این مشخصات زیر ۱۵ درصده. من فکر میکردم خیلی زیادتر باشه ممنون

  2. خیلی مطلب خوب بود چون من فکر میکردم خیلی بیشتر از این حرفا سر تر باشه و الان به جای اینکه برم دنبال رم با پهمای باند ۷۲۰۰ یه ۶۴۰۰ هم بگیرم کافیه با تفاپت قیمت زیاد

      1. ۴۰۹۰با۱۴۹۰۰درحالت فورکی هفتاد فریم؟؟بازیهای گرافیک بالا وجدید هرسال باید سیستمه جدید براشون تهیه کرد درحالت الترا وگرنه جوابگونیست این سیاست فروشه والبته پیشرفت علم وتکنولوژیه

  3. دوستان توجه داشته باشید در پردازنده های بالارده و خیلی قوی ،فرکانس و نسل رم تاثیر بیشتری داره وگرنه تا ۱۳۴۰۰ یا حتی ۱۳۷۰۰ معمولی هم تفاوت عملکرد نسل ۴ و ۵ زیر یا حداکثر ۵ درصد هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×