اخباراخبار سخت افزارمقالات

۵ سخت افزار کامپیوتر که در سال ۲۰۲۴ عرضه خواهند شد

رقابت بین شرکت‌هایی مثل AMD ،Intel و Nvidia همچنان ادامه داره و به‎‌نظر میاد با عرضه‌ سری Ryzen 8000 از AMD و پردازنده‌های Arrow Lake نسل ۱۵ اینتل، همچنین کارت‌های گرافیک جدید از AMD و Nvidia سال ۲۰۲۴ برای علاقمندان به کامپیوتر و گیمرها سالی پر هیجان خواهد بود. در این مطلب قصد داریم به قطعات سخت افزاری بپردازیم که در سال ۲۰۲۴ منتظر عرضه اونها هستیم. اگه از علاقه‌مندان به دنیای سخت افزار مخصوصاً کامپیوتر هستید، تا آخر این مطلب با بنچفا همراه باشید.


این مطلب به‌علت اتفاقاتی که در سال ۲۰۲۳ افتاد، جالب توجه‌تر شده. پردازنده‌های Ryzen 7000X3D از AMD با مدل Ryzen 7 7800X3D که به عنوان بهترین پردازنده بازی شناخته شده، به بازار عرضه شد. همچنین کارت‌ گرافیک‌های RTX ۴۰۷۰ ،۴۰۷۰ Ti ،۴۰۶۰ و ۴۰۶۰ Ti از Nvidia و پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل هم در این سال معرفی شدن. حالا بهتره که ببینیم انتظار چه سخت‌افزاری رو برای سال ۲۰۲۴ بکشیم.

پردازنده‌های AMD Zen 5/Ryzen 8000

AMD برای سال ۲۰۲۴ معماری جدیدی رو در نظر گرفته. این معماری جدید یعنی Zen 5 از فرآیند تولید ۴ نانومتری کوچکتر استفاده می‌کنه که باعث بهبود کارایی نسبت به اینتل می‌شه. این معماری جدید به افزایش عملکرد منجر خواهد شد و با مادربردهای فعلی Socket AM5 هم سازگاره.

سری Ryzen 7000 به همراه معماری Zen 4 در اواخر سال ۲۰۲۲ عرضه شد و با وجود پایبندی بزرگ تعداد طرفداران و انتظار زیاد برای Zen 4، در یک زمانی عرضه شد که سخت افزار با افزایش قیمت روبه‌رو شده بود. در حال حاضر با گذشت چند ماه قیمت‌های حافظه و مادربردها به نسبت قیمت‌های عرضه اولیه خیلی معقول‌تر هستن.

قیمت اولیه پردازنده‌های Ryzen 8000G ،Ryzen 5000X3D و Ryzen 5000 فاش شد

از اون زمان سری Ryzen 7000 بازار جهانی رو تصرف کردن و مدل‌های مختص بازی با حافظه V-Cache 3D که در اوایل سال ۲۰۲۳ عرضه شدن، به بهبود کارایی کمک زیادی کردن. از طرفی گیمرها هم به این پردازنده‌ها روی خوش نشون دادن. با این حال، اینتل در اکثر وظایف بهتر یا برابر پردازنده‌های جدید AMD عمل می‌کنه، به جز در بازی‌هایی که بیشترین بهره‌وری رو از V-Cache 3D می‌برن و سری Ryzen 8000 به عنوان یک آزمون مهم برای پلتفرم جدید Socket AM5 اینتل محسوب می‌شه.

AMD اعلام کرده که پشتیبانی خودش از Socket AM5 رو ادامه میده و اعلام کرده که پردازنده‌های جدید حداقل تا پایان سال ۲۰۲۵ و شاید بیشتر هم عرضه خواهند شد، بنابراین حتی اگر در اواخر سال ۲۰۲۴ که منتظر Ryzen 8000 هستیم، به این پلتفرم جدید وارد شویم، هنوز هم معنی داره چون که احتمالاً بعد از Ryzen 8000 چند نسل دیگه از پردازنده‌ها منتشر میشه. احتمالاً کاربران فعلی Ryzen 7000 باید BIOS مادربرد رو آپدیت کنن اما کولرهای پردازنده همچنان با سوکت فعلی سازگاره و بدون شک اگر یک مادربرد با چیپست AMD سری ۶۰۰ دارید، با Ryzen 8000 هم سازگار خواهد بود.

هیجان‌انگیزتر از این هم اینه که به‌نظر میاد اینتل هم قصد داره پردازنده‌های خودش رو در همین زمان عرضه کنه، به این معنی که ممکنه Zen 5 و پردازنده‌های Arrow Lake نسل ۱۵ اینتل در یک بازه زمانی کوتاه عرضه بشن و این برای ما علاقه‌مندان سخت افزار فقط چند بار در هر دهه اتفاق می‌افته.

اینتل تایید کرد: Meteor Lake در سال 2024 برای دسکتاپ‌ها عرضه خواهد شد

پردازنده Intel Arrow Lake/ نسل ۱۵ Core Ultra

با این حال، پردازنده‌های نسل ۱۴ گزینه‌های اضافی رو به افرادی که قصد دارن از پردازنده‌های نسل ۱۲ اینتل به نسل‌های جدیدتر کوچ کنن اضافه می‌کنن، اما از آنجا که پلتفرم LGA1700 اینتل حالا به انتهای جاده رسیده، چیزی نیست که هر کسی به اون فکر کنه یا برای همه منطقی باشه چون این شرکت یک سوکت جدید رو کمتر از ۱۲ ماه آینده وارد بازار می‌کنه.

با توجه به شایعات، انتظار می‌ره که پردازنده‌های Arrow Lake و سوکت LGA1851 در اوایل سال ۲۰۲۴ عرضه بشن و باید واضح باشه که شما نمی‌تونید از مادربردهای موجود با چیپست‌های سری ۶۰۰ یا ۷۰۰ برای اونها استفاده کنید. شما نیاز به سرمایه‌گذاری در یک مادربرد با چیپست سری ۸۰۰ خواهید داشت و همچنین به حافظه DDR5 نیاز پیدا می‌کنید. پشتیبانی ازانواع خنک‌کننده CPU هنوز مشخص نیست. 

این باید یک ارتقاء مشابه با ارتقاء از نسل ۱۱ به نسل ۱۲ یا از نسل ۱۲ به نسل ۱۳ باشه. همچنین گزارشات اولیه نشون میدن که ما ممکنه تا ۱۵ درصد افزایش عملکرد در برنامه‌های چند رشته‌ای و پنج درصد در یک رشته رو ببینیم به‌علاوه ویژگی‌های اضافی که در  بخش بعدی یعنی چیپست سری ۸۰۰ اینتل به اونها خواهیم پرداخت. 

چیپست 700 و 800 مادربردهای ای‌ام‌دی و اینتل

چیپست ۷۰۰ و ۸۰۰ مادربردهای ای‌ام‌دی و اینتل

ای‌ام‌دی و اینتل هر دو قراره چیپست‌های جدیدی رو برای پردازنده‌های نسل بعدی خودشون که سال آینده عرضه میشن، منتشر کنن، ولی یه تفاوت مهم وجود داره. مادربردهای ای‌ام‌دی از سوکت موجود AM5 استفاده می‌کنن که در مادربردهای فعلی وجود داره، در حالی که اینتل یک سوکت پردازنده کاملاً جدید رو معرفی میکنه که با پردازنده‌های قبلی سازگاری نداره. با این حال، مادربردهای جدید، ویژگی‌های جدیدی هم دارن.

ابتدا از اینتل شروع می‌کنیم. مادربردهای جدید سری ۸۰۰ از سوکت جدید LGA1851 استفاده می‌کنن که دارای پین‌های اضافیه و بسیاری از این پین‌ها به‌نظر میاد برای پشتیبانی از PCIe 5.0 و امکان استفاده از کارت گرافیک و دستگاه ذخیره‌سازی PCIe 5.0 بدون اینکه هر دو دستگاه کاهش لین‌های PCIe رو تجربه کنن، طراحی شدن.

منتظریم که ای‌ام‌دی هم با مادربردهای سری ۷۰۰ خودش، پشتیبانی گسترده‌تری از PCIe 5.0 ارائه بده همچنین احتمالاً از WiFi 7 و شبکه سیمی ۵ گیگابیتی هم استفاده خواهد کرد که در حال حاضر بخشی از مادربردهای معتبر محسوب میشه. 

سری Nvidia RTX 4000 Super

انویدیا به‌نظر میاد می‌خواد با شروع سال ۲۰۲۴ محصولات جدیدش رو وارد بازار کنه. چرا که این کمپانی تقریباً تایید کرده که در ژانویه نسخه‌های «سوپر» از RTX 4070، ۴۰۷۰ Ti و ۴۰۸۰ رو عرضه می‌کنه. با یک اعلان احتمالی در رویداد CES لاس وگاس. هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت منتشر نشده اما به‌نظر می‌رسه کارت گرافیک RTX 4070 Super در حال حاضر کنار RTX 4070 قرار بگیره در حالیکه احتمالاً RTX 4080 و RTX 4070 Ti توسط نسخه‌های جدید سوپر جایگزین خواهند شد.

گفته می‌شه که کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super از ارتقاء حافظه از ۱۲ گیگابایت GDDR6X به ۱۶ گیگابایت بهره خواهد برد، که اون رو وارد بازی AMD که حداقل ۱۶ گیگابایت در بیشتر کارت‌های سری Radeon RX 7000 داره، می‌کنه. به‌نظر می‌رسه کارت گرافیک RTX 4070 Super قراره یک افزایش قابل توجه در هسته‌های CUDA از ۵,۸۸۸ با مدل ۴۰۷۰ به ۷,۱۶۸ با مدل جدید رو دریافت کنه، که با تعداد استاندارد RTX 4070 Ti با تعداد ۷,۶۸۰ تقریباً یکسانه. احتمالاً RTX 4080 Super با حدود ۵۰۰ هسته CUDA اضافی همراه خواهد بود، اما با حافظه موجود ۱۶ گیگابایت.

این کارت‌های جدید می‌تونن انویدیا رو به‌عنوان قدرت مسلط در دستگاه‌های گیمینگ متوسط به بالا تثبیت کنن، به ویژه که انتظار عرضه مدل‌های جدید و متفاوتی از ای‌ام‌دی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نداریم و اگر شایعات درست باشن، سری Radeon RX 8000 احتمالاً شامل مدل‌هایی نمیشه که با پرچم‌دارهای انویدیا رقابت کنن و به جای اون روی رقابت با کارت گرافیک RTX 4080 و مدل‌های ضعیف‌تر تمرکز خواهد داشت.

سری AMD Radeon RX 8000

سری AMD Radeon RX 8000

ما انتظار داریم که در سال ۲۰۲۴ یک معماری گرافیکی جدید از ای‌ام‌دی عرضه بشه و RDNA 4 در اسلایدهایی از شرکت در زمانبندی سال ۲۰۲۴ قبلاً به نمایش گذاشته شده. اما چیزی که روشن نیست، مشخصات یا مدل‌ها هستن، با اطلاعات و شایعاتی که چند ماه گذشته منتشر شده ای‌ام‌دی قصد نداره مدل پرچم‌داری معادل کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا عرضه کنه. این یعنی که احتمالاً در سال ۲۰۲۴ یک RX 8900 XTX که با یک RTX 4090 Super رقابت کنه وجود نداره اما گزارش‌ها حاکی از اینه که نسل بعدی پرچمدار ای‌ام‌دی، با وجود قیمت متوسط، ممکنه هنوز هم پرچمدار فعلی RX 7900 XTX رو شکست بده.

برچسب قیمت و ارزش‌گذاری و تمرکز روی بخش قیمت‌هایی که اکثر گیمرها بیشتر به اون علاقه دارن، منطقیه و این یک بخش بوده که ای‌ام‌دی در گذشته توی اون موفقیت زیادی کسب کرده. کارت گرافیک Radeon RX 5700 XT پرچمدار متوسط بود و خوب فروخته شد و سری Radeon 6000 ای‌ام‌دی همیشه ارزش بیشتری رو نسبت به مدل‌های معادل انویدیا ارائه دادن. البته بچه‌ها منظورم توی بازار جهانی و ارزش عملکرد اون کارت نسبت به قیمت دلاریشه. چون می‌دونیم که توی ایران این کارت گرافیک‌ها به قیمت فروخته نمی‌شن و معمولا قیمت بسیار بالاتری دارن. 

جمع‌بندی سخت افزار کامپیوتر در سال ۲۰۲۴

در این مطلب به سخت افزار کامپیوتر در سال ۲۰۲۴ پرداختیم. پس از رویداد CES لاس وگاس در ژانویه و در طول سال ۲۰۲۴، بیشتر در مورد این عرضه‌ها صحبت می‌کنیم. هرکدوم از بحش‌هایی که درباره اونها صحبت کردیم قراره در سال جدید کیلادی یعنی ۲۰۲۴ معرفی بشن و بعد از اون هم در دسترس قرار بگیرن. هرچند اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی ممکنه روی تاریخ عرضع تاثیر بذاره.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×