بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتکارت گرافیک

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX؛ ۱۰۰۰ دلار بیشتر ارزش داره؟

کارت گرافیک RTX 4090 در مقابل RX 7900 XTX: آیا پرداخت هزینه اضافی برای انویدیا ارزش داره؟

در این مقاله قصد داریم به مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX بپردازیم. البته ما می‌دونیم کارت گرافیک انویدیا سریع‌تره، ولی قیمت ۲۰۰۰ دلاری داره در حالی که می‌تونید کارت گرافیک ۷۹۰۰ XTX رو با قیمت کمتر از ۱۰۰۰ دلار یا تقریباً نصف قیمت تهیه کنید. این تفاوت خیلی زیادیه. پس اینجا این سوال پیش میاد که آیا واقعاً ارزش پرداخت این اختلاف زیاد برای کارت گرافیک انویدیا منطقیه؟ 

دوباره باید اشاره کنم ما می‌دونیم که ۷۹۰۰ XTX به‌طور مستقیم با RTX 4080 رقابت می‌کنه… نه با RTX 4090 با قیمت بالا. ما قبلا مقایسه کارت گرافیک ۷۹۰۰ XTX و RTX 4080 رو قرار دادیم و اون رو در بازی‌های زیادی تست کردیم. می‌تونید اینت مقایسه کارت گرافیک هم در بنچفا بخونید. 

مشخصات کارت گرافیک 7900 XTX و RTX 4080

دیگه وقت رو تلف نمی‌کنیم و یکم راست به سراغ بنچمارک‌ها میریم. اما قبلش باید با مشخصات سیستم تست آشنا باشید. 

مشخصات کارت گرافیک ۷۹۰۰ XTX و RTX 4080

کارت گرافیکNVIDIA GeForce RTX 4090AMD Radeon RX 7900 XTX
Fabrication ProcessTSMC 4N
NVIDIA Custom Process
GCD: TSMC 5nm
MCD: TSMC 6nm
تعداد ترانزیستور۷۶.۳ billion۵۸ billion
معماریAda LovelaceRDNA3
GPUAD102Navi 31
CUDA Cores / Stream Processors۱۶۳۸۴۶۱۴۴
RT Cores / Ray Accelerators۱۲۸۹۶
Texture Units۵۱۲۳۸۴
ROPs۱۷۶۱۹۲
Boost Clock۲۵۲۰ MHz۲۵۰۰ MHz
Memory Clock۱۰۵۰۱ MHz۲۵۰۰ MHz
Effective Memory۲۱ Gbps۲۰ Gbps
L2 / Infinity Cache۷۳.۷ MB۹۶MB
VRAM Size/Type۲۴ GB GDDR6X۲۴ GB GDDR6
رابط Memory ۳۸۴-bit۳۸۴-bit
Total Memory Bandwidth۱,۰۰۸ GB/s۹۶۰ GB/s
Texture Rate۱,۲۹۰ Gigatexels/sec۹۵۹.۶ Gigatexels/sec
Connectors۳x DisplayPort, 1x HDMI۲x DisplayPort, USB-C, HDMI
Minimum Power Supply۸۵۰ Watts۸۰۰ W
TGP / TDP۴۵۰ Watts۳۵۵W
رابط PCI ExpressGen 4Gen 4
تاریخ عرضهOct. 2022Dec. 2022
قیمت زمان عرضه$۱,۵۹۹$۹۹۹

مشخصات سیستم تست در مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX7900XTX

برای تست، از پردازنده Ryzen 7 7800X3D با ۳۲ گیگابایت حافظه DDR5-6000 CL30 استفاده شده. درایورهای استفاده‌شده هم نسخه Game Ready 546.33 و Adrenalin Edition 23.12.1 بودن. 

عملکرد و بنچمارک در مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX7900XTX

همونطور که در ابتدا گفتیم این دو کارت گرافیک هردو از مدل‌های بالارده به حساب میان. هرچند انویدیا طی چند سال اخیر قدرتمندترین کارت گرافیک‌ رو تولید کرده و AMD هیچ پردازنده گرافیکی به قدرتمندی ۴۰۹۰ یا ۳۰۹۰ در نسل مربوط به خودش نداشته و میشه گفت در سطح پرچمدار بازی رو به انویدیا باخته. اما اینا همه درمورد عملکرده. وقتی به قیمت می‌رسیم AMD همیشه توجه بیشتری به برچسب قیمتی محصولاتش داشته و از نظر کاربرها در بخش قیمت محبوب‌تر بوده. در حال حاضر هم میخوایم بریم بنچمارک‌ بازی‌هارو در مقایسه این دو کارت گرافیک ببینیم تا متوجه بشیم اختلاف ۱۰۰۰ هزار دلاری چقدر روی تجربه بازی تاثیر میذاره. خب بسه دیگه :)) بریم سراغ نتایج.

بازی The Last of Us Part I 

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی The Last of Us Part I 

اولین بازی این لیست عنوان The Last of Us Part I انتخاب شده. در اینجا ۷۹۰۰ XTX در ۱۰۸۰p به اندازه ۲۳٪ کمتر، در ۱۴۴۰p با اختلاف ۲۰٪ کمتر و در ۴K به اندازه ۲۱٪  کمتر بود. بنابراین، نتایج خوبی در کل برای XTX ثبت شده به ویژه این‌که با MSRP تقریباً ۴۰٪ ارزان‌تر ارائه شده و در ۴K، بدون نیاز به افزایش مقیاس، به بیش از ۶۰ فریم در ثانیه میرسه.

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی The Last of Us Part I 

در مورد اسکیلینگ هم باید اشاره کنم که در زمان استفاده از حالت‌های FSR و DLSS، افزایش واضحی در نرخ فریم برای هر دو GPU در این عنوان مشاهده میشه. در اینجا، کارت گرافیک XTX در رزولوشن  1080p به اندازه ۲۶٪ در ۱۴۴۰p با اختلاف ۲۰٪  و در رزولوشن ۴K به اندازه ۲۲٪ ضغیف‌تر بود.

بازی Starfield 

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی Starfield 

برای عنوان بعدی، ما Starfield رو داریم و دوباره این داده‌ها بر اساس آخرین نسخه از این بازی ثبت شده. در ۱۰۸۰p، کارت گرافیم ۷۹۰۰ XTX فقط ۳٪ کمتر از RTX 4090 عمل کرده. سپس ۱۲٪ کمتر در رزولوشن ۱۴۴۰p و ۱۷٪ کمتر در رزولوشن ۴K، که برای گرافیک ارزون‌تر رادئون نتایج مثبتی محسوب می‌شه.

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی Starfield 

حتی اگر ما امکان افزایش مقیاس روفعال کنیم، کارت گرافیک XTX به اندازه ۳٪ کمتر در ۱۰۸۰p، و ۱۱٪ کمتر در ۱۴۴۰p و ۱۶٪ کمتر در ۴K ظاهر میشه.

بازی Assassin’s Creed Mirage 

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی Assassin's Creed Mirage 

نتایج عملکرد و مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX7900XTX در Assassin’s Creed Mirage خیلی رقابتیه؛ اینجا ۷۹۰۰ XTX در رزولوشن ۱۰۸۰p فقط ۵٪ کمتر، در ۱۴۴۰p به اندازه ۱۱٪ کمتر و در ۴K با اختلاف ۱۹٪  ضعیف‌تر بود. همچنین در رزولوشن ۴K با استفاده از تنظیمات با کیفیت بالا، بیش از ۱۰۰ فریم در ثانیه داریم.

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی Assassin's Creed Mirage 

حالا با FSR و DLSS فعال، ۷۹۰۰ XTX می‌تونه در رزولوشن ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p از RTX 4090 پیشی بگیره و در ۱۴۴۰p با ارائه ۱۱٪ فریم بیشتر به پیروزی برسه. همچنین لازم به ذکره که GPU رادئون با حداکثر ۱۳٪ در ۴K عقب می‌افته که واقعا اختلاف خوبیه.

بازی Ratchet & Clank: Rift Apart

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی Ratchet & Clank: Rift Apart

به بازی Ratchet & Clank: Rift Apart می‌رسیم و می‌بینیم که هیچ یک از GPU‌ها مشکلی با این عنوان ندارن، اما همانطور که می‌بنیم کارت گرافیک RTX 4090 سریع‌تره. XTX در رزولوشن ۱۰۸۰p با حداکثر ۱۶٪ در ۱۴۴۰p با اختلاف ۲۰٪ و سپس در ۴K تنها ۸٪ عملکرد کمتری داره.

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی Ratchet & Clank: Rift Apart

اما چیزی که به شدت بر GPU رادئون در این عنوان تأثیرگذاره عملکرد ری‌تریسینگه. فعال‌سازی اون با تنظیمات بالا باعث کاهش قابل ملاحظه‌ای در عملکرد می‌شه. حالا در ۱۰۸۰p به ۷۷ فریم در ثانیه میرسیم که تقریباً ۵۰٪ کمتر از ۴۰۹۰ محسوب میشه. در واقع، در ۱۴۴۰p به اندازه ۵۲٪ و در ۴K با اختلاف ۵۸٪ عقب هستیم، یا به عبارتی دیگر، RTX 4090 تقریباً ۱۴۰٪ سریع‌تر در ۴K عمل می‌کنه.

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی Ratchet & Clank: Rift Apart

فعال‌سازی اسکیلینگ به کارت گرافیک ۷۹۰۰ XTX کمک می‌کنه. حالا با این شرایط در ۱۰۸۰p به اندازه ۴۲٪ کمتر، در ۱۴۴۰p با اختلاف ۴۵٪ و در ۴K تا ۵۰٪ عملکرد کمتری داره.

بازی Star Wars Jedi: Survivor

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی Star Wars Jedi: Survivor

برای عنوان بعدی، ما بازی Star Wars Jedi: Survivor داریم و اینجا نتایجی با محدودیت شدید CPU در ۱۰۸۰p مشاهده می‌کنیم، هرچند نرخ فریم‌ها به خوبی بالاتر از ۱۵۰ فریم در ثانیه هستن. با این حال، GPU رادئون به‌دلیل نیاز به توان پردازش CPU کمتر، به اندازه‌ای ناچیز ۳٪ جلوتر قرار می‌گیره.

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی Star Wars Jedi: Survivor

اما به رزولوشن ۱۴۴۰p که می‌رسیم، تنظیمات ۷۹۰۰ XTX به شدت توسط GPU محدود می‌شه و حالا در ۴K به اندازه ۳۰٪ کمتر و سپس در ۴K به اندازه ۳۲٪ کمتر ظاهر میشه.

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی Star Wars Jedi: Survivor

حالا با فعال‌سازی ری‌تریسینگ، بار CPU افزایش پیدا می‌کنه و نتیجه اینه که کارت گرافیک ۷۹۰۰ XTX افزایش عملکرد قابل توجهی رو نسبت به RTX 4090 ارائه می‌ده. به همین دلیل، حتی در ۱۴۴۰p نتایج به هم نزدیکه و تا زمانی که به رزولوشن ۴K می‌رسیم، نتایج محدود توسط GPU هست. GPU رادئون در ۴K تا ۳۵٪ عقب‌ قرار می‌گیره.

فعال‌سازی FSR و DLSS در این عنوان خیلی تأثیرگذار نیست چرا که در بیشتر موارد در ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p محدود به CPU هستیم، و در واقع، این تکنولوژی‌های اسکیلینگ در مواردی باعث افت عملکرد میشن. اما در ۴K، جایی که محدود به GPU هستیم، ۷۹۰۰ XTX تنها ۴٪ افزایش داشت، در حالی که DLSS با ارائه یک افزایش قابل توجه‌تر تا ۲۵٪ به RTX 4090 برتری بسیار بیشتری داد.

بازی Forza Motorsport

بازی Forza Motorsport

بازی Forza Motorsport با استفاده از هر GPU و با تنظیمات با کیفیت بالا به خوبی اجرا می‌شه، اما با این حال، RTX 4090 سریعتره و در نتیجه ۷۹۰۰ XTX در رزولوشن ۱۰۸۰p به اندازه ۲۳٪ و سپس در ۱۴۴۰p و ۴K به اندازه ۲۱٪ ضعیف‌تره.

بازی Forza Motorsport

فعال‌سازی افکت‌های RT به GPU انویدیا برتری بیشتری میده و حالا در این شرایط کارت گرافیک ۷۹۰۰ XTX در ۱۰۸۰p 26٪ کمتر، در ۱۴۴۰p تا ۲۸٪ کمتر و در ۴K تا ۳۰٪ عقب‌تر قرار می‌گیره.

بازی Forza Motorsport

در مجموع، ما یک عنوان دیگه داریم که به نظر نمیاد FSR به درستی در اون کار کنه، چون تقریباً تغییری در عملکرد ۷۹۰۰ XTX با فعال شدن اون نمی‌بینیم. اینجا یک مزیت عملکرد با اختلاف زیاد برای RTX 4090 وجود داره.

بازی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty 

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty 

برای عنوان بعدی، Cyberpunk 2077: Phantom Liberty رو داریم و بدون فعال‌سازی ری‌تریسینگ اما با استفاده از تنظیمات Ultra، کارت گرافیک ۷۹۰۰ XTX عملکرد خوبی داره و ۱۳۹ فریم در ثانیه در ۱۰۸۰p رندر می‌کنه، که تنها ۱۸٪ کمتر از RTX 4090 محسوب میشه.

مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty 

با این حال، در رزولوشن ۱۴۴۰p که محدود به GPU‌ هستیم، اختلاف به ۳۷٪ افزایش پیدا می‌کنه و سپس در ۴K به ۳۳٪ میرسه.

اما این همه چیز نیست. اگر ری‌تریسینگ رو با تنظیمات Ultra فعال کنیم، ۷۹۰۰ XTX به شدت مشکل داره و تنها ۴۱ فریم در ثانیه رو در ۱۰۸۰p رندر می‌کنه که تقریباً ۶۲٪ کمتره یا درواقع کارت گرافیک ۴۰۹۰ به اندازه ۱۶۱٪ سریع‌تره. 

حالا با فعال‌سازی اسکیلینگ کارت گرافیک ۷۹۰۰ XTX در ۱۰۸۰p به طور میانگین به ۶۱ فریم در ثانیه میرسه اما این نصف عملکردیه که از RTX 4090 می‌بینیم، پس دوباره، نتایج ناامیدکننده‌ای برای ای‌ام‌دی داریم.

بازی Marvel’s Spider-Man Remastered

بازی Marvel's Spider-Man Remastered

Marvel’s Spider-Man Remastered عنوانی بهینه شده‌‌ست؛ به حدی که حتی در رزولوشن ۱۴۴۰p به محدودیت CPU می‌رسیم. بنابراین، ما باید به رزولوشن ۴K بریم تا تفاوت عملکرد بین این دو GPU رو ببینیم، جایی که XTX با حداکثر ۲۴٪ عقب قرار می‌گیره.

بازی Marvel's Spider-Man Remastered

فعال‌سازی ری‌تریسینگ هم به گونه‌ای هستش که محدودیت CPU بیشتر می‌شهکارت گرافیک XTX هنوز در ۴K به اندازه ۱۸٪ عملکرد کمتری داره. اما اگر کارت گرافیک RTX 4090 به ۱۵۰ فریم در ثانیه محدود نشده بود، ممکن بود اختلاف بیشتری داشته باشیم.

بازی Marvel's Spider-Man Remastered

در بازی محدود به CPU، فعال‌سازی اسکیلینگ تفاوت زیادی انجام نمی‌ده، اما به ۷۹۰۰ XTX کمک می‌کنه تا در ۴K اختلاف رو کم کنه.

بازی Hogwarts Legacy

بازی Hogwarts Legacy

Hogwarts Legacy یک بازی جدید دیگه‌ست که به شدت محدود به CPU میشه حتی با استفاده از بهترین CPUهای گیمینگ. همانطور که چند بار دیگه دیدیم، زمانی که محدود به CPU هستیم، کارت گرافیک ۷۹۰۰ XTX می‌تونه کارت گرافیک RTX 4090 رو پشت سر بگذاره و این رو در ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p هم داریم، در حالی که داده‌های ۴K همچنان رقابتی هستن.

بازی Hogwarts Legacy

همونطور که ری تریسینگ فعاله، عملکرد ۷۹۰۰ XTX رو به سطح مشابه با RTX 4090 کاهش می‌ده، چون هر دو اینجا به محدودیت CPU برمی‌خورن. بعداً در ۱۴۴۰p، به اندازه ۱۹٪ کمتر میشه و در ۴K تا ۳۹٪ آهسته‌تره.

بازی Hogwarts Legacy

فعال کردن اپ‌اسکیلینگ به هر دو GPU کمک می‌کنه، به ویژه در ۴K و حالا ۷۹۰۰ XTX تقریباً به ۶۰ فریم در ثانیه میرسه که ۱۹٪ کمتر از ۴۰۹۰ قرارمی‌گیره. 

بازی Alan Wake 2

بازی Alan Wake 2

حالا یکی از جدیدترین بازی‌هایی که به لیست ما اضافه شده، آلن ویک ۲ هستش و در این بازی GPU رادئون به طرز متفاوتی رقابتیه. در ۱۰۸۰p، فقط ۱۲٪ کمتر بود، همچنین فقط ۱۶٪ تفاوت در رزولوشن ۱۴۴۰p و بعد ۲۱٪ در ۴K داریم، که با توجه به اینکه ۷۹۰۰ XTX تقریباً ۴۰٪ قیمت کمتری داره، تفاوت قابل قبولیه.

بازی Alan Wake 2

وقتی ری تریسینگ رو فعال می‌کنیم مشکل برای GPU رادئون آشکار میشه. اینجا، به طور قابل توجهی افت عملکرد می‌بینیم و با ۲۱ فریم در ثانیه در ۱۰۸۰p اجرا میشه. البته ۴۰۹۰ هم اینجا عالی نیست و فقط ۶۶ فریم در ثانیه در ۱۰۸۰p و ۴۴ فریم در ثانیه در ۱۴۴۰p ارائه میده ولی به مراتب بهتر از XTXـه.

البته، فعال کردن اپ‌اسکیلینگ به ۴۰۹۰ کمک می‌کنه تا در ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p نرخ فریم قابل قبول‌تری داشته باشیم، هرچند برای ۷۹۰۰ XTX زیاد کمکی نمی‌کنه.

بازی فورتنایت (DX11)

بازی فورتنایت (DX11)

بازی فورتنایت با تنظیمات کیفیت حداکثر در حالت DX11 رو داریم، و اینجا ۷۹۰۰ XTX حدود ۳۰٪ کمتر از RTX 4090 در هر دو رزولوشن آزمایش شده، که عالی نیست ولی واقعاً بد هم نیست.

بازی فورتنایت (DX11)

اما اگه ما به تنظیمات کیفیت متوسط ​​تر و رقابتی بریم، می‌بینیم که در ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p، کارت گرافیک XTX بیش از ۴۰٪ کمتره، که برای کسانی که به دنبال هر چیزی برای به دست آوردن مزیت رقابتی هستن، ایدئال نیست. اختلاف به ۳۵٪ در ۴K کم میشه، ولی حتی با این حال GPU انویدیا قابل قبول‌تر و سریع‌تر بوده.

بازی فورتنایت (DX12)

بازی Rainbow Six Siege 

بازی Rainbow Six Siege 

مثل فورتنایت، در عملکرد Rainbow Six Siege رقابتی‌تره. ۷۹۰۰ XTX تنها ۵٪ کمتر در۱۰۸۰p و ۱۲٪  کمتر در ۱۴۴۰p و بعد ۲۴٪ کمتر در رزولوشن ۴K بود. از نظر ارزش و کیفیت، GPU رادئون در اینجا عملکرد خیلی خوبی داره، که نرخ فریم بسیار بالا رو در رزولوشن‌هایی مثل ۱۴۴۰p ممکن می‌کنه.

بازی Counter-Strike 2

بازی  Counter-Strike 2

در نهایت، به بازی Counter-Strike 2 می‌رسیمکه با تنظیمات متوسط اجرا شده. دوباره کارت گرافیک ۷۹۰۰ XTX اینجا خوب عمل کرده و عملکرد مقایسه‌ای رو در ۱۰۸۰p ارائه داده. با این حال، RTX 4090 در این رزولوشن با محدودیت CPU روبه‌رو میشه اما هر دو GPU بیش از ۵۰۰ فریم در ثانیه رو به‌صورت میانگین دارن. بعد در ۱۴۴۰p، کارت گرافیک XTX به اندازه ۱۸٪ کمتر از ۴۰۹۰ با محدودیت CPU بود، و در ۴K تا ۲۶٪ کمتر بود. به طور کلی، این نتایج خوبن.

پرفورمنس ری‌تریسینگ

یک مشکل قابل توجه برای AMD همچنان عملکرد ری تریسینگشه، خصوصاً در نتایج ۱۰۸۰p که ۷۹۰۰ XTX از قبل ۲۲٪ کمتره، و چندتا نتیجه نشون میده که تفاوت‌ها بیشتر از ۴۰٪ هستن.

وضعیت در ۱۴۴۰p بدتر میشه، که ۷۹۰۰ XTX تا ۲۸٪ عقب‌تره. در چند مورد مثل Dying Light 2، Ratchet and Clank Cyberpunk و Alan Wake 2 می‌بینیم که GPU رادئون به شدت عقب‌افتاده.

حتی RTX 4090 هم همیشه عملی نبوده با ری‌تریسینگ در ۴K می‌بینیم که بعضی جاها افت عملکرد زیادی مشاهده شده. اما با این حال، ۷۹۰۰ XTX در اینجا ۳۴٪ عملکرد کمتری داشته.

7900XTX

کدوم کارت گرافیک را بخریم؟ ۷۹۰۰XTX یا RTX 4090 

بعد از همه آزمایش‌ها و مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX، کدوم GPU رو خریداری می‌کنید؟ یا به عبارت دیگه قصد دارید، ۱۰۰۰ دلار یا ۲۰۰۰ دلار بپردازید؟ همونطور که در ابتدای این بررسی گفتیم، با وجود اینکه این محصولات هردو از پرچمدارهای شرکت‌های رقیب هستن، واقعاً محصولاتی نیستن که در یک سطح قرار بگیرن.

اگر حاضرید ۱۶۰۰ دلار – الان باید ۲۰۰۰ دلار باشه – برای خرید GeForce RTX 4090 بپردازید، احتمالاً اصلا کارت گرافیک ۷۹۰۰ XTX رو در نظر نمی‌گیرید. به همین ترتیب، اگه به این کارت توجه داشته باشید احتمالا بین خرید ۷۹۰۰ XTX و RTX 4090 تردید دارید.همچنین احتمالاً در نظر می‌گیرید که به هرحال RTX 4080 هم یه گزینه‌ست.

در اصل، اگر بهترین از بهترین رو می‌خواید، RTX 4090 گزینه‌ای به حساب میاد که برای افراد با بودجه زیاد جذابه. اما ۷۹۰۰ XTX واقعاً از نظر ارزش خرید یعنی عملکرد نسبت به قیمت خوب ظاهر میشه. هرچند ممکنه فقط حدود ۱۸٪ ارزان‌تر از RTX 4080 باشه و عملکرد مشابهی داشته باشه، اما عملکرد ری تریسینگ اون اغلب بسیار ضعیفتره و مجموعه ویژگی‌هاش ممکنه در مقابل انویدیا کمتر باشه.

باز هم، با اختلاف تقریباً ۲۰٪، کارت گرافیک ۷۹۰۰ XTX جذاب‌تر می‌شه، به‌ویژه اگر خیلی به عملکرد ری تریسینگ اهمیت نمی‌دید، هر چند خوب بود اگه با پرداخت قیمت کمتر این امکان وجود داشته باشه.

در نهایت، همه چیز خیلی به عنوان‌هایی که بازی می‌کنید، بستگی داره. بنچمارک و مقایسه کارت گرافیک RTX 4090 و RX 7900XTX در بازی Counter-Strike 2 برای ۷۹۰۰ XTX خیلی مثبت بوده، و در Rainbow Six Siege هم همینطور. پس این ممکنه یک GPU عالی برای بازی‌های این سبک باشه. همیشه مطمئن بشید که عملکرد بازی‌هایی که بیشتر از همه بازی می‌کنید رو بررسی کنید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×