راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

بهترین مادربرد مناسب پردازنده Core i9 14900K اینتل در بازار سخت افزار ایران [تماشا کنید]

پردازنده Intel Core i9 14900K در حال حاضر پرمصرف‌ترین و یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های موجود در بازاره. مصرف بالای این پردازنده باعث میشه انتخاب کولر و همچنین انتخاب مادربرد کار سختی باشه. در این مطلب سعی داریم بهترین مادربردها در محدوده قیمت‌های مختلف که ارزش خرید دارن و می‌تونن از پس پردازنده قدرتمند ۱۴۹۰۰K بربیان رو به شما معرفی کنیم. پس با معرفی بهترین مادربرد مناسب پردازنده Core i9 14900K همراه بنچفا باشید.


چه مادربردی برای پردازنده ۱۴۹۰۰K مناسبه؟

بهتره قبل از اینکه این مطلب رو کامل باز کنیم، مروری بر مشخصات پردازنده ۱۴۹۰۰K داشته باشیم. این پردازنده که از معماری Raptor Lake Refresh بهره می‌بره. همونطور که از نامش مشخصه، این معماری رفرش یا تازه سازی همون معماری استفاده شده در نسل ۱۳ اینتله، به این معنا که پردازنده ۱۴۹۰۰K و ۱۳۹۰۰K تفاوت بزرگی با هم ندارن. برای آشنایی بیشتر با پردازنده ۱۴۹۰۰K و همچنین ببینید عملکردش چه تفاوتی با ۱۳۹۰۰K داره، می‌تونید «بررسی پردازنده ۱۴۹۰۰K» رو مطالعه کنید. حالا بریم سراغ مادربردهای پیشنهادی ما. ما مادربردها رو بر اساس کاربری به چند دسته تقسیم کردیم، قیمت روز اون‌ها رو هم ثبت کردیم تا بتونید به راحتی تصمیم‌تون رو بگیرید.

ویدئو بهترین مادربرد مناسب پردازنده Core i9 14900K اینتل

ممنون که با دیدن این ویدئو در یوتوب از بنچفا حمایت می‌کنید.


حداقل مادربرد مناسب پردازنده ۱۴۹۰۰K اینتل: ASUS TUF GAMING Z790-PLUS WIFI D4

یکی از مادربردهای اقتصادی سری TUF ایسوس. مدل‌های ارزون‌تر از این هم در بازار هستن، اما این پایین رده‌ترین مدلیه که ما پیشنهاد می‌دیم. این مادربرد هم سیستم VRM مناسبی داره، هم ویژگی‌های نرم‌افزاری ایسوس رو در اختیارتون می‌ذاره. پورت‌های کاربردی به روز و متعددی هم داره، ۲ پورت USB C روی پنل پشتی و کانکتور USB C برای جلوی کیس، که همگی USB 3.2 Gen 2 هستن. این مادربرد کلا پورت USB 2 روی پنل پشتی نداره و فقط پورت‌های USB 3.2 داره.

این مادربرد خیلی چیز خاصی محسوب نمیشه، اما از کیفیت و مزایای خیلی مهمی بهره می‌بره. اولا که سیستم VRM خوب با هیت سینک مناسب داره که از پس این پردازنده با کمی محدود کردن مصرفش برمیاد، اتصالات خوبی داره، ۴ درگاه M.2 هم داره که ۳ تا از اون‌ها هیت سینک دارن. همه اون‌ها هم PCIe 4.0 x4 هستن، یکی از اون‌ها هم از حافظه‌های M.2 SATA پشتیبانی می‌کنه.

اگه قصد اورکلاک و اعمال فشار زیاد به پردازنده ندارید، این مادربرد مناسبه، اگه نه بهتره سراغ مدل‌های بهتر برید.

بهترین مادربرد اقتصادی برای پردازنده ۱۴۹۰۰K اینتل: GIGABYTE Z790 AORUS ELITE AX DDR4

این مادربرد گیگابایت یکی از مادربردهای خوب این شرکته که برای استفاده با استفاده از رم DDR4 مناسبه، ویژگی‌های خوبی رو هم با قیمت نسبتا پایینی که داره در اختیار شما می‌ذاره.

مادربرد GIGABYTE Z790 AORUS ELITE AX DDR4 تقریبا تمام چیزی که نیاز دارید رو در اختیارتون می‌ذاره؛ ۴ درگاه حافظه M.2 و ۴ درگاه SATA، با ۱۰ پورت USB روی پنل IO. این مادربرد از DDR4 بهره می‌بره، که برای طراحان و تدوینگران که رم DDR5 مزیتی ایجاد نمی‌کنه، انتخاب خوبی محسوب میشه.

نکته مهم دیگه، پشتیبانی این مادربرد از WiFi 6E و Bluetooth 5.3‍ه. در کنار پورت‌های پرسرعت دیگه، این مادربرد سرعت انتقال خیلی خوبی در اختیار شما می‌ذاره.

بهترین مادربرد مناسب پردازنده Intel Core i9 14900K در بازار سخت افزار ایران

با این حال این مانیتور بی نقص نیست. ساپورت نرم افزاری گیگابایت چندان جالب نیست و اپلیکیشن GIGABYTE Control Center مشکلات زیادی داره. البته این مشکلی نیست که کاربری شما رو محدود کنه، صرفا برای برخی از کارها ما ترجیح می‌دیم از اپلیکیشن‌هایی مثل Fan control و OpenRGB روی مادربردهای گیگابایت استفاده کنیم. مشکل دیگه، عدم وجود قابلیت BIOS Flashback روی این مادربرده. با توجه به اینکه این مادربرد از چیپست Z790 بهره می‌بره و قابلیت‌های زیادی در بایوس داره، قابلیت BIOS Flackback و CMOS clear می‌تونن خیلی کاربردی باشن. همچنین با توجه به نسخه بایوسی که از کارخونه روی این مادربرد نصبه، قابلیت BIOS Flashback برای استفاده از پردازنده‌های نسل ۱۴ نیازه.

بهترین مادربرد با بیشترین تعداد حافظه پشتیبانی شده برای ۱۴۹۰۰K اینتل: MSI Z790 GAMING PLUS WIFI

امسال سال اژدهاست، قطعا اژدهای MSi از یادمون نمیره! مدلی که گفتیم، ۴ پورت حافظه M.2 داره با ۶ تا پورت SATA! عملا ۱۰ تا درگاه صرفا برای حافظه. البته که شما نمی‌تونید از تمام اون‌ها به‌طور همزمان استفاده کنید، اما تعداد پورت SATA بیشتر برای برخی کاربران ضروریه. همچنین Z790 GAMING PLUS WIFI از WiFi 6E و Bluetooth 5.3 پشتیبانی می‌کنه که سرعت بالا و تاخیر پایینی رو به نمایش می‌ذاره.

بهترین مادربرد با بیشترین تعداد حافظه پشتیبانی شده برای 14900K اینتل: MSI Z790 GAMING PLUS WIFI

این مادربرد هم از نظر سیستم VRM چندان تعریفی نیست. لازم نیست خیلی وارد جزئیاتش بشیم، اما بدونید که مقداری از دو مادربرد قبلی در برق رسانی ضعیف‌تره. می‌تونه به خوبی پردازنده شما رو تغذیه کنه، اما خبری از اورکلاک نیست. MSI Z790 GAMING PLUS WIFI از حافظه DDR5 بهره می‌بره، که در کنار پردازنده‌های نسل ۱۴ و به خصوص ۱۴۹۰۰K می‌تونه عملکرد خوبی در بازی داشته باشه. همچنین قابلیت Bios Flashback هم روی این مادربرد دیده میشه که برای ارتقای بایوس بدون نیاز به پردازنده خیلی کاربردیه.

بهترین مادربرد با بیشترین تعداد حافظه پشتیبانی شده برای 14900K اینتل: MSI Z790 GAMING PLUS WIFI

مشکل ما با این مادربرد، پورت‌های USB محدود اونه. روی پنل پشتی، این مادربرد صرفا ۴ پورت USB 2، یک پورت USB 3.2 Gen2x2 Type C و یک USB 3.2 Gen2، به همراه دوتا پورت USB 3.2 Gen1، جمعا ۸ پورت که تنها یکی از اون‌ها Type C‍ه. این می‌تونه در بلند مدت برای خیلی از کاربران دردسرساز بشه.

بهترین مادربرد سفید برای پردازنده ۱۴۹۰۰K اینتل: ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI II

این تنها مادربرد سفید رنگ موجود در بازار نیست، مدل Gigabyte Z790 Aero G هم طراحی جالب و عملکرد خوبی داره، اما مزیت این مدل ایسوس اینه که آخرین آپدیت بایوس برای پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ۱۴ رو داره و از این نظر خیالتون راحته. همچنین حتی ماژول WIFI این مادربرد هم سفیده، به خاطر همین ست خیلی کاملیه.

بهترین مادربرد سفید برای پردازنده 14900K اینتل: ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI II

این مادربرد هم پورت‌های حافظه زیادی داره، ۵ پورت حافظه M.2 PCIe 4.0 و ۴ پورت حافظه Sata. یکی دیگه از مزایای بزرگ اون، پشتیبانی از WiFi 7 و Bluetooth 5.4‍ه. شاید قابلیت بزرگی به نظر نیاد، مخصوصا با در نظر گرفتن سرعت اینترت ما، اما ورژن وایفای روی پایداری شبکه خیلی موثره.

و اما می‌رسیم به بخش جذاب پورت‌ها. پنل پشتی این مادربرد ۴ پورت USB 2 و ۴ پورت USB 3.2 Gen 1 با سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه داره، به همراه ۳ پورت USB 3.2 Gen 2 با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه که یکی از اون‌ها از اینترفیس Type C بهره می‌بره، با یک پورت USB 3.2 Gen 2×2 با سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه. یعنی جمعا ۱۲ پورت USB پشت این مادربرد دیده میشه. قابلیت مهم دیگه‌ای که این مادربرد داره، Bios Flashback و Clear Cmos‍ به همراه قابلیت Q-LED که در عیب یابی کمک بزرگی می‌کنه. همچنین فرانت پنل کیس، ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI II یه پورت USB 3.2 Gen 2×2 با سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه داره، که با سرعت ۳۰ وات می‌تونه گوشی و باقی تجهیزات شما رو هم شارژ کنه.

در این قیمت، مادربردی که این همه قابلیت داره باید صفحه نمایش سون سگمنت یا ۷ قسمتی وجود داشته باشه. این صفحه نمایش‌های LED، اطلاعات مهمی درباره وضعیت سیستم و مشکلاتش به شما اعلام می‌کنه، که در این کلاس مادربرد لازمه و نبودش کمی ناراحت‌کنندست.

راستی یه مادربرد سفید دیگه هم هست که دلم نیومد تو این لیست اسمش نباشه. ASUS ROG Maximus Z790 Formula. سری فرمولا به شما این امکان رو میده که بتونید VRM رو وارد سیستم کاستوم لوپ کنید تا با مایع خنک بشه. البته اگه اینکار انجام نشه هم مشکلی پیش نمیاد. دلیل عنوان کردن این مادربرد، اینه که سفید خیلی سفید و جذابی داره :))). البته اینم در نظر داشته باشید که قیمتش دو برابر قیمت Z790-a II ایسوسه!

بهترین مادربرد برای اورکلاک پردازنده ۱۴۹۰۰K اینتل: ASUS ROG STRIX Z790-E Gaming Wifi II

مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-E Gaming WiFi II هرچیزی که نیاز دارید رو در اختیارتون می‌ذاره، از سیستم VRM باکیفیت گرفته تا اتصالات به روز و قابلیت‌های ویژه اورکلاک. شما عملا برای هیچ پردازنده نسل ۱۳ و ۱۴ به مادربردی بهتر از این نیاز ندارید.

بهترین مادربرد برای اورکلاک پردازنده 14900K اینتل: ASUS ROG STRIX Z790-E Gaming Wifi II

این مادربرد هم برای پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل آماده‌ست و نیازی به نصب جداگانه بایوس نیست. سیستم VRM این مادربرد هم خیلی قدرتمنده، ۱۸ استیج ۱۱۰ آمپری! داره و برای اورکلاک عالیه. نمایشگر Seven Segments و باقی قابلیت‌های اورکلاک هم روی اون هستن تا روند اورکلاک و عیب‌یابی رو برای شما راحت‌تر کنن.

بهترین مادربرد برای اورکلاک پردازنده 14900K اینتل: ASUS ROG STRIX Z790-E Gaming Wifi II

از نظر اتصالات هم این مادربرد همه چی تمومه. ۵ درگاه M.2، یکی PCIe 5 و باقی PCIe 4، سه درگاه PCIe x16 و کلی پورت USB روی پنل پشتی. راستی، اینم در نظر داشته باشید که اگه در پورت M.2 اول این مادربرد حافظه SSD نصب کنید، نیمی از مسیرهای PCIe x16 اول رو اشغال می‌کنه. این برای کارت گرافیک‌های فعلی مشکلی نیست، اما در آینده که کارت گرافیک‌ها به سمت استفاده از PCIe 5.0 برن، این پهنای باند می‌تونه تا حدودی عملکردشون رو محدود کنه.

بهترین مادربرد بالارده برای پردازنده ۱۴۹۰۰K اینتل: ASUS ROG Maximus Z790 Hero

این مادربرد دیگه عملا برای هر پردازنده‌ای زیاده رویه. این مادربرد کلی آپشن و ویژگی متفاوت برای اورکلاک داره، دقیقا مثل مادربرد قبلی، اما باکلاس‌تر و با ظاهر جذاب‌تر، به علاوه یک نمایشگر مخصوص که ایسوس اسمش رو Polymo Lightning گذاشته.

بهترین مادربرد بالارده برای پردازنده 14900K اینتل: ASUS ROG Maximus Z790 Hero

همونطور که در تصویر می‌بینید، ایسوس کنار این مادربرد کلی لوازم دیگه بهتون میده که مهم‌ترین اون‌ها، کارت Hyper M.2 ایسوسه. این کارت به شما این قابلیت رو میده که دو حافظه SSD PCIe 5 بیشتر روی این مادربرد نصب کنید. قطعا با نصب همه ۵ حافظه روی مادربرد و دو اسلات Hyper M.2 با مشکلات متعددی روبرو می‌شید، اما خب به دلایلی امکانش رو دارید.

سیستم VRM این مادربرد، از ۲۰ استیج ۹۰ آمپر تشکیل شده. در مجموع، آمپراژ این مادربرد از Z790-E II کمتره، اما چون در استیج‌های بیشتری پخش شده و کولر بهتری داره، عملکرد بهتری به نمایش می‌ذاره. این مادربرد در تست‌های ما و دیگر رسانه‌ها، از بهترین مادربردها برای اورکلاک بوده.

بهترین مادربرد بالارده برای پردازنده 14900K اینتل: ASUS ROG Maximus Z790 Hero

از مهم‌ترین ویژگی‌های این مادربرد، حضور دو پورت Thunderbolt 4 روی اونه. شاید برای خیلی از کاربران این موضوع خاصی نباشه، اما ادیتورها و تدوینگرها که دائما فایل‌های سنگین بین سیستم‌هاشون جابجا می‌کنن، به چنین سرعتی نیاز دارن. به جز اون، یک پورت USB 3.2 Gen 2 تایپ سی دیگه هم اینجا حضور داره. ۵ پورت USB 3.2 Gen 2 و ۴ پورت USB 3.2 Gen 1 با اینترفیس USB A هم در کنار این‌ها هستن. برای اتصال بیسیم هم Z790 Hero به WiFi 6E و Bluetooth 5.3 مجهزه.

در همین سری Maximus ایسوس، مادربردهای باکیفیت دیگه‌ای هم هستن که البته گرون‌ترن. از نظر ما، این مادربرد هم با اینکه زیاده رویه و خیلی از آپشن‌های اون کاربرد آنچنانی ندارن، بهترین مادربرد بالارده‌ایه که میشه سراغش رفت.


کلام آخر: بهترین مادربرد مناسب پردازنده ۱۴۹۰۰K اینتل چه مادربردهایی هستن؟

در این مطلب به معرفی بهترین مادربرد مناسب پردازنده ۱۴۹۰۰K پرداختیم. برای پردازنده ۱۴۹۰۰K اینتل انتخاب‌های چندان زیادی ندارید، شاید نهایتا ۱۰-۱۵ مادربرد خوب برای این پردازنده موجود باشه. ما سعی کردیم با تجربه خودمون از این پردازنده و عملکردی که از مادربردهای مختلف دیدیم، تعدادی از بهترین مادربردها رو به شما پیشنهاد بدیم.

متاسفانه در بازار ایران قطعات Mini ITX خیلی کمیاب هستن. الان هم ما هرچقدر گشتیم، نتونستیم مادربرد سایز Mini ITX پیدا کنیم و تمام مادربردها، ATX بودن.

کلام آخر: بهترین مادربرد برای پردازنده 14900K اینتل چه مادربردهایی هستن؟

اینم در نظر داشته باشید که با مصرف بالای پردازنده ۱۴۹۰۰K، خنک کردن اون هم کار مشکلیه. هرچند کولرهای خوب زیادی در بازار هستن، اما باید حسابی تنظیمات بایوس رو هم بالا و پایین بکنید تا به عملکرد مطلوبی برسید. برای انتخاب کولر مناسب، بهتره با دوستان ما در مشاوره خرید بنچفا در ارتباط باشید.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×