اطلاعات Microsoft DirectSR مبتنی بر AMD FSR 2.2.2 فاش شد؛ ارتقای مقیاس بیشتر
حدود یک ماه پیش، در برنامه کنفرانس توسعهدهندگان بازی ۲۰۲۴، از فناوری جدیدی به نام Microsoft DirectSR رونمایی شد. همانطور که میشه بهراحتی از نام اون (Direct SuperResolution) حدس زد، این تلاشی برای ساده کردن کار ارتقاءدهندههاست و با همکاری تمام فروشندگان اصلی CPU و GPU (NVIDIA ،AMD و Intel) ساخته شده. حالا اخبار تازهای از API جدید مایکروسافت با نام Microsoft DirectSR منتشر شده که در ادامه به اونها میپردازیم. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.
اطلاعات Microsoft DirectSR فاش شد
Shawn Hargreaves، مدیر ارشد برنامهنویسی در بخش Direct3D مایکروسافت، روز پنجشنبه، ۲۱ مارس، در اتاق ۲۰۰۹ در سالن غربی Moscone Center برای معرفی Microsoft DirectSR روی صحنه رفت. Hargreaves خاطرنشان کرد که امروزه انتظار میره بازیهای رایانهای از همون اول از چندین تکنیک ارتقاء مقیاس پشتیبانی کنن ( فقط به بحثهایی فکر کنید که وقتی AMD FSR یا NVIDIA DLSS در یک بازی وجود نداره شکل میگیره، مثل بازی Starfield)، و پلتفرمها قصد دارن تکنیکهای جدیدتر و بهبود یافتهتری رو در بازیهای موجود اعمال کنن. این دقیقاً همون مشکلاتیه که DirectX همیشه قرار بود از طرف توسعهدهندگان حل کنه.
از این رو، نیاز به Microsoft DirectSR همیشه وجود داشت، که بهعنوان یک DirectX API جدید توصیف بشه و چندین تکنیک ارتقاء مقیاس رو با یک رابط استاندارد عرضه کنه. تمام فناوریها و تغییرات جدید به عنوان بخشی از Direct SuperResolution عرضه خواهند شد و در تمام سخت افزارها استفاده میتونن استفاده بشن، در حالی که تا به امروز این فناوری مختص سختافزار GPU/NPU خاص خودش بود. حالا تمام این تکنولوژیهای موجود باید کم کم کنار برن و به توسعهدهنده این امکان رو بدن که کدوم یکی رو انتخاب میکنه.
از اونجایی که AMD Fidelity FX Super Resolution 2 در ابتدا به عنوان یک برنامه سایهزن همهمنظوره نوشته شده بود و روی هر کارت گرافیکی که از Compute Shader 6.2 پشتیبانی میکرد، کار میکرد، مایکروسافت تصمیم گرفته پردازش هسته AMD FSR2 رو در زمان اجرا DirectSR ادغام کنه. به این ترتیب، تا زمانی که توسعهدهندگان پیش پردازش و پارامترهای مورد نیاز رو آماده کنن، بازی اونها میتونه بدون نوشتن کد FSR2 به طور یکپارچه اجرا بشه.
زمان عرضه Microsoft DirectSR
در سخنرانی DirectX State of the Union همچنین در مورد Work Graphs صحبت شد که اکنون بدون پیش نمایش منتشر شده. با این حال، مایکروسافت DirectSR برای رسیدن به دست کاربرها به زمان بیشتری نیاز داره. هنوز اطلاعاتی در مورد زمان عرضه اون وجود نداره، اما یک پیشنمایش عمومی بهزودی باید از طریق Agility SDK در دسترس قرار بگیره.
عالیه ابنجوری بازیای قدیمی روی سیستمای قدیمی ران می شن اگر فریم جنریشن هم بده که CPU خیلی بهینه تر می شه چون درروکال مدلا و تکسچرا برای فریم ها نصف می شه! از اولم این قابلیت باید روی هسته API رنررند اصلی می بود دایرکت اکس. اپن جی ال هم باید یه فکری برای API های موبایل کنه. من خودم یه فناوری فریم جنریشن و آپ اسکیلینگ برای OPEN GL ساختم ES 3.1 با SDK آنریل انجین