ابزار گیم چک بنچفا رو امتحان کن
اخباراخبار سخت افزار

ارزش بازار انویدیا اکنون ۲۵ برابر بیشتر از اینتل و جوان‌ترین شرکت در میان سه شرکت باارزش جهان است

با رشد بی‌پایان هوش مصنوعی در وال استریت، شرکت طراحی چیپ انویدیا تاریخ‌ساز شد و باارزش‌ترین شرکت جهان شد. ارزش بازار انویدیا امروز به ۳.۳۳ تریلیون دلار رسید که حدود ۱۸ میلیارد دلار بیشتر از ارزش بازار مایکروسافت، شرکت قبلی باارزش‌ترین جهان بود. این اولین باریه که انویدیا تونسته از مایکروسافت جلو بزنه و طی این ماه چندین بار از ارزش بازار اپل هم رد شده و دوباره پایین‌تر رفته. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

افزایش ۳.۵ درصدی انویدیا در یک روز باعث شد که از مایکروسافت جلو بزنه و به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل بشه. این رشد انویدیا نتیجه گزارش‌های فصلی‌ایه که نشون میده درآمد و سود شرکت با درصدهای سه رقمی افزایش پیدا کرده. دلیل اصلی موفقیتش هم تسریع‌کننده‌های هوش مصنوعی و کارت‌های گرافیکشه که توجه وال استریت و صنعت رو به خودش جلب کرده. انویدیا که اوایل دهه ۹۰ میلادی تاسیس شده، ابتدا با کارت‌های گرافیکش که برای بازی‌های ویدیویی بود به مصرف‌کنندگان هدف گرفته بود.

مدیر ارشد شرکت انویدیا

ارزش بازار انویدیا در جهان

اما با گذشت زمان، انویدیا مدل کسب‌وکار خودش رو تنوع بخشید و محصولاتی رو توسعه داد که به‌طور خاص برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شن. جنسن هوانگ، مدیر عامل انویدیا، شخصاً در ارائه کارت‌های گرافیک به اوپن‌ای‌آی (OpenAI) که توسط مایکروسافت پشتیبانی میشه برای محصولات هوش مصنوعی مثل ChatGPT دخیل بوده و انویدیا مشتریان خودش رو در استفاده از محصولاتش راهنمایی می‌کنه.

ارزش بازار انویدیا در جهان

این کار باعث شده که محصولات انویدیا بتونن صنعت‌های مختلفی مثل رایانش پیشرفته، خودروهای خودران، بیوتکنولوژی و ابررایانه‌ها رو هدف بگیرن. با اینکه انویدیا در تاریخ خودش با مشکلاتی مثل سقوط سهام همراه با صنعت ارزهای دیجیتال مواجه شده، اما همچنان پایداری کرده و حالا در صدر ارزش بازار قرار گرفته.

ارزش بازار اینتل در دنیا

رشد انویدیا به بالاترین نقطه همچنین سقوط اینتل رو هم تحت‌الشعاع قرار میده. اینتل که به عنوان مخترع ریزپردازنده شناخته میشه، نه تنها قدیمی‌تر از انویدیاست بلکه سال‌ها فرمانروای صنعت نیمه‌رساناها بوده. اما مدل تولید قراردادی چیپ که توسط شرکت تولید نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) رهبری میشه و مناسب بودن تسریع‌کننده‌ها و کارت‌های گرافیک انویدیا برای پردازش هوش مصنوعی، باعث شده که امروزه در صنعت نیمه‌رساناها، کارت‌های گرافیک بر ریزپردازنده‌ها برتری داشته باشن.

ارزش بازار اینتل در دنیا

طبق داده‌های NASDAQ، آخرین ارزش بازار اینتل ۱۳۰ میلیارد دلاره که ارزش بازار انویدیا با ۳۳۳۵ میلیارد دلار، تقریباً ۲۵ برابر اینتل هست. در میان سه شرکت باارزش‌ترین جهان، یعنی اپل، مایکروسافت و انویدیا، انویدیا همچنین جوان‌ترین شرکت هم هست. اپل و مایکروسافت، مثل اینتل، از بازیکنان اولیه تاریخ سیلیکون ولی هستن، در حالی که انویدیا دهه‌ها بعد توسط هوانگ و همکارانش تاسیس شد.

در مورد رقیب کوچکتر انویدیا و اینتل، AMD، آخرین ارزش بازارش ۲۴۹ میلیارد دلاره که بیش از دو برابر اینتل محسوب میشه. این در حالی‌ست که اینتل منابع قابل‌توجهی برای طراحی و تولید پردازنده‌های خودش داره که با محصولات AMD رقابت می‌کنن. تولیدکننده قراردادی اصلی AMD، یعنی TSMC که سهامش از طریق رسیدهای سپرده‌گذاری در بورس نیویورک هم معامله می‌شه، ارزش بازاری برابر با ۷۴۸ میلیارد دلار داره که از مجموع ارزش بازار اینتل و AMD بیشتره.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی ستاره‌ها بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۰ / ۵. تعداد امتیازات ۰

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×