محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
راهنمای خریدراهنمای خرید سیستم

راهنمای خرید سیستم گیمینگ تا ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان – تابستان ۱۴۰۳

توی این مقاله قصد داریم یه سیستم گیمینگ توی بازه قیمتی ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون رو بهتون معرفی کنیم. اگه جدیداً قصد خرید یک سیستم جدید داشتید یا اصلا می‌خواید PC قدیمی‌تون رو ارتقا بدید، این مقاله رو از دست ندید چون می‌خوایم یکی از بهترین کانفیگ‌های حال حاضر رو با این قیمت یعنی بازه ۶۰ میلیون تومن بهتون معرفی کنیم. همچنین ویدئوی معرفی و خود سیستم به همراه بنچمارک‌های اون هم برای شما قرار دادیم تا بتونید انتخاب بهتر و آگاهانه‌تری داشته باشید. پس تا آخر این مطلب با سیستم پیشنهادی ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون با بنچفا همراه باشید. 


هر چقدر میزان بودجه شما بیشتر میشه، میزان بودجه‌ای که ممکنه در انتخاب قطعات هدر بدید بیشتر میشه. برای همینه که انتخاب قطعات به صورت هوشمند خیلی مهمه. اولویت هزینه در هر بودجه‌ای، با پردازنده و کارت گرافیکه، چرا که بیشترین تاثیر رو در اکثر کارهای شما می‌ذاره. هزینه برای چیزهایی که دوست دارید کار بدی نیست، اما می‌تونه تاثیر زیادی روی عملکرد نهایی سیستم شما داشته باشه.

حالا با در نظر گرفتن این‌ها، می‌خوایم بهترین سیستمی که میشه با بودجه ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان برای کاربری گیمینگ تهیه کرد رو با هم ببینیم. برای کاربری گیمینگ، تمرکز روی هم پردازنده و هم کارت گرافیک مهمه، اما باید کمی بیشتر روی کارت گرافیک تمرکز کرد چون در نهایت در اکثر اوقات ما توسط کارت گرافیک محدود میشیم تا پردازنده.


لیست قطعات پیشنهادی بنچفا برای سیستم گیمینگ

یک سیستم گیمینگ شامل ۸ قطعه اساسی مورد نیازه؛ پردازنده، خنک کننده پردازنده، رم، کارت گرافیک، حافظه(ها)، پاور و کیس. حالا با هم دیگه قطعات مد نظر ما برای سیستم پیشنهادی‌مون رو مرور می‌کنیم.

پردازنده: Ryzen 5 7600

این پردازنده از سری Ryzen 7000 از بهترین انتخاب‌ها محسوب میشه، چون با یه مصرف و قیمت مناسب، از بهترین پردازنده‌های گیمینگ حساب میشه و هیچ کارت گرافیکی رو هم باتلنک نمی‌‎کنه. با مطالعه «بررسی پردازنده Ryzen 5 7600» می‌بینید که این پردازنده در رقابت با پردازنده‌های دیگه کم نمیاره و عملکرد گیمینگ خوبی رو به نمایش می‌ذاره.

ما سراغ پردازنده‌های قوی‌تر AMD به چند دلیل نرفتیم؛ اول اینکه بودجه‌مون برای باقی قطعات، خصوصا کارت گرافیک خیلی محدود میشد، دوم اینکه اون موقع نیاز به ارتقای مادربرد و خنک کننده پردازنده هم داشتیم. این بهترین انتخاب برای یک پردازنده خوش قیمت برای استفاده برای چند مدت محسوب میشه و کنار کارت گرافیک مد نظرمون و حتی کارت‌های قوی‌تر انتخاب خیلی خوبیه.

خنک کننده پردازنده: Cooler master Hyper 212 Halo black

کولر بادی Cooler master hyper 212 halo black

کولر Cooler master Hyper 212 Halo black در تست‌های ما عملکرد خیلی خوبی داشت و به خوبی از پس پردازنده‌های کم مصرف برمیاد. در کنار اون، نویز مناسب و همچنین ظاهر خوبی هم داره.

کولرهای دیگه‌ای هم در این قیمت موجودن، که همگی در همین رنج قیمتی و عملکردی هستن. کولرهای Deepcool AG400 و Green Notus 400 ARGB از انتخاب‌های خیلی خوبین که می‌تونید سراغشون برید.

مادربرد: MSI PRO B650M-A WIFI

Credit: Hardware Unboxed

پلتفرم AM5 شرکت AMD تنها از رم DDR5 استفاده می‌کنه و شما به انتخاب این مادربردها محدودید. نکته‌ای که اینجا هست، اینه که سری تازه معرفی شده Ryzen 9000 و حتی سری پردازنده‌های بعدی AMD، روی همین مادربردهای سری ۶۰۰ قابل نصبن، به خاطر همین یه مادربرد باکیفیت رو انتخاب کردیم، تا در آینده موقع ارتقا دادن خیالتون راحت باشه.

مادربرد MSI PRO B650M-A WiFi یکی از بهترین انتخاب‌هاست که علاوه بر فیچرهاش، VRM خیلی خوبی هم داره که از پس پردازنده‌های قدرتمندتری مثل Ryzen 9 7950X هم برمیاد. با قیمتی که داره، باعث میشه آپشن خیلی خوبی باشه.

راستی، شما با مادربردهای سری B هم می‌تونید پردازنده‌تون رو اورکلاک کنید:))).

حافظه رم: Corsair VENGEANCE RGB 32GB Dual 6000

برای حافظه رم همونطور که گفتیم، صرفا می‌تونید از حافظه‌های DDR5 استفاده کنید. بهترین سرعت هم ۶۰۰۰ مگاترنسفر بر ثانیه برای پردازنده‌های این سریه. با در نظر گرفتن موجودی و قیمت‌های بازار، مدل Vengeance RGB کورسیر بهترین آپشن بود. همچنین با در نظر گرفتن این نکته که کولر شما قراره جلوی رم شما رو بگیره، نیازی به نورپردازی ندارید و همچنین قد رم نباید خیلی بلند باشه، نکته‌ای که این حافظه رم رو برای سیستم ما مناسب می‌کنه.

کارت گرافیک: Gigabyte RTX 4070 Ti EAGLE

اکثر مدل‌‎های موجود از این کارت گرافیک در ایران مدل‌های خوبین، اما خب تعداد مدل‌هایی که پیدا میشه در هر حال محدوده. انتخاب ما کارت گرافیک GigaByte RTX 4070 Ti SUPER EAGLE برای این سیستمه، چون عملکرد خیلی خوبی رو در ازای قیمتش به نمایش می‌ذاره. شما می‌تونید با مطالعه «بررسی پردازنده RTX 4070 Ti» عملکرد اون در مقابل باقی کارت‌ها رو هم ببینید.

این کارت گرافیک برای بازی کردن بازی‌های جدید و به روز با رزولوشن ۱۴۴۰p و ۴K مناسبه. نمیشه به طور قطعی گفت در آینده هم عملکردش به خوبی عملکرد اون در بازی‌های الان هست یا نه، اما با DLSS می‌تونه عملکرد خوبی رو به نمایش بذاره.

اگه بتونید بیشتر هزینه کنید چندتا آپشن دیگه هم دارید. می‌تونید سراغ RTX 4070 Ti Super برید، یا RX 7900 XT. پردازنده‌‌ای که انتخاب کردیم هم با هیچ کارت گرافیکی باتلنک نداره، خیالتون راحت.

حافظه‌ و فضای ذخیره‌سازی

برای اکثر گیمرها، یک ترابایت حافظه پرسرعت SSD کافیه، مگر اینکه نیاز به سه تا وارزون روی یه سیستم به صورت همزمان داشته باشید. انتخاب ما، Western Digital Blue SN580 بود که حافظه خیلی پرسرعتی نیست، اما پهنای باند خوبی داره که اونو به انتخاب خوبی تبدیل می‌کنه.

پیشنهادهای دیگر ما، حافظه‌های Corsair MP600 PRO NH و LEXAR NM800PRO هستن که کمی گرون‌ترن اما سرعت بالاتری دارن.

اگه نیاز به حافظه بیشتر دارید، پیشنهاد ما انتخاب یه حافظه NVMe دو ترابایته، اینطوری هم حافظه پرسرعت بیشتری دارید، در آینده هم دستتون برای ارتقا بازتره. تنها در صورتی که آرشیو خاصی دارید که می‌خواید به صورت بلندمدت نگهش دارید سمت هارد دیسک برید، که اون موقع هم یه حافظه ۲ ترابایتی WD Blue انتخاب خوبیه.

پاور: Green GP1000B-GXD 1000 Watt

کارت گرافیک‌های سری ۴۰ انویدیا اکثرا از کانکتور برق ۱۲VHPWR استفاده می‌کنن، همون کابل ۱۶ پینی که سر و صدای زیادی به پا کرد. شما می‌تونید از پاورهای قدیمی استفاده کنید و با مبدلی که تو جعبه کارت‌ها هست کارتون رو راه بندازید، اما راه مطمئن استفاده از یه پاوریه که از این کانکتور پشتیبانی می‌کنه.

پاور Green GP1000B-GXD از سری GXD جدید شرکت گرینه که از استاندارد ATX 3.1 پشتیبانی می‌کنه و کابل ۱۲V-2×6 هم داره. این یعنی شما نیازی به استفاده از مبدل موجود در جعبه کارت ندارید. همچنین کانکتور ۱۲V-2×6 که نسخه به روزتر ۱۲VHPWR محسوب میشه، کانکتور مطمئن‌تره و اتصال بهتری رو هم برقرار می‌کنه.

کیس: انتخاب شما!

نمیشه یک کیس رو به همه پیشنهاد داد، چون در نهایت هر کسی سلیقه متفاوتی داره و ترجیح میده کیس متفاوتی رو هر روز روی میزش ببینه. به خاطر همین، ما صرفا بهترین کیس‌های موجود مناسب برای بودجه قیمت ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان رو معرفی می‌کنیم. انتخابش به عهده شماست، شاید اصلا کسی خواست بیشتر هزینه کنه و کیس بهتری تهیه کنه، که مشکلی هم نداره چون کیس عمر نداره و تا زمانی که شاسی سالمی داشته باشه، قابل استفاده‌ست.

تمامی کیس‌هایی که انتخاب کردیم، کیس‌های مطمئن و خوب موجود در بازار ایران هستن. جالب‌ترین اون‌ها، Coolermaster MB520 Mesh‍‍، که بزرگ‌تره و بعدا اگه بخواید کارت گرافیک بزرگ‌تر یا رادیاتور آبی ۳۶۰ روی سقف نصب کنید، دستتون بازه.


کلام آخر: بهترین سیستم گیمینگ برای تابستان ۱۴۰۳!

دقت کنید کانفیگی که ما پیشنهاد دادیم مناسب گیمینگه. این به این معنا نیست که شما نمی‌تونید با این سیستم کار دیگه‌ای انجام بدید، صرفا به این معناست که در کارهای رندرینگ و برنامه نویسی و ورک لودهای این چنینی، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به باقی انتخاب‌ها داره و بهینه شده برای گیمه.

با این سیستم، شما می‌تونید تا چند سال از بازی‌ها در رزولوشن ۱۴۴۰p و ۴K لذت ببرید، همچنین به راحتی می‌تونید سیستم‌تون رو ارتقا بدید. هم مادربردی که انتخاب کردیم و هم پاور، کیفیت و ظرفیت خیلی بالایی دارن و شما می‌تونید به راحتی در آینده نزدیک قطعات‌تون رو بدون نیاز به تعویض همه قطعات ارتقا بدید.

نظر شما چیه؟ شما چه قطعاتی رو ترجیح میدید تغییر بدید؟!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×