محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباربررسیکیس

بررسی کیس Lian Li O11 Vision: ویژن تلفیقی زیبا از هنر و تکنولوژی

کیس جذاب O11 Vision لیان لی بالاخره وارد ایران شد و این یکی از جالب‌ترین و متفاوت‌ترین کیس‌هاییه که توی بازار ایران شاهدش هستیم، هم از نظر ظاهری و هم از نظر مکانیکی و ویژگی‌هاییه که داره. امروز می‌خوایم این کیس رو بررسی کنیم و ویژگی‌هاش رو براتون بگیم و در آخر هم به عملکرد و اسمبلش برسیم. با بنچفا برای بررسی کیس ویژن همراه باشید.


مشخصات فنی کیس O11 Vision

کیس O11 Vision رو گروه مهندسین تخت جمشید در اختیار بنچفا گذاشته که شریک تجاری رسمی شرکت لیان لیه. شما می‌تونید این محصول رو با ۲۴ ماه گارانتی تخت جمشید تهیه کنید.

بررسی ویدیویی کیس لیان‌لی ۰۱۱ ویژن

ممنون که با دیدن این ویدیو در یوتوب از بنچفا حمایت می‌کنید.

از اندازه این کیس شروع می‌کنیم. با توجه به اینکه این یه کیس دوال چمبره، قد کوتاه‌تری نسبت به کیس‌های معمولی داره اما پهن‌تره. O11 Vision لیان لی ۴۸۰ میلی‌متر طول، ۳۰۴ میلی‌متر عرض و ۴۶۴ میلی‌متر ارتفاع داره. حواستون باشه که قراره جای زیادی رو روی میزتون اشغال کنه. داخل این کیس شما می‌تونید کولرهای بادی تا ۱۷۴ سانتی متر ارتفاع و رادیاتورهای ۲۴۰، ۲۸۰، ۳۶۰ و ۴۲۰ میلی متری نصب کنید. کارت‌های گرافیک‌ زیر ۴۳۰ میلی‌متر هم داخل این کیس قابل نصبن که تقریبا تمام کارت گرافیک‌ها رو شامل میشه.

بررسی کیس O11 Vision لیان لی

از نظر متریالی هم طبق معمول لیان لی چیزی کم نذاشته. کیس O11 Vision از جنس استیل، آلومنیویم و شیشه‌ست. دوتا پنل فلزی جلو و بالای کیس که سمت راست اونن، از جنس استیل با ضخامت ۴ میلی متر هستن که یکی از دلایل اصلی استحکام بالای این کیسه. پنل کناری، جلو و بالایی کیس از جنس تمپرد گلسه، پنل‌های جلویی و کناری ضخامتشون ۴ میلی متره و بالایی ۳ میلی‌متر. بالایی رو سبک‌تر زدن چون که عملا شیشه جلویی ستون اونه و خواستن اینطوری فشار روی اون رو کم کنن.

این نکته اصلی این کیسه که اونو جذاب می‌کنه، همین که این سه پنل شیشه‌ای با فاصله خیلی کمی با هم نصب شدن، هیچ ستون فلزی هم وجود نداره که دید داخل کیس رو محدود کنه. لیان لی باید به شکل دقیقی نحوه نصب شیشه‌ها و فاصله‌شون از هم رو اندازه می‌گرفته تا بتونه این کیس رو برای تولید آماده کنه، حالا این وسط خطای ریز ماشین آلات هم می‌تونسته حسابی کارو براشون سخت کنه!

بررسی کیس O11 Vision لیان لی

بالای شیشه جلوی کیس یه مکانیزم جالب برای نصب شیشه‌ها قرار داره. این قطعه پلاستیکی هر سه شیشه رو با فاصله مناسبی از هم نگه می‌داره و اون‌ها رو با ترکیبی از گیره و مگنت سر جاشون نگه می‌داره. به جز این، تمام شیشه‌ها هم سر جاشون پیچ شدن، البته هیچکدوم از پیچ‌ها در دیدرس نیستن. این ظاهر خیلی جذابی رو به وجود میاره و اگه می‌خواید قطعات گرون قیمت‌تون رو به رخ بکشید بهترین ظاهر رو براتون به وجود میاره.

لیان لی این کیس رو با پیشنهادات پیسی مستر ریس ریدیزاین و تولید کرده. پیسی مستر ریس از بزرگ‌ترین کامیونیتی‌های پیسی گیمرهاست که بیشتر فعالیتشون هم روی ردیته. به خاطر همین روی پلاکی که پشت این کیس هست در کنار نام لیان لی، لوگوی این کامیونیتی رو هم می‌بینید. این ظاهر کیس پیشنهاد اونا بوده.

ویژگی دیگه مهم این کیس، ماژولار بودن اونه. لیان لی از زمان O11 D Evo به ماژولار بودن اهمیت بیشتری داد و کلی ویژگی برای اسمبل متفاوت و یونیک کیس ارائه داد. مثلا تو اون کیس، شما می‌تونید کلا کیس رو برعکس ببندید که اونطوری فضای اصلی کیس میاد سمت راست و کیسو می‌تونید بذارید سمت چپ. یا یه کیت نصب عمودی کارت گرافیک دادن. نه اون نصب عمودی که می‌شناسید، نصب عمودی که کارت رو همین طوری که می‌بینید، روی فضای نصب فن کنار کیس نصب کنید!

بررسی کیس O11 Vision لیان لی

توی این کیس با توجه به اینکه سقف شیشه‌ایه و کلا فضای نصب محدودتره، می‌بینیم که یک سری از ویژگی‌ها حذف شده اما همچنان کیس ماژولار بودنش رو حفظ کرده. مهم‌ترین ویژگی، جابجا شدن مادربرده که جلوتر بیشتر راجع بهش صحبت می‌کنیم. به جز این، هر دو محل نصب فن کنار مادربرد و پایین کیس راحت جدا میشن تا رادیاتور و فن‌ها رو راحت بتونید نصب کنید.

ب جز این، دوتا تیکه لاستیکی می‌بینید. وقتی شما مادربرد رو روی حالت پایین می‌بندید، دوتا حفره برای عبور کابل‌ها می‌بینید که نسبتا بزرگن. این دوتا تیکه لاستیکی اونجا قرار می‌گیرن تا این حفره‌ها رو صرفا به اندازه عبور کابل کوچیک کنن. ما اول به این فکر کردیم که چرا نیومدن صرفا حفره‌ها رو به همین سایز دربیارن که دیگه نیازی به اون‌ها نباشه. بعد به این نتیجه رسیدیم که اولا کانتکورها از حفره‌هایی که با این لاستیک‌ها نمایان میشن بزرگ‌ترن، پس نمیشه صرفا این سایز باشه. دوما اینکه چون اکثر حفره‌های دیگه هم لاستیک هم رنگ دارن، اصلا وجود حفره خالی که کابل ازش رد شه چیز جالبی نمیشد، خصوصا روی رنگ سفیدش.

بررسی کیس O11 Vision لیان لی

به جز این لیان لی چندتا بست هم برای مدیریت کابل براتون قرار داده، تعدادشون کمه البته. داخل کیس هم چندتا بست چسبی دیده میشه ولی با کیس‌های دوال چمبر روی مدیریت کابل منظم خیلی حساب نکنید. این یه مزیت هم حساب میشه چون می‌تونید صرفا کابل‌ها رو اون پشت ول کنید و بهشون فکر نکنید. درزهای اصلی عبور کابل بالا و کنار کیس هم گرامیت نرمی دارن که کابل‌ها رو به خوبی عبور میدن. پایین کیس که اکثرا کابل کارت گرافیک رو از اونجا عبور میدن گرامیت نداره، که اگر بود مدیریت کابل برق کارت رو مرتب می‌کرد.

و اما پورت‌ها. روی پنل جلوی کیس شما سه تا پورت USB می‌بینید، دوتا USB 3.0 و یه پورت USB Type C. کنار اون‌ها هم یه کامبوی هدفون میکروفن. به طور کلی این ترکیب خوبیه، اما می‌تونستیم شاهد بهتر از اینم باشیم. لیان لی روی کیس‌های XL مثل O11 D Evo XL پورت‌های بیشتری می‌ذاره که اون ۴ تا USB 3.0 و یه تایپ سی داره، روی کیس‌های این اندازه صرفا همین تعداد رو قرار میده.

فرانت پنل کیس O11 Vision لیان لی

حالا بریم سراغ بخش فنی و درباره ویژگی‌های اسمبل، مدل‌هایی که میشه کیس رو بست و پیشنهاد ما برای بهترین سبک اسمبل داخل کیس O11 Vision.


شاخصه‌های فنی کیس O11 Vision

یه نکته جالبی که باید بهش اشاره کنیم، نام این کیسه. بر خلاف خیلی از مدل‌های دیگه O11، در نام این کیس اثری از کلمه “Dynamic” دیده نمیشه و صرفا O11 Vision نام داره. لیان لی این نام رو صرفا به کیس‌هایی که مناسب واترکولینگ هستن میگه، مثل O11 D Evo یا O11 D Evo XL.

این کیس کلی قطعه ماژولار و قابل جدا شدن داره که تک تکشون رو می‌تونید موقع اسمبل جدا کنید هرطوری که می‌خواید اسمبل کنید و بعد بذارید سر جاش، مثل همین پنل زیری که فن روش نصب میشه. شما می‌تونید روی این پنل هم فن ۰۱۲ یا ۱۴۰ یا ۱۶۰ میلی‌متر نصب کنید، رادیاتور هم تا ۴۲۰ میلی‌متر رو ساپورت می‌کنه.

شما داخل این کیس می‌تونید سیستم کاستوم واترکولینگ نصب کنید اما چون رادیاتورها خیلی از هم فاصله دارن خیلی چیز جالبی درنمیاد، مگر اینکه خیلی روش کار کنید. شما می‌تونید روی پنل پایین و پنل کناری و پنل پشتی AIO نصب کنید. روی پنل پایینی پیشنهاد می‌کنیم رادیاتور AIO رو روی پنل پایینی نبندید، هرچند می‌تونید رادیاتورهای بزرگی مثل H170i کورسیر رو نصب کنید، چرا که اینطوری پمپ بالاتر از رادیاتور قرار می‌گیره که این برای عمر پمپ و همچنین دما مناسب نیست.

یه نکته جالب دیگه اینه که داست فیلتر قرار گرفته زیر کیس مگنتیه و از کنار خارج میشه. خیلی از داست فیلترها معمولا از پشت کیس خارج میشن که باعث میشه خارج کردن اون‌ها برای تمیز کردنشون خیلی سخت باشه، چون پشت کیس دیواره. داست فیلتر پایین این کیس از جنس نایلونه که چندتا مزیت داره، از جمله اینکه تمیز کردنش راحته و جلوی جریان هوا رو نمی‌گیره، اما در طولانی مدت استحکام خودش رو از دست میده و فن‌ها می‌تونن به راحتی هلش بدن یا بکشنش داخل. برای جلوگیری از این اتفاق، داست فیلتر چندتا ستون داره که نایلون رو سر جاش نگه داره.

و اما نکته مهمی که این کیس رو از خیلی از کیس‌های دیگه موجود در بازار متمایز می‌کنه، ماژولار بودن سینی نصب مادربرده. مادربرد شما در این کیس در دو حالت قابل نصبه، می‌تونه پایین باشه یا می‌تونه بالا باشه. اگه بالا باشه فضای نصب رادیاتور در پایین کیس بازتره و می‌تونید رادیاتور رو به صورت Push-Pull هم ببندید. اگه بالا باشه، فضای نصب عمودی کارت گرافیک بازتره و یه آپشنی دارید که تقریبا هیچ کیسی نداره؛ اینکه رادیاتور ۲۴۰ میلی‌متری رو پشت کیس نصب کنید.

پیشنهاد ما اینه که اگه می‌خواید رادیاتور ۳۶۰ میلی‌متری نصب کنید، مادربرد رو در حالت پایین نصب کنید. اینطوری می‌تونید رادیاتور رو کنار مادربرد نصب کنید و پمپ هم به میزان لازم پایین قرار می‌گیره. حالا نکته مهم همین سینی نصب فن کنار مادربرده. این سینی به طور کامل جدا میشه که شما بتونید فن‌ها رو داخلش نصب کنید، اما نکته مهم اون، اینه که شما می‌تونید اونو در دو حالت نصب کنید. اولین حالت اینه که فن‌ها بیشتر سمت فضای داخل کیس باشن، حالت دوم هم اینه که این پنل بیشتر نزدیک به در پشتی کیس باشه. در این حالت فاصله رادیاتور و فن‌ها با کارت گرافیک بیشتر میشه و اگه کارت گرافیک بزرگی رو می‌خواید به صورت افقی نصب کنید مشکلی به وجود نمیاد. اگه قصد نصب کارت گرافیک به صورت عمودی دارید، بهتره رادیاتور رو توی همون حالت جلویی نصب کنید.

پورت‌های کیس O11 D Evo و O11 D Evo XL ماژولار بود و شما می‌تونستید اونو تو حالت‌های مختلف نصب کنید. روی O11 Vision این پورت‌ها روی پایه کیس قرار دارن و ماژولار هم نیستن.

حالا بریم سراغ محفظه پشتی کیس که پاور و حافظه‌ها اینجا قرار دارن. نکته جلبی که همون اول نظرتون رو جلب می‌کنه، اینه که محفظه نصب پاور کمی به طور کامل داخل کیس نیست و مقداری خارج‌تر از کیس نصب میشه. این کار هوشمندانه‌ای از طرف لیان لیه، به سه علت. اول اینکه با این کار فضای نصب پاور و کابل آزادتره، دوم اینکه پاور نیازی نداره بخش زیادی از فضای کیس رو اشغال کنه، سوم اینکه با اینکار، کیس رو لیان لی تونسته کوچک‌تر کنه که در نتیجه متریال کمتری صرف شده.

بالای پاور کیج نصب حافظه قرار داره که شما می‌تونید دو حافظه ۳.۵ یا ۲.۵ اینچی اونجا نصب کنید. یه سینی مدیریت کابل هم کنار فضای نصب فن قرار داره که اونجا شما می‌تونید ۳ تا حافظه ۲.۵ اینچی نصب کنید، اما مدیریت کابل اون‌ها خیلی سخته.

نکته قابل ذکر دیگه‌ای اینجا نیست و صرفا می‌رسیم به پنل کناری کیس که از جنس آلومینیومه، جلوی اون که جای نصب فنه و پشت اون هم که فن قرار می‌گیره مشه. لیان لی ضخامت ورق استفاده شده رو اعلام نکرده اما حدس ما اینه که ضخامت این پنل و باقی ورق‌های استفاده شده در کیس ۰.۸ میلی متره.


تست عملکرد کیس O11 ویژن لیان‌لی

حالا بریم سراغ تست‌ها و بنچمارک‌هامون اما قبلش یه توضیحی درباره تست بنچمون برای این کیس بهتون بدم. کیس‌های سری O11 لیان لی به جز O11 Air، هیچکدوم با فن عرضه نمیشن و خالی خالین. ما برای اینکه خب نمیشه کیس رو بدون فن تست کرد، صرفا سه تا فن ۱۲۰ میلی متری روش نصب کردیم تا استانداردسازی بشه.

بررسی کیس O11 Vision لیان لی

قطعاتی که ما برای تست داریم، i5 12400 اینتل با کولر بادی AG620 Digital و کارت گرافیک RTX 3050 مدل msi Gaming X هستن. بریم سراغ بنچمارک‌ها و با تست نویز شروع می‌کنیم.

تست نویز کیس O11 Vision لیان لی

هدف ما در این تست بیشتر روی نویزه، چون با توجه به سابقه لیان لی در تولید کیس‌های O11 این کیس هم کیفیت بالایی در این زمینه داره. ما دو تا تست نویز برای کیس O11 Vision اجرا کردیم؛ تست اول سرعت فن‌ها رو روی ۱۰۰% گذاشتیم و کارت گرافیک بیکار بود، در تست دوم سرعت فن‌های پردازنده رو روی ۷۵% و سرعت فن‌های کارت گرافیک رو روی ۱۰۰% گذاشتیم. در هر دو تست هم سرعت فن‌های کناری کیس ۱۰۰% بود. فاصله میکروفن از کیس هم ۳۰ سانت بود، که فاصله عادی نسبت به کیسه.

تست نویز پردازنده داخل کیس O11 Vision لیان لی

همونطور که گفتم، ما از کولر بادی AG620 Digital دیپ‌کول و سه تا فن کورسیر کنار کیس استفاده کردیم. در تست اول، به طور میانگین شاهد ۴۳ دسیبل نویز بودیم. این میزان صدای خیلی خوبی برای کولریه که دوتا فن ۱۲۰ میلی متری داره. فاصله حداکثر میزان نویز با میانگین خیلی بالاست، که ما حدس می‌زنیم به خاطر صدای محیط باشه، پس ازش می‌گذریم.

تست نویز سیستم داخل کیس O11 Vision لیان لی

در تست دوم نهایتا ۵۱ دسیبل نویز رو ثبت کردیم. این میزان بالاییه، اما با در نظر گرفتن میزان سرعت فن‌هایی که داخل کیس بودن آمار خیلی خوبیه. شیشه‌های کناری کیس O11 Vision ضخیمن و این یکی از دلایلیه که تا حد زیادی جلوی نویز قطعات گرفته میشه.


دمای قطعات در بررسی کیس O11 ویژن لیان‌لی

دمای پردازنده در کیس O11 Vision

برای تست دمای قطعات، اول تست Cinebench رو برای نیم ساعت اجرا کردیم و به طور مرتب دمای پردازنده رو ثبت کردیم. در ده دقیقه اول دیدیم که دمای پردازنده از ۶۰ بالاتر نرفت، پس از اون به ۶۱ درجه رسید و برای تمام طول تست این دما رو حفظ کرد. دلیل این میزان از پایداری دما، اینه که هوایی که فن‌های کناری وارد می‌کردن با اینکه مستقیم به سمت کولر نبودن، اما به راحتی به کولر پردازنده می‌رسیدن. کیس‌های O11 درسته که برای استفاده از کولرهای بادی طراحی نشدن، اما عملکرد خیلی خوبی رو با این کولرهای به نمایش می‌ذارن.

دمای کارت گرافیک در کیس O11 Vision

و اما تست آخر ما. در این تست ما Furmark رو برای ده دقیقه اجرا کردیم تا ببینیم دمای کارت گرافیک به کجا می‌رسه. پس از چند دقیقه، دمای کارت گرافیک روی ۶۶ درجه فیکس موند و دیگه بالاتر نرفت. این نتیجه از تمام کیس‌هایی که ما تاحالا این کارت گرافیک رو در اون نصب کردیم بهتره. حالا اگه شما قراره کارت بهتری نصب کنید، که قطعا می‌کنید، بهتره پایین کیس هم فن نصب کنید. با توجه به اینکه پایین کیس فاصله مناسبی با سطح میز داره، میزان جریان هوایی که وارد کیس می‌کنه خیلی خوبه و می‌تونه کمک زیادی به کاهش دما کارت گرافیک بکنه.


بهترین حالت اسمبل در کیس O11 Vision لیان لی

این پیشنهاد ما برای بهترین حالت اسمبل در این کیسه. شما حالت‌های مختلفی می‌تونید نصب کنید که همه اون‌ها هم قطعا عملکرد خوبی دارن، اما این یکی از بهترین حالت‌هاست و بهترین نتیجه رو هم به شما میده.

اول از همه، سینی مادربرد رو در حالت پایین ببندید. پایین و پشت کیس فن‌ها رو به صورت ورودی نصب کنید که هوا رو به داخل بکشن. کنار سینی مادربرد هم رادیاتور ۳۶۰ میلی متری نصب کنید به صورت خروجی هوا که تمام هوایی که وارد کیس شده رو خارج کنه. این چندتا مزیت داره، اولا که دمای قطعات روی مادربرد به خاطر هوایی که از پشت کیس وارد میشه خنک می‌مونه. دوما که گرمایی که رادیاتور تولید می‌کنه وارد کیس نمیشه که دمای قطعات رو بالا ببره؛ اگه گرمای رادیاتور وارد کیس بشه دمای کارت گرافیک شما رو هم بالا می‌بره. اینطوری اگه کارت گرافیک رو عمودی هم نصب کنید گرمایی که از حفره پشت کارت گرافیک خارج میشه به رادیاتور می‌خوره و خارج میشه. دمای پردازنده شما کمی بالا میره، اما خیلی نه.

اگه می‌خواید رادیاتور ۲۴۰ میلی متری هم ببندید که راه مشخصه. باید پایین و کنار کیس فن‌ها رو به صورت ورودی نصب کنید، پشت کیس هم رادیاتور ۲۴۰ رو ببینید.


کلام آخر: آیا کیس O11 Vision ارزش خرید داره؟

حالا با هم ویژگی‌ها و همچنین عملکرد کیس O11 Vision لیان لی رو دیدیم. لیان لی در طراحی و تولید این کیس واقعا فکر همه چیز رو کرده و تمام ویژگی‌های این کیس بادقت و ظریف کار شدن. جزئیات این کیس مهندسی خوبی داره و همه چیز فکر شده کنار هم قرار گرفته.

بررسی کیس O11 Vision لیان لی

تخت جمشید کیس O11 Vision رو روی سایتشون حدود ۱۰ میلیون تومن قیمت گذاشته. این قیمت خیلی خوبی با توجه به تمام ویژگی‌ها و عملکرد این کیس در مقابل برخی از رقبای اون در همین بازه قیمتی یا بالاتره. با در نظر گرفتن همه چیز، کیس O11 Vision رو میشه به راحتی پیشهاد داد و کسی از خریدش پشیمون نمیشه.

بررسی کیس O11 Vision لیان لی

تنها زمانی که ما پیشنهاد می‌دیم سراغ این کیس نرید، اینه که می‌خواید قوی‌ترین ترکیب پردازنده و کارت گرافیک رو داخل اون نصب کنید، مثل ۷۹۵۰X یا ۱۴۹۰۰K و RTX 4090. این قطعات جمعا حدود ۸۰۰ وات برق مصرف می‌کنن که میزان خیلی زیادی برای هر کیسیه. قطعا که هیچ قطعه‌ای در این کیس به مشکل نمی‌خوره، اما بهتره لب مرزی حرکت نکنید. با توجه به اینکه بالای این کیس راهی برای خروج هوا وجود نداره، پیشنهاد ما اینه که برای این قطعات همچنان سراغ O11 D Evo یا کیس‌های دیگه برید. اگه هر یک از قطعات‌تون از ترکیبی که گفتیم پایین‌تره، به هیچ مشکلی برنمی‌خورید. مثلا ترکیب Ryzen 7 7800X3D و RTX 4090 رو می‌تونید بدون هیچ مشکلی و با یه دمای عالی تو این کیس نصب کنید.


هر سوالی درباره این کیس، گارانتی اون، درباره قیمتش و باقی مدل‌های موجود در بازار رو شما می‌تونید در کامنت‌ها برامون بنویسید. خیلی ممنون که تا پایان این بررسی با ما همراه بودید و خیلی ممنون از گروه مهندسین تخت جمشید که این محصول رو به دست ما رسوند.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی یک ستاره بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۰ / ۵. تعداد امتیازات ۰

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×