محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیلپ‌تاپ
منتخب بنچفا

بررسی لپ‌تاپ HP Victus 2024: بی‌صدا و خوش‌ساخت

به جرئت می‌گم این لپ تاپ یعنی ویکتس ۲۰۲۴ یکی از عجیب‌ترین دستگاه‌هاییه که بررسی کردم و خیلی نظرات متناقضی درباره‌ش دارم. تو یک بخش هایی واقعا بی‌نظیر عمل می‌کنه نسبت به رقبا و خیلی راحت اونارو میذاره توی جیبش و در برخی بخش‌هایی هم حسابی ناامیدمون می‌کنه. البته همه اینها وابسته به کاربری داره. توی این مطلب می‌خوایم این لپ تاپ جدید رو بررسی کنیم، درباره مشخصاتش صحبت کنیم و از نقاط قوت و ضعفش بگیم و بعد هم بریم ۵ تا بازی محبوب رو روش تست کنیم و ببینیم توی بازی‌ها چه عملکردی داره. اگه قصد خرید یه لپ تاپ توی این بازه قیمت دارید یعنی ۸۰ میلیون تا آخر این مطلب با بنچفا همراه باشید.

بررسی لپ‌تاپ HP Victus 2024

مثل داستان همیشگی بنچفا توی بررسی لپ‌تاپ‌ها از مشخصات سخت افزاری این لپ‌تاپ شروع می‌کنیم. 

وقتی می‌خواهیم در مورد عملکرد یک لپ‌تاپ گیمینگ مثل ویکتس صحبت کنیم، باید به سه تا از مهم‌ترین قطعات سخت‌افزاریش یعنی پردازنده (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU)، و حافظه رم (RAM) توجه کنیم. این سه مورد، پایه و اساس قدرت و سرعت این لپ‌تاپ رو تشکیل میدن و باعث میشن بتونیم بازی‌ها و برنامه‌های سنگین رو بدون مشکل اجرا کنیم.

ویدیو بررسی لپ‌تاپ HP Victus 2024

با دیدن این ویدیو در یوتوب بنچفا از ما حمایت کنید.

این لپ تاپ ویکتوس ۲۰۲۴ رو افراشاپ برای بررسی در اختیار بنچفا قرار داده. شما می‌تونید این دستگاه و مدل‌های دیگه رو با کد تخفیف Benchfa از این فروشگاه معتبر تهیه کنید.

پردازنده (CPU) لپ‌تاپ HP Victus 2024

لپ‌تاپ ویکتوس به پردازنده نسل چهاردهمی اینتل Core i7-14700HX مجهز شده. این پردازنده ۲۰ هسته‌ و ۲۸ رشته‌ داره که قدرت زیادی رو در اختیار شما قرار میده. این یعنی می‌تونید همزمان چندین برنامه و بازی رو بدون هیچ‌گونه لگ و تاخیر اجرا کنید. این پردازنده هسته های پرفورمنسش که ۸ تا هستن با فرکانس پایه ۲.۱ گیگاهرتز کار می‌کنن و در حالت توربو می‌تونه تا ۵.۵ گیگاهرتز افزایش پیدا کنه. این ویژگی‌ها باعث میشه این پردازنده نه تنها برای بازی، بلکه برای کارهای سنگین مثل ویرایش ویدئو، برنامه‌نویسی، و اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی هم بسیار مناسب باشه.

بررسی لپ‌تاپ HP Victus 2024

گرافیک (GPU) لپ‌تاپ HP Victus 2024

اما بخش مهم دیگه‌ای که برای گیمرها اهمیت زیادی داره، گرافیکه. ویکتوس از گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4060 با ۸ گیگابایت حافظه ویدیویی استفاده می‌کنه. این گرافیک یکی از جدیدترین و قدرتمندترین کارت‌های موجود در بازاره و با معماری آدا انویدیا ساخته شده. این یعنی می‌تونید بازی‌های جدید رو با بالاترین تنظیمات گرافیکی و فریم‌ریت بالا بازی کنید و از تجربه گیمینگ روان و بی‌نقص لذت ببرید. همچنین این کارت گرافیک برای کارهای طراحی سه‌بعدی، رندرینگ و هوش مصنوعی هم بسیار کارآمده. در ادامه من تست های نرم افزار و محسن تست های بازی رو براتون تحلیل میکنه.

یکی دیگه از ویژگی‌های مهم این گرافیک، پشتیبانی از تکنولوژی ری‌تریسینگ (Ray Tracing) هست که باعث میشه نورپردازی و سایه‌ها در بازی‌ها به صورت واقع‌گرایانه‌تر و طبیعی‌تر نمایش داده بشن. همچنین تکنولوژی DLSS (Deep Learning Super Sampling) انویدیا هم به کمک این گرافیک میاد تا بتونید بازی‌ها رو با رزولوشن بالا و فریم‌ریت بیشتر تجربه کنید.

بررسی لپ‌تاپ HP Victus 2024

حافظه رم (RAM) لپ‌تاپ HP Victus 2024

در کنار این پردازنده و پردازنده گرافیکی قوی، ویکتوس به ۱۶ گیگابایت رم DDR5 مجهز شده. حافظه رم یکی از مهم‌ترین عوامل در عملکرد روان سیستمه. هر چقدر رم بیشتری داشته باشید، می‌تونید برنامه‌های بیشتری رو همزمان باز کنید بدون اینکه سیستم شما کند بشه. رم DDR5 که در این لپ‌تاپ استفاده شده، نسل جدیده و درواقع آخرین نسله که سرعت و پهنای باند بالاتری نسبت به نسل‌های قبلی یعنی DDR5 داره. این رم باعث میشه سرعت بارگذاری بازی‌ها و برنامه‌ها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کنه و همچنین عملکرد کلی سیستم بهتر بشه. حالا ۱۶ گیگ رم برای بیشتر بازی ها و برنامه ها کافیه اما جایی که ناامیدکننده‌ترین بخش این لپ تاپه و باید خیلی بهش توجه بکنید اینه که درسته شما ۱۶ گیگ رم دارید به ظاهر اما وقتی تسک منیجر رو باز می‌کنید می‌بینید که دو گیگ  سیصدش اشغال شده درواقع رزرو شده. حالا از توی لپ تا نمیشه دقیقا فهمید که این برای چه کاری رزرو شده اما به طور معمول روی لپ تاپ مقداری از رم که به همین شکل رزرو میشه برای گرافیک آنبرد پردازنده مرکزیه. حالا ممکنه با خودتون فک کنید که این مهم نیست ولی خیلی مهمه اولا چون دو گیگ واقعا زیاده و یه چیزی حدود ۱۲ درصد کل میزان رمتونه. دقق تر بگم ۱۲.۵. و از طرفی ما خودمون هم با یکی از مشکلات برخورد کردیم و ازونجاییی که تو بخش بازی بود، صبر کنید تا برسیم به اون قسمت تا محسن بهتون بگه داستانش چیه. 

بررسی لپ‌تاپ HP Victus 2024

البته این نکته هم بگم که شما میتونید رم دستگاه رو تا ۳۲ ارتقا بدید. که با توجه به محدودیتی که روی ویکتس داریم من پیشنهاد می‌کنم به ۳۲ ارتقا بدید یا از اول برید سراغ همین مدل. حافظه داخلی هم یک ترابایته از نوع اس اس دی NVMe که سرعت استانداردی داره و یه اس اس دی معمولیه رو به خوبه.

بررسی لپ‌تاپ HP Victus 2024

در مجموع، وقتی این سه قطعه مهم یعنی پردازنده Core i7، کارت گرافیک RTX 4060، و ۱۶ گیگابایت رم DDR5 رو کنار هم می‌ذاریم، نتیجه یک لپ‌تاپ فوق‌العاده قدرتمند و سریع میشه که برای گیمرها و حتی کاربران حرفه‌ای که با نرم‌افزارهای سنگین کار می‌کنن، یک گزینه عالیه. این لپ‌تاپ می‌تونه تمام نیازهای شما رو برای اجرای بازی‌های جدید با تبصره، ویرایش ویدئوها و حتی برنامه‌نویسی پیشرفته برآورده کنه.

صفحه نمایش لپ‌تاپ HP Victus 2024

بررسی لپ‌تاپ HP Victus 2024

این لپ‌تاپ با صفحه‌نمایش ۱۶.۱ اینچی، یه انتخاب عالی برای کساییه که دنبال کیفیت تصویر خوب و تجربه بازی روان هستن. پنل IPS داره که یعنی رنگ‌ها و زاویه دیدش خوبه. وضوح تصویرش Full HD با رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ هست که دیگه حداقلیه. اگه فول اچ دی نبود بهتر بود اما خب برای این مشخصات سخت افزاری کم نیست مخصوصا که رفرش ریت ۱۴۴ هرتزه. زمان پاسخگویی اون هم ۷ میلی‌ثانیه‌ست که برای گیمرها نکته مهمیه. روشنایی صفحه‌نمایش ۳۰۰ نیته و با ۶۵% پوشش sRGB، این یعنی اگه کار جدی ای انجام میدید که نیاز دارید رنگ هارو خیلی دقیق تر ببینید احتمالا این نمایشگر اذیتتون میکنه اما برای بازی عالیه و مشکلی نداره، هر چند در برخی بازی‌ها مثل Ghost of Tsushima که جلوتر تست کردیم، که کیفیت بصری بالایی دارن، این لپ تاپ یه عنصر محدود کننده‌ست. همچنین صفحه‌نمایش ضدبازتاب (anti-glare) داره، نور آبی کمتری داره، و حاشیه‌های باریکی که تجربه بهتری ارائه می‌ده.

زیاد نمیخواستم درباره کیبورد و پورت ها و تاچ پد درباره این لپ تاپ حرف بزنم و شم میتونید برید از کانال بینوشا بررسی امین رو از این لپ‌تاپ ببینید که لینکش هم توی دیسکریپشن براتون مینویسم. اما کیبورد این دستگاه رو خیلی دوست داشتم. کیبوردش همون کیبورد اچ پی اومن ۱۷۰ میلیونیه. و اگه بخوام با لنوو وک مقایسه‌ش کنم. کیبورد این درکل خیلی حس بهتری داره و همچنین تاچ پدش هم بیشتر دوست داشتم. از اچ پی راستش انتظار نداشتم اما این لپ‌تاپ واقعا دستگاه خوبیه. البته بدنه‌ش کاملا پلاستیکیه ولی اصلا حس چیپ بودن نمیده. پورتم به اندازه داره به نظرم. سه تا یو اس بی ۳.۲ داره یدونه تایپ سی. یه لن یک جک کامبو و HDMI. توی بدنه از داخل درواقع دیگه جایی برای پورت‌ها وجود نداره بنابراین انتظار داشتن خیلی منطقی نیست.

باتری بخش بعدیه که می‌خوایم درباره‌ش حرف بزنیم. این لپ تاپم مثل همه لپ تاپ‌های ویندوزی در سناریوهای مختلف ۱ تا ۳ ساعت شارژ نگه میداره و یه آداپتور ۲۳۰ واتی داره. که بزرگه و جابه‌جا کردنش به صورت روزانه واقعا راحت نیست.

عملکرد و بنچمارک در بررسی لپ‌تاپ HP Victus 2024

حالا بریم سراغ بنچمارک‌ها. تمام تست‌ها رو ما هم توی شارژ و هم روی باتری گرفتیم تا متوجه بشید اگه قراره روی باتری با لپ‌تاپ کار کنید قراره چقدر افت عملکرد داشته باشیم.

بنچمارک Cinebench R23

اولین تستمون تست Cinebench R23 بود. این تست تفاوت بین پردازنده‌ها رو به خوبی به نمایش می‌ذاره. تست R24 رو هم گرفتیم که بعد این بنچمارک بهش می‌رسیم. درحالی که دستگاه داشت توی برق کار میکرد امتیاز مولتی کور شد ۱۵۲۷۰ و سینگل کور هم شد ۱۹۹۴ که امتیاز کمیه نسبتا برای این cpu. اما خب لپ تاپه و مدل به مدل هم متفاوته. من تست‌هایی که بقیه هم روی این لپ تاپ گرفتن رو دیدم و همه همین حدود امتیازو به دست آورده بودن. وقتی رفتیم روی باتری امتیاز تقریبا نصف شد. دقیقا همون چیزی که انتشار داشتیم. حالا نتایجش رو میتونید روی نمودار ببینید. اما یه نکته خیلی خوب وجود داشت. اونم این بود صدای فن اصلا آزاد دهنده نبود. و یکو صدا میرفت پایین و بعد دوباره کنترل میشد و میومد پایین. در این حالت هم یعنی وقتی توی برق داشتیم تست رو میگرفتیم و لپ تاپ داشت سعی میکرد از همه توان خودش استفاده کنه، دما ماکسیموم رسید به ۹۹ درجه که خوبه یه جورایی چون یعنی داره از همه توانش استفاده میکنه. و پردازنده هم قویه نمیشه راحت کنترلش کرد. به صورت میانگین اما دما روی ۷۰ بود. البته امتیازش بالا نیست اما نتیجه متعادل و استیبله. 

بنچمارک Cinebench R24

بنچمارک Cinebench R24

تست بعدی Cinebench R24 بود. توی شارژ، این دستگاه امتیاز ۹۰۹ رو در حالت چند هسته‌ای و ۱۰۸ در حالت تک هسته‌ای به نمایش گذاشت. در استفاده از باتری، امتیاز چند هسته‌ای به ۵۰۲ کاهش پیدا کرد، اما امتیاز چند هسته‌ای ثابت بود.

بنچمارک Cinebench R24

حالا بریم سراغ تست پردازنده گرافیکی، که اینجا شاهد نتایج جالبی هستیم. زمان استفاده از باتری، Victus 2024 پردازنده گرافیکی رو خیلی محدود نمی‌کنه و امتیاز اون صرفا کمی افت کرد.

بنچمارک Superposition

بنچمارک Superposition

تست بعدیمون سوپرپوزیشن که برای عملکرد پردازنده گرافیکی گرفته میشه و دیتابیس خوبی از پرفورمنس جی‌پی‌یوعه. توی شارژ امتیازمون شد ۵۹۸۹ برای RTX 4060 و توی باتری امتیاز رسید به ۴۲۶۷. حالا بچه ها از این ساده نگذریم. این امتیاز بسیار بسیار خوبیه. چون معمولا وقتی لپ تاپو از شارژ می‌کشید باید امتیاز و عملکرمون نصف بشه. اما نشد این یعنی پردازنده گرافیکی توی ویکتس کولینگ بسیار خوبی داره و توانش خیلی خوب داره کنترل میشه.

نکته‌ای که اینجا جالب توجهه، اینه که در هر دو حالت لپ تاپ LOQ 2023 با همین پردازنده گرافیکی عملکرد بهتری رو به نمایش گذاشته بود، البته با نویز بیشتر.

تست استرس گرافیک Furmark

تست استرس گرافیک Furmark

توی تست فرمارکم که تست استرس پردازنده گرافیکیه دما بعد ۲۰ دقیقه نهایتا به ۷۰ رسید و من هرچقدر صبر کردم از این بیشتر نشد و این یعنی احتمالا یه جوری روی یه فرکانس یا پرفرمنسی توسط خود اچ‌پی لاک شده. 

حالا بریم سراغ بنچمارک بازی های این لپ تاپ که محسن همه بازیارو آماده کرده که توی سناریوهای مختلف تستشون کنیم. بریم و برگردیم. 

بنچمارک بازی Apex Legends

بنچمارک بازی Apex Legends

اولین بازی Apex Legends بود، که روی بالاترین حالت یعنی Ultra تستش کردیم. اینجا این لپتاپ تنها ۱۰۸ فریم بر ثانیه به نمایش گذاشت، که خیلی باب میل ما نیست و انتظار بیشتری داشتیم، چون با همین پردازنده گرافیکی امتیازهای بهتری تونستیم کسب کنیم. اگه بخواید می‌تونید تنظیمات گرافیکی رو بیارید پایین.

بنچمارک بازی گوست آو سوشیما

بنچمارک بازی گوست آو سوشیما

Ghost of Tsushima از نظر بصری بازی فوق‌العاده‌ایه و از تجربه اون لذت می‌برید. روی بالاترین تنظیمات گرافیکی بدون تکنولوژی‌های آپسکیل، شاهد ۵۶ فریم بر ثانیه به صورت میانگین بودیم. ۹۹% و ۹۵% هم نتایج خوبی داشتن و در کل نتایج خوبه. با فعال کردن DLSS روی حالت Quality فریم ریت مقداری بالا رفت، اما این در ازای شفافیت پایین‌تر تصویره، همچنین با دقت به نمودار می‌بینید که مثل حالت اول تجربه روونی رو شاهد نیستیم.

بنچمارک بازی A Plague Tale: Requiem

بنچمارک بازی A Plague Tale: Requiem

بازی A Plague Tale Requiem رو ما در دو حالت تست کردیم، روی بالاترین تنظیمات گرافیکی و همچنین تنظیمات High که دومین تنظیمات گرافیکی این بازیه. در حالت اول، شاهد ۵۰ فریم بر ثانیه بودیم که به لطف ۹۹% و ۹۵% فریم ریت خیلی خوب، بازی واقعا روون اجرا میشد. در حالت دوم به ۵۶ فریم بر ثانیه به صورت میانگین رسیدیم، شفافیت تصویر هم افت خاصی نداشت. پیشنهاد ما اینه که روی همین حالت این بازی رو تجربه کنید.

یه نکته دیگه اینه که این بازی از DLSS و همچنین DLSS Frame Generation هم استفاده می‌کنه. هدف ما تست بازی و قابلیت‌هایی که این بازی در اختیارتون می‌ذاره نیست، قبل‌تر هم دیدیم که تاثیر منفی روی عملکرد بازی داره، پس تستش نکردیم. همچنین فریم جنریشن هم توی این بازی عملکرد خوبی نداره و خیلی وقت‌ها فریم‌ها مشکل‌دار تولید می‌کنه.

بنچمارک بازی spiderman miles morales

بنچمارک بازی spiderman miles morales

و اما آخرین بازی که روی این لپ تاپ تست کردیم، Spider-Man Miles Morales. با بالاترین تنظیمات گرافیکی روی رزولوشن ۱۰۸۰p شاهد ۱۰۱ فریم بر ثانیه به صورت میانگین بودیم. ۹۹% و ۹۵% فریم ریت فاصله زیادی با میانگین دارن، که تنها توضیحی که براش داریم اینه که حرکت در این بازی زیاده و شیدرهای بازی سریع لود نمیشن.

با فعال کردن ری تریسینگ روی بالاترین حالت، شاهد افت شدید فریم ریت بودیم، بازی هم به قدری از نظر بصری به خودی خود خوبه که هیچ تفاوت خاصی به وجود نیاورد. بشینید این بازی رو بدون ری تریسینگ بازی کنید عشق کنید ری تریسینگ چیه بابا:))).

نتیجه‌گیری بررسی لپ‌تاپ HP Victus 2024

همونطور که دیدید این لپ تاپ واقعا دستگاه عجیبیه. یه نکات قوت بسیار خوب داره مثل کولینگ و کیبورد خوبش اما مثلا چرا دو گیگ رمو رزرو کردی واقعا؟ یعنی چی اصلا؟ مگه ۴۰۶۰ نداریم؟ چرا ۲ گیگ به گرافیک انبرد اختصاص داده شده؟ حالا شاید بشه یه طوری این موضوع رو حل کرد اما این باید چیزی باشه که خود لپ تاپ اوکیش می‌کنه. این جالب نیست اما درکل برآیند این لپ تاپ مثبته من روی هم رفته بهش امتیاز ۷۰ میدم از ۱۰۰. مثلا لنوو لوک ۲۰۲۳ که یه جورایی رقیب این لپ تاپه از نظر همه چی. اون از نظرم امتیاز ۶۳-۶۴ اینا بود. 

حتما نظرتون رو درباره این لپ تاپ برامون بنویسید و کد تحفیف بنچفا هم از افراشاپ فراموش نکنید. به صورت حضوری هم میتونید از این کد تخفیف استفاده کنید. آدرس شعب مختلفشون هم در سراسر ایران توی سایتشون هست. فعلا.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی یک ستاره بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۴ / ۵. تعداد امتیازات ۱

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×