محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیکیس

بررسی کیس Green Griffin G9: جذاب بی ادعا!

گریفین G9 جدیدترین و بالارده‌ترین کیس گرینه. امروز می‌خوایم تمام عناصر مکانیکال و ساخت و اسمبل اون رو بررسی کنیم و همچنین ببینیم عملکرد خنک کنندگی این کیس که ۷ تا فن به صورت پیش فرض داره چطوره. قراره بررسی خیلی طولانی باشه پس برید یه اسنک آماده کنید و با بنچفا همراه باشید.


ویدیو بررسی کیس گریفین G9 گرین

مشخصات کیس Green Griffin G9

کیس Green Griffin G9 یه کیس مید تاور با طراحی داخلی استاندارده و مثل O11 Vision دوال چمبر نیست. پاور و حافظه‌های ذخیره سازی در فضای زیری کیس و قطعات اصلی بالای کیس نصب میشن. این کیس چندین المان مکانیکی داره که دست شما رو مقداری در شخصی سازی کیس باز می‌کنه، توی اسمبل هم کارتون رو راحت کرده.

کیس Green Griffin G9

بدنه این کیس از جنس استیل با ضخامت ۰.۹ میلی متر تولید شده، که با اتصالات خوب باعث شده این کیس استحکام خیلی بالایی داشته باشه. جلو و کنار کیس تمپرد گلس دودی با ضخامت ۴ میلی متر دارن.

Green Griffin G9کیس
Mid-Towerکلاس کیس
۵۱۰ mm x 235 mm x 489 mmابعاد
۱۰۸۰۰ گرموزن
فولاد با ضخامت ۰.۹ میلی مترجنس بدنه
شیشه دودی حرارت دیده با ضخامت ۴ میلی مترجنس پنل جلو و کنار
۷ فن به طور پیش فرض نصب شده
قابلیت نصب ۱۰ فن
تعداد فن
جلوی کیس: ۳۶۰ – ۴۲۰ میلی متر
بالای کیس: ۲۸۰ – ۳۶۰ میلی متر
کنار سینی مادربرد: ۳۶۰ میلی متر
پنل پشتی: ۱۲۰ – ۱۴۰ میلی متر
پشتیبانی از رادیاتور
جلوی کیس: سه عدد ۱۲۰ یا ۱۴۰ میلی متری
بالای کیس: سه عدد ۱۲۰ یا دو عدد ۱۴۰ میلی متری
کنار سینی مادربرد: ۳ فن ۱۲۰ میلی متری
پنل پشتی: یک فن ۱۲۰ یا ۱۴۰ میلی متری
پشتیبانی از فن
“Mini-ITX – 6.7” x 6.7
micro-ATX – 9.6″ x 9.6
ATX – 12″ x 9.6
SSI CEB – 12″ x 10.5
پشتیبانی از مادربرد
۴۰۰ میلی مترحداکثر طول کارت گرافیک پشتیبانی شده
۱۸۵ میلی مترحداکثر ارتفاع کولر بادی پشتیبانی شده
محفظه حافظه با ظرفیت دو حافظه ۳.۵ اینچی یا دو حافظه ۲.۵ اینچی
سینی نصب حافظه روی سینی پشت مادربرد با فضای نصب یک حافظه ۳.۵ اینچی یا دو حافظه ۲.۵ اینچی
حافظه‌های قابل نصب

محتوای جعبه کیس Green Griffin G9

جعبه لوازم جانبی کیس Green Griffin G9

وقتی جعبه کیس رو برای اولین بار باز می‌کنید با یه جعبه لوازم جانبی سورپرایز می‌شید. در این جعبه یه پنل مش برای جلوی کیس هست، که شما می‌تونید با پنل شیشه‌ای که در حالت استوک روی کیس نصب شده جابجاش کنید. گرین هم روی آورده به جعبه لوازم جانبی شیک و منظم که توی اون کلی پیچ برای نصب قطعات هست که منظم کنار هم چیده شدن، پشت هر بخش هم نوشته شده که پیچ‌ها مناسب چه کارین. چندتا بست کمربندی هم برای مدیریت کابل اینجاست اما واقعا تعدادش محدوده و باید خودتون هم بست جدا بخرید. واشر پلاستیکی هم برای پیچ‌ها اینجا هست.

راستی توی این بسته پیچ انگشتی برای پیچ کردن پنل بالای کیس هم وجود داره. دوتا گیره اضافه برای شیشه و پنل‌ها در صورتی که اون‌ها شکستن هم هست. جلوتر درباره اینا صحبت می‌کنیم.

گرین توی همه کیساش هم یه بازر یا اسپیکر مادربرد می‌ذاره. واقعا دمشون گرم:))). این اسپیکر می‌تونه با پترن‌های مختلف بوق بزنه و اگه توی استارتاپ سیستم‌تون مشکل داشت بهتون میگه. کاربردش نسبت به نمایشگرهای سون سگمنت که روی برخی مادربردهای می‌بینیم کمتره، اونا خیلی دقیق مشکلو نشون میدن، اما همونطور که گفتم این نمایشگرها روی برخی از مادربردها هستن، صرفا هم بالارده‌ها. منی که یه B550 معمولی دارم اینو ندارم:)).

فرانت پنل کیس Green Griffin G9

فرانت پنل کیس Green Griffin G9

فرانت پنل کیس Green Griffin G9 واقعا خیلی خوبه، ولی ولی یه ایراد بزرگ داره، بالای کیس قرار داره. این باعث میشه دسترسی به اون زمانی که کیس خیلی به شما نزدیک نیست واقعا سخت باشه. روی فرانت پنل دوتا پورت USB 3 حضور دارن، یه پورت USB 3.1 Gen 2 با درگاه Type-C، دو جک ۳.۵ میلی متری برای میکروفن و هدست و کلیدهای پاور، Reset و LED. روی خیلی از کیس‌ها از جمله برخی کیس‌های خود گرین کلید ریست به کلی حذف شده و جاشو به LED داده که خیلی خوبه اینجا همه با هم حضور دارن. همچنین از جدا بودن هدفون و میکروفن هم راضی هستیم.

یه نکته درباره درگاه Type-C جلوی کیس اینه که این درگاه نهایتا با سرعت ۱۵ وات می‌تونه گوشی شما رو شارژ کنه. روی برخی مادربردها اگه دقت کرده باشید یه کانکتور ۶ پین می‌بینید که کاربردش اینه که به پورت Type-C جلوی کیس شما برق برسونه تا این پورت به شما قابلیت فست شارژ بده.

اندازه کیس Green Griffin G9

نمای داخل کیس Green Griffin G9

کیس G9 گرین کیس بزرگی محسوب میشه، با ۵۱۰ میلی متر ارتفاع، ۴۸۹ میلی متر طول و ۲۳۵ میلی متر عرض. با این ابعاد، این یک کیس مید تاور نسبتا بزرگ محسوب میشه. به لطف سایز بزرگی که داره، شما این قابلیت رو دارید که بزرگ‌ترین قطعات موجود در بازار رو در اون نصب کنید و به هیچ مشکلی هم بر نخواهید خورد. برای مثال، کارت گرافیک Galax HOF RTX 4090 طویل‌ترین کارت گرافیک حال حاضره و ۳۶۰ میلی متر طول داره، که در این کیس به راحتی نصب میشه. کارت گرافیک‌های MSI Suprim X RTX 4090 و MSI Gaming X RTX 4090 هم که از بهترین مدل‌های کارت گرافیک هستن، ۳۳۶ میلی متر طول دارن و نصب اون‌ها هم بدون مشکل انجام میشه. همچنین با وجود عرض زیاد این کیس، کابل پاور کارت گرافیک هم مشکلی برای نصب نداره و خمیدگی زیادی پیدا نمی‌کنه. این زنگ خطر بزرگی برای کابل‌های ۱۶ پین جدید کارت گرافیک‌هاست، چرا که اون‌ها کلا زیاد خم نمیشن و در صورت خم شدن هم این امکان وجود داره که ارتباط اون‌ها به مشکل بخوره. 

قطعات داخل کیس Green Griffin G9

پشتیبانی از مادربرد هم در کیس Green Griffin G9 خیلی خوبه. علاوه بر سایزهای متداول ATX و Micro ATX و Mini ITX، شما می‌تونید مادربردهای بزرگ‌تر سایز SSI CEB رو در این کیس نصب کنید. SSI CEB مادربردهایین که از نظر طول با ATX یکین، هر دو ۱۲ اینچن، ولی عرض SSI CEB حدود ۱ اینچ یا ۲-۲.۵ سانتی متر بیشتره. مادربردهایی مثل ROG Maximus Extreme Z790 و ROG Crosshair Z790 این سایز رو دارن. مادربرد MSI MEG Z790 Godlike هم SSI CEB محسوب میشه اما عرضش کمی بیشتره. حالا این همه رو گفتم که بگم آقا پشتیبانی این کیس از SSI CEB کامل نیست. یعنی می‌تونید مادربردهایی که گفتم رو بدون هیچ مشکلی در این کیس نصب کنید، اما هر مادربردی بزرگ‌تر از ATX جلوی گرامیت‌ها و حفره‌های عبور کابل سمت راست کیس رو می‌گیره. نتیجه چیه؟ باید کابل‌ها رو صاف از همون محفظه پایینی بکشید بالا که یکم جالب در نمیاد.

پشتیبانی از رادیاتور و فن در کیس Green Griffin G9

رادیاتور در کیس Green Griffin G9

کیس Green Griffin G9 با ۷ فن تحویل شما داده میشه؛ چهار تا فن ۱۴۰ میلی متری، سه تا جلو یکی عقب، سه تا هم فن ۱۲۰ میلی متری بالای کیس به صورت پیش فرض نصب شدن، که ما در این بررسی منتقل‌شون کردیم به کنار کیس که به صورت ورودی هوا کار کنن. دور این فن‌ها ثابته، فن‌های ۱۲۰ میلی متری ۱۱۰۰ دور در دقیقه و فن‌های ۱۴۰ میلی متری ۹۰۰ دور در دقیقه کار می‌کنن، به گفته خود گرین. یه ریموت کنترل هم توی جعبه کیس هست که جلوتر بیشتر درباره اون صحبت می‌کنیم، که یه دکمه کم و زیاد کردن سرعت فن داره. با فشار دادن این دکمه فن‌های بین حالت کند و سریع جابجا میشن که ما هرچقدر گشتیم نتونستیم بفهمیم سرعت اون‌ها چقدره.

سقف کیس Green Griffin G9

پنل جلوی کیس Green Griffin G9 از جنس شیشه‌ست، فضای ورود هوا از کنارش هم خیلی محدوده، البته نه برای فن‌هایی با این سرعت، ولی در هر حال خیلی محدوده. همونطور که گفتم در جعبه این کیس یه پنل مش هم حضور داره، که می‌تونید جای این پنل شیشه‌ای نصب کنید که میزان هوایی که فن‌ها می‌تونن عبور بدن رو خیلی بیشتر می‌کنه. وقتی که شیشه این جلو نصبه، فشار هوا هم محدود میشه چرا که فن‌ها دارن هوا رو با شکست زیادی وارد می‌کنن که هر گردش ۹۰ درجه باعث میشه فشار هوا نصف بشه.

کارت گرافیک RX 6900 XT در کیس Green Griffin G9

این فن‌ها هر کدوم دوتا کابل دارن، یکی کابل برق DC، یکی هم کابل ARGB. این هاب با هاب‌های قبلی که گرین استفاده می‌کرد متفاوته. فن‌های کیس‌های قبلی گرین کابل ۶ پین داشتن که به یه هاب کوچولو وصل میشد و قابل کنترل بودن. این هاب که روش هم ریویژن ۲ نوشته شده، یه طرفش ARGB می‌خوره یه طرفش PWM، البته همونطور که گفتم فن‌های این کیس با کانکتور DC به همین هدرهای PWM وصل شدن. در نهایت هم این هاب با یه کابل SATA از پاور برق می‌گیره، با دو کابل ARGB و PWM هم اطلاعات رو از مادربرد دریافت می‌کنه. یه ریموت کنترل هم داره که یه سری کنترل‌های پایه رو در اختیارتون می‌ذاره. روی این ریموت شما می‌تونید نورپردازی فن‌ها رو تنظیم کنید، یا می‌تونید کلید motherboard sync رو بزنید تا از طریق مادربرد اون‌ها رو کنترل کنید. راستی اگه دقت کرده باشید فهمیدید که گفتم این کیس ۷ تا فن داره، اما هاب این کیس ۶ تا فن می‌خوره. فنی که پشت کیس نصب شده، هم نری داره و هم مادگی، یکی از فن‌ها هم به این می‌خوره و دوتایی یه سوکت هاب رو اشغال می‌کنن.

جلوی کیس Green Griffin G9

حالا نورپردازی فن‌های کیس Green Griffin G9 چطوریه؟ میشه گفت معمولی. وسط این فن‌ها نورپردازی Infinity mirror رو می‌بینید، دور فن‌ها چندتا حلقه نورپردازی هست همشون هم قابل کنترلن. نورپردازی اون‌ها نسبت به فن‌های قبلی گرین، سری هوراکان یا فن‌های دیگه‌ای که روی کیس‌ها می‌ذاشت خیلی روون‌تره، لگ هم نداره، اما خیلی روشن نیست، البته این مشکل خاصی محسوب نمیشه مگر اینکه خود آزاری داشته باشید. روی فن‌های ۱۴۰ میلی متری هم می‌بینید که فاصله بین چراغ‌های داخل فن باعث شده یه هاله تاریکی اون وسطا مشخص باشه.

جریان هوای فن‌ها هم خوبه. به گفته خود گرین فن‌های ۱۴۰ میلی متری این کیس ۵۷ CFM و فن‌های ۱۲۰ میلی متری ۵۶ CFM قدرت جابجایی هوا دارن. CFM مخفف Cubic feet per minuteئه یا پای مکعب بر دقیقه:))). تو حالت استاندارد هم که فن‌های ۱۲۰ میلی متری روی سقف نصب شدن، یه براکت فلزی سنگین کنار سینی مادربرد قرار می‌گیره تا هوا الکی خارج نشه، کابل‌ها رو هم می‌تونید باهاش مدیریت کنید. 

گرامیت کیس Green Griffin G9

و اما جلوگیری از گرد و غبار. کیس Green Griffin G9 برای تمام فضاهایی که هر فنی قرار می‌گیره فیلتر گرد و غبار گذاشته. جلوی کیس، پشت شیشه و جلوی فن‌ها، یه فیلتر نایلونی می‌بینید که یه سرش گیره داره یه سرش آهن ربا و اینطوری محکم سر جاش قرار می‌گیره. فیلترهای نایلونی در طول زمان استحکام خودشون رو از دست میدن و شل میشن و اینطوری به فن‌ها گیر می‌کنن، به خاطر همین بهتر بود که برای این فیلتر ستون می‌ذاشتن، هر چند که اینطوری جلوی نورپردازی فن‌ها رو می‌گرفت. زیر کیس هم یه فیلتر نایلونی دیگه هست، که اون یکی ستون داره و استحکامش بالاتره. نکته جالب درباره این فیلتر اینه که با آهنربا سر جاش قرار گرفته، یعنی ریلی نداره که صرفا نیاز باشه از یه سمت خارج شه، اما باز هم تنها راه خروجش پشت کیسه. 

کنار و بالای کیس فیلتر نایلونی نداره، صرفا ورق کیس رو طوری برش زدن که جلوی گرد و غبار رو هم بگیره. یه نکته جالبی که هست اینه که اگه دقت کنید می‌بینید که این حفره‌ها گرد نیستن، شش ضلعین. نمی‌دونم چرا انقد دقت کردم که اینو کشف کردم:)))). بالای کیس خوبه که نایلون نداره، چون جلوی جریان هوا رو می‌گیره، بالای کیس هم دیگه مهم نیست چون فن‌ها از بالا هوا رو به سمت بیرون هدایت می‌کنن. باز هم خوبه که اینطوری حفره داره تا زمانی که فن‌ها خاموشن گرد و غبار وارد کیس نشه.

کارت گرافیک عمودی در کیس Green Griffin G9

و اما قابلیت نصب رادیاتور. تا جایی که من خاطرم هست این دومین کیس گرینه که شما می‌تونید روی سقف اون رادیاتور ۳۶۰ میلی متری نصب کنید، اولیش G7 بود. نصب رادیاتور ۳۶۰ روی سقف این کیس هم خیلی راحته، شما می‌تونید پوش پول هم اونو ببندید منتها فن‌های پایینی رادیاتور با فن پشت کیس برخورد می‌کنه، حواستون به این باشه. پوش پول هم لازم نیست ببندید، مگر اینکه رادیاتوری که دارید واقعا با این کار برتری بزرگی به نمایش می‌ذاره. در هر حال، فاصله این رادیاتور هم از نظر ارتفاعی و هم از نظر عرضی به قدری هست که بتونید رادیاتور ۳۶۰ میلی متری رو به این صورت نصب کنید.

روی پنل کنار سینی مادربرد هم شما می‌تونید رادیاتور ۳۶۰ میلی متری نصب کنید، منتها دوتا مشکل داره. اولا اگه این کارو بکنید با خیلی از کارت گرافیک‌های بزرگ به مشکل می‌خوره و باید کارت رو عمودی نصب کنید، دوما که مجبورید محفظه حافظه رو کلا دربیارید. این محفظه جلو و عقب میره، منتها در صورتی که پاور نصب باشه باید مقداری بیاد جلو و جلوی نصب رادیاتور روی این پنل رو می‌گیره. راستی، اگه اونجا رادیاتور نصب کنید باید فن‌های ۱۴۰ میلی متری جلو رو دربیارید و ۱۲۰ میلی متری نصب کنید. خلاصه اونجا رادیاتور نصب نکنید عزیزان:)). سینی نصب فن و رادیاتور کنار مادربرد به صورت کامل درمیاد و نصب اونجا رو برای شما راحت می‌کنه.

پنل جلو بیشترین پتانسیل نصب رادیاتور رو داره. شما می‌تونید رادیاتور ۳۶۰ یا حتی ۴۲۰ میلی متری رو بدون هیچ مشکلی این جلو نصب کنید. اگه می‌خواید ۳۶۰ نصب کنید که چه کاریه همون بالا نصب کنید، اما ۴۲۰ این تنها آپشنیه که دارید. فاصله اینجا با مادربرد اوکیه، لوله هم بالاتر قرار می‌گیره و نگرانی از این بابت ندارید.

پنل پشتی امکان نصب یه رادیاتور ۱۲۰ یا ۱۴۰ میلی متری رو داره، اما با این همه فضای نصب رادیاتور آیا واقعا لازمه که اون پشت رادیاتور ببندید؟

نصب عمودی کارت گرافیک در کیس Green Griffin G9

شما می‌تونید کارت گرافیک رو در کیس Green Griffin G9 به صورت عمودی نصب کنید. این کار همونطور که گفتم، با استفاده از کیت رایزر گرین به صورت عمودی نصب کنید. ما تست‌های کارت گرافیک این کیس رو در هر دو حالت گرفتیم، هم به صورت عمودی و هم افقی. در کیت رایزر گرین یه رایزر هست مشخصا، یه براکت که جایگزین براکت خود کیس میشه، البته نه در این کیس، و یه پیچ گوشتی واقعا عالی. توی کیس Green Griffin G9 نصب رایزر با باقی کیس‌های گرین متفاوته. به جای اینکه براکت داخل جعبه رایزر جایگزین براکت خود کیس بشه، براکت کیس خودش می‌چرخه و سر جاش نصب میشه! با اختلاف عجیب‌ترین و جالب‌ترین چیزی که دیدم. بعد با سه تا پیچ سر جاش قرار میگیره، یه پلاک فلزی هم حفره بالای اونو پر می‌کنه که پیچ کردنش واقعا سخته.

کارت گرافیک RX 6900 XT به صورت عمودی

خود رایزر در این کیس تو سه تا حالت نصب میشه، که تفاوت این حالت‌ها فاصله‌شون با شیشه کیسه. ما کارت رو تو حالت وسطش نصب کردیم، که با کارت ما که RX 6900 XT Swift از XFX بود و یه کار دو اسلات و نیمه، یه فاصله حدودا ۷ سانتی متری به وجود آورد، که برای تهویه کارت عالیه. با کارت بزرگ‌تر فاصله کارت شما با شیشه کمتر میشه، اما اگه کارت گرافیک ۴ اسلات رو، که میشه حدود ۸ سانتی متر، در همین حالت نصب کنید باز شاهد یه فاصله حدود ۳-۴ سانتی متری خواهید بود، که باز هم فاصله خیلی خوبیه و کارت فضای کافی برای تهویه داره. اگه خیالتون باز راحت نیست، می‌تونید توی نزدیک‌ترین حالت با مادربرد رایزر رو نصب کنید که فاصله بزرگ‌ترین کارت، یعنی RTX 4090 Aorus Master که ۴ اسلاتیه با یه فاصله ۶ سانتی متری از شیشه قرار می‌گیره! ما خودمون خیلی از اینکه کابل رایزر بچسبه به مادربرد خوشمون نمیاد، به خاطر همین پیشنهاد ما اینه که همون وسطی نصب کنید. در هر حال نصب عمودی کارت گرافیک در این کیس به بهترین شکل قابل انجامه و یکی از ویژگی‌های فکر شده اونه، نه صرفا یه گیمیک الکی.

پیشنهاد ما به طور کلی اینه که اگه کارت گرافیک بزرگی دارید، هر چیزی که ۳ فن داره و بیش از دو و نیم اسلات جا می‌گیره، به صورت عمودی نصبش کنید. چرا؟ اولا که کارت‌های بزرگ خیییلی سنگینن و فشاری که اسلات PCIe میاد خیلی بالاست. بخش زیادی از وزن کارت هم میفته روی اون بخش PCB که خورده به درگاه PCIe، و در صورت کوچک‌ترین استرسی ممکنه این یه ترک مشتی بخوره. PCB هم از جنس شیشه‌ست و یه ترک کوچیک می‌بینید به کلی تریس مهم آسیب رسونده. با نصب عمودی کارت عملا از این اتفاق جلوگیری می‌کنید. دوما که اگه کارت گرافیک بزرگی دارید، نصب افقی اون در این کیس باعث میشه فضای هوا کشیدنش کمتر باشه نسبت به اینکه عمودی نصب باشه، مگر اینکه محفظه حافظه رو دربیارید. یه نکته دیگه‌ای هم که هست، اینه که کارت گرافیک‌ها اکثرا هوا رو از ضلع‌های طویل‌شون خارج می‌کنن، که این یعنی مستقیم به مادربرد می‌خوره. این مشکل خاصی به وجود نمیاره، اما اگه پشت کارت حافظه NVMe نصب کردید اینطوری دماش میره بالا. در کل لب کلام اینه که این یه کم پولو خرج کنید یه رایزر بگیرید. 

فضای نصب پاور، حافظه‌ها و مدیریت کابل در کیس Green Griffin G9

بریم سراغ محفظه پاور و حافظه‌ها و اینجا رو از خود فضای نصب پاور شروع می‌کنیم. شما در کیس Green Griffin G9 می‌تونید پاورهای ATX PS2 رو با هر طولی نصب کنید. ATX PS2 استاندارد سایز اکثر پاورهای کامپیوتر موجود در بازاره که ابعاد اون ۸۶ در ۱۵۰ میلی متر در محل نصب از پشت کیسه.

یه قابلیت واقعا کاربردی این کیس، اینه که پنل نصب پاور جدا میشه و شما می‌تونید پاور رو روی اون پیچ کنید، بعد بذارید سر جاش و با دوتا پیچ انگشتی که داره سفتش کنید. در نگاه اول این قابلیت کاربردی نیست تا زمانی که می‌خواید یه کابل به پاور اضافه کنید. مثلا من اول که سیستم رو اسمبل کردم، کارتم صرفا یه کانکتور ۸ پین برق می‌خورد، بعدا که این RX 6900 XT اومد برای تست، باید یه کابل ۸ پین دیگه اضافه می‌کردم که برای این کار باید محفظه نصب حافظه رو در میاوردم دوباره می‌زدم جا. چرا هر کاری می‌خوایم بکنیم، این محفظه حافظه سر راهه؟:))) به هر حال. به جای این، خیلی راحت دوتا پیچای پشت محفظه پاورو باز کردم، یه کوچولو کشیدمش بیرون، کابل زدم سر جاش و محفظه رو سر جاش پیچ کردم و تمام. اگه این قابلیت وجود نداشت نیم ساعت وقتم می‌رفت. 

محفظه نصب پاور در کیس Green Griffin G9

حالا بریم سراغ محفظه هارد دیسک و حافظه که انقد هی حرفشو زدم، بعد برسیم به مدیریت کابل. محفظه نصب حافظه‌ای که جلوی فضای نصب پاور قرار داره، دوتا سینی نصب حافظه داره که به صورت کشویی بیرون میان و شما می‌تونید در هر سینی یک حافظه ۳.۵ اینچی یا یک حافظه ۲.۵ اینچی نصب کنید. این محفظه از زیر کیس پیچ شده، و با شل کردن این پیچ‌ها شما می‌تونید اونو جلو و عقب ببرید، که فضای مدیریت کابل رو براتون باز می‌کنه. پیشنهاد می‌کنیم خیلی اونو جلو نبرید چون جلوی ورود هوا رو می‌گیره تا حدودی. اگر هم بخواید می‌تونید کلا این محفظه رو دربیارید.

پشت سینی مادربرد، کنار جایی که هاب فن‌ها قرار داره، یه سینی حافظه دیگه هم قرار داره. شما روی این سینی می‌تونید یک حافظه ۳.۵ اینچی یا دو حافظه ۲.۵ اینچی نصب کنید. نهایت تعداد حافظه پس میشه دو حافظه ۲.۵ اینچی و دو حافظه ۲.۵ یا ۳.۵ اینچی، یا سه حافظه ۳.۵ اینچی.

حالا می‌رسیم به مدیریت کابل. فضای مدیریت کابل این کیس واقعا عالیه، منتها اگه یه مدیریت کابل خوب می‌خواید باید وقت بذارید، که اگه به تصاویر دقت کنید می‌بینید که من نذاشتم:))). پشت کیس ۲۵ میلی متر فضای مدیریت کابل دارید. گرین کلی فضای بست زدن در این کیس گذاشته، سه تا بست پارچه‌ای هم این پشت قرار داره. بزرگ‌ترین چیزی که اینجا مشکل ساز شده، کابل فن‌های خود کیسه. با توجه به اینکه این کابل از همه جا اومدن مدیریتشون یکم سخته، ولی با زمان گذاشتن و درست حسابی بست زدن، این هم مشکلی نیست. 

فیلتر گرد و غبار پایین کیس Green Griffin G9

حفره‌های عبور کابل به فضای اصلی مادربرد هم گرامیت نرم همرنگ با کیس دارن. حفره‌های کنار مادربرد و بالای محفظه پاور گرامیت دارن، اما بالای مادربرد گرامیت نداره. اگه رادیاتور نصب کنید این حفره‌ها رو پوشش میده، اما اگه گرامیت داشت مدیریت کابل باز راحت‌تر میشد.

بالای محفظه پاور سه تا حفره با گرامیت وجود داره، دوتا نزدیک به مادربردن، یکی هم برای عبور کابل برق کارت گرافیک. اگه کارت رو به صورت افقی نصب کردید، می‌تونید از گرامیت جلویی کابل رو رد کنید، اگه عمودی نصب کردید از اون پشتی نصب کنید که خوشگل‌تر وایسه.

آقا من دیگه هیچی برا گفتن ندارم بریم سراغ تست‌ها که حوصله‌مون سر رفت:)).

بنچمارک و بررسی کیس گریفین G9 گرین

تست نویز پردازنده کیس Green Griffin G9

اول از همه تست نویز کولر پردازنده‌ست. برای این تست، رادیاتور ۳۶۰ میلی متری سری استریم گرین رو روی سقف بستیم، فن‌های سقف خود کیس رو به کنار مادربرد انتقال دادیم و سرعت فن‌ها رو هم روی ۱۰۰% گذاشتیم و در دو حالت تست نویز گرفتیم. در حالت اول کیس در حالت معمولی بود، اما در حالت دوم پنل بالای کیس رو برداشتیم تا ببینیم این تغییری در نویز ایجاد می‌کنه یا نه. این به ما این اجازه رو میده که ببینیم این چه محدودیتی داره برای جریان هوای رادیاتور به وجود میاره.

همونطور که در نمودار می‌بینید، این کار هیچ تاثیری روی عملکرد این پردازنده نداشت و هر دو در فاصله خطای تست از همدیگه هستن.

تست دمای کارت گرافیک در کیس Green Griffin G9

این تست مهمیه. اینجا صرفا میزان نویز کارت گرافیک و دمای اون در دو حالت عمودی و افقی مد نظره. همونطور که می‌بینید، تفاوت دمای کارت گرافیک ما، XFX RX 6900 XT، در حالت عمودی ۲ درجه بیشتر شده. با توجه به اینکه میزان جریان هوای کلی که به کارت گرافیک می‌رسه در این حالت محدودتره، این خیلی هم دور از انتظار نیست. با این اوصاف، پیشنهاد ما نصب کارت گرافیک به صورت عمودیه تا فشار به کارت گرافیک و احتمال شکستن اون کاهش پیدا کنه. میزان نویز هم دوباره در فاصله خطای تست بود.

تست نویز کیس Green Griffin G9

در تست آخر، خواستیم نویز کلی کیس رو با همون شرایط قبلی بسنجیم. دوباره شرایط قبلی اعمال شده، اما تست رو در دو حالت گرفتیم. در حالت اول، کارت گرافیک عمودی نصب شده و در حالت دوم، به صورت افقی. اینطوری می‌تونیم میزان محدودیتی که نصب عمودی کارت به وجود میاره رو بسنجیم. اینجا هم طبق انتظارمون، میزان نویز کیس ما در هر دو حالت در فاصله خطای تست بودیم و شاهد تفاوت خاصی نیستیم.


کلام آخر

کیس Green Griffin G9 صرفا یه کیس ایرانی با قیمت مناسب نیست. گرین تمام تلاشش رو کرده تا این محصول از محصولات دیگه‌ای که در بازار پیدا میشن متمایز باشه، تا حدودی هم موفق شده. نزدیک‌ترین رقیب کیس Green Griffin G9، کیس Lancool 3 از لیان لیه که اون قیمت بالاتری داره. کیس Corsair 4000D هم تا حدودی میشه گفت رقیب این کیسه، اما اون دیگه خیلی گرون‌تره و عمرش رو هم کرده.

گرین تمام ویژگی‌هایی که یه کیس نیاز داره رو در یک کیس جا داده. این کیس مشخصا دیگه قابل قیاس با برخی محصولات ایرانی که هر روز در بازار می‌بینید نیست و از نظر کیفی، در گرید بالاتری قرار داره. در طول چند وقت استفاده از این کیس ما مشکل خاصی با اون نداشتیم، فضای خیلی زیادی هم برای نصب قطعات بالارده داره که کیس Green Griffin G9 رو به انتخاب خیلی خوبی برای قطعات بالارده تبدیل می‌کنه.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی یک ستاره بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۰ / ۵. تعداد امتیازات ۰

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×