ابزار گیم چک بنچفا رو امتحان کن
اخباراخبار سخت افزار

اینتل دلیل سوختن پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ رو فهمید + راه حل در راهه!

اینتل قبلا اعلام کرد که فهمیده مشکل اصلی خرابی پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم سری «Raptor Lake» از کجا آب می‌خوره. به گفته اینتل، میکروکد این پردازنده‌ها باعث می‌شد که پردازنده ولتاژی بالاتر از حد ایمن درخواست کنه، ولی این شرکت هیچ وقت توضیح دقیقی ارائه نداد. حالا اینتل یه مشکل به نام “بی‌ثباتی جابجایی ولتاژ Vmin” رو توضیح داده که به گفته خودشون، تحت چهار شرایط ممکنه رخ بده. تا پایان این خبر با بنچفا همراه باشید.

پردازنده‌های سری K نسل 14 اینتل

دلیل ناپایداری و سوختن پردازنده‌های اینتل

این مشکل از یه مدار “clock tree” توی هسته IA میاد. هسته‌های IA همون هسته‌های پردازشی اینتلن. اینتل گفته در ولتاژ و دمای بالا، این مدار ممکنه خراب بشه و باعث تغییر تو چرخه کار کلاک بشه که در نتیجه باعث ناپایداری سیستم می‌شه. اینتل چهار شرایط کلیدی رو که باعث این مشکل می‌شه، شناسایی کرده و از طریق آپدیت‌های مختلف میکروکد برای رفع اون‌ها اقدام کرده.

  • اول، تنظیمات برق مادربرد بیشتر از مقدار پیشنهادی اینتل می‌شه که باعث تغییر Vmin می‌شه. اینتل به کاربران توصیه می‌کنه که از تنظیمات پیش‌فرض برق استفاده کنن تا این مشکل رو نداشته باشن.
  • دوم، میکروکد eTVB اجازه می‌داد که بعضی از پردازنده‌های Core i9 نسل سیزدهم و چهاردهم حتی توی دماهای بالا همچنان با کارایی بالا کار کنن، که این مورد با آپدیت میکروکد 0x125 که توی ژوئن ۲۰۲۴ منتشر شد، اصلاح شد.
  • سوم، میکروکد SVID گاهی اوقات برای مدت طولانی‌تر از حد لازم، ولتاژ بیشتری درخواست می‌کرد که ریسک ناپایداری رو افزایش می‌داد. اینتل این مشکل رو با آپدیت میکروکد 0x129 که توی آگوست ۲۰۲۴ پخش شد، حل کرد.
  • آخرین مورد هم اینکه هم میکروکد و هم بایوس توی حالت بیکار یا فعالیت‌های سبک، ولتاژ بیشتری درخواست می‌کردن که این مشکل هم با آپدیت 0x12B میکروکد که شامل اصلاحات قبلی هم هست، برطرف خواهد شد.

آپدیت‌های میکروکد تاثیر منفی روی عملکرد پردازنده‌های اینتل نمی‌ذارن

اینتل گفته که تست‌های داخلی اون‌ها نشون داده آپدیت 0x12B تأثیر خاصی روی عملکرد نداشته. توی بنچمارک‌ها و تست‌های بازی‌هایی مثل Cyberpunk 2077 و Shadow of the Tomb Raider، نتایج تفاوت قابل توجهی با آپدیت قبلی یعنی 0x125 نداشت. این تست‌های خیلی محدودیه و دو بازی اعلام شده هم فشار بالایی به پردازنده اعمال نمی‌کنن. بهتره صبر کنیم این میکروکد عرضه بشه و ببینیم چه تاثیری در کارهای بیشتری داره.

اینتل داره با سازندگان مادربرد همکاری می‌کنه تا مطمئن بشه آپدیت 0x12B میکروکد از طریق آپدیت‌های بایوس پخش بشه. این فرآیند ممکنه چند هفته طول بکشه. قبلا هم سازنده‌های مادربرد نشون دادن که برای تمام مادربردها به سرعت آپدیت بایوس رو عرضه نمی‌کنن، پس ممکنه برای مدل مادربردی که شما دارید آپدیت دیرتر در دسترس باشه.

ما برخی از مشکلاتی که اینتل گفته رو در تست‌های داخلی خودمون هم دیدیم. طی استفاده‌های معمولی و گاها هیچ استفاده‌ای، می‌دیدیم که پردازنده‌های اینتل با ولتاژ بالای ۱.۴ ولت کار می‌کردن و گاها در محیط ویندوز و بدون هیچ فشاری، به بالاترین فرکانس خودشون می‌رسیدن.

Acer Predator Helios Neo 16 – این لپ‌تاپ به پردازنده ۱۴۹۰۰HX مجهز بود

اینتل همچنین دوباره به مشتریانش اطمینان داد که پردازنده‌های موبایل فعلی و پردازنده‌های آینده با کدنیم Lunar Lake و Arrow Lake تحت تأثیر این مشکل نیستن. نکته مهم دیگه‌ای که باید بهش اشاره کنیم، اینه که اگه پردازنده شما سوخته، یا به خاطر ولتاژ بالا عملکردش افت کرده، این آپدیت‌ها باعث نمیشن که پردازنده شما به بالاترین حد عملکردش برگرده. متاسفانه پردازنده سوخته دیگه درست نمیشه و این آپدیت‌های اینتل، صرفا باعث میشن که از سوختن پردازنده‌ها جلوگیری بشه.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی ستاره‌ها بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۵ / ۵. تعداد امتیازات ۳

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×