محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیپردازنده

بررسی پردازنده Ryzen 9 7950X؛ پیشرفت یا پسرفت؟

امروز می‌خوایم نگاهی به پردازنده پرچمدار Ryzen 7000 شرکت AMD داشته باشیم. این پردازنده بالارده برای کاربرانی با عملیات‌های سنگین مثل ادیت و کد نویسی طراحی شده، و با توجه به قیمت ۷۰۰ دلاریش، پردازنده گیمینگ محسوب نمیشه. برای بررسی کامل پردازنده Ryzen 9 7950X با بنچفا همراه باشید.

بررسی پردازنده Ryzen 9 7950X
منبع: Techspot

قبل از اینکه به بررسی پردازنده بپردازیم لازم به ذکره که AMD در مهر ماه ۱۴۰۱، ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲، پردازنده‌های Ryzen 7000 رو رونمایی کرد که چند تفاوت مهم با پردازنده‌های نسل قبل دارن. اول از همه، اینکه این پردازنده‌ها از سوکت جدید AMD AM5 بهره می‌برن، که یک سوکت LGA‍ه، مثل سوکت‌های اینتل. این خداحافظی AMD با پلتفرم محبوب AM4‍ه که برای ۶ سال متوالی توسط این شرکت استفاده می‌شد و چند نسل از پردازنده‌های Ryzen روی اون عرضه شدن. بزرگ‌ترین تغییر این نسل، اینه که پردازنده‌های Ryzen 7000 تنها از رم DDR5 پشتیبانی می‌کنن. این مزیتی برای پردازنده‌ای اینتل محسوب میشه که همچنان هم از رم DDR4 و هم از رم DDR5 پشتیبانی می‌کنن، هرچند که با استفاده از رم DDR4 از تمام توان پردازنده استفاده نمی‌کنید.

پردازنده‌های Ryzen 7000X
پردازنده‌های Ryzen 7000X

همچنین این پردازنده‌ها از معماری جدیدی هم بهره می‌برن. Ryzen 7000 از معماری Zen 4 بر پایه لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC هستن. این پردازنده‌ها همچنان از چیپلت‌ها استفاده می‌کنن، و این CCD این پردازنده‌هاست که از معماری ۵ نانومتری استفاده می‌کنه. IOD این پردازنده‌ها، از لیتوگرافی ۶ نانومتری بهره می‌بره.

در طراحی چیپلت، هر پردازنده از چند CCD و یک IOD تشکیل میشه. CCD یا Core Chiplet Die بخشی از پردازنده‌ست که حاوی هسته‌های پردازشی و رابط‌های مموریه. این قسمتی مهم از پردازنده‌ست چون وظیفه پردازش بر عهده این بخش‌هاست. در پردازنده‌های Ryzen، هر پردازنده یک یا دو CCD داره، اما در پردازنده‌های EPYC این شرکت این تعداد به دوازده CCD می‌رسه.

تصویری از پردازنده Ryzen 9 بدون IHS، با دو CCD در بالا و یک IOD در پایین
تصویری از پردازنده Ryzen 9 بدون IHS، با دو CCD در بالا و یک IOD در پایین

IOD یا I/O Die باقی کارهای پردازنده رو انجام میده، و شامل گرافیک آنبرد، کنترلر برق و مموری، و رابط‌های PCIe میشه. این بخش برق کمی مصرف می‌کنه، و پردازش‌های سنگینی هم انجام نمیده. به خاطر همین AMD اونو با لیتوگرافی قدیمی‌تر و ارزون‌تری تولید می‌کنه. تکنولوژی چیپلت باعث میشه پردازنده‌های ناقص هر ویفر سیلیکون کم بشه و همچنین قیمت ساخت پردازنده پایین بیاد.

AMD Ryzen 5 7600XAMD Ryzen 7 7700XAMD Ryzen 9 7900XAMD Ryzen 9 7950XBenchfa.com
۶۸۱۲۱۶تعداد هسته
۱۲۱۶۲۴۳۲تعداد ترد
CCD: 5 nm
IOD: 6 nm
CCD: 5 nm
IOD: 6 nm
CCD: 5 nm
IOD: 6 nm
CCD: 5 nm
IOD: 6 nm
لیتوگرافی
۴.۷ GHz۴.۵ GHz۴.۷ GHz۴.۵ GHzسرعت پایه
۵.۳ GHz۵.۴ GHz۵.۶ GHz۵.۷ GHzسرعت بوست
۳۲ MB۳۲ MB۶۴ MB۶۴ MBکش L3
DDR5-5200 MHz
Dual-channel
DDR5-5200 MHz
Dual-channel
DDR5-5200 MHz
Dual-channel
DDR5-5200 MHz
Dual-channel
ساپورت رم
۳۰۰ دلار۴۰۰ دلار۵۵۰ دلار۶۹۹ دلارقیمت پایه

پردازنده Ryzen 9 7950X پردازنده پرچمدار این سریه، با ۱۶ هسته و ۳۲ ترد. AMD مثل اینتل از معماری هیبرید پردازنده‌ها استفاده نمی‌کنه، و تمام این هسته‌ها، پرقدرت و کامل هستن که در دو چیپ CCD این پردازنده قرار دارن. سرعت پایه این پردازنده ۴.۵ گیگاهرتزه، که در حالت بوست، به ۵.۷ گیگاهرتز در یک هسته می‌رسه. همچنین Ryzen 9 7950X کش بالایی هم داره، ۱ مگابایت کش L2 به ازای هر هسته و ۶۴ مگابایت کش L3. سرعت پایه رم برای تمام پردازنده‌های Ryzen 7000 برابر با ۵۲۰۰ مگاهرتزه، اما با استفاده از رم و مادربرد مناسب، می‌تونید از EXPO استفاده کنید. تکنولوژی EXPO یا Extended Profiles for Overclocking تکنولوژی جایگزین XMP برای پردازنده‌های AMD‍ه، منتها نسبت به XMP کاربردی‌تره. با این تکنولوژی، شما می‌تونید از سرعت بالاتر و CL پایین‌تر رم استفاده کنید، که مستقیما و به شدت عملکرد سیستم شما رو بهتر می‌کنه. بهترین حافظه‌‎های پیشنهاد شده برای پردازنده‌های Ryzen 7000، رم‌های DDR5-6000 هستن؛ فرکانس بالاتر باعث میشه با مشکلات متنوعی مثل عدم پایداری روبرو بشید، و همچنین سرعت پایین‌تر عملکرد سیستم رو کاهش میده.

یک چیزی که باید بهش اشاره کنیم، سیستم مدیریت دما و فرکانس این پردازنده‌ست. در پردازنده‌های مدل X سری ۷۰۰۰، پردازنده زمانی که زیر فشار قرار می‌گیره، بلافاصله به دمای ۹۵ درجه سانتیگراد می‌رسه، و این رفتار عادیه. AMD این پردازنده‌ها رو طوری طراحی کرده که به بالاترین دمای مناسب برن و از اون نقطه با توجه به میزان خنک‌کنندگی و برقی که می‌تونن عبور بدن، سرعت ثابتی رو حفظ کنن. یعنی مثلا اگر یک کولر قدرتمند مثل Deepcool LT720 روی این پردازنده نصب کنید، این پردازنده به دمای ۹۵ درجه می‌رسه و وقتی می‌بینه که توان خنک‌کنندگی مورد نیازش قابل تامینه، سرعتش رو بالا می‌بره. برعکس این هم اتفاق میفته، به این شکل که اگه مثلا کولر Deepcool AK400 رو روی اون نصب کنید، به دمای ۹۵ درجه می‌رسه، اما چون خنک‌کنندگی مورد نیاز فراهم نمیشه، مصرف برقش محدود میشه و سرعتش افت می‌کنه. این رفتار هم مزایای خودش رو داره و هم معایب، مثلا این باعث میشه با کولر نامناسب، با خاموش شدن و کرش کردن سیستم مواجه نشید، و فقط عملکرد سیستم افت کنه، اما از طرفی باعث میشه به کولر قدرتمندی برای حتی ضعیف‌ترین پردازنده این سری، یعنی Ryzen 5 7600X نیاز داشته باشید.

بنچمارک پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

حتی بیشترین تغییرات روی کاغذ هم بدون بنچمارک نشون‌دهنده چیزی نیستن و باید از قطعات بنچمارک بگیریم و ببینیم چه عملکردی رو ثبت می‌کنن. برای بنچمارک پردازنده Ryzen 9 7950X از داده‌های رسانه Gamers Nexus استفاده کردیم، که این پردازنده و پردازنده‌های دیگه رو تست کردن و اطلاعات کاملی از عملکردشون ارائه دادن. در این تست‌ها، محدودیت‌های برق برداشته شدن و فن‌های سیستم با نهایت سرعت می‌چرخن تا نهایت عملکرد پردازنده رو شاهد باشیم. برای تست از ۳۲ گیگابایت رم DDR5-6000 استفاده شده، و کولر پردازنده ۳۶۰ میلی‌متری قدرتمند Arctic Liquid Freezer 2 و کارت گرافیک RTX 3090 Ti، اما در برخی بنچمارک‌های گیمینگ از کارت گرافیک RTX 4090 استفاده شده که بهتون می‌گیم. با ما همراه باشید تا نگاهی بهشون داشته باشیم.

مصرف برق پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

بررسی پردازنده Ryzen 9 7950X

با تست مصرف برق شروع می‌کنیم. برای این تست، صرفا مصرف برق پردازنده از سوکت برق EPS 12V محاسبه میشه و مصرف بقیه قطعات محاسبه نمیشن. همونطور که می‌بینید، پردازنده Ryzen 9 7950X در تست چندهسته‌ای بلندر، ۲۵۱ وات برق مصرف کرده، حدود ۳% بیشتر از i9 12900K. این باعث میشه این پردازنده یکی از پرمصرف‌ترین پردازنده‌های موجود در بازار محسوب بشه، اما همچنان ۴۵ وات کمتر از i9 13900K برق مصرف می‌کنه. در مقایسه با نسل قبل، آمار خیلی بده. پردازنده Ryzen 9 5950X تنها ۱۲۰ وات برق مصرف می‌کنه، و حالا جانشین اون دو برابر برق بیشتری مصرف می‌کنه، با وجود پیشرفت‌های بین نسلی و لیتوگرافی بهینه‌تر. این پردازنده حتی از threadripper 3990x که پردازنده ۶۴ هسته‌ای این شرکته هم برق بیشتری مصرف می‌کنه. امانکته جالب، همون مصرف ۲۹۵ واتی پردازنده ۱۳۹۰۰K‍ه. اینتل با بالا بردن مصرف برق و در نتیجه فرکانس پردازنده، تلاش کرده این پردازنده رتبه اول نمودارها باشه و اینطوری برتری پردازنده‌هاش رو به تصویر بکشه. حواستون باشه که این پردازنده در خیلی از نمودارهایی که قراره ببینید، رتبه اول یا دوم رو داره، اما این با قربانی کردن بهینگی مصرف انرژی و دائما با ۳۰۰ وات کار کردنه! البته AMD هم همینکار رو با دما کرده. پردازنده Ryzen 9 7950X دائما روی ۹۵ درجه سانتیگراد باقی می‌مونه، تا پردازنده AMD از بالا بودن فرکانس و عملکرد مطمئن بشه. هر دو برای اثبات برتری تلاش می‌کنن.

بررسی پردازنده Ryzen 9 7950X

در پردازش‌های تک‌هسته‌ای هم مصرف این پردازنده تعریفی نداره. اینجا Ryzen 9 7950X از i9 13900K مصرف برق بیشتری داشته، و مصرف برق اون با FX-5950 برابر بوده، پردازنده ۲۲۰ واتی ۱۰ سال پیش.

بررسی پردازنده Ryzen 9 7950X

این تست میزان بهینگیه و نشون میده که پردازنده برای انجام یک کار مشخص، چه میزان برق مصرف کرده. در این چارت i9 13900K رکورد شکسته، و برای کاری که Ryzen 9 5950X با ۱۹Wh انجام داده رو با ۵۳ وات ساعت انجام داده؛ اما خب هدفمون اینجا این پردازنده نیست. پردازنده Ryzen 9 7950X برای این کار ۲۵ وات ساعت مصرف کرده، که بهترین نیست، اما خب به نسبت باقی پردازنده‌ها نتیجه خوبیه.

نکته مهمی که درباره این نمودارها هست، اینه که این‌ها میزان مصرف برق پردازنده‌ها در بازی‌ها رو نشون نمیدن و تنها میزان مصرف برق در کارهایی که از نهایت توان پردازنده استفاده می‌کنن رو به نمایش می‌ذاره. در واقع بالاترین حد مصرف برق پردازنده‌ست. در بازی‌ها کار کمی پیچیده‌تره، و کار بین پردازنده و کارت گرافیک تقسیم میشه و هیچکدوم از نهایت توانشون استفاده نمی‌کنن.

بنچمارک‌های پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

همونطور که گفتم، خرید این پردازنده برای گیمینگ توجیه اقتصادی نداره، مگر اینکه به نهایت فریم‌ریتی که سیستمتون می‌تونه تولید کنه نیاز داشته باشید؛ اما در سناریوهای رندرینگ این پردازنده بهتره، هم از نظر عملکرد و هم از نظر قیمت. بریم ببینیم این پردازنده در کارهای مختلف چه عملکردی داره.

بنچمارک رندر پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

بنچمارک‌های پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

با تست رندر بلندر شروع می‌کنیم. در این تست، لوگوی گیمرز نکسوس توسط پردازنده رندر میشه و زمان انجام این رندر اندازه گرفته میشه. این لوگو خصوصا برای این تست طراحی شده تا بیشترین فشار رو روی پردازنده وارد کنه. همونطور که می‌بینید، در این تست پردازنده Ryzen 9 7950X مقام اول رو گرفته و از تمام پردازنده‌ها سریع‌تر رندر رو به پایان رسونده، در تنها ۶ دقیقه. این نتیجه ۱۰% بهتر از i9 13900K بوده، و نسبت به ۵۹۵۰X، پرچمدار نسل قبل، ۵۶% سریع‌تر بوده. این آمار خیلی خوبی برای این پردازنده‌ست. اگه از نسل‌های قبل‌تر قصد ارتقا دارید، ۱۰۹۰۰K حدود ۱۸۳%، و ۳۷۰۰X حدود ۲۰۵% کندتر از این پردازنده بوده، و ۷۹۵۰X ارتقای خیلی خوبی نسبت به پردازنده‌های چند نسل قبل به حساب میاد.

بنچمارک کامپایل کد پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

بنچمارک‌های پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

کامپایل کد از دسته اهداف اصلی پردازنده‌های بالارده‌ست، چون پردازنده‌های پایین‌رده معمولا زمان زیادی رو برای انجام این کار نیاز دارن که سرعت کار کاربر رو پایین میاره. در این تست، i9 13900K تونسته رتبه اول رو به دست بیاره، با ۵% یا کمتر از دو دقیقه برتری نسبت به Ryzen 9 7950X. پردازنده i9 12900K حدود ۳۵% از پردازنده پرچمدار AMD کندتر بوده، و این تفاوت در پردازنده ۳۹۰۰X به ۷۷% می‌رسه. نکته جالب پردازنده Ryzen 7 5800X3D‍ه، که هم در این تست و هم تست قبلی نتایج ضعیفی رو به نمایش گذاشته، اما بعدتر دوباره بهش سری می‌زنیم.

بنچمارک فشرده سازی و استخراج با پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

پردازنده‌های AMD در اکثر مواقع عملکرد خیلی بهتری نسبت به پردازنده‌های اینتل در فشرده‌سازی و مخصوصا استخراج دارن. معیار این نمودارها، میلیون دستور بر ثانیه یا MIPS‍ه، نمودارهای قبلی بر حسب زمان بودن.

بنچمارک فشرده سازی و استخراج با پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

همونطور که در نمودار می‌بینید، پردازنده Ryzen 9 7950X در تست فشرده‌سازی برتری رو به دست آورده، اما به قدری نیست که اونو نسبت به ۱۳۹۰۰K متمایز کنه و در اصل این دو برابرن. پردازنده‌های دیگه افت شدیدی در عملکرد دارن و نزدیک‌ترین پردازنده که ۷۹۰۰X‍ه، ۱۹% ضعیف‌تر بوده. پردازنده ۸ هسته‌ای این سری AMD یعنی R7 7700X، حدود ۵۸% ضعیف‌تر بوده، و اگه قرار نیست کار جدی با سیستمتون انجام بدید، این انتخاب بهتریه، همچنین ۳۰۰ دلار هم ارزون‌تره. نسل‌های قبل هم نتایجی مثل تست‌های قبلی ثبت کردن، پس ازشون رد میشیم.

بنچمارک فشرده سازی و استخراج با پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

در تست استخراج پردازنده Ryzen 9 7950X خودش رو متمایز می‌کنه، و نسبت به i9 13900K حدود ۱۹% قوی‌تر ظاهر شده. در این تست فاصله بین پردازنده‌های دیگه با دو پردازنده برتر کمتر شده، و بخش زیادی از پردازنده‌های بخش بالای این نمودار رو پردازنده‌های AMD تشکیل میدن.

بنچمارک اپلیکیشن‌های Adobe با پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

بنچمارک اپلیکیشن‌های Adobe با پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

کاربران زیادی با قصد استفاده از نرم‌افزارهای ادوبی سراغ سیستم‌های بالارده میرن، و حالا می‌خوایم نگاهی به عملکرد پردازنده‌ها در این نرم‌افزارها داشته باشیم. این بنچمارک‌ها با استفاده از PugetBench انجام شده، که تست‌های مختلفی در محیط نرم‌افزارهای ادوبی انجام میده.

اول از همه بریم سراغ پریمیر. پردازنده Ryzen 9 7950X در نرم‌افزار پریمیر بالاترین رتبه رو به دست آورده، و برتری ناچیزی نسبت به i9 13900K داره. نسبت به نسل قبل، شاهد برتری ۱۹ درصدی نسبت به ۵۹۰۰X هستیم، که به دلایل نامعلومی عملکرد بهتری نسبت به ۵۹۵۰X ثبت کرده.

بنچمارک اپلیکیشن‌های Adobe با پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

در فتوشاپ پردازنده‌های اینتل عملکرد بهتری دارن، چون عملکرد تک‌هسته اون‌ها قوی‌تره. در این تست Ryzen 9 7950X قوی‌ترین پردازنده AMD نیست، و حتی از ۷۷۰۰X هم عقب افتاده. پردازنده i9 13900K با برتری ۱۱ درصدی تونسته پردازنده Ryzen 9 7950X رو شکست بده. همین نتایج بالا و پایینه که بخاطرش باید تمام اپ‌ها کامل تست بشن تا تصویر کاملی از عملکرد پردازنده داشته باشید. با تشکر از تیم گیمرز نکسوس که این تست‌های کامل رو در اختیار ما گذاشته.

بنچمارک گیمینگ پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

حالا سراغ بازی‌ها میریم. برای تست پردازنده‌ها در بازی‌ها فقط به دنبال عملکرد در رزولوشن ۱۰۸۰p هستیم، چون به طور کامل عملکرد پردازنده رو به تصویر می‌کشه، اما گاهی با محدودیت کارت گرافیک به خاطر بالا رفتن بیش از حد FPS مواجه می‌شیم، به خاطر همین ممکنه عملکرد رو در رزولوشن بالاتر یا با کارت متفاوتی دوباره تست کنیم.

بنچمارک پردازنده AMD Ryzen 9 7950X در بازی CS:GO

بنچمارک گیمینگ پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

اول از همه سراغ عملکرد در بازی CS:GO با رزولوشن ۱۰۸۰p می‌ریم. در این عنوان، Ryzen 9 7950X تونسته کمی عملکرد بهتری داشته باشه، درحالیکه چند پردازنده در یک نقطه گیر کردن. میزان حداقل فریم‌ها هم عادیه، به جز در i9 13900K که در ۰.۱% مواقع به زیر ۱۲۰ فریم بر ثانیه می‌رسه. البته این عنوان در حداقل فریم‌ها هیچوقت نتایج یکسانی ثبت نمی‌کنه، برای همین نیازی به بررسی حداقل فریم‌ها نیست.

بنچمارک گیمینگ پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

برای مشاهده بهتر عملکرد، سراغ رزولوشن ۱۴۴۰p میریم. اینجا بازهم Ryzen 9 7950X رتبه اول لیست رو داره، اما اختلاف اون با i9 13900K کمتر شده. اکثر پردازنده‌های لیست عملکرد خوبی ارائه میدن، اما اگه همچنان روی پلتفرم‌ها قدیمی مثل Ryzen 1000 یا نسل ۱۰ اینتل هستید، این ارتقا می‌تونه به شدت حس بشه. قدیمی از منظر نسبی که نسبت به پردازنده‌های جدید قدیمین:)).

بنچمارک پردازنده AMD Ryzen 9 7950X در بازی Shadow of The Tomb Raider

بنچمارک گیمینگ پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

در بازی Shadow of The Tomb Raider تمام پردازنده‌های بالارده با محدودیت کارت گرافیک روبرو میشن، و حتی پردازنده‌های پایین‌رده یا حتی قدیمی مثل Ryzen 7 1700 هم عملکرد خوب ارائه میدن. به خاطر همین، این تست عملکرد پردازنده‌ها رو به خوبی نمایش نمیده.

بنچمارک گیمینگ پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

به خاطر همین برای تست این بازی، گیمرز نکسوس از کارت گرافیک RTX 4090 استفاده کرده، منتها چون زمان عرضه این پردازنده‌ها این کارت تازه وارد بازار شده بود، این نمودار کامل نیست. با استفاده از این کارت، i9 13900K عملکرد بهتری ارائه داده، اما به قدری نسبت به Ryzen 9 7950X زیاد نیست که بشه اونو برتری مطلق خوند. البته آمار بهتری در حداقل فریم‌ها ارائه داده.

بنچمارک گیمینگ پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

در رزولوشن ۱۴۴۰p آمار حتی بدتر هم میشه، و حالا اکثر پردازنده‌های لیست توسط کارت گرافیک محدود شدن، حتی Ryzen 5 5600X.

بنچمارک گیمینگ پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

در تست با RTX 4090 در این رزولوشن، برتری Ryzen 9 7950X رو می‌بینیم، اما حداقل فریم‌های ضعیف‌تری ارائه داده.

بنچمارک پردازنده AMD Ryzen 9 7950X در بازی Far Cry 6

بنچمارک پردازنده AMD Ryzen 9 7950X در بازی Far Cry 6

آمار بازی Far Cry 6 جالبن. در این بازی پردازنده i9 13900K بهترین عملکرد رو ثبت کرده، و از تمام پردازنده‌های دیگه این نمودار عملکرد بهتری ثبت کرده. اما نکته جالب، پردازنده Ryzen 7 5800X3D‍ه، که عملکرد بهتری نسبت به تمام پردازنده‌های جدید AMD و نسل ۱۲ اینتل داره، همچنین میزان حداقل فریم‌ها روی این پردازنده به شدت نسبت به ۱۳۹۰۰K بهتره. با قیمت ۲۹۰ دلاری الان این پردازنده، نسبت به هر دو پردازنده پرچمدار ارزش بالاتری داره و اگه صرفا می‌خواید بازی کنید، این پردازنده انتخاب خیلی بهتریه. البته موجودی اون در بازار ایران یه قضیه متفاوته.

بنچمارک پردازنده AMD Ryzen 9 7950X در بازی Far Cry 6

در استفاده از کارت گرافیک RTX 4090، همه پردازنده‌ها شاهد بهبود عملکرد زیادی هستن، و اینجا باز هم i9 13900K با اختلاف زیاد ۱۴ درصدی میانگین FPS، رتبه اول نمودار رو داره. حداقل فریم‌ها هم با این افزایش بهتر میشن.

بنچمارک پردازنده AMD Ryzen 9 7950X در بازی Cyberpunk 2077

بنچمارک پردازنده AMD Ryzen 9 7950X در بازی Cyberpunk 2077

عنوان سایبرپانک بیشتر به سرعت بالای پردازنده نیاز داره تا تعداد هسته یا قدرت بالاتر، و به خاطر همین پردازنده i9 13900K بهترین پردازنده این لیست شده، اونم با اختلاف بالا. لیست کامل نیست، به خاطر همین زیاد وقت روش نمی‌ذاریم.

اوضاع قیمت پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

پردازنده Ryzen 9 7950X همونطور که گفتم در ابتدا با قیمت ۷۰۰ دلار به بازار عرضه شد، و به خاطر همین، پردازنده i9 13900K که ۵۹۰ دلار قیمت داشت، ارزش خرید خیلی بالاتری داشت؛ اما حالا اوضاع عوض شده.

 قیمت پردازنده AMD Ryzen 9 7950X

همونطور که می‌بینید، قیمت پردازنده Ryzen 9 7950X به کمتر از ۵۳۰ دلار در اکثر فروشگاه‌ها رسیده، و با ۱۷۰ دلار کاهش قیمت، حالا قیمت کمتری نسبت به i9 13900K داره. با در نظر گرفتن این موضوع و اینکه این دو پردازنده در اکثر سناریوها برابر هستن و Ryzen 9 7950X مصرف برق پایین‌تری داره، این پردازنده حالا جالب‌تر شده. البته شما روی اینتل همچنان پلتفرم پایدارتری دارید، و همچنین قیمت مادربردهای Z690 پایین‌تره. برای هر دو به کولر قدرتمندی نیاز دارید، پس این موضوع خیلی جای بحث نداره.

قیمت Ryzen 9 7950X و 13900K در بازار ایران، درج تصویر اشتباه از پردازنده Ryzen 9 7950X در سایت‌های ایرانی:/
درج تصویر اشتباه از پردازنده Ryzen 9 7950X در سایت‌های ایرانی:/

قیمت این دو پردازنده در ایران کمی متفاوته، و همچنین میزان دسترسی به اون. در حال حاضر این دو پردازنده قیمتی تقریبا یکسان دارن، اما قیمت مادربردها اوضاع متفاوتی داره. با این اوضاع، اگه می‌خواید بین این دو پردازنده یکی رو انتخاب کنید، چندتا نکته رو باید در نظر بگیرید:

  • اول از همه، میزان عملکرد نسبت به قیمت و میزان برق مصرفیه. ممکنه شما مصرف متفاوتی از پردازنده داشته باشید، مثلا هدفتون کامپایل کد، تدوین یا صرفا بازی باشه، پس باید با در نظر گرفتن میزان عملکرد این پردازنده‌ها در سناریوهای مختلف با استفاده از نمودارهای بالا، بین این دو یکی رو انتخاب کنید. میزان مصرف برق پردازنده هم خیلی مهمه. همونطور که دیدید، پردازنده i9 13900K تا ۳۰۰ وات برق مصرف می‌کنه، و بهینگی پایین‌تری در کارهای مختلف داره.
  • نکته دوم، ارتقا پذیریه. اینتل هر دو سال یک‌بار، سوکت جدیدی برای پردازنده‌ها معرفی می‌کنه و عملا سوکت قبلی غیر قابل استفاده میشه. این شرکت در سال ۲۰۲۲ از سوکت LGA-1700 برای پردازنده‌های نسل ۱۲ رونمایی کرد، که برای نسل ۱۳ هم استفاده میشه و به احتمال خیلی زیاد، برای پردازنده‌های نسل بعد سوکت جدیدی معرفی می‌کنه. از طرف دیگه، AMD گفته که حداقل تا سال ۲۰۲۵ از سوکت AM5 پشتیبانی می‌کنه. این یعنی شما می‌تونید الان پردازنده Ryzen 9 7950X رو تهیه کنید، و دو سال بعد جدیدترین پردازنده این شرکت رو تهیه کنید و روی همین مادربردی که الان تهیه کردید نصب کنید.
  • و اما نکته مهمی که درباره هر دو پردازنده صدق می‌کنه، خنک‌کننده مورد نیازه. شما برای هر یک از این پردازنده‌های بالارده به یک خنک‌کننده قدرتمند نیاز دارید، چیزی مثل خنک کننده پردازنده DeepCool LT720 یا خنک کننده پردازنده Corsair-H170i، تازه با وجود این‌ها، پردازنده شما روی بالاترین دمای ممکن قفل میشه. این باعث میشه که هم عمر خنک‌کننده شما پایین بیاد، و هم به خنک‌کننده قدرتمندتری برای استفاده بهتر از پردازنده نیاز دارید. رم مورد استفاده هم خیلی مهمه. برای Ryzen 7000 شما تنها می‌تونید از رم DDR5 استفاده کنید، اما اگه بخواید، می‌تونید از رم DDR4 برای ۱۳۹۰۰K استفاده کنید. این باعث میشه در خیلی از کارها افت عملکرد شدیدی رو تجربه کنید، و در برخی مواقع حتی از ۱۲۹۰۰K هم ضعیف‌تر بشه، اما خب هزینه شما کم میشه.

جمع‌بندی: عملکرد پردازنده AMD Ryzen 9 7950X در مقایسه با i9 13900K چطوره؟

به طور کلی، این دو پردازنده عملکردی شبیه به هم در اکثر کارها دارن، و بهترین پردازند‌ه‌های حال حاضر دنیا هستن. اما هرکدوم موارد مختلفی رو قربانی کردن، تا این مقام رو به دست بیارن.

۷۹۵۰X و ۱۳۹۰۰K هر دو حدود ۳۰۰ وات برق مصرف می‌کنن، و دائما روی بالاترین دمای ممکن فعالیت می‌کنن. درسته که این‌ها در هر شرایطی بهترین خواهند بود، اما برای این اتفاق شما به بهترین خنک‌کننده و یه پاور قدرتمند نیاز دارید.

پردازنده Ryzen 9 7950X و جعبه اون، منبع: Techspot
پردازنده Ryzen 9 7950X و جعبه اون، منبع: Techspot

اگه قدرتمندترین سیستم ممکن رو می‌خواید و میزان دما و قیمت براتون مهم نیست، هر دوی این پردازنده‌ها انتخاب‌های خوبین، و انتخاب بین اون‌ها به خودتون بستگی داره. اما با توجه به میزان مصرف برق کمتر و ارتقاپذیری بهتر Ryzen 7950X، انتخاب ما پردازنده پرچمدار AMD‍ه. همچنین شما می‌تونید از حالت Eco mode برای این پردازنده استفاده کنید، که مصرف برق رو محدود می‌کنه، اما عملکرد افت زیادی نداره. البته با توجه به هزینه‌ای که دارید برای سیستمتون می‌کنید، این کار عاقلانه نیست.


در این مطلب به بررسی پردازنده Ryzen 9 7950X پرداختیم. نظر شما درباره این پردازنده چیه؟ بین Ryzen 9 7950X و ۱۳۹۰۰K کدوم رو انتخاب می‌کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×