راهنمای خریدراهنمای خرید سیستم

سیستم گیمینگ پیشنهادی با بودجه ۷۰ میلیون تومان – تابستان ۱۴۰۲

در این مقاله می‌خوایم یه سیستم گیمینگ قدرتمند با بودجه ۷۰ میلیون تومان به شما معرفی کنیم. اگه قصد خرید سیستم گیمینگ دارید، این مقاله حتما می‌تونه کمک‌تون کنه. این کانفیگ قطعا تنها کانفیگ ممکن برای این میزان بودجه نیست، اما ما سعی کردیم بهترین کانفیگ ممکن رو براتون فراهم کنیم.


این سیستم توانمند و نسبتا قدرتمندیه، اما اگه علاقه داشته باشید، می‌تونید با استفاده از سرویس «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» سیستم رو حتی بیشتر از این شخصی‌سازی کنید. با استفاده از این سرویس، شما می‌تونید با توجه به نیاز و استفاده‌تون از سیستم، قطعات رو تغییر بدید و خیالتون راحته که با مشکلات سازگاری و یا باتلنک‌های بزرگ روبرو نمی‌شید. همچنین در قالب راهنمایی خرید، بهتون می‌گیم هر قطعه رو از کجا و با چه قیمتی بخرید. اینطوری هم شما تو خریدتون سود می‌کنید، و هم از تیم بنچفا حمایت می‌کنید. 💜


قطعات پیشنهادی بنچفا برای بودجه ۶۵ تا ۷۵ میلیون تومان

یک سیستم گیمینگ کامل، از حداقل ۸ قطعه تشکیل شده. ما تمام این قطعات رو برای شما آماده کردیم، و برای بعضی از اون‌ها قطعات جایگزین هم معرفی می‌کنیم. این قطعات با دقت انتخاب شدن تا هم باتلنک رو به حداقل برسونیم و هم شاهد عملکرد خیلی خوبی با قیمت مناسب باشیم.

این سیستم پیشنهادی ما برای این بودجه تا اواسط تابستونه، و به خاطر تغییرات قیمت شدید، ممکنه زمانی که شما این مطلب رو مطالعه می‌کنید، قیمت‌ها یکسان نباشنو ما سعی می‌کنیم هر چندوقت یکبار سیستم‌های پیشنهادی رو به روز کنیم، تا هم با قیمت‌های جدید بازار همگام باشیم و هم با قطعات جدیدی که راهی بازار میشن.

۱- پردازنده

با پردازنده شروع می‌کنیم، که از مهم‌ترین قطعات هر سیستمیه. درسته که کارت گرافیک در نهایت وظیفه رندر تصاویر رو بر عهده داره، انتخاب ما برای پردازنده این سیستم، ۱۲۶۰۰Kست که همونطور که در «بررسی پردازنده ۱۲۶۰۰K» دیدیم، حتی از پرچمداران نسل قبل هم قوی‌تره. مصرف برق نسبتا پایینی هم داره، و به خاطر همین به کولر قدرتمندی برای خنک کردنش نیاز ندارید.

۲- کولر پردازنده مناسب پردازنده ۱۲۶۰۰K

اگه از یه فروشنده بپرسید، قطعا یه کولر مایع بزرگ و گرون‌قیمت برای ۱۲۶۰۰K پیشنهاد می‌کنن! کولر بادی AK400 می‌تونه تا بیش از ۲۰۰ وات مصرف برق رو خنک کنه، و میزان نویز قابل قبولی هم داره. مدل Zero Dark این کولر هم به شدت جذابه و تو این سیستم خیلی خفن میشه! این کولر عملکردی تقریبا مشابه با AG400 داره، که پیشنهاد می‌کنم «بررسی کولر AG400 دیپ کول» رو مطالعه کنید.

۳- مادربرد مناسب پردازنده ۱۲۶۰۰K

این یکی واقعا نیاز به تعریف نداره! همونطور که در «بررسی مادربرد ASUS TUF B660-Plus Wifi D4» دیدیم، این مادربرد یکی از بهترین مادربردهای مناسب پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتله.

۴- کارت گرافیک قدرتمند زیر ۴۰ میلیون تومان

بخش زیادی از تجربه شما از سیستم‌تون به کارت گرافیکی که انتخاب می‌کنید بستگی داره. انتخاب ما، کارت گرافیک میان‌رده سری ۴۰ انویدیا، یعنی RTX 4070‍ه؛ این کارت خیلی قدرتمند نیست، اما قیمت خیلی خوبی داره و به نسبت قیمتش، میشه گفت بهترین کارت گرافیک سری ۴۰ انویدیاست. مدلی که ما انتخاب کردیم، ASUS Dual RTX 4070 OC‍ه که یکی از مدل‌های خوب این کارت محسوب میشه. عملکرد دمای خوبی داره، کارت باکیفیتی هم هست.

RTX 4070 نسخه ضعیف‌تری از RTX 4070 Ti‍ه، ۱۲ گیگابایت حافظه داره، و حدود ۳۰ ترافلاپس قدرت پردازشی. قدرت FP32 بنچمارک خوبی برای مقایسه کارت‌ها نیست، به خاطر همین پیشنهاد می‌کنم «بررسی کارت گرافیک RTX 4070» رو مطالعه کنید. اگه به دنبال استریم هستید، کارت گرافیک RTX 4070 انتخاب خیلی خوبیه، چون هم قدرتمنده و هم انکودر AV1 داره، البته هنوز این انکودر به صورت استاندارد در نیومده و تنها در یوتوب امکان استریم با این فرمت رو دارید.

به عنوان جایگزین، شما می‌تونید سراغ RX 6800 XT برید، که در رندر خام از این کارت قدرتمندتره و VRAM بیشتری هم داره، اما در ری تریسینگ ضعیف‌تره و AV1 هم نداره. DLSS و فریم جنریشن رو هم از دست می‌دید، اما این کارت به هر حال به قدری قدرتمند هست که نبود این تکنولوژی به چشم نیاد. در بازار دست دوم هم RTX 3080 برید، اما خب باز هم امکاناتی رو از دست می‌دید. قبل از انتخاب، پیشنهاد می‌کنم حتما «راهنمای جامع خرید کارت گرافیک دست دوم و نو» رو مطالعه کنید.

۵- رم مناسب پردازنده ۱۲۶۰۰K

برای پردازنده‌های نسل ۱۲ نیازی به استفاده از رم DDR5 نیست، چون همونطور که در «بررسی پردازنده ۱۲۹۰۰K با رم DDR4 و DDR5» دیدیم، تفاوت عملکرد بالایی رو شاهد نیستیم، اما تفاوت هزینه‌ها خیلی بالاست. اگر نسل ۱۳ بود، می‌گفتم رم DDR5 بگیرید چون پردازنده استفاده بیشتری از رم پرسرعت داره، اما خب در نسل ۱۲ نیازی نیست.

ما برای ۱۲۶۰۰K، به شما استفاده از ۳۲ گیگابایت رم DDR4 رو پیشنهاد می‌دیم. با این حجم بالا، شما هم شاهد عملکرد مولتی‌تسک خیلی خوبی خواهید بود، و هم اینکه سیستم‌تون در رزولوشن‌های بالا با مشکل کمبود رم مواجه نمیشه. اگه کارهای سنگین‌تری هم انجام می‌دید، به می‌تونید ۴ استیک ۱۶ گیگابایتی رم برای مجموعا ۶۴ گیگابایت رم تهیه کنید، که می‌تونه سرعت سیستم‌تون در کارهایی مثل رندر و تدوین رو افزایش بده.

۶- پاور

حالا که این همه هزینه قطعات قدرتمند کردید، باید یه پاور خوب هم تهیه کنید تا هم جوابگوی قطعات‌تون باشه و هم به اون‌ها آسیب نرسونه. ما هنوز وقت نکردیم که پاور MSI MPG A650GF رو بررسی کنیم، اما یکی از مدل‌های خوب موجود در بازار، مخصوصا در این محدوده قیمته. کابل‌های اون تماما ماژولاره، و متاسفانه قابلیت 0db نداره. این قابلیت باعث میشه فن پاور در استفاده‌های سبک خاموش بمونه تا هم صدای سیستم کم بشه و هم عمر فن بالا بره.

و در آخر: کیس و حافظه‌ها

کیس پیشنهادی ما در این محدوده، قیمت، کیس Lancool 215 از لین لیه، که سه تا فن داره و نیازی به خرید فن جدا نیست. کیس Lancool 216 انتخاب خیلی بهتریه، و تنها ۱۰ دلار گرون‌تره، اما متاسفانه موجودی خوبی در ایران نداره، قیمت خیلی بالایی هم در بازار ایران داره.

برای حافظه، پیشنهاد ما حافظه Samsung 970 Evo Plus‍ه، که قیمت خیلی خوبی داره و از اینترفیس PCIe 3.0 بهره می‌بره. مدل یک ترابایت اون، قیمتی حدود ۳ میلیون تومان داره، که متاسفانه از قیمت دلاری اون بالاتره. اگه به حجم بیشتری نیاز دارید، می‌تونید یه حافظه HDD هم اضافه کنید، اما انتخاب بهتر اینه که یه Samsung 970 Evo Plus دیگه هم تهیه کنید و این دو رو با هم Raid 0 کنید تا سرعت خیلی بالاتری به شما ارائه بده.

قطعات پیشنهادی برای سیستم گیمینگ تا ۷۵ میلیون در یک نگاه

این هم لیست تمام قطعات ما. اگه بتونید همه قطعات رو در حداقل قیمت تهیه کنید و تخفیف هم بگیرید، می‌تونید سیستم‌تون با قیمت پایین‌تر از قیمت دلاری تهیه کنید😎.

این هم از نمای کلی سیستم😎. این تصویر با استفاده از فتوشاپ درست شده، و فقط برای اینه که یه نمای کلی از سیستم به شما ارائه بده. در نهایت چیز جیگرتری درمیاد:)).

امیدوارم این مطلب بهتون در انتخاب سیستم‌تون کمک کنه و بتونید انتخاب خوبی داشته باشید. نظرتون رو درباره سیستم به ما بگید و اگر شما قصد اسمبل داشته باشید، کدوم قطعات رو تعویض می‌کنید؟🤔

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×