بررسیکارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک GTX 1080 Ti: شیر پیرش هم شیره!

امروز می‌خوایم سراغ یکی از بهترین کارت گرافیک‌های تولید شده در تاریخ بریم. کارت گرافیک GTX 1080 Ti در سال ۲۰۱۷ توسط انویدیا به عنوان قوی‌ترین کارت گرافیک تاریخ عرضه شد و همچنان در بازی‌ها درخشان ظاهر میشه. نگاه دوباره به این کارت گرافیک، چندتا سوال اصلی رو برای ما به وجود میاره، که بعدتر درباره اون‌ها صحبت می‌کنیم. برای بررسی کارت گرافیک GTX 1080 Ti با بنچفا همراه باشید.


مشخصات کارت گرافیک GTX 1080 Ti

قبل از اینکه به بررسی کارت گرافیک بپردازیم اول باید مشخصات اون رو ببینیم. در سال ۲۰۱۷ کارت گرافیک GTX 1080 Ti قوی‌ترین کارت دنیا بود و هیچ کارتی به گرد پاش نمی‌رسید. قدرتمندترین کارت گرافیک اون زمان AMD، یعنی Radeon RX Vega 64 با ۸ گیگابایت حافظه HBM2 هم فاصله نسبتا زیادی با GTX 1080 Ti داشت، البته قیمت اون کارت کمتر بود. خود انویدیا هم در کمتر از یک سال که از سری ۲۰ رونمایی کرد، با این کارت به مشکل خود چون کارت‌های جدیدش با قیمت بالاتر باز هم نمی‌تونستن این کارت رو شکست بدن.

GTX 1080 TiRTX 3080RX 6800 XTRX 7800 XTRTX 4060 Ti 16GBRTX 4070مشخصات
GP102-350-K1-A1GA102-200-KD-A1Navi 21 XTNavi 32 XTAD106-351AD104-250-A1پردازنده گرافیکی
۴۷۱mm²۶۲۸ mm²۵۲۰ mm²۳۴۶mm²۱۸۸mm²۲۹۴mm²مساحت پردازنده گرافیکی
۱۶nm
TSMC
۸nm
Samsung
۷nm
TSMC
چیپلت
GCD: 5nm
MCD: 6nm
۵nm
TSMC
۵nm
TSMC
لیتوگرافی
۱۱,۸۰۰ million۲۸,۳۰۰ million۲۶,۸۰۰ million۲۸,۱۰۰ million۲۲,۹۰۰ million۳۵,۸۰۰ millionتعداد ترانزیستور
۱۴۸۱ / ۱۵۸۲ Mhz۱۴۴۰ / ۱۷۱۰ Mhz۱۸۲۵ / ۲۲۵۰ Mhz۲۱۲۴ / ۲۴۳۰ Mhz۲۳۱۰ / ۲۵۳۵ Mhz۱۹۲۰ / ۲۴۷۵ Mhzسرعت پایه / سرعت بوست
۲.۷۵ MB۵ MB۴ MB۶ MB۳۲ MB۳۶ MBمیزان کش L2
۱۲۸ MB۶۴ MBمیزان کش L3
۳۵۸۴۸۷۰۴۴۶۰۸۳۸۴۰۴۳۵۲۵۸۸۸واحد‌های شیدر
۲۲۴۲۷۲۲۸۸۲۴۰۱۳۶۱۸۴TMU
۸۸۹۶۱۲۸۹۶۴۸۶۴ROP
۲۸۶۸۷۲۶۰۳۴۴۶CU / SM
۶۸۷۲۶۰۳۴۴۶هسته‌های RT
۲۷۲۱۲۰۱۳۶۱۸۴هسته‌های AI / تنسور
۲۵۰W۳۲۰W۳۰۰W۲۶۳W۱۶۵W۲۰۰WTDP
۱۱ GB
GDDR5X
۱۰ GB
GDDR6X
۱۶ GB
GDDR6
۱۶ GB
GDDR6
۱۶ GB GDDR6۱۲ GB
GDDR6X
VRAM
۳۵۲ bit۳۲۰ bit۲۵۶ bit۲۵۶ bit۱۲۸ bit۱۹۲ bitباس حافظه
۴۸۴.۴ GB/s۷۶۰.۳ GB/s۵۱۲.۰ GB/s۶۲۰.۸ GB/s۲۸۸.۰ GB/s۵۰۴.۲ GB/sپهنای باند حافظه
۱۱.۳۴ TFLOPS۲۹.۷۷ TFLOPS۲۰.۷۴ TFLOPS۳۷.۳۲ TFLOPS۲۲.۰۶ TFLOPS۲۹.۱۵ TFLOPSFP32
۷۰۰ دلار۷۰۰ دلار۶۵۰ دلار۵۰۰ دلار۵۰۰ دلار۶۰۰ دلارقیمت زمان عرضه
۱۰ مارس ۲۰۱۷۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰۱۸ نوامبر ۲۰۲۰سپتامبر ۲۰۲۳۱۸ جولای ۲۰۲۳۱۳ آوریل ۲۰۲۳زمان عرضه

از نظر قیمتی، GTX 1080 Ti زمان عرضه ۷۰۰ دلار قیمت داشته، که اون موقع قیمت بالایی محسوب میشد اما به نسبت عملکردی که در مقایسه با باقی کارت‌ها ارائه می‌داد، قیمت نسبتا مناسبی بوده.

این کارت در مقایسه با کارت‌های جدید کارت قدرتمندی محسوب نمیشه، اما ارزش خرید خیلی خوبی داره چون در بازار دست دوم به راحتی پیدا میشه.

کارت گرافیک GTX 1080 Ti مدل Lightning
Credit: Hardware Unboxed

یه نکته دیگه هم که باید در نظر بگیرید، اینه که ۱۱ گیگابایت حافظه شاید زیادی به نظر بیاد، اما چون حافظه مورد استفاده GDDR5X بوده، شاهد سرعت پایین‌تری نسبت به حافظه‌های GDDR6 و GDDR6X هستیم. همچنین در سری ۴۰ میزان کش L2 افزایش پیدا کرد، که باعث افزایش جزئی پهنای باند میشه. کارت‌های سری ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰ AMD هم مجهز به Infinity Cache هستن و در نتیجه سرعت خیلی بالاتری رو به نمایش می‌ذارن.

به خاطر همین، نمیشه دقیقا این کارت رو با کارت‌های امروزی مقایسه کرد. بی شک خیلی از کارت گرافیک‌های جدید از کارت گرافیک GTX 1080 Ti قوی‌ترن. هدف امروز ما، اینه که ببینیم این کارت گرافیک چه عملکردی در بازی‌ها داره و در مقایسه با باقی انتخاب‌ها، ارزش خرید داره یا نه. بریم سراغ بنچمارک‌ها.

عملکرد و بنچمارک کارت گرافیک GTX 1080 Ti

برای بنچمارک‌ها، از دیتای وبسایت Techspot و رسانه Gamers Nexus استفاده کردیم. تکسپات کارت گرافیک‌ها رو به وسیله پردازنده Ryzen 9 3950X تست کرده، که از نظر قدرتی برابر پردازنده ۱۳۶۰۰K اینتله. ۳۲ گیگابایت رم DDR4 3200 هم استفاده شده تا شاهد محدودیت توسط رم نباشیم. تست‌های گیمرز نکسوس هم به وسیله پردازنده ۱۲۷۰۰K و ۳۲ گیگابایت رم DDR5 انجام شده.

زمانی که کارت گرافیک GTX 1080 Ti عرضه شد، خیلی از کاربران از رزولوشن ۱۰۸۰p و یا کمتر استفاده می‌کردن، به خاطر همین تمرکز زیادی روی بهینه سازی عملکرد کارت گرافیک‌ها برای رزولوشن‌های ۱۴۴۰p و یا ۴K نبود. به خاطر همین نباید از GTX 1080 Ti انتظار داشته باشید براتون روپایی بزنه و رزولوشن ۴K رو بدون مشکل اجرا کنه. در ضمن این کارت گرافیک از ری تریسینگ هم پشتیبانی نمی‌کنه، چون سخت افزار مورد نیاز برای پردازش ری تریسینگ رو نداره.

برای این بنچمارک‌ها، صرفا سراغ رزولوشن ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p رفتیم، چون پر استفاده‌ترین رزولوشن‌های امروزه‌ن. بریم سراغ بنچمارک‌ها.

عملکرد کارت گرافیک GTX 1080 Ti در بازی Watch Dogs Legion

با بازی Watch Dogs Legion شروع می‌کنیم. در این بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p کارت گرافیک GTX 1080 Ti تونسته ۶۵ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره، برابر با RX 5700 اما با ۱% low بهتر. GTX 1080 Ti بین RTX 3060 و RTX 3060 Ti قرار داره، و تونسته ۵% سریع‌تر از RTX 3060 و ۲۱% کندتر از RTX 3060 Ti باشه.

در رزولوشن ۱۴۴۰p همین فاصله‌ها حفظ میشن. RTX 3060 حدود ۶% ضعیف‌تر از GTX 1080 Ti بوده، RTX 3060 Ti هم ۲۴% سریع‌تر از اون.

عملکرد کارت گرافیک GTX 1080 Ti در بازی Assassin’s Creed Valhalla

موتور بازی Assassin’s Creed Valhalla و Assassin’s Creed Mirage یکیه، به خاطر همین باید شاهد عملکرد تقریبا یکسانی از این دو بازی داشته باشیم.

اینجا در رزولوشن ۱۰۸۰p، کارت گرافیک GTX 1080 Ti باز با ۶۵ فریم بر ثانیه، تقریبا برابر RX 5700 بوده و ۳% سریع‌تر از RTX 3060. کارت گرافیک RTX 3060 Tiه م مثل قبل اونو شکست داده، منتها اینجا برتری اون به ۹% کاهش پیدا کرده.

در رزولوشن ۱۴۴۰p تفاوت زیادی در نمودار نمی‌بینیم. کارت گرافیک RTX 3060 حدود ۱.۵% ضعیف‌تر از GTX 1080 Ti بوده و RTX 3060 Ti هم ۹% سریع‌تر از اون. باقی نتایج تقریبا یکسان هستن و شاهد اسکیل خوبی بین دو رزولوشن هستیم.

بنچمارک کارت گرافیک GTX 1080 Ti در بازی Rainbow Six Siege

در Rainbow Six Siege همه کارت‌ها می‌تونن فریم ریت بالایی رو به نمایش بذارن. در رزولوشن ۱۰۸۰p کارت گرافیک GTX 1080 Ti تونسته با ۲۶۳ فریم بر ثانیه از RX 5700 و RTX 2070 سریع‌تر باشه، اما اینجا از RTX 3060 شکست خورده، اون هم با فاصله ۱۱ درصدی.

در رزولوشن ۱۴۴۰p فاصله بین GTX 1080 Ti و RTX 3060 به ۶% کاهش پیدا می‌کنه، و هر دو به‌طور کلی عملکرد خیلی خوبی دارن.

عملکرد کارت گرافیک GTX 1080 Ti در بازی Starfield

یه نکته مهم در نمودارهای Starfield‍ه، اونم اینه که بنچمارک‌های این کارت جدید نیستن و برای زمان عرضه این بازین. در طول این چند هفته چند آپدیت برای بازی منتشر شده. هیچکدوم آپدیت‌های بزرگ با بهتر کردن جدی عملکرد نبودن، اما باز هم می‌تونن تاثیر کوچکی روی عملکرد بازی داشته باشن. به هر حال تفاوت خاصی در اسکیل بین کارت‌ها وجود نداره و همچنان مثل همن. راستی انویدیا تنبلیش اومد و برای این بازی درایور Game Ready نداد، به خاطر همین کارت‌های انویدیا خیلی ضعیف‌تر از کارت‌های AMD در این بازین.

عملکرد کارت گرافیک GTX 1080 Ti در بازی Starfield با رزولوشن 1080p

در استارفیلد با رزولوشن ۱۰۸۰p، کارت گرافیک GTX 1080 Ti تونسته با ۳۴ فریم بر ثانیه، لااقل بازی رو اجرا کنه و عملکردی در حد کنسول در اختیار ما بذاره. RX 6600 XT اینجا ۴۷% سریع‌تر از GTX 1080 Ti بوده، RTX 3060 Ti هم ۶۲%. کارت گرافیک RTX 4070 که ۱۰۰ دلار قیمت پایه کمتری نسبت به GTX 1080 Ti داره، با برتری ۱۳۵ درصدی این کارت رو شکست میده، منتها در بازار الان چند برابر قیمت بالاتری داره.

عملکرد کارت گرافیک GTX 1080 Ti در بازی Starfield با رزولوشن 1440p

در رزولوشن ۱۴۴۰p فریم ریت GTX 1080 Ti به ۲۸ فریم بر ثانیه کاهش پیدا می‌کنه، ۴۲% کمتر از RTX 4060 و ۵۳% کمتر از RTX 3060 Ti. با کمک FSR 3 ممکنه فریم ریت بهتر بشه، اما قطعا به بیش از ۳۰-۴۰ فریم بر ثانیه نمی‌رسه.

بنچمارک کارت گرافیک GTX 1080 Ti در بازی Shadow of The Tomb Raider

بررسی کارت گرافیک GTX 1080 Ti در بازی Shadow of The Tomb Raider با رزولوشن 1080p

در Shadow of The Tomb Raider که به خوبی بهینه شده، می‌بینیم که خیلی از کارت‌ها توسط پردازنده محدود شدن و اطلاعات محدودی در اختیار ما می‌ذارن. کارت گرافیک GTX 1080 Ti در رزولوشن ۱۰۸۰p تونسته ۱۳۵ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره، که ۱۶% ضعیف‌تر از RTX 4060 و ۴۰% ضعیف‌تر از RTX 4060 Ti بوده. RX 6700 XT که در بازار دست دوم میشه با قیمت خوبی پیداش کرد، برتری ۳۲ درصدی نسبت به GTX 1080 Ti داشته.

بررسی کارت گرافیک GTX 1080 Ti در بازی Shadow of The Tomb Raider با رزولوشن 1440p

در رزولوشن ۱۴۴۰p کارت گرافیک GTX 1080 Ti همچنان قدرتمند می‌تازد و اینجا ۹۵ فریم بر ثانیه به نمایش گذاشته و کارت‌های جدید Intel Arc رو شکست داده. تفاوت این کارت با RTX 4060 اینجا ۸% و با RTX 4060 Ti حدود ۳۵% بوده.

میزان مصرف برق کارت گرافیک GTX 1080 Ti

میزان مصرف برق کارت گرافیک GTX 1080 Ti

کارت گرافیک GTX 1080 Ti در زمان خودش قدرتمندترین کارت بوده، همچنین از لیتوگرافی زمان خودش استفاده می‌کنه که به اندازه امروز بهینه نیست. در نتیجه، این کارت ۲۸۱ وات برق مصرف می‌کنه، که تقریبا با RTX 4070 Ti برابره. این میزان مصرف زیادیه، و باعث تولید گرمای زیادی میشه. البته این نتایج برای مدل EVGA FTW3 GTX 1080 Ti‍ه، و مصرف همه کارت‌ها اینطوری نیست. مدل‌های Strix و مدلهای OC دیگه هم حدودا همین میزان برق مصرف می‌کنن.

پیشنهاد ما برای پاور مناسب کارت گرافیک GTX 1080 Ti، حداقل ۵۵۰ واته، منتها هرچی بیشتر بهتر. بهتره سراغ مدل‌های ۶۵۰ وات به بالا برید، تا زیر فشار پاور و کارت با مشکل مواجه نشن.

کلام آخر: آیا کارت گرافیک GTX 1080 Ti انتخاب خوبیه؟

در این مقاله به بررسی کارت گرافیک GTX 1080 Ti پرداختیم. این کارت یکی از بهترین کارت‌هاییه که تاحالا وارد بازار شده. در زمان عرضه با توجه به قیمت باقی کارت‌ها، قیمت نسبتا بالایی داشت اما در عوض بهترین عملکرد رو هم به نمایش می‌ذاشت. الان با عرضه کارت‌های جدیدتر، افتخار این کارت کم شده، اما همچنان کارت قدرتمندیه.

کارت گرافیک‌ها به جز حافظه و جزئیات دیگه، شاهد تفاوت معماری خاصی نیستن و به خاطر همین کارتی که چند سال پیش عرضه شده، می‌تونه همچنان عملکرد قابل قبولی رو به نمایش بذارن. بر عکس پردازنده‌ها که با به روز شدن معماری و تغییر نیاز اپ‌ها، افت عملکرد شدیدی رو شاهدن.

کارت گرافیک GTX 1080 Ti مدل EVGA iCX

کارت گرافیک GTX 1080 Ti در بازار دست دوم با قیمت زیر ۱۰ میلیون تومان پیدا میشه، که قیمت خیلی خوبی با توجه به عملکردشه. این کارت می‌تونه RTX 3060 رو شکست بده، در حالیکه قیمت کمتری هم داره. تنها مزایایی که از دست می‌دید، DLSS و ری تریسینگه. با این حال، FSR روی این کارت گرافیک قابل استفاده‌ست و می‌تونید در بازی‌هایی که از اون پشتیبانی می‌کنن شاهد عملکرد خیلی خوبی باشید. فریم جنریشن FSR 3 به‌طور رسمی روی این کارت گرافیک قابل استفاده نیست، اما میشه ازش استفاده کرد و در برخی بازی‌ها عملکرد خوبی به نمایش می‌ذاره. علت اینکه به‌طور رسمی روی این کارت قابل استفاده نیست، اینه که این تکنولوژی از Asynchronous compute استفاده می‌کنه تا فریم جدید تولید کنه، که کارت‌های سری ۱۰ انویدیا در این زمینه ضعیفن. به خاطر همین صرفا برخی اوقات به درستی کار می‌کنه و عملکرد خوبی به نمایش می‌ذاره.

نبود ری تریسینگ هم شاید مشکل بزرگی به نظر بیاد، اما این طور نیست. در خیلی از بازی‌ها نورپردازی خیلی خوبه و افراد کمی می‌تونن شاهد تفاوت تصویر با ری تریسینگ و بدون ری تریسینگ بشن. به نظر ما ری تریسینگ قابلیت جالبیه و بودنش بهتر از نبودنشه، اما نبودش هم باعث نمیشه چیز خاصی رو از دست بدید.


نظر شما درباره کارت گرافیک GTX 1080 Ti چیه؟ به نظر شما این کارت ارزش خرید داره؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۶ نظر

  1. به نظر من با توجه به قیمت دست دوم کارت‌ها در بازار خرید ۱۰۸۰ti منطقی نیست و ممکنه در ماه‌های آینده شرکت nvidia ساپورت نکنه
    با قیمتی تقریبا برابر یا یک کمی بیشتر میتونید ۳۰۶۰ti رو بخرید که ارزش بالایی داره هم از معماری جدید gpu استفاده میکنه هم کم مصرف تره هم fps بهتری میده و هم از نسل دوم Ray traysing استفاده میکنه و فضای کمتر و گرمای کمتری هم داره
    و در آخر به نظر من ۱۰۸۰ti به تاریخ پیوسته

    1. اپدیت به این زودیا قطع نمیکنه چرا من هنوز از Gtx 780Ti استفاده میکنم یه سیستم نسل ۳ ولی هنوز داره اپدیت میگیره کارت گرافیکم درسته به پای گرافیک روز نمیرسن ولی هنوز داره بازیا روز ۱۰۸۰ پلی میدم .هیچوقت انویدیا اپدیت به این زودی قطع نمیکنه به خصوص کارت گرافیک پرچم دار باشه

  2. من همه این بازی هارو با گرافیک gtx960 2gb
    Ram 8 ,cpu core i3 1200 بازی کردم پس سیستم من قوی ترینه
    عمر کمه صفا کن کنسولارو رها کن اگر نباشه gtx 1080 به ۹۶۰ اکتفا کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×