راهنمای خریدراهنمای خرید سیستم
منتخب بنچفا

بهترین سیستم گیمینگ تا ۷۰ – ۸۰ میلیون تومن (زمستان ۱۴۰۲)

سیستم گیمینگ تا ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومن چی بخرم؟ این بازه قیمتی برای سیستم گیمینگ یکی از بیشترین درخواست‌های شما از ما بود. به‌همین‌دلیل تصمیم گرفتیم یک مقاله سیستم گیمینگ تا ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومن بنویسیم و هر قطعه‌ای که برای خرید کیس گیمینگ با بودجه ۷۰ تا ۸۰ میلیون نیاز دارید رو در اختیارتون بذاریم تا زمان خرید گیج نشید. با راهنمای خرید سیستم گیمینگ تا ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومن با بنچفا همراه باشید. 


معرفی قطعات سیستم گیمینگ تا ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومن

یک کیس گیمینگ از ۸ قطعه اصلی تشکیل شده. در ادامه هرکدام از این قطعات رو معرفی می‌کنیم و درباره هرکدوم توضیحاتی میدیم. همچنین برای برخی از اون‌ها جایگزین هم مشخص می‌کنیم که در صورت نیاز اگه دوست داشتید بتونید بعضی از قطعات سخت افزاریتون رو با مدل‌های دیگه جایگزین کنید. بدون معطلی بریم سراغ معرفی سیستم گیمینگ تا ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومن.

 پردازنده intel Core i5 12600K 

سیستم گیمینگ تا 70 - 80 میلیون تومن

برای CPU سیستم گیمینگ تا ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومن، پردازنده intel Core i5 12600K رو انتخاب کردیم. در حال حاضر حداقل پردازنده جدیدی که برای گیم نیاز دارید پردازنده Core i5 12400 محسوب میشه.  پردازنده اینتل Core i5 12600K از این پردازنده قوی‌تره و عملکرد خیلی خوبی رو توی بازی و البته کاربری‌های دیگه مثل تولیدمحتوا در اختیارتون میذاره. 

پردازنده مد نظر امروزمون، ۱۲۶۰۰K‍ه که ۶ هسته P core و ۴ هسته E core داره، ۱۶ ترد پردازش و ۲۰ مگابایت کش L3. سرعت پایه این پردازنده ۲.۸ گیگاهرتز برای هسته‌های E core این پردازنده و ۳.۷ گیگاهرتز برای هسته‌های P core‍ه، که بدون اورکلاک در حالت بوست به ۳.۶ گیگاهرتز در هسته‌های E core و ۴.۹ گیگاهرتز در هسته‌های P core می‌رسه.

پردازنده‌های نسل ۱۲ اولین نوآوری اینتل طی چند سال اخیر بودن، و همونطور که دیدید، عملکرد خیلی خوبی نسبت به نسل‌های قبل دارن. با توجه به اینکه اینتل قیمت‌هاش رو تا حدودی پایین نگه داشت و صرفا به دلیل قدرت بالاتر قیمت رو بالا نبرد، باعث میشه i5 12600K یکی از بهترین پردازنده‌های میان رده باشه، که هم در کارهای گیمینگ و هم رندر و تدوین، عملکرد قدرتمندی رو به نمایش بذاره.

پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ هم عرضه شدن، که بررسی اون‌ها روی وب‌سایت قرار گرفته. اما اگه به دنبال قیمت نهایی پایین‌تر هستید، نسل ۱۲ همچنان انتخاب خیلی خوبیه. اگر هدفتون بازی با فریم ریت بالاست و می‌خواید در کارهای دیگه هم عملکرد خیلی خوبی رو شاهد باشید، i5 12600K بهترین انتخاب نسل ۱۲ به حساب میاد. ۱۲۷۰۰K قدرتمندتره، اما گرون‌تر هم هست. از طرفی تفاوت بین اون‌ها به قدری نیست که نسبت به ۱۲۶۰۰K برتری خاصی داشته باشه. مگر اینکه به تمام ثانیه‌هایی که ارائه میده نیاز داشته باشید.

خنک کننده پردازنده Deepcool AG620 BK ARGB

برای کولر پردازنده سیستم گیمینگ تا ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومن، کولر Deepcool AG620 BK ARGB رو انتخاب کردیم. این کولر برای  پردازنده intel Core i5 12600K مناسبه و در طولانی مدت عملکرد پایداری بهمون میده. همچنین برای پایین نگه داشتن قیمت یک ایرکولر انتخاب کردیم. در غیراین صورت انتخاب‌های خوبی برای خنک‌کننده مایع هم وجود داشت. کولر Deepcool AG620 BK ARGB به نسبت اندازه‌ای که داره ظاهر خوبی داره. اما از اون مهم‌تر اینه که می‌تونیم برای چندسال استفاده روی عملکرد این کولر حساب کنیم. 

مادربرد ASUS TUF B760 PLUS WIFI D4

سیستم گیمینگ تا 70 - 80 میلیون تومن

انتخاب مادربرد ASUS TUF B760 PLUS WIFI D4 برای پردازنده intel Core i5 12600K کمی عجیب به نظر می‌رسه. خوب می‌تونیم به جاش مدل مادربرد ASUS TUF B660 PLUS WIFI D4 رو انتخاب کنیم که مخصوص همین نسل ۱۲ اینتل تولید شد. اما قیمت این دو مدل در حال حاضر توی بازار ایران یکیه. پس بهتره که بریم سراغ مدل جدیدتر. درسته؟ :))) 

این مادربرد امکانات خوب و کافی در اختیار کاربر قرار میده. همچنین که به وای‌فای و بلوتوث هم مجهزه. این باعث میشه نیاز به خرید جداگانه کارت شبکه و ماژول‌های دیگه نداشته باشید. نسخه پرایم این مادربرد هم با چیپست نسل قبل یعنی مادربرد ایسوس مدل PRIME B660-PLUS D4 هم وجود داره که قیمت پایین‌تری داره. هردوی این مادربردها انتخاب خوبی هستن و امکانات کافی و لازم رو در اختیارتون میذارن. در صورت محدودیت بودجه می‌تونید سراغ نسخه Prime قدیمی‌تر هم برید. بدون شک ظاهر مادربرد تاف گیمینگ مخصوصا به دلیل هیت‌سینک‌های بیشتر و موارد دیگه بهتره. 

کارت گرافیک Zotac Twin Edge RTX 4070

سیستم گیمینگ تا 70 - 80 میلیون تومن

کارت گرافیک‌های زوتک نسل به نسل بهتر شدن. توی کارت گرافیک‌های سری ۳۰ و ۲۰ نقطه ضعف‌هایی نسبت به برخی برندها داشتن (البته با قیمت پایین‌تر هم عرضه شدن). اما توی سری ۴۰ پردازنده‌های گرافیکی انویدیا این برند تونست کارت گرافیک‌های بسیار خوبی از نظر ظاهر و عملکرد تولید کنه. در حال حاضر این مدل نسبت به مدل ایسوس ۲ تا ۳ میلیون ارزون‌تره. به همین دلیل با این کارت رو انتخاب کردیم. شما می‌تونید سراغ برندهای دیگه مثل ایسوس و MSI هم برای خرید کارت گرافیک RTX 4070 برید که قیمت‌های بالاتری دارن. 

RTX 4070 از معماری Ada Lovelace انویدیا بهره می‌بره، که بر پایه لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC طراحی و تولید شده. چیپ این کارت، همون چیپیه که در RTX 4070 Ti استفاده شده، AD104، منتها زیر-مدل متفاوتی استفاده شده که سرعت و هسته‌های SM کمتری داره. 

کارت‌های سری ۴۰ انویدیا از هسته‌های Tensor نسل ۴ بهره می‌برن. تخصص این هسته‌ها، یادگیری ماشینه (Machine learning) و به این کارت‌ها اجازه میده از Frame Generation بهره ببرن. همچنین RTX 4070 به نسل سوم هسته‌های RT هم مجهزه، اما در تست‌ها تفاوت زیادی در ری تریسینگ بین این کارت‌ها و کارت‌های سری ۳۰ نیست. به همین دلیل ما برای سیستم گیمینگ تا ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومن این کارت گرافیگ رو انتخاب کردیم تا اگه در حال حاضر قصد خرید سیستم گیمینگ اقتصادی رو داشته باشید، یه کارت به‌روز تهیه کنید. 

رم کورسیر VENGEANCE RGB PRO SL 32GB 3600MHz

سیستم گیمینگ تا 70 - 80 میلیون تومن

برای تکمیل لیست قطعات سیستم گیمینگ تا ۷۰ میلیون می‌رسیم به انتخاب رم. ماژول‌های رم برای این سیستم رم کورسیر VENGEANCE RGB PRO SL 32GB 3600MHz انتخاب شده. در حال حاضر در کم‌ترین حالت برای کاربری گیمینگ به ۱۶ گیگابایت رم نیاز دارید. ما برای این سیستم دو ماژول ۱۶ گیگ کورسیر با فرکانس ۳۲۰۰MHz انتخاب کردیم که ترکیبش با باقی قطعات، عملکرد خوبی بهمون میده. توجه کنید که کورسیر مدل‌های مختلفی از این رم رو تولید کرده و در بازار ایران هم وجود داره. برای اینکه رم به کولر برخورد نکنه حتما باید سراغ نسخه SL برید یا LPX. توجه کنید که مدل LPX نورپردازی RGB نداره. 

پاور MSI MPF A750GF GOLD

سیستم گیمینگ تا 70 - 80 میلیون تومن

پاور انتخاب شده برای این سیستم گیمینگ تا ۸۰ میلیون تومن از برند MSIـه. در حال حاضر تو این واتیج انتخاب‌های زیادی در بازار ایران وجود نداره. بنابراین ما پاور MSI MPF A750GF GOLD رو انتخاب کردیم که بهش اعتماد بیشتری داریم. این پاور گواهی ۸۰PLUS GOLD داره، فول ماژولاره و ۵ سال هم گارانتی داره. یکی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب پاور گارانتی اونه. 

حافظه‌ و فضای ذخیره‌سازی

می‌تونید برای بخش حافظه‌ و فضای ذخیره‌سازی مبلغ ۶ میلیون تومن اختصاص بدید. ما دو تا SSD 980 1 TB رو بای این سیستم پیشنهاد میدیم. اینحوری ۲ ترابایت فضای ذخیره‌سازی با سرعت بالا دارید که می‌تونید توی اون تعداد زیادی بازی نگه دارید. همچنین اگه فضای بیشتری برای آرشیو کردن اطلاعاتی میخواید که دائم بهشون نیاز ندارید می‌تونید یه هارددیسک (HDD) هم تهیه کنید. برای HDD پیشنهاد ما برند WesternDigital از سری Blue اونه که برای آرشیو داده مثل فیلم و عکس و حتی بازی مناسبه. حجم اون هم می‌تونید با توجه به نیازتون انتخاب کنید. 

سیستم گیمینگ تا 70 - 80 میلیون تومن

کیس Lian Li Lancool 216

کیس Lian Li Lancool 216 ظاهر و طراحی بسیار خوبی داره. همچین که در کنار این‌ها با توجه به قیمتی که داره از متریال باکیفیتی هم توی اون استفاده شده.

کیس Lian Li Lancool 216 یک کیس Mid-Tower محسوب میشه که از Lancool III الهام گرفته. در واقع ممکنه در نگاه اول مشابه به نظر برسن. اما تفاوت‌های قابل توجهی مثل فن‌های جلو وجود داره. Lancool 216 با دو فن بزرگ ۱۶۰ میلی‌متری عرضه میشه.

مثل بیشتر کیس‌هایی که بر جریان هوا تمرکز دارن، جلوی کیس Lancool 2016 کاملاً مشبکه. یکی از مشکلاتی که با Lancool III داشتیم، عملکرد حرارتی بسیار ضعیف اون بود. با این حال، مدل ۲۱۶ با وجود اینکه بخشی از خانواده لنکوله، از نظر خنک کنندگی هیچ شباهتی به Lancool III نداره و بهتر از اون عمل می‌کنه. به همین دلیل با این کیس خوش قیمت رو برای سیستم گیمینگ تا ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومن انتخاب کردیم.

در حالی که ویژگی اصلی این کیس، فن‌های بزرگ جلویی ۱۶۰ میلی‌متری اون و براکت فن PCIe هستن، لیان لی دست شمارو برای اتصال فن‌ها باز می‌ذاره (تقریباً).

فن‌های جلویی رو میشه به جای ۳×۱۲۰ یا ۲×۱۴۰ میلی‌متری برای قرار دادن رادیاتور جدا کرد. قسمت بالای کیس هم می‌تونه همین پیکربندی رو داشته باشه. بنابراین اگه بعدا قصد ارتقا قطعات سیستم رو داشته باشید، می‎‌تونید کیس رو نگه دارید. 

سیستم گیمینگ تا 70 - 80 میلیون تومن

جمع بندی سیستم گیمینگ تا ۷۰ – ۸۰ میلیون تومن

با لیست سخت افزار سیستم گیمینگ تا ۷۰ – ۸۰ میلیون تومن آشنا شدید. حالا می‌دونید که اگه قصد خرید سیستم گیمینگ با بودجه ۷۰ تا ۸۰ میلیون رو داشته باشید باید سراغ چه قطعاتی برید. حتما در بخش کامنت‌ها برامون بنویسید شما ترجیح میدید کدوم یکی از قطعات معرفی شده رو جایزیگن کنید؟؟

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۱۸ نظر

  1. من یه ماه پیش با همین بودجه سیستم زیر رو بستم
    i5 13500 و ak400
    rx 6800
    ram 32 gb 5600 ddr5
    msi tomahawk 750m
    ssd team group 2 tb
    wd blu 4tb
    case blackhole gamemax
    تو cinebench 2024 بهتر از میانگین عمل میکنه . دمای گرافیک تو بنچمارک تا ۷۵ رفت . دمای سی پی یو تا ۹۹ درجه .

    1. ب نظرم سامسونگ g4
      LS27BG402EM

      پنل ۲۷ inch IPS
      رزولوشن ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰
      ریفرش ریت ۲۴۰ Hertz
      Screen Type مات
      Response Time ۱ms
      Brightness ۴۰۰ cd/㎡

  2. این کیس
    M.b gigabyte B760M gaming AC ddr5
    Cpu intel i5 12400f
    Ram g.skill 32gb 6400 rip jaws s5
    Ssd kioxia 1tb m.2
    VGA gigabyte 4060 wf2 oc
    Power thermal take 650w trs2
    Cooling thermal take contac 9
    تو رنج ۵۵ میلیون خوبه؟؟
    شما نظر بهتری دارید؟؟

    1. سلام امیرجان، انتخاب ما با ۵۵ میلیون این قطعات نیست، البته برای تغییر دادنش و ارائه لیست جدید لازمه صحبت بشه باهاتون تا موارد مختلفی نظیر سلیقه، کاربری و نیاز، اولویت ها و دیگر موارد بررسی بشن و مطابق باهاش قطعات پیشنهادی ما برای شما ارسال بشه، برای این کار میتونید از مشاوره خرید بنچفا استفاده کنید.

  3. این کیس
    M.b gigabyte B760M gaming AC ddr5
    Cpu intel i5 12400f
    Ram g.skill 32gb 6400 rip jaws s5
    Ssd kioxia 1tb m.2
    VGA gigabyte 4060 wf2 oc
    Power thermal take 650w trs2
    Cooling thermal take contac 9
    تو رنج ۵۵ میل خوبه؟؟
    شما نظر بهتری دارید؟؟؟

    1. سلام امیر عزیز
      ترکیب و چیدن قطعات مشکلی مداره اما پیشنهادم اینه از برندهای بهتری قطعات رو انتخاب کنید. مخصوصا برای کولر و پاور و اس اس دی.

  4. با سلام همین کیس رو از شما می‌خوام تهیه کنم باید از چه کدی استفاده کنم به پشتیبانین باید پیام بدم

    1. سلام روزتون بخیر
      بنچفا فروشگاه نیست اما برای دریافت مشاوره و راهنمای خرید می‌تونید فرمی که در لینک زیر قرار داره رو پر کنید.
      benchfa.com/help

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×