محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیکارت گرافیک

مقایسه کارت گرافیک RX 5700 XT و RTX 2060 Super

امروز می‌خوایم مقایسه کارت گرافیک های محبوب بازار دست دوم یعنی RX 5700 XT و RTX 2060 Super که در یک بازه قیمتی هستن و دست دوم هر دوشون به راحتی پیدا میشن رو انجام بدیم. حالا می‌خوایم ببینیم کدوم یک از این کارت‌ها قوی‌ترن و ارزش خرید بیشتری دارن. چندتا نکته خیلی مهم هم وجود داره که باید بررسی بشن. با بنچفا همراه باشید.


مشخصات کارت گرافیک RX 5700 XT و RTX 2060 Super

این دو کارت گرافیک چند تفاوت در مشخصات دارن، اما به جز اون در معماری هم کلی تفاوت دارن، که جلوتر درباره اون‌ها هم صحبت می‌کنیم.

RTX 2060 SuperRX 5700 XTRX 6700 XTRX 7700 XT RTX 4060 Ti 16GBمشخصات
TU106-410-A1Navi 10 XTNavi 22 XTNavi 32 AD106-351پردازنده گرافیکی
۴۴۵ mm²۲۵۱ mm²۳۳۵mm²۳۴۶mm²۱۸۸mm²مساحت پردازنده گرافیکی
۱۲nm
TSMC
۷nm
TSMC
۷nm
TSMC
طراحی چیپلت
GCD: 5nm
MCD: 6nm
۵nm
TSMC
لیتوگرافی
۱۰,۸۰۰ million۱۰,۳۰۰ million۱۷,۲۰۰ million۲۸,۱۰۰ million۲۲,۹۰۰ millionتعداد ترانزیستور
۱۴۷۰ / ۱۶۵۰ Mhz۱۹۰۵ / ۱۶۰۵ Mhz۲۳۲۱ / ۲۵۸۱ Mhz۲۱۷۱ / ۲۵۴۴ Mhz۲۳۱۰ / ۲۵۳۵ Mhzسرعت پایه / سرعت بوست
۴ MB۴ MB۳ MB۴ MB۳۲ MBمیزان کش L2
۹۶ MB۴۸ MBمیزان کش L3
۲۱۷۶۲۵۶۰۲۵۶۰۳۴۵۶۴۳۵۲واحد‌های شیدر
۱۳۶۱۶۰۱۶۰۲۱۶۱۳۶TMU
۶۴۶۴۶۴۹۶۴۸ROP
۳۴۴۰۴۰۵۴۳۴CU / SM
۳۴۴۰۵۴۳۴هسته‌های RT
۲۷۲۱۰۸۱۳۶هسته‌های AI / تنسور
۱۷۵W۲۲۵W۲۳۰W۲۴۵W۱۶۵WTDP
۸ GB
GDDR6
۸ GB
GDDR6
۱۲ GB
GDDR6
۱۲ GB
GDDR6
۱۶ GB
GDDR6
VRAM
۲۵۶ bit۲۵۶ bit۱۹۲ bit۱۹۲ bit۱۲۸ bitباس حافظه
۴۴۸ GB/s۴۴۸ GB/s۳۸۴.۰ GB/s۴۳۲.۰ GB/s۲۸۸.۰ GB/sپهنای باند حافظه
۷.۱۸۱ TFLOPS۹.۷۵۴ TFLOPS۱۳.۲۱ TFLOPS۳۵.۱۷ TFLOPS۲۲.۰۶ TFLOPSFP32
۴۰۰ دلار۴۰۰ دلار۴۸۰ دلار۴۵۰ دلار۵۰۰ دلارقیمت زمان عرضه
۹ جولای ۲۰۱۹۷ جولای ۲۰۱۹۱۸ مارس ۲۰۲۱سپتامبر ۲۰۲۳۱۸ جولای ۲۰۲۳زمان عرضه

همونطور که می‌بینید، کارت گرافیک RX 5700 XT از نظر سخت افزاری در دو نقطه ضعیف‌تره؛ اولا این کارت گرافیک ری تریسینگ سخت افزاری نداره، که به جز چند بازی که ری تریسینگ در اون‌ها خیلی خوبه، چیز خاصی نیست. نکته دوم هم نبود هسته‌های AI یا هوش مصنوعیه. کارت‌های سری ۶۰۰۰ AMD هم مجهز به هسته هوش مصنوعی نبود، و AMD این هسته‌ها رو با سری ۷۰۰۰ معرفی کرد.

کارت گرافیک AMD Radeon RX 5700 XT مدل MSI Gaming X

یک نکته دیگه‌ای که درباره کارت گرافیک RX 5700 XT مهمه، نبود Mesh Shader روی این کارت گرافیک و حضورش روی RTX 2060 Super‍ه. برای ۲۰ سال گذشته، کارت گرافیک‌ها از شیدرهای ورتکس برای رندر تصاویر استفاده می‌کردن. این شیوه در زمان خودش روش خوبی بود، اما با پیشرفته‌تر شدن و سریع شدن پردازنده‌های گرافیکی، این روش دیگه با سخت افزارها جور نبود.

حالا راه حل این بود که کارت‌ها حرکت کنن به سمت استفاده از شیدرهای محاسباتی به جای شیدرهای ورتکس. این شیدرها اطلاعات حافظه رو می‌خونن و بهتر با سخت افزار ارتباط برقرار می‌کنن، در نتیجه باعث افزایش سرعت کار میشن. مشکلی که شیدرهای محاسباتی دارن، این بود که توانایی رندر مثلثات تصویر رو به خودی خود نداشتن. این‌ها صرفا اطلاعاتی که پردازنده برای رندر به گرافیک می‌داد رو بررسی می‌کرد و به یه روش امروزی اونو برای رندر گیری توسط ورتکس شیدر آماده می‌کرد. این کار بهینه‌تر از کلا اتکا به شیدر ورتکس بود، اما خیلی کارها باید انجام میشد برای خروجی تصویر. اول پردازنده اطلاعات رو به پردازنده گرافیکی می‌داد، بعد اونجا شیدر محاسباتی می‌رفت برای پردازش اون و حالا با توجه به اینکه چقدر حافظه در اختیارشه چقدر سریع این کار رو انجام میده، اطلاعات رو برای شیدر ورتکس راحت می‌کرد و در آخر شیدر ورتکس تصویر رو آماده می‌کرد.

در آخر در سال ۲۰۱۸ انویدیا از شیدرهای مش یا Mesh Shaders رونمایی کرد. این شیدرها عملا همون شیدرهای محاسباتین، منتها انگار قهوه خوردن انرژی گرفتن و می‌تونن خودشون محاسبات مثلثات تصویر برای رندر رو انجام بدن. این کار رو خیلی سبک می‌کنه و کلی مراحل سخت و طولانی رو راحت‌تر می‌کنه. مش شیدر می‌تونه با اطلاعات کمی میزان زیادی مثلثات تصویر رندر کنه، و برعکس روش‌های قبلی، نیازی نیست اطلاعات رو به حافظه برگردونه و مستقیما به نمایش می‌ذاره. این روش خیلی هم انعطاف پذیره؛ برنامه نویس‌ها و بازیسازها می‌تونن تعریف کنن که مهندسی مورد نیاز برای تولید تصویر چجوری انجام میشه، که این یه محدودیت هم محسوب میشه. چون بازیسازها باید تعریف کنن که محاسبات چجوری انجام میشه و هندسه تصویر رو به تیکه‌های آماده برای مش شیدر به نام meshlet تبدیل کنن، فشار روی بازیسازها بیشتر میشه. اگه اینکار به خوبی انجام نشه، با انجام خیلی بد محاسبات روبرو می‌شیم و در نتیجه بازی عملکرد خوبی نخواهد داشت.

مش شیدر با سری RTX 20 معرفی شد و یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی بود که در چندین سال اخیر در دنیای گیم رخ داد. این شیدرها از ری تریسینگ سخت افزاری هم مهم‌ترن، به خاطر همین اینکه کم بهشون توجه شده کمی ناراحت کننده‌ست.

کارت گرافیک Nvidia Geforce RTX 2060 Super مدل FE

حالا چرا این مهمه؟ چون همونطور که گفتم، باعث میشه سرعت کارت در برخی بازی‌ها بالا بره. هر کارتی که از DirectX ultimate 12.2 بهره می‌بره، از این قابلیت می‌تونه استفاده کنه. البته این به این معنا نیست که مش شیدر همیشه و همه جا به فریاد کارت می‌رسه و عملکرد رو بهبود می‌بخشه، بلکه تنها زمان‌هایی کارایی داره که بازیساز ازش استفاده کرده باشه، مثل ALan Wake 2. در بازی‌هایی که به خوبی از این تکنولوژی استفاده کردن، می‌تونیم ببینیم که کارت‌هایی که مجهز به مش شیدر هستن عملکرد بهتری دارن، اما از سال ۲۰۱۸ تا الان تنها تعداد کمی بازی ازش استفاده می‌کنن و هنوز بازیسازها به طور کامل به استفاده از اون رو نیاوردن.

در نتیجه باید ببینیم با وجود اینکه RTX 2060 Super روی کاغذ برنده‌ست، در واقعیت چطوره. بریم سراغ بنچمارک‌ها.

بنچمارک بازی کارت گرافیک RX 5700 XT و RTX 2060 Super

برای بنچمارک‌ها، از دیتای وبسایت Techspot و رسانه Gamers Nexus استفاده کردیم. تکسپات کارت گرافیک‌ها رو به وسیله پردازنده Ryzen 9 3950X تست کرده، که از نظر قدرتی برابر پردازنده ۱۳۶۰۰K اینتله. ۳۲ گیگابایت رم DDR4 3200 هم استفاده شده تا شاهد محدودیت توسط رم نباشیم. تست‌های گیمرز نکسوس هم به وسیله پردازنده ۱۲۷۰۰K و ۳۲ گیگابایت رم DDR5 انجام شده. البته تست آخر با پردازنده دیگه‌ای انجام شده که موقع خودش اعلام می‌کنیم.

عملکرد کارت گرافیک RX 5700 XT و RTX 2060 Super در بازی Watch Dogs Legion

با بازی Watch Dogs Legion شروع می‌کنیم که اسکیل خیلی خوبی بین کارت گرافیک‌ها نشون میده. اینجا RX 5700 XT تونسته با ۶۸ فریم بر ثانیه، برابر با GTX 1080 Ti باشه و RTX 2060 Super رو با برتری ۱۵ درصدی شکست بده. همچنین ۱۱% هم از RTX 3060 سریع‌تر بوده. البته به طور کلی، کارت گرافیک RX 5700 XT در این عنوان از فریم تایم ضعیف رنج می‌بره.

در رزولوشن ۱۴۴۰p عملکرد کارت گرافیک RX 5700 XT به ۴۷ فریم بر ثانیه کاهش پیدا می‌کنه، که مشخصا فریم ریت خوبی برای بازی نیست. فاصله این کارت با RTX 2060 Super به ۱۱% کاهش پیدا کرده و RTX 3060 هم با اون برابر بوده، با ۱% low بهتر. دلیل فاصله کم بین RX 5700 XT و RTX 3060 در ۱۴۴۰p حافظه VRAM بیشتر کارت RTX 3060‍ه، که باعث میشه با وجود عملکرد ضعیف، در رزولوشن‌های بالا مشکلات کمتری داشته باشه.

عملکرد کارت گرافیک RX 5700 XT و RTX 2060 Super در بازی Assassin’s Creed Valhalla

در Assassin’s Creed Valhalla کارت گرافیک RX 5700 XT تونسته با ۷۷ فریم بر ثانیه در رزولوشن ۱۰۸۰p، از RTX 2080 Ti هم سریع‌تر باشه! گویا موتور Anvil یوبیسافت رفتار بهتری با معماری AMD داره. کارت گرافیک RX 5700 XT تونسته ۲۸% سریع‌تر از RTX 2060 Super باشه، ۲۲% هم سریع‌تر از RTX 3060.

در رزولوشن ۱۴۴۰p کارت گرافیک RX 5700 XT تنها یک فریم کمتر از ۶۰ فریم ارائه داده و برابر با RTX 3060 Ti بوده. برتری این کارت نسبت به RTX 2060 Super هم اینجا به ۳۱% افزایش پیدا می‌کنه.

بنچمارک کارت گرافیک RX 5700 XT و RTX 2060 Super در بازی Rainbow Six Siege

در Rainbow Six Siege کارت گرافیک RX 5700 XT با ۲۹۸ فریم بر ثانیه در رزولوشن ۱۰۸۰p، تونسته ۲۷% سریع‌تر از RTX 2060 Super باشه. در مقایسه با RTX 3060 برتری این کارت کاهش پیدا کرده و تنها ۲% سریع‌تر بوده.

در رزولوشن ۱۴۴۰p، فاصله RX 5700 XT و RTX 2060 Super به ۲۵% می‌رسه و هر دو همچنان عملکرد خیلی خوبی در این بازی داشتن.

بنچمارک کارت گرافیک RX 5700 XT و RTX 2060 Super در بازی Microsoft Flight Simulator

در بازی Death Stranding کارت گرافیک RX 5700 XT با ۱۴۵ فریم بر ثانیه در رزولوشن ۱۰۸۰p، با RTX 2080 برابر بوده، ۲۲% هم سریع‌تر از RTX 2060 Super که ۱۱۸ فریم بر ثانیه به نمایش گذاشته بود.

در رزولوشن ۱۴۴۰p، برتری RX 5700 XT به ۲۴% افزایش پیدا می‌کنه و اینجا برتری خیلی محسوس‌تری داره. تفاوت بین ۸۷ و ۱۰۸ فریم نسبتا زیاده، البته با این دو کارت گرافیک نباید به فکر عملکرد خوب در رزولوشن ۱۴۴۰p باشید. این بازی از هر دو تکنولوژی FSR و DLSS بهره می‌بره، پس هر دو کارت می‌تونن عملکرد خیلی خوبی رو در ازای کیفیت پایین‌تر تصویر به نمایش بذارن.

بنچمارک کارت گرافیک RX 5700 XT و RTX 2060 Super در بازی Shadow of The Tomb Raider

در بازی Shadow of The Tomb Raider اکثر کارت‌ها عملکرد خوبی رو به نمایش می‌ذارن. در رزولوشن ۱۰۸۰p کارت گرافیک RTX 2060 Super با ۱۰۹ فریم بر ثانیه، ۱۳% کندتر از RX 5700 XT بوده که اینجا ۱۲۵ فریم بر ثانیه به نمایش گذاشته. اگه مانیتور با ریفرش ریت بالا داشته باشید، قطعا RX 5700 XT انتخاب بهتریه.

در رزولوشن ۱۴۴۰p هم شاهد تفاوت ۱۳ درصدی بین نتایج RX 5700 XT و RTX 2060 Super بودیم. در هر دو رزولوشن هم RTX 3060 تفاوت کمی با RX 5700 XT داره.

بنچمارک کارت گرافیک RX 5700 XT و RTX 2060 Super در بازی های مختلف

می‌رسیم به میانگین عملکرد کارت گرافیک‌ها در بازی‌های مختلف. به طور میانگین در ۱۴ بازی، کارت گرافیک RTX 2060 Super تونسته ۱۰۱ فریم بر ثانیه در رزولوشن ۱۰۸۰p به نمایش بذاره. این نتیجه خیلی خوبیه، اما اگه مانیتوری با امکان اجرای فریم ریت بالاتری دارید، این کارت می‌تونه دردسرساز باشه. کارت گرافیک RX 5700 XT با ۱۲۲ فریم بر ثانیه، تونسته ۲۱% سریع‌تر از RTX 2060 Super باشه، که فاصله نسبتا زیادیه.

در رزولوشن ۱۴۴۰p فاصله بین این دو کارت همون حدود باقی می‌مونه، منتها همونطور که گفتم به جز چند بازی که با خیلی از کارت‌ها فریم ریت زیادی میدن، این کارت‌ها به حدی قدرتمند نیستن که بخواید باهاشون در این رزولوشن بازی کنید و بهتره به فکر کارت‌های دیگه‌ای باشید.

بنچمارک کارت گرافیک RX 5700 XT و RTX 2060 Super در بازی Alan Wake 2

عملکرد کارت گرافیک RX 5700 XT و RTX 2060 Super در Alan Wake 2 در رزولوشن 1080p
Credit: Hardware Unboxed

این یکی از مهم‌ترین نمودارهای این مقایسه‌ست، که عملکرد این دو کارت گرافیک در بازی ALan Wake 2 تست شده. اگه «سیستم مورد نیاز بازی Alan Wake 2» رو دیده باشید، می‌دونید که حداقل کارت گرافیک مورد نیاز این بازی، RTX 2060 بود. البته این به این معنی نیست که این بازی روی کارت‌های قدیمی‌تر اجرا نمیشه، بلکه دلیلش برمیگرده به همون بحثی که اول مقاله داشتیم. بازی Alan Wake 2 استفاده زیادی از مش شیدر داره، به خاطر همین کارت‌هایی که از این تکنولوژی بهره نمی‌برن، اینجا عملکرد خیلی بدی رو به نمایش می‌ذارن.

تست بالا به وسیله پردازنده Ryzen 7 7800X3D انجام شده، تا هیچ محدودیت پردازنده‌ای اینجا نباشه. RX 5700 XT یکی از قوی‌ترین کارت‌هاییه که از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنه. حالا در مقایسه با RTX 2060 Super که کارت ضعیف‌تریه اما از مش شیدر استفاده می‌کنه، می‌بینیم که عملکرد خیلی ضعیف‌تری داره. علاوه بر اینکه در همه Presetهای گرافیکی شکست سنگینی خورده، فریم تایم خیلی ضعیفی هم داره و تجربه خوبی از این بازی با این کارت نخواهید داشت. عملکرد RTX 2060 Super کمی بهتره، فریم تایم بهتری هم داره، اما همچنان این کارت به قدری ضعیفه که با استفاده از DLSS هم بازی رو به خوبی اجرا نمی‌کنه.

پس از ۵ سال از معرفی این تکنولوژی، این از اولین دفعاتیه که یه بازی به این میزان از مش شیدینگ استفاده کرده. در آینده احتمالا تعداد بازی‌هایی که به این تکنولوژی وابسته هستن بیشتر و بیشتر میشه، اما فعلا اینطور نیست. در هر حال اگه می‌خواید بازی‌های AAA جدید رو به خوبی اجرا کنید، بهتره سراغ کارت‌های قدرتمندتری برید که می‌تونن این کار رو انجام بدن.


کلام آخر: RX 5700 XT بخریم یا RTX 2060 Super؟

الان دیگه این دو کارت گرافیک به صورت نو در بازار موجود نیستن، اما در بازار دست دوم قیمت تقریبا یکسانی دارن. پیشنهاد می‌کنم اگه قصد خرید کارت گرافیک دست دوم دارید، اول از همه مقاله «راهنمای خرید کارت گرافیک دست دوم و نو» رو مطالعه کنید.

کارت گرافیک AMD Radeon RX 5700 XT مدل Refrence Design

همونطور که در بنچمارک‌ها دیدید، کارت گرافیک RX 5700 XT می‌تونه در اکثر بازی‌ها RTX 2060 Super رو شکست بده، اما دو مشکل داره. اول از همه همون نبود مش شیدینگ، که باعث میشه بازی‌های جدید روی این کارت گرافیک به خوبی اجرا نشن، اما خب همونطور که دیدید RTX 2060 Super هم که این قابلیت رو داره همچنان گلی به سر ما نمی‌زنه. دوم هم نبود ری تریسینگ، که در این موضوع هم شاهد موضوع یکسانی هستیم و RTX 2060 Super عملکرد خیلی خوبی در ری تریسینگ نداره، مگر اینکه سراغ DLSS برید.

کارت گرافیک Nvidia Geforce RTX 2060 Super مدل FE در جعبه

بزرگ‌ترین مزایایی که از دست می‌دید، اپتیمایزینگ CUDA و DLSS هستن. CUDA و به طور کلی Nvec خیلی برای کاربرای حرفه‌ای و ادیتورها حیاطین، در رندرهای سه بعدی هم به طور کلی کارت‌های انویدیا عملکرد بهتری دارن. DLSS هم کیفیت بهتری نسبت به FSR داره، همچنین DLSS 3.5 یا Ray Reconstruction روی کارت‌های سری ۲۰ وجود دارن، البته این ویژگی همچنان زیاد استفاده نمیشه.


نظر شما درباره این دو کارت گرافیک چیه؟ شما کدوم یکی رو انتخاب می‌کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×