بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتمادربرد

بهترین مادربرد برای پردازنده Core i7 13700k [تماشا کنید]

پردازنده Core i7 13700k یکی از بهترین و محبوب‌ترین پردازنده‌های بالارده محسوب میشه که میشه گفت توانایی انجام هرکاری رو داره و کاربری‌های مختلفی رو از گیمینگ گرفته تا رندرینگ و مهندسی پوشش میده. به همین دلیل تصمیم گرفتیم لیستی از بهترین مادربرد برای پردازنده Core i7 13700k رو در اختیارتون قرار بدیم. اگه شما الان این مقاله رو پیدا کردید و دارید می‌خونید یعنی قصد خرید مادربرد برای این پردازنده قدرتمند رو دارید. شک نکنید که انتخاب مادربرد بسیار بسیار برای یک پردازنده جدید و پرقدرت و البته داغ و پرمصرف اهمیت خیلی زیادی داره. اگه قصد دارید اطلاعات خوب و کاملی در این باره به دست بیارید تا انتهای این مطلب با بنچفا همراه باشید. 

بررسی پردازنده intel Core i7 13700

ویدئو معرفی بهترین مادربرد برای پردازنده Core i7 13700k 

در ادامه می‌تونید ویدئو معرفی بهترین مادربردها برای این پردازنده رو مشاهده کنید.

ممنون که با دیدن این ویدئو در یوتوب از ما حمایت می‌کنید.

معرفی بهترین مادربرد برای پردازنده Core i7 13700k 

خب بدون معطلی بهتره بریم سر وقت معرفی مادربرد مناسب پردازنده Core i7 13700k و ببینیم که توی بازار سخت افزار ایران چه مدل‌هایی وجود داره که می‌تونه میزبان خوبی برای این CPU باشه. 

بهترین مادربرد برای پردازنده Core i7 13700k

مادربرد ASUS B760 TUF PLUS WIFI GAMING D4

مادربرد B760 TUF PLUS WIFI D4 یک مادربرد با کیفیت از برند ایسوسه که ما برای پردازنده‌های میان‌رده مثل i5های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل توصیه‌ش می‌کنیم. همچنین با توجه به این که این مادربرد VRM یا همون مدار تغذیه خوبی داره و می‌تونه حتی از پس برق‌رسانی پردازنده Core i7 13700k بربیاد. البته به این نکته توجه کنید که  پردازنده Core i7 13700k از سری K هستش و این یعنی که آنلاکه و میشه اون رو اورکلاک کرد. اگه قصد همچنی کاری رو داشته باشید باید حتما مادربرد رو از سری Z انتخاب کنید که در ادامه لیست بهترین مادربرد برای پردازنده Core i7 13700k به اونها می‌پردازیم. اما اگه کلا قصد OC نداشته باشید، با خیال راحت و با هزینه کمتر از یک Z790 بالارده می‌تونید اون رو تهیه کنید.

B760-Plus WIFI D4 سیستم تغذیه با ۱۲+۱ پاور استیج داره، سه درگاه PCIe 4.0 حافظه M.2، و از حافظه DDR4 تا سرعت ۵۳۳۳ مگاهرتز با استفاده از XMP پشتیبانی می‌کنه. به دلایل نامعلومه، ایسوس تصمیم گرفته که درگاه اصلی PCIe X16 این مادربرد، PCIe 5.0 باشه! این تصمیم در صورتی که این یک مادربرد بالارده بود قابل قبول بود، اما این یک مادربرد میان‌رده‌ست. در ضمن هیچ کارت گرافیکی در حال حاضر از PCIe 5.0 بهره نمی‌بره!

به هر حال، B760-Plus WIFI D4 یکی از بهترین مادربردهای برای پردازنده ۱۳۷۰۰K محسوب میشه، مخصوصا با قیمتی که داره.

نکته آخر هم درباره این مادربرد اینه که پشتیبانی اون فقط از ماژول‌های رم DDR4ـه و نمی‌تونید از رم جدید DDR5 استفاده کنید. اما شاید بد نباشه به مقاله تفاوت رم DDR5 و DDR4 یه نگاهی داشته باشید تا ببینید قراره چیز زیادی از دست بدید یا نه :) 

مادربرد ASUS ROG STRIX B760-F GAMING WIFI DDR5 

مادربرد ASUS ROG STRIX B760-F GAMING WIFI DDR5 

می‌رسیم به دومین مورد از لیست بهترین مادربرد برای پردازنده Core i7 13700k. این مدل یعنی مادربرد ASUS ROG STRIX B760-F GAMING WIFI DDR5 یک مادربرد از سری ROG STRIX هستش که قیمت بالایی نسبت به باقی سری مادربردهای ایسوس داره. اما دلیل اینکه ما اون رو برای این پردازنده انتخاب مناسبی دونستیم اینه که این مدل مدار تغذیه بسیار خوبی داره که به راحتی این پردازنده رو تغذیه می‌کنه. همچنین داشتن هیت سینک‌های با کیفیت باعث میشه که دما هم کنترل بشه. 

پریمیوم بودن این مدل از مادربرد پیشنهادی برای پردازنده Core i7 13700k باعث میشه که شما پورت‌های بیشتر و اتصالات به روز رو دریافت کنید. همچنین ظاهر جذاب این برد در نهایت توی سیستم شما خودنمایی می‌کنه. اما حقیقت اینه که ممکنه شما واقعا به همه این موارد نیازی نداشته باشید. مخصوصا که با وجود همه موارد گفته شده به دلیل اینکه چیپست این مادربرد  B760 هستش امکان اورکلاک رو ندارید. پس اگه بودجه کمتری دارید و می‌خواید یه مادربرد با قیمت پایین‌تر و البته مناسب این پردازنده تهیه کنید تا آخر این مقاله رو از دست ندید. 

 این مادربرد ۱۶+۱ پاور استیج داره، که از پس پردازنده‌ای مثل ۱۳۷۰۰K برمیاد. 

نکته نهایی هم که باید درباره این مادربرد بهش اشاره کنیم اینه که این مادربرد همونطور که از اسم کاملش مشخصه از رم DDR5 پشتیبانی می‌کنه. بنابراین شما نیاز به ماژول‌های رم سریع‌تر و البته گرون‌تر DDR5 برای راه‌اندازی این سیستم نیاز دارید. پشتیبانی حافظه DDR5 هم تا ۱۹۲ گیگابایت مشخص شده. 

مادربرد ایسوس Prime Z790 A DDR5

مادربرد ایسوس Prime Z790 A DDR5

مادربرد Prime Z790 A DDR5 یکی دیگه از مادربردهای مناسب پردازنده Core i7 13700k محسوب میشه. این مادربرد علی‌رقم داشتن چیپست بالارده Z790، از سری پرایم ایسوسه که سری اقتصادی این برند به‌حساب میاد. این مادربرد ۱۶+۱ پاور استیج داره، که از پس پردازنده‌های مثل ۱۳۷۰۰K برمیاد. همچنین از قابلیت اورکلاک هم پشتیبانی می‌کنه. 

این مادربرد یه انتخاب خیلی اقتصادی و با ارزش خرید بالا به حساب میاد چون همه اون چیزی که از یک ماردبرد نسل جدید نیاز دارید رو در اختیارتون می‌ذاره. یعنی تعداد پورت‌های مورد نیاز با تعداد کافی و همچنین Wi-Fi 6E. در همین راستا هم باید اشاره کنم که این مادربرد از رم DDR5 نسل جدید تا فرکانس ۶۶۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کنه. همه این موارد باعث میشه که به یک سرمایه‌گزاری خوب تبدیل بشه. هرچند در حال حاضر تو بازار مادربرد مادربرد ایسوس Prime Z790-P هم با قیمت پایین‌تر وجود داره که برای این پردازنده مناسبه.

مادربرد ایسوس TUF GAMING Z790-PRO WIFI

مادربرد ایسوس TUF GAMING Z790-PRO WIFI

این مادربرد یکی از جدیدترین مادربردهای این لیست به حساب میاد که به‌تازگی توسط ایسوس وارد بازار شده. به‌طور کلی سری تاف از مادربردهای این برند همیشه هرچیزی که کاتربر نیاز دارن رو در اختیارش میذاره نه چیزی بیشتر نه کمتر. برای این مادبرد هم همینطوره یعنی شما تکنولوژی‌های جدید رو به همراه قدرت مناسب و به اندازه و زیبایی کافی رو با خرید مادربردهای این سری دریافت می‌کنید. 

مادربرد ایسوس TUF GAMING Z790-PRO WIFI هم دقیقا از تمام مواردی که گفتم پیروی کرده. مخصوصا که چیپست بالارده Z790 رو داره و قابلیت اورکلاک هم به کاربری که بهش نیاز داشته باشه ارائه می‌کنه. حداکثر حافظه پشتیبانی شده هم برای این مدل تا ۱۹۲ گیگابایت مشخص شده. حداکثر فرکانس هم در حالت اورکلاک ۷۸۰۰ مگاهرتز و در حالت عادی ۶۸۰۰ مگاهرتزخواهد بود. 

مادربرد MPG Z790 CARBON WIFI

مادربرد MPG Z790 CARBON WIFI

یکی از مادربردهای بالارده MSI، از سری MPG. این مادربرد با چیپست Z790 و ۱۹+۱+۱ پاور استیج، برای اورکلاک طراحی شده، و کلی نکته خیلی جالب دیگه هم داره.

یکی از نکات مهم این مادربرد، فاصله زیاد درگاه PCIe x16 کارت گرافیک با پنل پشتیه. شاید بگید این نکته مهمی نیست، اما اگه به فکر نصب بلاک خنک‌کننده مایع روی کارت گرافیک‌تون هستید، وجود فضای مناسب برای اینکه کارت با بلاک‌های ضخیم داخل اون جا بشن خیلی مهمه.

نکته بعدی ممکنه کمی ناخوشایند باشه. این مادربرد ۵ درگاه حافظه M.2 داره، که یکی از اون‌ها درگاهش رو با کارت گرافیک تقسیم می‌کنه. اینطوری یعنی اگه در این درگاه حافظه نصب کنید، پهنای باند کارت گرافیک‌تون نصف میشه. درگاه اصلی کارت گرافیک این مادربرد از PCIe 5.0 بهره می‌بره، که یعنی زمانی که نیمی از اون استفاده بشه همچنان کارت گرافیک‌های امروزی از تمام سرعتشون استفاده می‌کنن، اما کارت گرافیک‌هایی که در آینده از PCIe 5.0 بهره می‌برن، نمی‌تونن از تمام پهنای باند موجود استفاده کنن.

جمع‌بندی بهترین مادربرد برای پردازنده Core i7 13700k

در این مقاله به لیستی از بهترین مادربرد برای پردازنده Core i7 13700k پرداختیم و چند مدل از بهترین مادربردهایی که در بازار ایران در حال حاضر برای این CPU وجود داره رو معرفی کردیم. نظر شما درباره برندهای تولیدکننده مادربرد چیه؟ کدوم یکی از شرکت‌ها تونستن در این زمینه بهتر عمل کنن و تجربه بهتری رو در اختیار کاربر قرار بدن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۴ نظر

  1. وقتی چیزی از سخت افزار نمیدونید مجبور نیستید مقاله بنویسید.
    مادربردهای چیپست غیر z در سوکت LGA1700 در این پردازنده موجب آور ولتاژ و آور هیت میشه
    حداقل تشریف ببرید فروم های سخت افزاری مثل ردیت و یا سایت‌های معتبری مثل تامزهاردور رو مطالعه کنید یه چارتا نکته دستتون بیاد

    1. سلام مهران عزیز. ممنون از نظرتون. ما این مادربرد رو با چیپست‌های گفته شده در آزمایشگاه خودمون تست کردیم و هیچ مشکلی در صورت عدم نیاز به اورکلاک به وجود نمیاره. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنم توان مصرفی این پردازنده در تمام حالات و فازهای مادربردهای گفته شده رو محاسبه کنید تا متوجه بشید از نظر برق رسانی و حتی دما به مشکلی برنمیخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×