@benchfa_team
اخباراخبار سخت افزار

ناکتوا کولر NH-D15 G2 را معرفی کرد؛ ولیعهدی شایسته بر تخت پادشاهی کولر بادی

ناکتوا پس از بیش از ۱۰ سال از عرضه کولر تاریخ ساز Noctua NH-D15، از نسل دوم این کولر با نام Noctua NH-D15 G2 رونمایی کرد. در کنار این کولر، فن‌های طراحی شده برای اون هم برای خرید جداگانه روانه بازار شدن. این اولین کالای نسل دوم یا G2 شرکت ناکتوا محسوب میشه و گویا برای آپدیت کل لاین‌آپ کولرهای بادی‌شون برنامه دارن. با بنچفا برای آشنایی با Noctua NH-D15 G2 همراه باشید.


محصولات نسل دو (G2) ما سال‌هاست که در دست تولیدن و این حس خیلی خوبیه که بتونیم در نهایت اولین اون‌ها رو به مشتریان پیشنهاد بدیم.

ما در طول طراحی و تولید به چالش‌های مختلفی برخوردیم، ولی نمی‌تونستیم از ایرادی به سادگی بگذریم و هرکاری میشد کردیم تا G2ها جانشینان لایقی برای برخی محصولات به یادماندنی ما باشن. وقتی اون‌ها به دستان شما برسن، مطمئنم که بخشی از فداکاری‌ها و تخصصی که برای این فن‌ها و کولرها به کار رفته رو حس خواهید کرد.

رونالد ماسیگ، مدیر عامل Noctua

مشخصات کولر NH-D15 G2 ناکتوا

در جریان Computex 2024 ناکتوا کولر NH-D15 G2 رو به نمایش گذاشت. این شرکت نشون داد با صرف ۱۰ سال زمان و تست کردن چندین فن مختلف، چطور کولری طراحی کردن که در نهایت به بهترین کولر بادی برسن. کولر بادی Noctua NH-D15 G2 از فن‌های ساکت‌تر، هیت پایپ‌های بیشتر و فین استک متراکم‌تری بهره می‌بره، در کنار یه طراحی آفست برای نصب راحت کارت گرافیک و البته، سه مدل مختلف با میزان انحنای متفاوت بیس کولر.

ناکتوا کولر NH-D15 G2 را معرفی کرد؛ ولیعهدی شایسته بر تخت پادشاهی کولر بادی

در نگاه اول قطعا متوجه تفاوت خاصی بین Noctua NH-D15 و Noctua NH-D15 G2 نخواهید شد، اما ناکتوا کلی تغییرات مهم و اساسی در این کولر ایجاد کرده که در نهایت باعث تمایز این کولر نسبت به مدل قبلی میشه؛

  • فن‌های جدید با بهبود فشار استاتیک فن و آفست سرعت برای بهبود نویز تولیدی فن
  • فین استک متراکم‌تر، با فاصله ۱.۶ میلی‌متر بین هر دو ورقه، که در نهایت باعث ۲۰% سطح خنک‌کنندگی بیشتر شده
  • استفاده از ۸ هیت پایپ به جای ۶ هیت پایپ استفاده شده در مدل قبلی
  • طراحی آفست برای دسترسی بهتر به فضای اسلات اول PCIe

همچنین برای پردازنده‌های AMD که CCD اون‌ها در قسمت پایینی قرار داره و از مرکز گرمای کمتری رو خارج می‌کنه، کیت نصب آفست قرار داده شده. با استفاده از این کیت، کولر تمام IHS پردازنده رو پوشش نمیده، اما به خاطر تمرکز گرما روی بخش پایینی IHS، همچنان باعث بهبود عملکرد میشه، اونم به طرز خیلی زیادی.

ویدیو در یوتوب

در کنار این، کولر Noctua NH-D15 G2 در سه نسخه عرضه میشه، که تفاوت این سه نسخه در میزان تحدب بیس کولره. IHS پردازنده‌های نسل ۱۲ به بعد اینتل زیر فشاری که ILM به اون‌ها میاره خم میشن و اتصال کولر با اون‌ها کم میشه. راه حل ناکتوا برای این مشکل، ساخت سه مدل با میزان انحنای متفاوت بیس کولره، که در تصاویر پایین می‌تونید تفاوت اون‌ها رو ببینید.

ناکتوا کولر NH-D15 G2 را معرفی کرد؛ ولیعهدی شایسته بر تخت پادشاهی کولر بادی

ناکتوا قیمت کولر Noctua NH-D15 G2 رو هم اعلام کرد. این کولر قراره در هر سه نسخه، ۱۵۰ دلار قیمت داشته باشه که اونو از کولر بادی Deepcool Assassin IV هم ۵۰% گرون‌تر می‌کنه. همچنین فن Noctua NF-A14x25r G2 PWM هم که روی این کولر قرار داره، به صورت جداگانه ۴۰ دلار قیمت داره و قابل خریداریه. پک دوتایی این فن هم ۸۰ دلار قیمت داره با نام Noctua NF-A14x25r G2 PWM Sx2-PP.


طبق برنامه‌های ناکتوا، این محصول قراره تا پایان ماه جولای راهی بازار بشه، که احتمالا از حالا در دست رسانه‌هاست برای تهیه بنچمارک‌ها. زمانی که بنچمارک‌های اون آماده بشن، حتما براتون منتشرشون می‌کنیم. چیزی که خود ناکتوا اعلام کرده، عملکرد کولر Noctua NH-D15 G2 نسبت به Noctua NH-D15 دقیقا ۳.۲ درجه سانتیگراد بهتر شده. شاید با خودتون بگید این که تفاوت خاصی نیست، اما خب این فاصله بین یه کولر بادی خیلی خوب و یه کولر بادی معمولیه.

همچنین ناکتوا ادعا کرده که کولر Noctua NH-D15 G2 می‌تونه تا ۱۶۰ وات مصرف بیشتری رو نسبت به کولر نسل قبلش هندل کنه. این کولر به گفته این شرکت، می‌تونه به طور ثابت دمای ۶۰ درجه رو برای ۱۵ دقیقه روی پردازنده‌ای که ۶۰۰ وات برق مصرف می‌کنه رو ثبت کنه، که ادعای خیلی بزرگیه! عملا مصرف دوتا پردازنده ۱۴۹۰۰K روی همدیگه به این میزان می‌رسه، پردازنده‌ای که کولرهای امروزی به سختی می‌تونن مهارش کنن! این به این معنیه که علاوه بر عملکرد خنک کنندگی بهتر، کولر Noctua NH-D15 G2 می‌تونه دما رو برای مدت بیشتری پایدار نگه داره، که مزیت خیلی مهمیه.

شما چی فکر می‌کنید؟ حاضرید برای یه کولر بادی ۱۵۰ دلار هزینه کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×