@benchfa_team
بررسیلپ‌تاپ

بررسی لپ‌تاپ اومن HP 17: قوی‌ترین سخت‌افزار ۱۷۰ میلیون تومن ارزش دارد؟

خط تولید لپ‌تاپ‌های اومن اچ‌پی به‌خاطر سرعت بالا و توان گرافیکی قویشون مشهورن. اومن ۱۷ جدید هم تو همینطوره و از این قاعده مستثنی نیست. چون GPU قدرتمند Nvidia GeForce RTX 4090 و CPU Intel Core i9-13900HX داره. این لپ تاپ رسما قوی‌ترین سخت افزار برای لپ‌تاپ‌ها داره به همین دلیل حسابی میتونیم اون رو به چالش بکشیم. کلی تست ازش گرفتیم تا ببینیم آیا ارزش ۱۷۰ میلیونو داره یا نه! تا آخر بررسی لپ‌تاپ اومن HP 17 همراه بنچفا باشید.


بررسی لپ‌تاپ اومن 17

خب همونطور که گفتم این لپ‌تاپ خیلی چیزها بهتون میده از نظر قدرت سخت افزاری اما نقطه ضعف‌هایی هم داره به جا موندن اثر انگشت روی درب و استراحتگاه دست بعد از مدت کوتاهی آزاردهنده میشن. در هم وقتی زاویه دید رو تغییر می‌دید، می‌لرزه و اصلا با ثبات نیست. همچنین شاسی لپ تاپ اومن ۱۷ کیس دستگاه هیچ پورتی در بخش پشتی نداره که مدیریت کابل‌ها رو سخت می‌کنه. با این حال، این نکات کوچیکی هستن و شاید برای همه خیلی مهم نباشن. بریم تو بررسی و یکی یکی بخش های مختلف و بریم جلو. 

بررسی لپ‌تاپ اومن 17

اول از طراحی و کیفیت ساخت اومن ۱۷ شروع می‌کنیم. این لپ تاپ به طور ظاهر خیلی خاص و ویژه‌ای نداره. می‌تونم بگم خیلی ساده‌ست شبیه به مدل پارسالشه. مشکی ماته که همین باعث میشه حسااابی به خودش اثر انگشت جذب کنه. و خیلی زیاد سنگینه که البته خیلی هم نمیشه بهش خورده گرفت. این لپ تاپ ۱۷ اینچیه بنابراین از نظر ابعاد با یک لپ تاپ بزرگ طرفیم که جنس شاسیش پلاستیکه. حالا جلوتر به تهویه‌ش هم میرسیم. خود بدنه هم نورپردازی نداره و صرفا بک لایت کیبورد نورپردازی داره.

ویدیو بررسی لپ تاپ اومن ۱۷

ممنون که با دیدن این ویدیو در یوتوب از ما حمایت‌ می‌کنید.

این لپ‌تاپ رو فروشگاه افرا شاپ برامون فرستاده. اسم این فروشگاه هم زیاد از ما شنیدید. میتونید به صورت حضوری و انلاین با کد تخفیف Benchfa ازشون خرید کنید. 

مشخصات سخت‌افزاری لپ تاپ اومن ۱۷

بریم سراغ مشخصات سخت‌افزاری لپ تاپ اومن ۱۷ که البته قطعات اصلی رو گفتم بهتون. یه پردازنده ۱۳۹۰۰hx با ۲۴ هسته و ۳۲ رشته داره که از این ۲۴ تا فقط ۸ تاش P-coreعه یا همون هسته‌های پرفورمنس. باقی یعنی ۱۶ تای دیگه همه هسته‌های کم مصرف یا e-core هستن. میزان TDP این پردازنده ۵۵ واته اما در حالت PL2 به ۱۵۷ وات می‌رسه، برای ۲۸ ثانیه. هرچند ما در تست‌ها نهایتا شاهد ۱۴۰ وات بودیم و بیشتر این عدد رو ندیدیم.

بررسی لپ‌تاپ اومن 17

پردازنده گرافیکی هم قوی‌ترین گرافیک انویدیاست یعنی RTX 4090 با ۱۶ گیگ حافظه GDDR6X. حافظه رم این دستگاه هم ۳۲ گیگابایت حافظه DDR5 با فرکانس ۵۶۰۰ مگاهرتزه. همه اینا به همراه یک اس اس دی یک ترابایت اون رو به یکی از قوی ترین دستگاه های ویندوزی تبدیل میکنه. اما آیا میتونه اون عملکردی که باید رو داشته باشه؟ حالا جلوتر می‌فهمیم.

اما نمایشگر اومن ۱۷ چیه؟ یه صفحه نمایش ۱۷.۳ اینچی با نسبت تصویر ۱۶:۹ و رزولوشن ۲کی و رفرش ریت ۱۶۵Hz داره. کیفیت تصویر خیلی خوبه و روشناییش هم به ۳۵۰ نیتز میرسه با ۹۹% sRGB. با این حال، اومن ۱۷ نمی‌تونه با نمایشگرهای مینی-LED یا OLED خوب رقابت کنه اصلا. با توجه به نسبت تصویر استاندارد اون، این لپتاپ مشخصا با در نظر گرفتن کاربران حرفه‌ای تولید شده نه صرفا گیمرها.

بررسی لپ‌تاپ اومن 17

کیبورد و تاچ‌پد اومن ۱۷

اما بریم سراغ کیبورد و تاچ‌پد. بچه ها من اصلا از با کیبوردش ارتباط برقرار نکردم راستش. فاصله کی کپ ها از هم زیاده و با اینکه لپ تاپ بزرگه هم نام پد نداره. به جاش سمت چپش ۶ تا کلید ماکرو داریم که می‌تونید از طریق اپ Omen Gaming Hub تنظیمش بکنید، که روی کیبورد یک کلید هم برای لانچ اون تنظیم شده. به طور کلی کیبوردش کیبورد استانداردی نیست و باید اول یه مدت باهاش کار بکنید تا بالاخره بتونید به چینشش عادت بکنید. تایپ کردن روی کیبورد تقریبا ساکته، فقط space bar با صدای بیشتری ضربه می‌زنه. با این حال، بازخورد کلیدها می‌تونست کمی بیشتر باشه با توجه به قیمتی که داره؛ بالای ۳۰۰۰ دلار. 

بررسی لپ‌تاپ اومن 17

اما تاچ‌پد، چطوره؟ به طور کلی برای بازی که باید از موس گیمینگ استفاده کنید اما برای کارهای روزمره میتونم بگم خوبه. اندازه‌ش خوبه بزرگه. دست روش به راحتی حرکت میکنه. اما مثلا تاچ پد زفیروس خیلی بهتره. بازخود تاچ پد اومن ۱۷ خوب و سریعه، اما چندان دلنشین نیست.

در اپلیکیشن Omen Gaming Hub، می‌تونید افکت‌های نورپردازی رو برای چهار منطقه کیبورد تنظیم کنید. برای افکت‌های RGB اضافی، باید برنامه Omen Light Studio رو دانلود کنید.

پورت‌های لپ‌تاپ اچ‌پی اومن ۱۷

این نوت‌بوک سه پورت برای مانیتورهای خارجی یعنی به علاوه HDMI و Mini DisplayPort ارائه میده، همچنین درگاه Thunderbolt 4 با اینترفیس USB-C هم داره. سه پورت  (USB 3.2 Gen 1) یعنی Type-A فقط به حداکثر ۵ گیگابیت بر ثانیه روی بدنه وجود داره. علاوه بر اینها این نوت‌بوک اچ‌پی یک پورت هم برای SD کارت‌ داره. همونطور که گفته شد، با در نظر گرفتن کاربران حرفه‌ای این لپتاپ طراحی شده. یک پورت لن ۲.۵ گیگابیتی هم داریم اما وبکم با رزولوشن Full HD نداریم.

SSD و RAM در اومن ۱۷ قابل تعویض هستند. یک اسلات اضافه M.2 برای ارتقای اس اس دی وجود داره. عمر باتری اومن زیر ۳ ساعته و با توجه وزنش و اداپتور ۳۳۰ واتیش بسیار بسیار سنگینه یعنی عملا دسکتاپ خیلی فرقی نداره اینجوری نیستش که هروز بندازید رو کولتون ببرید اینور و کافه و اینا. نهایتا تو سفر بتونید ببرید با خودتون. 

عملکرد و بنچمارک لپ‌تاپ اومن ۱۷ مدل ۲۰۲۴

اما بریم سراغ اصل کارمون یعنی تست‌ و بنچمارک. من تست های نرم افزاری رو گرفتم و تست های مربوط به خود قطعات و بعدش میریم پیش محسن که پیش اون تست های گیمینگ این لپ تاپ رو ببینیم که زیادم هستن.

بنچمارک Cinebench R23

بنچمارک Cinebench R23

اول از تست CPU شروع میکنیم. ما تست cinebench r23 رو توی دو حالت گرفتیم. روی باتری و توی شارژ. تست Cinebench R23 نه تنها عملکرد پردازنده یک لپ تاپ رو مشخص می‌کنه، بلکه به وضوح نشون می‌ده که تولیدکننده چقدر به کنترل خنک‌کنندگی و نویز فن توجه داشته. توی این تست ما روی باتری برای مولتی کور امتیاز  11831 رو گرفتیم و امتیاز تک هسته هم شد ۱۳۰۶. در این حالت لپ تاپ بسیار خنک و ساکت داشت کار میکرد و دمای سی پی یو به بیشتر از ۵۷-۸ درجه نرسید. اما توی شارژ امتیاز یهو یه جامپ بسیار زیاد داشت. 

بنچمارک Cinebench R23

این به ما نشون داد که اگه روی باتری با این لپ تاپ کار کنید انگار که دارید با یک میان رده ی رو به پایین کار میکنید. اما توی برق امتیاز کولتی کورمون شد حدود ۱۷۰۰۰ شد که برای این پردازنده کمه اما من هرچقدر پروفایل هارو تغییر دادمو و لپ تاپو خنک کردم نتونستم امتیازی بیشتر از این بگیرم. عملکرد خوبیه اما نه برای این پردازنده ۲۴ هسته ای.  امتیاز تک هسته هم شد ۱۹۸۳. و در این حالت دمای سی پی یو نهایتا به ۹۵ رسید. روی پردازنده‌های اینتل، با رسیدن به دمای ۱۰۰ درجه به تراتل می‌رسیم، اما اینجا با ۹۵ درجه به تراتل رسیدیم. هرچند با وجود این تراتل، پردازنده ۱۳۹۰۰HX روی دو هسته به فرکانس ۵.۸ گیگاهرتز رسید، تمام E core ها هم به سرعت ۳.۹ گیگاهرتز در هنگام بوست رسیدن.

بنچمارک Geekbench 6

بررسی لپ‌تاپ اومن 17: بنچمارک Geekbench 6

تست بعدیمون تست گیک بنچ سیکسه که این تست هم روی باتری و توی شارژ گرفته شده. اینجا شاهد تفاوت خیلی زیادی بین شارژ و باتری نبودیم، که به خاطر کوتاه‌تر بودن تست گیک بنچ نسبت به سینبنچه.

بررسی لپ‌تاپ اومن 17: بنچمارک Geekbench 6

در این چارت، عملکرد پردازنده گرافیکی لپتاپ‌های مختلفی که تست کردیم رو کنار هم قرار دادیم. همونطور که می‌بینید، پیشرفت عملکرد RTX 4070 نسبت به RTX 4060 البته در نسخه لپتاپی اون‌ها، خیلی چشمگیر نیست، اما پیشرفت از RTX 4070 به RTX 4090 لپتاپ پیشرفت بزرگی محسوب میشه. این می‌تونه برای تولیدکنندگان محتوا و کسایی که نیاز زیادی به قدرت پردازشی گرافیکی بالا دارن، مزیت بزرگی محسوب بشه.

بنچمارک Superposition

بررسی لپ‌تاپ اومن 17: بنچمارک Superposition

تست بعدیمون یعنی سوپرپوزیشن مربوط به کارت گرافیکه. در این تست روی باتری امتیاز ۳۱۰۸ و توی شارژ امتیاز رسید به ۱۰۴۴۷. یعنی یهو ۷۰۰۰ تا رفت روش. بنابراین هرجا بخواید بازی کنید باید اداپتور ۳۳۰ واتیشم باشه.

من پردازنده گرافیکی این لپ تاپو زیر استرس تست هم گذاشتم و حدود ۱۰ دقیقه زیر فشار بسیار زیادی بود و در این حالت دما به ۸۷ هم رسید. اما روی کیبورد خیلی داغ نشد. گرم شد، اما خود کلیدها نه، آزار دهنده هم نبود. اما زیر لپ تاپ تقریبا به دمای ۶۰ درجه رسید یعنی نمیتونید بذاریدش روی پاتون و حتما باید کولپد داشته باشید یا روی یه سطحی قرارش بدید. 

تست Furmark

بنچمارک SSD

تست آخر هم تست اس اس دی این لپ تاپه که میتونید نتیجه و سرعت اون رو روی صفحه ببینید که کاملا مشخصه که اس اس دی خیلی پرسرعته نسبت به اس اس دی هایی که در لپ تاپ های میان رده میبینیم. 

خب این نتیجه تست‌های نرم افزاری بود و تحلیلشون. حالا دیگه وقتشه که بریم سراغ بازی‌ها.

بنچمارک لپ تاپ اومن ۱۷ در بازی

و اما بریم سراغ تست بازی‌ها. راستش در بازی ما عملکرد خیلی خفنی از این لپتاپ ندیدیم، پیشرفتش هم نسبت به RTX 4070 لپتاپی که روی Zephyrus G14 بود چندان پیشرفت خاصی نداشت. درسته که این لپتاپ گیمینگه، اما اگه تنها هدفتون گیمه، یه سیستم گیمینگ با بودجه این لپتاپ خیلی بهتر عمل می‌کنه براتون. بریم عملکردها رو ببینیم.

بنچمارک بازی Witcher 3

اولین بازی‌مون Witcher 3 بود، که در ۴ حالت مختلف تست کردیم. در حالت اول، روی رزولوشن ۱۴۴۰p با بالاترین پریست گرافکی یعنی RT Ultra، شاهد ۴۶ فریم بر ثانیه به صورت میانگین بودیم. وقتی پریست رو از RT Ultra به RT به ۵۳ فریم بر ثانیه رسیدیم. چندان بد نیست، اما می‌تونه بهتر هم بشه.

در دو پریست بعدی از تکنولوژی DLSS هم استفاده کردیم. درد نمودار سوم، همون رزولوشن ۱۴۴۰p رو داریم و پریست RT Ultra، با DLSS روی حالت Quality. اینجا تونستیم به ۶۲ فریم بر ثانیه برسیم، اما همونطور که از ۹۹% و ۹۵% می‌بینید، فریم تایم خیلی خوبی نداشتیم و شاهد افت فریم بودیم.

در حالت آخر علاوه بر DLSS Quality، از فریم جنریشن هم استفاده کردیم که به ۱۰۱ فریم بر ثانیه به طور میانگین رسیدیم، عملکرد هم به طور کلی پایدار بود. در هر صورت همچنان DLSS Frame Generation همچنان مشکلات خودشو داره و گاها در حرکات سریع فریم ناپایدار تولید می‌کنه.

بنچمارک بازی Alan Wake 2

در Alan Wake 2 با بالاترین تنظیمات گرافیکی روی رزولوشن ۱۴۴۰p شاهد ۴۰ فریم بر ثانیه به طور میانگین بودیم. هرچند فریم ریت بالایی نیست، اما پایداری خیلی خوبی رو شاهد بودیم و فریم تایم ثابت بود.

با روشن کردن DLSS روی حالت Quality، به ۶۳ فریم بر ثانیه به صورت میانگین رسیدیم. فریم تایم به ثبات قبل نبود، اما به طور کلی شاهد عملکرد روون‌تری بودیم. با روشن کردن Frame Generation هم به تقریبا ۱۰۰ فریم بر ثانیه رسیدیم. فریم جنریشن در این بازی عملکرد خوبی داشت و شاهد مشکلات خاصی نبودیم.

بنچمارک بازی Spiderman Miles Morales

در Spider-Man Miles Morales با بالاترین تنظیمات گرافیکی، البته بدون ری تریسینگ، شاهد تقریبا ۱۰۰ فریم بر ثانیه بودیم. ری تریسینگ روی این بازی خیلی سنگین نیست، اما با روشن کردنش با توجه به بزرگ بودن دنیای بازی، شاهد سقوط میانگین فریم ریت به ۶۵ فریم بر ثانیه بودیم. با روشن کردن DLSS هم شاهد تفاوتی نبودیم، عملکرد همون بود. تنها زمانی که Frame Generation رو در کنار DLSS روشن کردیم شاهد افزایش دو برابر شدن FPS بودیم. فریم جنریشن در هیچکدوم از نسخه‌های Spider-Man عملکرد جالبی نداره؛ همونطور که می‌بینید، شاهد ناپایداری و عدم ثبات فریم ریت هستیم. همچنین به علت سرعت بالای گیمپلی این بازی، فریم‌های تولید شده چندان جالب نیستن و خیلی اوقات مشکلات تصویری دارن.

بنچمارک بازی ghost of tsushima

و اما Ghost of Tsushima که به تازگی برای پیسی عرضه شده. با بالاترین تنظیمات گرافیکی به صورت Native، شاهد ۷۱ فریم بر ثانیه به طور میانگین بودیم که با توجه به ثبات نرخ فریم، برای بازی خیلی خوب بود. روی رزولوشن ۱۰۸۰p با بالاترین تنظیمات شاهد میانگین نرخ فریم بالاتری بودیم، منتها ثباتش پایین‌تر بود که به خاطر محدودیت پردازنده بود.

با روشن کردن DLSS روی حالت Quality روی رزولوشن ۱۴۴۰p، شاهد عملکرد نزدیکی با حالت قبلی بودیم، منتها همچنان تصاویر شارپ‌تر بود. در حالت آخر هم علاوه بر DLSS Quality از DLSS Frame Generation هم استفاده کردیم، که با وجود میانگین فریم ریت بالا، عملکرد چندان پایداری نداشت و همونطور که می‌بینید، ۹۹% خیلی پایینی داشتیم.


جمع‌بندی بررسی لپ تاپ اومن ۱۷

این بود بررسی و تست های اومن ۱۷. نظرتون درباره این لپ تاپ چیه؟ آیا ارزش ۱۷۰ میلیون رو داره؟ من نظرم اینه که یه لپ تاپ میان رده با صفحه نمایش بهتر یا حتی رفرش ریت بالاتر اما فول اچدی هم میتونید تجربه ای نه چندان دور از همین لپ تاپ رو داشته باشید.

بررسی لپ‌تاپ اومن 17

به نظر ما، این لپتاپ مناسب صرفا گیمرها نیست. اگه تنها استفاده‌تون گیمه، لپتاپ‌های ارزون‌تر هم کارو براتون در میارن. این لپتاپ با توجه به خیلی از مشخصه‌هایی که داره، مناسب افرادیه که به توانایی رندرینگ بالا به صورت پرتابل نیاز دارن. در آخر البته انتخاب با شماست.

هر سوالی درباره این لپ تاپ و به طور کلی راهنمای خرید لپ تاپ و البته دسکتاپ دارید توی کامنت‌ها برامون بنویسید. فعلا.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×