محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار تکنولوژی

انویدیا ماژول G-Sync رو کنار گذاشت که می‌تونه باعث کاهش قیمت مانیتورها بشه

انویدیا در Gamescom اعلام کرد که تغییر روش بزرگی برای G-sync داره. برای پشتیبانی کامل از G-sync، به یک ماژول سخت افزاری سفارشی G-sync برای مانیتورها نیاز بود، که حالا انویدیا خبر از کنار گذاشتن این ماژول داد. با بنچفا تا آخر این خبر که می‌تونه باعث کاهش قیمت مانیتورهای بالارده بشه، همراه باشید.

ماژول G-sync انویدیا در مانیتور

ماژول گفته شده جایگزین مقیاس‌کننده‌های سنتی مانیتور میشد و امکان پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های برتر بازی از سیستم‌های NVIDIA را فراهم کرد. مانیتورهایی که مجهز به این ماژول بودن معمولا برچسب G-sync Ultimate رو داشتن. استفاده از این ماژول مزایای زیادی داشت، اما مشکلاتی مثل گرمای بالا و همچنین بالا بردن قیمت از مشکلات بزرگ اون بود.

انویدیا اعلام کرد که قراره به کلی این ماژول رو کنار بذاره و با همکاری مدیاتک ماژول دیگه‌ای طراحی کردن که جایگزین ماژول G-sync میشه.

مزایای حذف ماژول G-Sync

مهم‌ترین مزیت حذف این ماژول، پایین اومدن قیمت مانیتورهاست. مانیتورهای G-sync مزایای خیلی زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دادن اما قیمت محصولات مجهز به این ماژول‌ها خیلی بالا بود. همچنین این ماژول‌ها گرمای زیادی تولید می‌کردن و مانیتورهایی مثل PG27AQN ایسوس یه فن مجزا صرفا برای پایین آوردن گرمای به وجود اومده توسط این ماژول مجهز بودن.

مانیتور با برچسب G-sync
Credit: Rtings

یکی از تغییرات کلیدی اینه که بر خلاف G-Sync شاهد پشتیبانی از پورت‌های اتصال به روزترهم خواهیم بود. با آخرین ماژول G-Sync که به DisplayPort 1.4 (با DSC) و HDMI 2.0 محدود شده و سال‌هاست که شاهد تغییر نبوده. Asus PG27AQNR که با ماژول به روز و جدید MediaTek رونمایی شده از اتصالات HDMI 2.1 بهره می‌بره.

در آینده انتظار داریم که استفاده از DisplayPort 2.1 هم به مانیتورها با این ماژول جدید راه پیدا کنه. USB-C هم باید امکان پذیر باشه. ویژگی هایی مانند Dolby Vision HDR نیز از قابلیت های ماژول‌های MediaTek هستن.

کدام ویژگی ها پشتیبانی می شوند؟

انویدیا می‌گوید که تمام ویژگی‌های ماژول G-Sync روی مانیتورهای مجهز به با استفاده از ماژول‌های جدید MediaTek در دسترس خواهند بود. این شامل پشتیبانی VRR متغیر، vertical dependent overdrive و ULMB 2، که ابزارهای کاهش موشن بلر بودن، Reflex Latency Analyzer که تاخیر واقعی وارد شدن اینپوت از موس شما تا به روز شدن پیکسل روی مانیتور رو اندازه می‌گیره و همچنین G-sync Pulsar که وضوح اجسام در حال حرکت رو بالا می‌بره میشه.

اولین نمایشگرهایی که دارای مقیاس‌کننده‌های جدید Mediatek هستند از MT9810 استفاده می‌کنند. مدیاتک طیف وسیعی از مقیاس‌کننده‌ها را دارد و به‌طور مداوم در حال به‌روزرسانی خط تولید خود است.

همانطور که ما G-SYNC را به مقیاس‌کننده‌های مدیاتک بیشتری می‌آوریم، به راه‌حل مدیاتک G-SYNC اجازه می‌دهد تا با آخرین استانداردهای نمایشگر به روز بماند

انویدیا

انویدیا میگه که تا اواخر امسال، سه مانیتور G-Sync با ماژول‌های Mediatek در اواخر امسال عرضه میشن:

  • Asus ROG Swift PG27AQNR
  • Acer Predator XB273U F5
  • AOC AGON PRO AG276QSG2

اینها همه نمایشگرهای ۲۷ اینچی ۱۴۴۰p با حداکثر نرخ تازه سازی ۳۶۰ هرتز هستند. این لیست بسیار کوتاهی برای نشون دادن ویژگی‌های یک ماژول جدیده که تمام سازنده‌ها توانایی استفاده از اونو دارن. ممکنه که انویدیا به تازگی همکاری با مدیاتک رو شروع کرده باشه و صرفا تعداد محدودی ماژول تا پایان سال توسط مدیاتک تولید میشه.

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی یک ستاره بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۰ / ۵. تعداد امتیازات ۰

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×