محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار تکنولوژیاخبار سخت افزاربازی

همه‌چیز درباره کنسول جدید سونی Project Q

وقتی به لیست معرفی‌های مراسم اخیر پلی استیشن نگاهی بندازیم، یکی از چیزهایی که نظر ما رو به خودش جلب می‌کنه، کنسول دستی جدید سونی با نام Project Q هستش. در نگاه اول معلومه که این کنسول قراره وارث دستگاه‌های آندرریتد PSP و PS VITA باشه. خب طبیعتاً با موفقیت Nintendo و Valve در انتشار کنسول های دستی انتظار می‌رفت که سونی هم چنین ایده‌ای در سر داشته باشه. اما موضوعی که باید کمی ناامیدی میشه اینه که با یک کنسول جانبی برای PS5 مواجه هستیم. این دستگاه به تمام زرق و برق‌ها و امکانات دسته‌ی Dual sense مجهزه که با یک صفحه نمایش ۸ اینچی ترکیب شده و به شما این امکان رو میده که بازی‌های کنسول PS5تون رو با استفاده از وای‌فای در داخل خانه بر روی دستگاهتون استریم کنید. یعنی خودش به تنهایی گیمی رو اجرا نمی‌کنه. تا آخر با بنچفا همراه باشید.


کنسول جدید سونی Project Q چیه؟

از اونجایی که از نظر خیلی‌ها Project Q یک کنسول جدید به حساب نمیاد، ممکنه به‌نظر کسانی که PS5 ندارن زیاد جداب نیاد. در هر صورت تا وقتی که به کنسول به صورت رسمی در دسترس قرار نگیره نمی‌تونیم قضاوت خاصی بکنیم اما نشانه‌هایی هستن که ممکنه این کنسول حتی برای مقاصدی که منتشر میشه هم کافی نباشه (مثل زمانی که خیلی می‌خواین از کنسول استفاده کنین ولی مانیتور یا تلویزیون مشغول کار دیگه‌ایه).

سونی تقریباً از زمانی که Vita رو منتشر کرد دیگه ایده‌ی خاصی برای یک کنسول دستی نداشت در حالی که شرکت نینتندو شرط‌بندی بزرگی رو اختصار دادن خودش به خط ساخت Switch کرد و در نسل هشتم ورق رو برای کنسول‌های دستی برگردوند. یعنی در اصل قربانی کردن کیفیت و گرافیک برای راحتی خیلی براشون جواب داد. از اون طرف PSP در زمان انتشار خودش به سونی نشون داد که این ایده تا چه حد میتونه موفق باشه در حالی که دستگاه‌هایی مثل Nintendo Switch یا Steam Deck تازه تو سال‌های اخیر پاشون رو به بازار باز کردن. در هر صورت سونی با وجود بازار قوی‌ای که داره با ارائه کنسول دستی‌ای مثل PSP و PS Vita که بازی‌های مخصوص خودشون رو دارن و قابلیت Backwards Compatibility قطعا میتونه بترکونه.


Project Q Sony Console

Project Q – کنسول پرتابل جدید سونی

Project Q ممکنه تو بحث پرتابل بودن و دستی بودن هم شکست بخوره. یک کنسول دستی به کاربرش این قابلیت رو میده که وقتی با ماشین رفته مسافرت و یا جاییه که کنسولش رو در اختیار نداره بازی کردن هنوز هم براش یک گزینه باشه. اما با توجه به اینکه بر روی این کنسول بازی‌ها توسط کنسول اصلی استریم میشن، قاعدتاً نمی‌تونید فاصله‌ی زیادی از کنسولتون داشته باشید. حتی با وجود اینکه از مقدار فاصله‌ای که می‌تونیم داشته باشیم خبر نداریم، اگر قابلیت بازی کردن از سر خیابون رو هم داشته باشیم باز هم به پای کنسول‌های دستی قدیم که هر جا می‌تونستیم ازشون استفاده کنیم نمی‌رسه. یکی دیگر از قابلیت‌های مهم یک کنسول دستی اینه که شما می‌تونید بدون اینترنت و به صورت آفلاین به بازی‌کردن بپردازید، اما پایه و اساس Project Q استریم کردن گیم‌ها برای شماست و برای استفاده حتما به اینترنت نیاز خواهید داشت.


شایعات درباره کنسول دستی جدید Sony

حتی اگه به Project Q بدون مقایسه با رقباش نگاه کنیم، اطلاعاتی که الان در دست داریم هم به مشکلاتی اشاره می‌کنه. یکی از اینسایدرها گفته که: باتری Project Q قابلیت نگهداری ۳ الی ۴ ساعت شارژ رو داره. ممکنه این تنها فقط یک شایعه باشه، ولی اگه درست باشه این کنسول رو خیلی پایین‌تر از رقباش قرار میده. با احتساب اینکه اون‌ها به طور جداگانه‌ قادر به اجرای بازی‌ها هستن. اگه این به تنهایی نمی‌تونه شمارو برای با شکست مواجه شدن این کنسول قانع کنه، بزارید بهتون بگم که همین الان هم می‌تونید کنترلتون رو به تلفن همراهتون متصل کنید و بازی‌های PS5 رو روش استریم کنید و اگر بخوایم خیلی منطقی حساب کنیم قیمت این کنسول هم چیزی حدود ۲۰۰-۳۰۰ دلار خواهد بود و خودتون دیگه حساب کنید وقتی وارد ایران بشه چقدر قراره به دستتون برسه :).

ریموت‌پلی قطعا طرفداران خودش رو داره، اما Project Q چیز زیادی برای ارائه کردن نداره در حالی که می‌تونن از تجربه PSP و PS Vita استفاده کنن و حتی اسپین‌آف‌هایی از بازی‌های کنسول اصلی رو برای این کنسول استفاده و مهمتر از همه به قدری قدرتمندش کنن که برای اجرای بازی نیازی به استریم کردن نداشته باشه. در اون صورت میشه پیش‌بینی کرد که رقیبی سرسخت برای کنسول‌های دستی امروزی میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×