بازیمعرفی بازی

۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ از نگاه بنچفا: از Diablo تا Zelda

سال ۲۰۲۳ به عنوان یکی از بهترین سال‌ها برای انتشار بازی‌های ویدیویی جدید در تاریخ ثبت میشه. صرف نظر از هر گونه نگاه خاص به پلتفرم‌ها و محصولاتشون، حتی یک ماه هم نبوده که تجربه ای نداشته باشیم که واقعاً ارزش وقت و توجه ما رو داشته باشه. جریان ثابتی از ماجراهای خلاقانه و تخیلی که از بین بهترین و باهوش‌ترین توسعه‌دهندگان این صنعت پس از سال‌ها که صرف کاهش فشارهای مربوط به همه گیری ویروس کرونا و شرایط چالش برانگیز اقتصادی شد، سرازیر میشه. سال‌های پس از عرضه PS5 و Xbox Series X چالش‌های زیادی به همراه داشتن، اما حالا می‌بینیم که واقعاً چه چیزی از این سازندگان بر میاد. همین هم باعث شد که نگاهی به نقدها و تجربه‌های متفاوت از گیم‌ها بندازم تا بتونم لیستی از ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ براتون آماده کنم. تا پایان این مطلب همراه بنچفا باشید.


بازی Dredge، اولین درلیست 10 بازی برتر سال 2023

بازی Dredge، اولین درلیست ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳

یک بازی ترسناک ماهیگیری چیزی نیست که ما انتظار داشته باشیم در سال ۲۰۲۳ ارائه بشه، چه برسه به اینکه بخواد تو لیست قرار بگیره. بازی Dredge می‌تونه تا حدودی به‌دلیل یک حلقه گیم‌پلی ساده و فوق‌العاده قانع‌کننده با توسعه‌دهنده Black Salt Game موفق بشه که وقتی ماهیگیری می‌کنید، می‌فروشید، کشتیون رو ارتقا می‌دید و «فقط برای یک سفر دیگه» برمی‌گردید، یک حس دائمی از پاداش رو به شما تحمیل می‌کنه. هر چقدر بیشتر در این دنیای عجیب غرق بشید، توانایی و اعتماد به نفس بیشتری در عبور از آب‌های آزاد پر خطر و پرپیچ و خم پیدا می‌کنید. اما چیزهای بیشتری برای Dredge در قسمت‌های عمیق وجود داره. یک معمای الدریچ، رازی که به اندازه فضای خالی آبی وحشی که همیشه شما رو احاطه کرده وحشتناک و غیرقابل توضیحه. حتی اگر قبلاً هرگز اشتهای ماهی‌گیری لاوکرافت رو نداشتید، بدون شک بازی Dredge این اشتها رو درونتون به‌وجود میاره.

بازی Diablo IV

بازی Diablo IV

چه تنهایی در حال کاوش در اعماقش باشید و چه با دوستاتون در برابر نیروهای تاریکی بجنگید، بازی Diablo 4 زمان و تجربه خوبی رو براتون رقم می‌زنه. فضایی شیطانی با روند تکراری و در عین جال جذاب که پاداش‌هایی که دریافت می‌کنید شمارو به بازی کردن تشویق می‌کنن. این یک لوپ اجباری و آشناست که در دنیای باز، گویا و پایداری که توسعه دهنده بلیزارد اینترتینمنت ساخته و به تکامل خود ادامه داده، بسیار خوب عمل می‌کنه. سنگ بنای این عنوان از همون اول محکم قرار داده شد و به مرور با اضافه شدن آپدیت‌های متوالی جذاب‌تر شد و به این حس منجر شد که بازی Diablo 4 همیشه به‌دنبال راهی جدید برای ایجاد یک انگیزه‌ی جدید و هیجان‌انگیز برای آزمایش و به چالش کشیدن همه کسانیه که جرات دارن به این نبرد بپیوندن. اگه مراقب نباشید، بازی Diablo 4 این قدرت رو داره که اوقات فراغت شما رو از بین ببره.

بازی Star Wars Jedi: Survivor

بازی Star Wars Jedi: Survivor

بازی Star Wars Jedi: Survivor در جایی موفق میشه که دنباله های زیادی دچار مشکل میشن. آخرین باری که کال کستیس در کنترل ما قرار گرفت، پاداوان یک نظام سقوط کرده به جایگاه شوالیه جدای رسید و تونست از رویارویی با یکی از قدرتمندترین لردهای سیث در کهکشان جان سالم به در ببره. برای توسعه‌دهنده Respawn Entertainment بسیار آسان بود که ارتباط Cal رو با Force از هم جدا کرد و اون رو به اندازه کافی آسیب پذیر کرد تا نیمی از یک ماجراجویی جدید رو صرف یادگیری مجدد راه خودش در اطراف یک لایت سیبر بکنه. درعوض، Jedi: Survivor به سادگی از همون ابتدا به سمت بالا صعود می‌کنه. این عنوان شما رو مجبور به سفر به مناطق چالش برانگیزتر و مقابله با تراکم بیشتر دشمنان می‌کنه، و شما رو تحت فشار قرار میده تا به طرز ماهرانه‌ای از یک سری مهارت‌های قدرتمند و همیشه در حال بهبود با کارایی مرگبار و آکروباتیک چشمگیر استفاده کنید.

بازی Super Mario Bros. Wonder

بازی Super Mario Bros. Wonder

ما فکر نمی‌کردیم که پلتفرمر ماریو به‌عنوان یکی از نوآورانه‌ترین و باطراوت‌ترین بازی‌های سال ظاهر بشه، و با این حال این اتفاق افتاد. Super Mario Bros. Wonder مملو از شگفتی‌هاییه که توسط گل‌های شگفت‌انگیز مطرح میشه که پس از کشف در یک سطح، کاری که شما انجام میدید رو کاملاً تغییر میده. چه تبدیل سطوح به یک ماز از بالا به پایین، تبدیل ماریو و دوستان به Goombas، یا تبدیل همه چیز به یک موزیکال، غیرممکنه که پیش بینی کنید Wonder شما رو به کجا میبره. این عنوان به راحتی یکی از بهترین بازی‌های ماریوعه که تا کنون ساخته شده و با نگرش تازه‌ای به بازی چند نفره که گزینه‌هایی برای بازی آنلاین و آفلاین ارائه میده. بازی Super Mario Bros. Wonder در نوع خودش لذت بخشه، با خلاقیت و طنز فراوانی که در هر انیمیشن گنجانده شده، نه به ذکر برخی از خلاقانه ترین و گسترده ترین لول‌آپ‌های جدید که در یک ماریو دوبعدی وجود داره.

بازی Resident Evil 4

بازی Resident Evil 4

چیزی به نام یک بازی ویدیویی بی نقص وجود نداره اما Resident Evil 4 در سال ۲۰۰۵ بسیار به این عنوان نزدیک شد. به حدی که نسل های مختلف بازیکنان معتقد بودن که این عنوان دست نیافتنیه، حتی پس از اینکه کپکام چنین بازگشت‌های چشمگیری به عمارت اسپنسر و شهر راکون ارائه کرد. شاید به همین دلیله که Resident Evil 4 Remake چنین دستاوردی داشته. یک چشم انداز جسورانه با چاشنی بلندپروازانه روبرو شد. تجسم مجدد یکی از بهترین بازی‌های تاریخ که قادره مرز‌های خشونت رو بدون از دست دادن سناریو و طراحی روایی کاملاً ظالمانه که نسخه اصلی رو تعریف می‌کنه، از بین ببره. کپکام با بازی Resident Evil 4، به وضوح شهرت خودش رو به عنوان استاد بازسازی مدرن تثبیت کرد.

بازی Cocoon، حضور غیرمنتظره در لیست 10 بازی برتر سال 2023

بازی Cocoon، حضور غیرمنتظره در لیست ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳

یک ساعت رو با Cocoon بگذرونید و احساس می‌کنید باهوش ترین بازیکنی هستید که تا به حال یک گیم پد رو برداشته. این عنوان رو شروع کنید و اصلاً متوجه نمی‌شید که چگونه تونستید به این مرحله از بازی برسید. Geometric Interactive به قدری خوب کار می‌کنه که بی سر و صدا راه حل های باطنی برای معماهای مفهومی استثنایی رو به شما آموزش میده که تا زمانی که اون‌ها رو با موفقیت کامل نکنید، پوچ یا عظیم بودن اقداماتی رو که به طور غریزی انجام میدید رو درک نمی‌کنید. Cocoon یک ماجراجویی شگفت‌انگیز هوشمند و خلاقانست که در اون شما وظیفه دارید تا جهان‌های مختلف رو به هم متصل کنید تا در یک جهان بیومکانیکی شگفت‌انگیز و زیبا پیشرفت کنید. این عنوان یکی از بهترین بازی‌های پازل نسل و اولین بازی خیره‌کنندست به همراه تیمی که از تجربیات گذشته خود در Limbo و Inside برای ارائه یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی و رویایی استفاده می‌کنه.

بازی Spiderman 2، عنوان مهم در لیست 10 بازی برتر سال 2023

بازی Spiderman 2، عنوان مهم در لیست ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳

علیرغم این واقعیت که شاید هرگز انتظارات بالاتر از این نبود، استودیو Insomniac Games امسال کاملاً با Marvel’s Spider-Man 2 موفق واقع شد. با این وجود این عنوان ثابت می‌کنه که هنوز چیزهای زیادی برای کاوش و پرداختن به دنیای مرد عنکبوتی حتی پس از نسخه اصلی و مایلز مورالس وجود داره. این عنوان شاید شاهکار مهمی نباشه، به خصوص با شگفتی تاب خوردن در منهتن با حداکثر سرعت که از قبل منطقه‌ای آشناست و با این حال، مرد عنکبوتی ۲ به نوعی زندگی شخصی، حرفه‌ای و ابرقهرمانی مایلز و پیتر رو به گونه‌ای به هم پیوند میده که هر دو برای طرفداران کمیک کلاسیک حس نوستالژیک داشته باشن و ترکیبی از خودشون باشن. Kraven و Venom به هیچ وجه شخصیت‌های جدیدی نیستن، اما بازی در مقابلشون احساس تازگی داره و حتی چالش برانگیزه. افراد خوب در Insomniac مسئولیت مرد عنکبوتی رو به عنوان یک فرنچایز جدی گرفتن و یک دنباله قدرتمند نتیجه‌ی تلاش‌هاشونه.

بازی Zelda: Tears of the Kingdom

بازی Zelda: Tears of the Kingdom

نینتندو در سال ۲۰۱۷ از سنت Zelda خارج شد و این سری رو به یک دنیای باز و آزاد تبدیل کرد که بسیار تأثیرگذاره که کل سری هنوز هم در حال پیشرفته. “It’s like Breath of the Wild” به خلاصه ای برای طراحی جذاب جهان باز تبدیل شد و قابل قبوله که نیم دهه طول بکشه تا در نهایت کلاسیک مدرن بهبود یابه. Zelda: Tears of the Kingdom مانند «Breath of the Wild» هست اما تا حدودی بهتر. این موضوع به خاطر Ultrahand هست. مکانیک ساختمان Tears of the Kingdom به اندازه ساختن لگو سرگرم کنندست و حتی دو برابر کارآمدتره. این موضوع به شما امکان میده که به سرعت همه چیز رو بسازید، از پل های ساده گرفته تا بشقاب پرنده‌هایی که از بالا بر دشمنان بمب باران می‌کنن. جایی که زمانی مجبور بودید در اون سرزمین فقط زنده بمونید،Tears of the Kingdom ابزارهایی رو در اختیارتون قرار میده که برای فتحش نیاز دارید.

بازی Alan Wake 2، نمیشه جاش تو لیست 10 بازی برتر سال 2023 خالی باشه

بازی Alan Wake 2، نمیشه جاش تو لیست ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ خالی باشه

مازی به سمت تاریکی از Remedy Entertainment، این توسعه‌دهنده‌ از تخیلی‌ترین و خاص‌ترین انگیزه‌هاش برای ارائه داستانی ترسناک استفاده می‌کنه که شبیه هیچ‌کدوم از داستان‌های دیگه نیست. کابوس‌هایی که به شدت به دو واقعیت در هم تنیده حمله می‌کنن. بیش از یک دهه طول کشید تا Remedy این دنباله رو در واقعیت ما بنویسه و محصول بدست اومده به سختی کار می‌کنه تا دائماً انتظارات رو در هر مرحله به چالش بکشه. معرفی دومین قهرمان در نقش Saga Anderson یک انتخاب خلاقانه و الهام‌بخش بود، خزیدنش در طبیعت وحشی Bright Falls فرصت‌های بی‌شماری رو برای درخشش شخصیت‌های سنگین، وحشتناک و انتزاعی که جهان رو اشغال می‌کنن، ارائه میده. در حالی که تصمیم به آمیختن جهان آلن ویک از طریق مکان تاریک با فیلم لایو اکشن و سینمایی با رندر دیدنی تنها این ماجراجویی رو به مراحل جدیدی هل میده. Alan Wake 2 تونست پیروزی ارزشمندی رو بدست بیاره.

حداقل سیستم مورد نیاز بازی Baldur's Gate 3 + سیستم پیشنهادی

بازی Baldur’s Gate 3 برنده‌ Goty

ورود سومین نسخه از بازی Baldur’s Gate از استودیو Larian به دنیای گیمینگ باعث شده تا بازی‌های نقش‌آفرینی به سطوح جدیدی ارتقا پیدا کنن. این بازی بر اساس سیستم بازی Dungeons & Dragons ساخته شده و داستانش توی دنیای باز Forgotten Realms اتفاق میفته. شما یک شخصیت می‌سازید، از بین  12کلاس انتخاب می‌کنید، و با یک گروه از شخصیت‌های پیش ساخته ماجراجویی می‌کنید که می‌تونید تنها یا با دوستاتون بازی کنید. اگه هم بخواید خودتون تنهایی بازی رو شروع کنید و بعداً برای یه ماموریت خاص به دوستاتون ملحق بشید، Baldur’s Gate 3 بهتون این امکان رو میده.

جمع‌بندی لیست ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳

قطعاً عناوین دیگه‌ای هم هستن که میشه اونا رو داخل لیست بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۳ قرار داد اما فعلاً نمیشه تو این مقوله گنجوندشون :). ولی شاید نکته‌ی دیگه‌ای که به چشمتون خورده باشه اینه که مثل بقیه‌ لیست‌های من این یکی هم شماره‌گذاری نشده. اون ‌هم مثل همیشه به این دلیله که من از شما می‌خوام که با توجه به نظر خودتون این لیست رو برای من مرتب کنید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×