راهنمای خریدراهنمای خرید سیستممقالات
منتخب بنچفا

سیستم گیمینگ پیشنهادی با بودجه ۲۵-۳۰ میلیون تومن (زمستان ۱۴۰۲)

در این مقاله قصد داریم مشخصات یک سیستم بین بازه ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومن رو بهتون معرفی کنیم که اگه قصد خرید کیس گیمینگ با بودجه ۳۰ میلیون رو داشته باشید بدونید که باید سمت چه قطعاتی برید که بیشتری بهره رو از هزینه ای که دارید می‌پردازید بگیرید.  تا آخر این مطلب با مشخصات سیستم گیمینگ تا ۲۵-۳۰ میلیون با بنچفا همراه باشید. 

معرفی قطعات سیستم گیمینگ تا ۲۵-۳۰ میلیون

هدف از نوشتن این مقاله ارائه یک راهنمای خرید برای خرید یک سیستم با بودجه ۲۵ تا ۳۰ میلیون بود. در حال حاضر یکی از بیشترین خواسته‌های کاربران که در شبکه‌های اجتماعی از ما می‌پرسن، ارائه مشخصات و راهنمای خرید سیستم گیمینگه که با این بودجه باشه. بدون معطلی میریم و همه قطعات لازم برای این سیستم رو بهتون معرفی می‌کنیم. همچنین برای برخی از اون‌ها جایگزین هم معرفی می‌کنیم که اگه مایل بودید بتونید بعضی از قطعات رو تغییر بدید. 


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


سیستم گیمینگ تا 25-30 میلیون تومن

پردازنده core i3 12100F اینتل

اولین قطعه سخت افزاری کامپیوتر که قصد معرفی اون رو داریم پردازنده‌ست. وقتی سی پی یو مشخص بشه می‌تونیم با توجه به اون باقی قطعات رو هم در کنارش قرار بدیم. پردازنده انتخابی ما برای سیستم گیمینگ تا ۲۵-۳۰ میلیون، پردازنده core i3 12100F اینتله. بررسی این پردازنده رو می‌تونید به طور کامل به علاوه بنچمارک‌های بازی در رسانه بنچفا بخونید. 

پردازنده i3 12100F با ۴ هسته، مثل پردازنده‌های ۶ هسته‌ای i5 10600K و Ryzen 5 3600 عمل می‌کنه. 

با دیدن نتایج و بنچمارک‌های پردازنده  i3 12100F می‌دونیم که این سی پی یو برای انجام کارهای سبک کاملا مناسبه. منظور از کارهای سبک تسک‌هایی مثل ادیت ویدیو و پروژه‌های نه چندان سنگین، ادیت عکس با فتوشاپه یا گیم زدن با کارت گرافیک هایی مثل RTX 3050 یا RTX 2060.

دلیل اینکه نسل بعدی این پردازنده یعنی i3-13100 رو انتخاب نکردیم اینه که این دو پردازنده اختلاف عملکرد خیلی کمی با هم دارن و با وجود اینکه نسل پردازنده تغییر کرده با توجه به سری اقتصادی این CPU شاهد تغییر زیادی توی پرفورمنس نیستیم. در عین حال تفاوت قیمتی این دو سی پی یو با توجه به پرفورمنسی که ارائه میدن باعث میشه که پردازنده نسل ۱۲ اینتل رو انتخاب کنیم. در رابطه با نرم افزارهایی مثل فوتوشاپ و افتر افکت هم باید اشاره کنم که اگر این پردازنده رو با یک کارت گرافیک نسبتا خوب مثل RTX 3050 و ۱۶ گیگ رم ۳۲۰۰MHz ترکیب کنید، تقریبا میشه گفت که هیچ محدودیتی در کار کردن با نرم افزار فتوشاپ و افترافکت نخواهید داشت!

مادربرد سیستم گیمینگ تا 25-30 میلیون تومن

مادربرد Asus Prime H610M-A WIFI D4

مادربرد Asus Prime H610M-A WIFI D4 بهترین انتخاب در بین مادربردهای مختلف برای پردازنده core i3 12100F اینتل به حساب میاد. البته بد نیست همین جا اشاره کنم که این مادربرد برای پردازنده i5 12400 هم انتخاب خوبیه. 

این مادربرد هرچیز ضروری که کاربر به اون نیاز داره رو در اختیارش قرار میده. این مدلی که ما معرفی کردیم دارای وا‌ی‌فای و بلوتوث میشه و اگه نیاز به این دو داشته باشید، از خرید قطعات اضافی شما رو بی‌نیاز می‌کنه. البته می‌تونید مدل معمولی اون رو هم تهیه کنید که در این حالت هدرهای ARGB هم از دست می‌دید. 

مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 از رنگ مشکی و نقره‌ای استفاده می‌کنه و ظاهر کاملا معمولی داره. هرچند توی این رنج قیمتی نباید انتظارات زیاد و عجیبی از این مادربرد داشته باشیم. اما درباره عملکرد باید بگیم که مادربرد ASUS PRIME H610M-A D4 عملکرد پایدار و خوبی داره. البته در صورتی که با پردازنده مناسب خودش ترکیب بشه. 

این مادربرد ایسوس، یک هدر ۴ پین برای فن پردازنده و ۲ هدر چهارپین برای فن کیس داره. هرکدوم از این هدرها می‌تونن متناسب با دما عمل کنن تا براساس بار سیستم و دمای پردازنده سرعتشون بالاپایین بشه (از طریق نرم‌افزار Ai Suite ایسوس یا بایوس مادربرد میشه حساسیتشون به دما رو تنظیم کرد).

سیستم گیمینگ تا 25-30 میلیون تومن

خنک کننده پردازنده DeepCool AK300

می‌رسیم به کولر یا خنک کننده پردازنده، سی پی یو core i3 12100F اینتل با استفاده از یک کولر استوک هم خنک میشه. این کولر استوک در باکس پردازنده قرار داره. بنابراین باید باید پردازنده رو با جعبه بخرید که گرون‌تره. خنک کننده پردازنده DeepCool AK300 یه کولر مناسب برای این پردازنده‌ست که عملکرد بهتر و ساکت‌تری داره. علاوه بر این خنک کننده دیپ کول ظاهر بهتری نسبت به کولرهای استوک داره و در زیبایی سیستم شما تاثیرداره.

سیستم گیمینگ تا 30 میلیون تومن

کارت گرافیک Asus Dual RTX 3050 OC

کارت گرافیک Asus Dual RTX 3050 OC یک انتخاب خوب برای همراهی با پردازنده core i3 12100F اینتله.  این کارت گرافیک برای رزولوشن ۱۰۸۰p خوبه و قیمت مناسبی هم نسبت به کارت سری ۳۰ داره. شما همچنین می‌تونید مدل تک فن از برند زوتک رو با همین مدل انتخاب کنید که قیمتی پیین‌تر داره. اما عملکردی کمی ضعیف‌تر و صدای بیشتری داره. 

اگه از کارت گرافیک Asus Dual RTX 3050 OC خوشتون نمیاد هم می‌تونید به این این GPU، کارت گرافیک RTX 2060 رو تهیه کنید که هم قیمت کمتری داره و هم به مقداری قوی‌تره. این کارت کمی‌ قدیمی‌تره و به همین دلیل احتمال پیدا کردن نوی اون سخته. به همین دلیل باید دنبال دست دوم این کارت باشید.

اگه می‌خواید یه دید کلی نسبت به عملکرد کارت گرافیک RTX 3050 داشته باشید می‌تونید بررسی این کارت گرافیک رو در بنچفا بخونید. 

منبع تغذیه سیستم گیمینگ تا 25 میلیون تومن

پاور Asus TUF Gaming 450B 

پاور Asus TUF Gaming 450B در حال حاضر یکی از بهترین و قابل اعتمادترین پاورهای بازاره. شما برای مشخصات سیستم گیمینگ تا ۲۵ میلیون تومن معرفی شده نیاز به یک پاور ۴۵۰ واتی دارید. می‌تونید از بین برندهای ارزون قیمت‌تر هم پاورتون رو انتخاب کنید. اما توجه داشته باشید که پاور قطعه خیلی مهمیه و آسیب و خرابی اون می‌تونه روی باقی قطعات هم تاثیر بذاره. بنابراین بهتره از همون اول بهترین انتخاب رو داشته باشید. 

سیستم گیمینگ تا 25-30 میلیون تومن: کیس

حافظه‌ها و کیس در سیستم گیمینگ تا ۲۵-۳۰ میلیون

می‌رسیم به قطعات پایانی این سیستم یعنی حافظه‌ها و کیس. برای انتخاب حافظه بهتره اگه نیاز به آرشیو کردن اطلاعات زیادی ندارید، فقط SSD تهیه کنید. برای مثال گزینه‌هایی مثل SSD 870 Evo Samsung یا SPATIUM M450 می‌تونن انتخاب‌های خیلی خوبی برای این مشخصات باشن. 

برای انتخاب کیس هم تنوع زیادی پیش‌روتون قرار داره. برند دیپ کول تا بازه ۳ میلیون تومن، کیس با مدل‌های مختلفی ارائه کرده که در بازار ایران هم موجوده. علاوه بر این، کیس گرین G4 هم می‌تونه انتخاب خوبی در این بازه قیمتی باشه. 

کیسی که ما برای سیستم گیمینگ ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومن انتخاب کردیم کیس DeepCool Matrexx 50 Meshـه که در حال حاضر قیمت حدودی ۳ میلیون تومن داره. علاوه بر قیمت به نسبت پایین این کیس، ظاهر خوبی داره و ۴ عدد فن از پیش نصب شده روی اون وجود داره. البته این فن‌ها ARGB نیستن و نمیشه اون‌ها رو کنترل کرد. 

سیستم گیمینگ تا 25-30 میلیون تومن

جمع‌بندی سیستم گیمینگ تا ۲۵-۳۰ میلیون تومن

رسیدیم به انتهای راهنمای خرید سیستم ۲۰ تا ۳۰ میلیونی. حتما نظرتون رو برامون بنوسید که بگید اگه شما این قطعات رو کنار هم قرار می‌دادید ترجیح می‌دادید کدوم قطعه سخت افزاری رو جایگزین کنید؟

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۶۳ نظر

  1. سلام و عرض ادب
    ممنون بابت این پست خوب و مثل همیشه مفید
    ای کاش با بودجه ۴۵ الی ۵۰ تومن هم سیستم معرفی میکردید
    ممنون

    1. سلام عزیزم، داریم روی سایت با این بودجه هم، از مشاوره خرید بنچفا هم میتونید استفاده کنید

  2. خسته نباشید بابت مقاله ❤️

    اگه میشه این سیستم رو چک کنین که آیا با هم گلوگاهی یا عدم تناسبی دارن؟

    i3 12100f
    Msi h610 m-g ddr4… مادربورد
    رم سینگل ۱۶ گیگ evo potenza باس ۳۰۰۰
    گرافیک msi rx 6600(دست دو)
    پاور ۶۵۰ وات گرین (که البته هشت سالی تقریبا عمر داره.)
    حافظه هم ssd ام اس آی ۵۰۰ گیگ با یه hdd یه ترا وسترن.

    1. رم دو کاناله بنداز سرعتش خیلی بهتره
      گرافیک هم ۵۷۰۰xt بندازی بهتره
      هم ارزون تره هم ارزش خرید بیشتری داره

  3. سلام و ممنون بابت راهنمای خرید. پاور به نظرم برای سیستم زیر ۳۰ میلیون باید قیمت کمتری داشته باشه. با حدود ۲ و نیم میشه پاور ۶۵۰ MSI رو خرید که توان خیلی بیشتری هم داره و آینده نگرانه هست. این کیس دیپ کول هم که معرفی کردید جزء بهترین هاست و با برندهای داخلی در رقابته. مدل خنک کننده رو هم راستش سرچ کردم تو گوگل هیچی نیاورد یه گزینه خوب که ظاهر خوب و قیمت مناسبی داره دیپ کول AG200 هستش.

    1. سلام، مدل خنک کننده AG300 هست اون اشتباه تایپیه، درمورد پاور سری MAG برند MSI زیاد جالب نیستن اما MPG اوکیه که A650GF حدود ۳۵۰۰ قیمتشه، این پاوری که گذاشتیم نسبت به ۶۵۰ MAG خیلی خیلی بهتره.

  4. سلام لطفا اگه میشه لطفا سیستم رو چک کنید
    CPU core i3 12100f
    GPU RTX 2060 SUPER PALIT
    Motherboard pro B760m-d4 MSI
    Power MSI mag a600 dn
    AIR COOLING deepcol gammax 400xt
    SSD LEXAR 512
    HDD Seagate 2t
    ۲×۸=۱۶ ۳۲۰۰ corsair

          1. پاور موردنیاز برای این کانفیگ چند وات باید باشه
            a520 tuf gaming
            ۱۶۶۰ti
            ۴۶۵۰ g
            رم ۱۶ کورسیر
            یک هارد hdd
            و ssd 500 lexar

  5. ممنون از مطالب بسیار خوبتون. یک سوال داشتم: کارت گرافیک Asus Dual RTX 3050 OC برای همراهی با پردازنده core i5 12100F هم خوبه؟ من میخوام پردازنده core i3 نباشه و core i5 12100F باشه. چه کارت گرافیکی رو پیشنهاد میدین؟

    1. سری ۱۰۰ همون i3 هست و ما i5 12100 نداریم، درواقع i3 12100 داریم و i5 12400.
      برای کارت گرافیک ۳۰۵۰ پردازنده i3 12100 کافی هست و i5 12400 قدرتش در حدیه که میتونه حتی RTX 4070 رو هم هندل کنه.
      اگر بودجتون میرسه I5 12400 رو بخرید اوکیه.

    1. نسخه F به علت نداشتن گرافیک آنبرد که به کارمون نمیاد، ارزونتره و برای کاهش قیمت سیستم انتخاب شده. ۱۲۱۰۰ معمولی هم انتخابش مشکلی نداره.

  6. سلام یه کیس با مشخصات زیر دارم
    Asus z690f
    Cori7 12700k
    Ram corsair 16g ddr5
    Cooling nzxt z
    Poer 850w cooling master
    Case linli evolution
    sdd Samsung evolution 1tb

    یه گرافیک خوب مناسب این کیس معرفی میکنید؟
    ممنون

  7. ACER Nitro5 gaming | #code280

    💡Cpu: intel core i7-9750 H
    ⚡️Ram: 16GB DDR4
    💾SSD: 512GB
    🎞Graphic: NVIDIA GeForce RTX 2060 6G
    🔮LED: 15.6″ IPS FHD(144Hz)

    سلام قصد خرید این لپتاپ دست دوم را دارم، نظرتون راجع بهش چیه، آیا گزینه بهتری هم پیش رو دارم با این بودجه؟ ( ۳۰ میلیون تومان)

  8. سلام و عرض خسته نباشید با این سیستم بازی های روز رو میشه بازی کرد؟
    و اینکه برا چند سال این جوابگو هست
    بنظرتون جای ps5 همچین سیستمی برا پسرم بخرم چطوره

    1. سلام گلی عزیز. روزتون بخیر.
      این سیستم خیلی قدرتمند نیتس و از طرفی از قطعات قدیمی استفاده می‌کنه. اگه قصدتون فقط بازی کردن باشه بهتره برید سراغ کنسول مثل PS5 یا XBOX series S/X.
      اما اگه می‌تونید کمی بیشتر هزینه کنید، با ۴۵ تا ۵۰ میلیون می‌تونید یه سیستم بگیرید که تا ۵ سال آینده همه بازی‌های قدیمی و جدید رو بدون مشکل اجرا کنه و از طرفی یه کامپیوتر قوی هم دارید که علاوه‌بر بازی، کاربری‌های دیگه‌ای هم داره.

  9. سلام. وقت بخیر
    یه کیس میخواستم جمع کنم بودجم تا حدود ۳۰ تومنه، حالا ۱ تومن اینوز اونورتر
    ما شهرستان کوچیکیم و دو سه تا فروشنده کامپیوتر بیشتر نیست، اسن سیستمو بهم پیشنهاد دادن با قیمت ۳۲~۳۳ تومن، بنظرتون با توجه به اینکه تو این پست از گرافیک ۳۰۵۰ استفاده شده گرون نمیگن سیستم منو؟

    mb h610m-R D4
    cpu i5 12400f
    ram 16g ddr4 corsair
    ssd 500 evo 870 samsung
    vga gtx 1650 4g
    power 450 green
    AG200 DeepCool
    کیس ساده اوست FAMOUR

    قیمت ۳۲~۳۳ تومن

    1. سلام من یه کیس پیدا کردم تقریبا همین کانفیگ تفاوتش این هست که مادربردش h610 m-r هست که ۲ میلیون هم اختلاف قیمت داره میشه بگید تفاوتش با این مادربرد چی هست

      1. سلام سجاد عزیز مدل mr یه نسخه کم امکانات‌تر و با مدار تغذیه ضعیف‌تر نسبت به m-a هستنش و اصلا پیشنهاد نمیشه روش ۱۲۴۰۰ یا ۱۲۱۰۰ نصب کنید. بیشتر برای پنتیوم و سلرون نسل‌های جدید به درد میخوره.

  10. سلام. وقت بخیر
    یه کیس میخواستم جمع کنم بودجم تا حدود ۳۰ تومنه، حالا ۱ تومن اینوز اونورتر
    ما شهرستان کوچیکیم و دو سه تا فروشنده کامپیوتر بیشتر نیست، این سیستمو بهم پیشنهاد دادن با قیمت ۳۲~۳۳ تومن، بنظرتون با توجه به اینکه تو این پست از گرافیک ۳۰۵۰ استفاده شده گرون نمیگن سیستم منو؟

    مادربورد mb h610m-R D4 و پردازنده cpu i5 12400f و رم ram 16g ddr4 corsair و خافظه ssd 500 evo 870 samsung و گرافیک gtx 1650 4g و پاور power 450 green و خنک کننده AG200 DeepCool و کیس ساده اوست FAMOUR

    قیمت ۳۲~۳۳ تومن

    1. سلام وقتتون به خیر، لطفا جهت راهنمایی دقیقتر داخل تلگرام از پشتیبانی مشاوره بنچفا کمک بگیرید.

  11. ببخشید با هیم سیستم فقط با کارت گرافیک gtx1650 4g میشه یه سیستم خوب بست برای اجرای بازی های تاپ با گرافیک ۱۰۱۸۰ لاو و..یانه

    1. سلام علی عزیز. بله کارت گرافیک GTX 1650 هم با همین کانفیگ مشکلی نداره و می‌تونید ۱۰۸۰ بازی کنید. البنه با تنظیمات گرافیکی متوسط یا پایین برای بعضی از بازی‌هایی که گرافیک سنگینی دارن.

  12. سلام.وقت بخیر
    میشه بگید این سیستم میتونه گیم های جدید رو روون اجرا کنه؟
    mb h610
    cpu i5-12400f
    gpu rtx3070
    ram 16 g ddr4
    power 700 fater
    ssd 128
    hdd 1t

    1. سلام مهدی عزیز. به طور کلی مشکلی نداره. ولی پیشنهاد میکنم مادربرد بهتری تهیه کنید برای مثال B660 که از نظر تغذیه پردازنده در آینده به مشکل نخورید.

  13. با سلام من میخوام روی این کانفینگ RTX3060 ببندم برند ایسوس قیمت حدودیشم ۱۵ میلیونه که خیلیییی تفاوت پردازش و گرافیکی داره با ۳۰۵۰ …..مششکلی پیش نمیاد که

    … راستی یه نکته راجب به سایتتون اگه میشه اون جدول اول سایتو به گونه ای تنظیم کنید که بیشترین FPS رو نشون بده چون خیلی از گیمر ها FPSبراشون از گرافیک مهمتره 💙💙

    1. سلام همایون عزیز. بله درست می‌گید ۳۰۶۰ با اختلاف عملکرد بیشتری داره. ولی با این قیمت برای کل سیستم یکم بودجه‌بندی رو سخت می‌کنه.
      و ممنون از پیشنهادتون حتما در آینده اضافه می‌کنیم.

  14. کیس تا این قیمت
    مادربرد h610 me pro
    رم ۱۶
    کارت گرافیک استوک rx 6800
    پردازنده i3 12100
    ۲ترابایت حافظه
    ۲۵۰ گیگ اس اس دی صد در صد باید باشه چون ۱۰ درصد قدرت کامپیوتر رو افزایش میده
    پاور ۷۰۰ یا ۶۵۰
    فن هم یه چیزی خودتون دست و پا کنید

  15. عرض ادب و احترام…
    سیستم با مشخصات زیر :
    مادربورد:asus tuf b360 plus
    پردازنده:i5-9400f
    رم:۸*۲-۳۰۰۰ g-skill.trident z
    کارت گرافیک:۱۶۶۰ super
    وقتی پرفورمنس میگیرم مثلا تو بازی فورزا۵ یا رزیدنت اویل ریمیک ۲ فقط ۲۰ درصد از پردازنده استفاده میشه، گرافیک حدود ۹۰ درصد، رم هم تقریبا همینقدر، میخاستم بدونم سیستم دچار باتل نک نیست؟ باتشکر!

    1. سلام علی عزیز. روزتون بخیر. وقتی درصد سی‌پی‌یو بالا بره باتل نک شده. این دو بازی هردو گرافیک محور هستن.

      1. سلام ببخشید میشه این سیستم رو چک کنید؟
        Core i5 10400f
        Corsair 16g clay ddr4
        Green 600-eco rev3.1
        Ssd Spectrix 256g 2280
        Gigabyte b760m ddr4
        Hdd blue wd 1t
        Asus tuf Geforce Gtx 1660 super 6g
        Deep cool lga1700

  16. سلام میشه یه مشخصات سیستم تا سی تومن بدونه مانیتور و کیس رو بگید که تو cs2با گرافیک lowحداقل
    یه اف پی اس خوب بشه گرفت؟

  17. سلام میشه یه مشخصات سیستم تا سی تومن بدونه مانیتور و کیس رو بگید که تو cs2با گرافیک lowحداقل
    یه اف پی اس خوب بشه گرفت

      1. سلام وقت بخیر،من یه سیستم برای تنظیم صدا،میکس و مستر نیاز دارم با بودجه ۳۰میلیون کارت گرافیک هم مورد نیازم نیست،به نظر شما این cpu برای کار من مناسب هستش؟ با یه مادربردی که در آینده سیستم قابل ارتقا باشه معرفی کنید ممنون میشم

        1. سلام حمیدرضای عزیز. می‌تونید پردازنده و مادربرد بهتری تهیه کنید اگه کارت گرافیک نیاز ندارید.
          برای مشاوره خرید سیستم می‌تونید فرمی که در لینک زیر وجود داره رو پر کنید.
          benchfa.com/help

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×